Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Man ska ta sig fram och tillbaks till ett lämligt ställe att spåra med ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Sant! Själv är jag bortskämd med spårmarker på hemmaplan, glömmer ibland att inte alla har det så bra ;)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tycker också det känns lite som att du vill ha tips men att "inget" duger?

Du behöver inte betala en massa pengar för en instruktör i spår. Det är relativt lätt att lära sig (google) och ska du inte tävla/tjänst så behöver det knappast vara helt perfekt heller. Tex så går jag ofta först ett spår med schäfern och sen efter det samma spår med min lilla hund då han ändå inte ska tävla. Men det blir bra aktivering ändå. Och sparar tid de dagar jag vill göra det :)

Igår gick jag 4 spår med schäfern. 2 asfaltsspår/närningsspår på 20-30 meter st och två skogsspår på 200-300 meter. Sammanlagt alltså ca 500-600 m spår av varierande typ. Hunden har vilat. Och har varit en pain in my ass rent ut sagt. Försökt jaga fåglar på tågperrongen, velat springa efter joggare och varit allmänt överreaktiv och "uppe i det blå". Efter spårträningen var hunden så nöjd att han bara kasade ihop och suckade nöjt. Hela hunden förändrades och idag när vi skulle till/åkte från jobbet så var han en helt annan hund. Försökte inte springa efter folk som sprang. Brydde sig inte ett skit om fåglarna och var allmänt mer harmonisk. Så, spår gör mer än man tror. Och framförallt tror jag att näringsspår skulle vara väldigt bra på din tjej då tempot blir lågt och mat i sig är lugnande.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du är din hunds snuttefilt. Antingen accepterar du det eller så vänjer du henne av vid det och då måste även du acceptera att vissa saker får även du vänja dig av med, hur mysigt det än är :)

Du kan börja med att inhägna en liggplats nära dig...bredvid soffan och intill sängen. När hon accepterar det kan du flytta bort den en bit osv, osv. Poängen är ju att hon ska sluta var PÅ dig och runt dig hela tiden.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men jag vill ju ha kakan och äta den! Ska det vara så svårt att förstå??? ;) :D

Jag kan ärligt talat inte somna om hon inte är i sängen med mig :o Och det är ruskigt mysigt att ha en hund under täcket.

Det måste väl ändå gå att ha båda delarna, en hund som inte MÅSTE vara på en helatiden, men som man ändå kan ha i sängen när man ska sova??
Eller tror du att det är helt omöjligt?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Någonstans får du ju börja. Vill du promt ha henne i sängen då får du väl ge dig fan på att träna henne på en egen liggplats. Ingen kan ju säga på förhand vad som kommer att funka på din hund.

Tålamod och konsekventa rutiner och regler....precis som när du rider din häst. Antar att du tränar saker med den som du egentligen tycker är tråkiga men är ett måste för att den ska få en allsidig träning :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag känner också att det måste gå att få henne mer självständig även om du sover med henne. Tex kan hon ju ligga på egen plats när du gör annat. Så hon inte aLLTID ligger på dig :p

Jag har själv en hund som tycker nära är bäst. Men han har ändå fått lära sig att han inte alltid får vara det. Och även om han 99,999% av tiden sover i min säng så kan han sova i ett annat rum om jag sätter för kompostgaller också. Så tror inte det är omöjligt :)

Hade inte heller klarat mig utan hund i sängen :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Bara en tanke lite när jag läser..
Just detta med att det kan ta tid..

För många, många (jösses vad gammal jag är) år sedan ( innan klickertiden) hade jag en hund som inte ville ta apporten. Hon hade blivit rädd en gång när jag kastade, och jag råkade kasta rakt upp i luften och hon fick den i huvudet :meh:
Som jag fick träna. Hundra olika råd, jag verkligen slet men gav mig inte, vet inte hur många olika saker jag testade.
Jag tror jag höll på flera månader, men en dag så bara det fungerade. Allt bara släppte och hon apporterade som om hon inte gjort annat :)

Så det kan ta tid TS, ge inte upp när du testar något nytt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har varit begåvad med väldigt lättlärda djur innan, både hästar och hundar. Nu har jag en svårare häst och en svårare hund. Det är kanske nyttigt, men jag blir så frustrerad när saker inte funkar! Att prova samma sak om och om igen och tro att det helt plötsligt ska fungera är inte min grejj.

Jag lever lite efter
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results

Och ja... Får jag inte en metod att funka så vill jag prova nästa, men med hundar är min lista på "nästa metod" ganska så kort, och då tappar jag lätt humöret.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast alltså...
Vill du inte träna, eller tappar humör och intresse väldigt fort, så får du nog bara acceptera att du inte kommer någon vart med din hund.
Antingen får du acceptera att den är som den är, eller så får du väl ge bort den.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men snälla människa, läser du överhuvudtaget vad jag skriver?! Vart har jag skrivit att jag inte vill träna?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har varit begåvad med väldigt lättlärda djur innan, både hästar och hundar. Nu har jag en svårare häst och en svårare hund. Det är kanske nyttigt, men jag blir så frustrerad när saker inte funkar! Att prova samma sak om och om igen och tro att det helt plötsligt ska fungera är inte min grejj.

Jag lever lite efter

Och ja... Får jag inte en metod att funka så vill jag prova nästa, men med hundar är min lista på "nästa metod" ganska så kort, och då tappar jag lätt humöret.

Just det här ställde jag en fråga till dig tidigare om...hur DU är som människa.
Din hund är nog smartare än du tror. Hon läser av dig. Du är otålig och frustrerad i din träning av henne och det gör henne lika dan. Om du inte bryter mönstret kommer ni aldrig att klicka.

Exakt det här problemet hade jag med min sista häst. Hon var galet stressad när hon kom till mig och det i sin tur gjorde mig så himla frustrerad för att jag inte nådde fram till henne. Att lära mig att behärska mitt tålamod, kontrollera min stress så jag kunde läsa av henne rätt gjorde mirakel. När hon kom till mig hade jag svårt att få en stallplats till henne pga hennes ryckte. 1 år senare kunde min femåriga son hantera henne utan problem.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Mina hundar har visserligen filtar och bäddar (och möbler!) utspridda i hela huset och de vilar gärna både här och där, men när jag säger "Gå och lägg dig" innebär det helt enkelt i sängen där vi också sover tillsammans om nätterna.
Praktiskt om man har besök också - hundarna går till sovrummet i lugn och ro.

Kanske värt att prova?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är ju lite märkligt egentligen. Mina hästar är alltid jätte lugna, coola och lätthanterade. Jag får alltid beröm av veterinärer, hovslagare osv osv. Min ET behandlade tillomed min häst när jag inte var hemma för att hon kände sig så trygg att gå ut i min hage och hämta henne.

Det är ju märkligt att jag inte kan träna hunden på samma sätt som jag tränar hästarna. :cautious:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det kanske skulle funka, men det skulle krävas väldigt mkt av mig.

Jag befinner mig ofta i vardagsrummet, sovrummet är i andra änden av huset, emellan sovrummet och vardagsrummet är ett kök, och dessutom en skorsten på 2*2 meter. Är man i andra änden av huset så hör man inte vad den andra säger, knappt ens om denne skriker.

Så då måste jag med andra ord ha stenkoll, och helst kolla till henne var 30:e sekund. Det känns lite för jobbigt i längden, visst, under nån timma kan jag tänka mig att göra en sån sak. Men jag har en stark känsla av att min hund är envisare än så :p
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Typ här:

Får jag inte en metod att funka så vill jag prova nästa, men med hundar är min lista på "nästa metod" ganska så kort, och då tappar jag lätt humöret.

Sedan skrev jag: vill du inte träna, eller tappar humör och intresse väldigt fort...

Hur läser du själv?

Du vill ju inte träna spår till exempel, även om chansen är stor att det kan hjälpa dig med din hunds problem.
Tappar du intresset eller humöret snabbt så blir det ju inte heller mycket till träning.

Tillägg:
Du skriver att du vill träna, men all träning som föreslås blir ju bara negativt bemött.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ditt intresse kanske är mycket starkare för hästarna än vad ditt hundintresse egentligen är?

Varför har du häst? För att de är kul att jobba med? Kul att träna? Kul att utveckla dig själv? Du gillar utmaningen? Du gillar pysslet?

Varför har du hund? För att gosa och ha sällskap? Vad vill du hunden ska ge dig? Får den också vara en utmaning? Vill du lära dig något av den? Är det kul att jobba med hunden?

Ja fortsätt och jämför själv så kanske du hittar ett oväntat svar. Glöm inte att ta hänsnyn till hundens grundläggande behov och fråga dig själv om du vill tillgodose det på samma sätt som du gör med hästarna.

Jag la förra året hästarna på hyllan för gott. Anledningen var att ja, jag gillar hästar jättemycket. MEN jag har inte riktigt DET intresset som behövs för att ha häst. Nu nöjer jag mig med att klappa på andras och min bråkstakeängel har på äldre dar fått ett nytt, bra hem där hon kommer mer till sin rätt än hos mig. Nu säger jag inte att du ska omplacera hunden...men fundera på hur kul du egentligen tycker det är att vara hundägare :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Omöjligt att få hunden att trivas i en korg?
Tråkigt att träna?
Mysa i sängen för att DU vill ha det så?

Att din hund är så beroende av dig är för du har gjort henne sån. Du har skapat det här beteendet och sen klagar du på det och vill ha hjälp med det, men bara på ett sätt som DU tycker är roligt :crazy:

Du har en negativ inställning till alla tips som varit bra för hunden och bortförklarat dom och det är helt enkelt för de antingen kostar pengar eller är tråkiga för DIG.

Din hund kommer fortsätta vara sån här för du vill ju inte ens försöka ändra på någonting :banghead:

Precis så.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag skrev ju redan i ursprungsinlägget att jag var ute efter en sällskapshund.
Hästarna vill jag träna och tävla med.

Så det är klart att det är skillnad. Nu fick jag dock en hund som var mer krävande än jag hade räknat med, och jag försöker hitta en lösning. Som motion så tycker jag att följa med på ridturer och några promenader borde räcka även till en energisk hund faktiskt.

Jag ser helst att hunden inte är en utmaning.
Sen är jag förvisso ganska så psykiskt utmattad för tillfället. Jag har på kort tid haft stora förluster i mitt liv, så min ork är begränsad. Förhoppningsvis så löser det sig lite snart. Med lite tur blir jag fast anställd snart, och då kan jag slappna av lite mer.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Så det är klart att det är skillnad. Nu fick jag dock en hund som var mer krävande än jag hade räknat med, och jag försöker hitta en lösning. Som motion så tycker jag att följa med på ridturer och några promenader borde räcka även till en energisk hund faktiskt.

Jag ser helst att hunden inte är en utmaning.

Sälj hunden då. Uppenbarligen är din bild av vad som "borde räcka" inte tillräckligt.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp