Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Så höll Frodo också på när han var ny här. Det händer fortfarande vid enstaka tillfällen att jag får följa med honom till sängen och stryka honom på magen ett par minuter för att han ska somna. Om någon hade lärt honom koppla av så redan som valp hade hans liv varit mycket enklare...
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vilken attityd? O_o

Du skriver ju att hon är dålig på att fokusera när det är annat runtomkring och att hon inte vill träna så mycket på det sättet. Det är det jag försöker komma med hjälp och tips på.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Precis.
Blir Ladda "normalt" trött, så är det inga problem att slockna så fort hon får chansen, men blir hon övertrött och speedad måste jag ibland be henne lägga sig och klappa henne lugnt, påminna henne om att hon faktiskt är trött. Då slappnar hon av inom 20 sekunder. Tror att det sistnämnda har lite med mognad och erfarenhet att göra. Sedan hon började följa med mig till jobbet (hundcafé) så märks det en tydlig skillnad på att hon har mycket lättare att slappna av även om det är full fart runtomkring. Häromdagen sov hon mitt på golvet medan tre andra unghundar busade runt henne t ex.

Passivitet är otroligt viktigt att det funkar, annars blir inte hundlivet så kul. Och precis som du sa - det är betydligt enklare om dom lär sig det som valpar...
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är ju svårt att kontrollera om hunden är trygg hemma när hon är ensam. Jag skulle iofs kunna sätta upp fölkameran i huset lite snabbt nån dag och ta reda på det... Den kommer jag ju åt från telefonen.

Hon verkar trygg hemma, ibland kommer hon direkt när jag kommer innanför dörren, ibland får jag leta efter henne. Hon får aldrig hälsa på mig direkt, först ska hon ut och kissa, sedan in igen och sitta ner lugnt innan det blir någon hälsning.

Jag som person är väldigt ombytlig, kan vara väldigt energisk, men även väldigt lugn. Händer det något med hästarna tex så stressar jag aldrig upp mig, likadant om hon går på eltråden och skriker så låtsas jag som att jag varken har sett eller hört något, och det är jag rätt bra på.

Hon är i regel alltid i samma rum som mig, utom när hon stjäl mat :cautious:

Hur tycker du att jag ska få upp hennes självförtroende?

cillamuffins: Hon har ingen korg och vägrar befatta sig med sådant. Hon lägger sig hellre direkt på golvet. Visst går det att säga till henne att lägga sig, men hon får ju inte ro för det.

Jenka: Ja, men det beror ju inte på att hon inte tycker det är kul att träna eller att hon är omotiverad. Hon tycker inte direkt om nya människor, och vill gärna hålla koll på alla runtikring, viktigast är då självklart att se till att hon inte tappar bort mig.
När hon var yngre så fick jag hoppa av hästen om vi mötte folk och helt enkelt lyfta upp henne, för hon vågade inte gå förbi själv.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Om man är konsekvent kommer hunden lära sig att koppla av även om man från början måste kommendera den att ligga och vila.
Tex. Gå med hunden till utsedd plats och be den gå och lägga sig "gå och lägg dig". Hunden lägger sig. Efter en stund är den uppe igen, då upprepar du proceduren. Om och om igen. Tills hunden ligger lugnt kvar.

När ni är ute/iväg så sätt dig på en bänk eller stubbe och bara sitt. Om hunden inte klarar av att koppla av själv så säg åt den att gå och lägga sig. Och var konsekvent om den gör något annat.

Det kan också vara bra att dra ner på annan träning under en period om hunden har svårt för detta. Så att den verkligen får komma till ro ordentligt, och kommer ner lite i kondis. Det är svårt att jobba med en stressad hund i hög kondis.

Jag har förstått att du inte är så positiv till spår men tycker verkligen att det är något du borde införa. Guld för stressade hundar.

Du bor väl kring Linköping? Finns en hel del bra instruktörer härikring som också har privatlektioner. Tänker tex på Anders Svensson som säkert skulle vara till stor hjälp!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja det gör jag! Men jag har ju ingen koll på vart man får tag på folk, och än mindre vilka som kan vara bra.

Det känns inte riktigt sjysst att be hunden lägga sig där vi går, det är ju ofta mkt insekter, myror o sånt äckligt, inte mysigt att lägga sig i.
Tror du det skulle funka lika bra om jag hade med mig en extra tröja som hon kan ligga på?

Jag vet att spår är bra, men själv kommer jag nog inte få det att funka, och att betala en tränare för bara det som jag är rätt ointresserad av känns inte jätte bra. Och jag tvivlar på att jag kommer kunna ta till mig kunskapen på ett bra sätt heller. Det är svårt att ta in saker när man inte vill. :o
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har helt ärligt aldrig börjat trygghetsträna och självständighetsträna en vuxen hund som dessutom lagt sig till med ett vist beteende så jag vet inte om det går att göra på samma vis som när man tränar en valp.

Men som jag har gjort med mina hundar som valpar så har jag "klippt" navelsträngen till mig sas. Bla så har hunden en plats hemma avsedd för hunden och det är sin korg. Korgen är en fredad plats för hunden. I början brukar jag sätta upp kompostgaller runt och lägga lite godis. Där får valpen vara kortare stunder medans jag gör något annat hemma. Tex lagar mat, städar, tittar på tv. Gör små träningar på det några stunder varje dag och tar bort gallret när vi inte tränar så får hunden komma och gå som den vill till sin egen plats. Korgen har också sin egen plats, här är det i hallen. Poängen är att hunden ska kunna vara på sin plats avslappnad medans jag gör annat. Jag skulle bli knäpp om jag hade en hund som var "på" mig hela tiden.
Gallret behövs givetvis bara i början sen brukar hunden gilla sin plats och går dit själv för att vila.
Om det är en väldigt osjälvständig hund skulle jag inte göda beteendet med att tex ha den i sängen, i knät hela tiden osv.
Men jag kanske tänker helt galet.

Jag brukar tjuvlyssna på mina hundar i början för att höra om de är oroliga när jag lämnar hemmet. Jag kan tex stå en stund utanför och lyssna, likaså när jag kommer hem. Min 7 mån valp brukar komma gäspandes i lugnt mak mot mig när jag kommer hem. Känner jag med handen i korgen känner jag att den är varm. Min slutsats är då att han har i lugn och ro vilat bort tiden jag inte varit hemma.
Skulle han däremot tex flämta, spinna planlöst runt över hela hemmet eller ställt till med oreda när jag var borta så hade jag sett det som ett tecken på att han var stressad och otrygg av min frånvaro.

Oavsett tror jag du behöver komma till botten med VARFÖR din hund är så speedad innan du introduserar ännu mer aktiviteter och trixs för henne. Gå till en riktigt duktig hundtränare som får hjälpa dig med att lära dig tolka och läsa av din hund rätt och SEN kan komma med förslag på hur du ska jobba med henne.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja det gör jag! Men jag har ju ingen koll på vart man får tag på folk, och än mindre vilka som kan vara bra.

Kan du inte söka/leta/föra med andra då?

Det känns inte riktigt sjysst att be hunden lägga sig där vi går, det är ju ofta mkt insekter, myror o sånt äckligt, inte mysigt att lägga sig i.
Tror du det skulle funka lika bra om jag hade med mig en extra tröja som hon kan ligga på?

Ta du med dig en tröja, men så mycket insekter finns väl inte nu på senhösten och hundar är inte så känsliga?

Jag vet att spår är bra, men själv kommer jag nog inte få det att funka, och att betala en tränare för bara det som jag är rätt ointresserad av känns inte jätte bra. Och jag tvivlar på att jag kommer kunna ta till mig kunskapen på ett bra sätt heller. Det är svårt att ta in saker när man inte vill. :o

Du vill inte betala en tränare som lär dig, men du vill ha ordning på hunden? bara att välja..

Jag vet inte, jag kanske är helt fel ute, men jag får ingen ordning i huvudet på dina inlägg. Du vill att hunden ska må bra, men vill/orkar/har inte tid med den? Du jobbar mycket och har dessutom häst? När hinner du med hunden om du jobbar 15 timmar och ska sova, äta, duscha, handla, tvätta och städa,samt rida och ta hand om en häst på denna tid som är över? Visst, du skriver att du är ledig vissa dagar i veckan, men tiden borde ändå vara ganska begränsad för dig att ens hinna med det andra.

Jag tror ( och kanske har jättefel?) att du vill ha kvar din hund, men inte hinner med den helt enkelt. Kanske hunden får det bättre hos någon annan som hinner med att aktivera den? Kanske ett hunddagis vore något, så den får umgås med andra hundar och får leka av sig lite när du jobbar?

Jag har själv en aktiv hund hemma, och mellan 2-4 timmar per dag går åt till henne bara. Ett val jag gjort, ett val jag kan ge henne nästan varenda dag ( undantag finns förstås en och annan dag även i mitt liv). En hund behöver ganska mycket för att må bra, det måste man ha överseende med den dagen man skaffar hund. Kan du ge din hund det?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag vet att spår är bra, men själv kommer jag nog inte få det att funka, och att betala en tränare för bara det som jag är rätt ointresserad av känns inte jätte bra. Och jag tvivlar på att jag kommer kunna ta till mig kunskapen på ett bra sätt heller. Det är svårt att ta in saker när man inte vill. :o

STOPP!!!!

Ointresserad? Du är väl intresserad av att din hund ska få ett tillfredställande liv och må bra? Om det är spår som krävs för att hon ska stressa av så spåra. Annars se till att hon får en ägare som kan tillgodose hennes behov.

Du har en bladras av raser med olika behov och det kan vara trixit att lista ut hur man ska tillgodose de olika nerärvda egenskaperna från de olika raserna. När man skaffar en hund tar man reda på vad rasen behöver för att må bra. Det skulle vara idiotiskt av mig att skaffa tex en stövare eftersom jag absolut inte jagar utan mest småtränar och promenerar. Den hunden hade ju blivit tokfrustrerad och kokko hos mig.

Du förstår väl att tipsen du får av folk här är för att din HUNDS skull...inte för DIN skull?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag vill ju gärna ha henne i sängen när vi ska sova :o
Det är ju hur mysigt som helst att ligga och kramas och pussas lite innan det är sovdags. Jag har själv ganska stort behov av fysisk närhet, och hon har ju fått fylla det tomrummet iomed att jag bor ensam, inte har någon direkt fysisk kontakt med andra människor.

Nu visste ju inte jag vilka raser som var i den här hunden, annars hade jag som sagt aldrig köpt henne. Och ärligt talat, jag tycker inte att spår är kul, och ska jag lägga pengar på träning så ska det vara något vi båda tycker om, annars är det bortkastade pengar eftersom jag ändå inte kommer ägna mig åt det.
Hunden avskyr korgar, ska jag få ner henne i en korg så måste jag bära dit henne, bända ner henne och trycka ner henne. Annars får jag inte dit henne. Det känns bara som att jag skulle göra henne mer otrygg om jag tvingade henne att vara i en bur?

Att sälja henne finns inte på kartan. Hon är alldeles för fäst vid mig så då är det bättre att avliva henne. Det lider hon inte av.

makarontanten: De dagarna jag är borta 15 h så gör jag inget med hästen mer än att ge den mat. Oftast så jobbar jag dock bara 2 dagar i rad, så det är bara "mellandagen" som det blir riktigt jobbigt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Omöjligt att få hunden att trivas i en korg?
Tråkigt att träna?
Mysa i sängen för att DU vill ha det så?

Att din hund är så beroende av dig är för du har gjort henne sån. Du har skapat det här beteendet och sen klagar du på det och vill ha hjälp med det, men bara på ett sätt som DU tycker är roligt :crazy:

Du har en negativ inställning till alla tips som varit bra för hunden och bortförklarat dom och det är helt enkelt för de antingen kostar pengar eller är tråkiga för DIG.

Din hund kommer fortsätta vara sån här för du vill ju inte ens försöka ändra på någonting :banghead:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Javisst kan du ha med något som hunden kan ligga på, det funkar jättebra.

Jag pmar dig med tips på instruktör :)

När folk skriver om korgar och burar osv så behöver du inte ta det bokstavligt. Huvudsaken är att det ska finnas någon plats där hunden lär sig att det är avkoppling som gället.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

När folk skriver om korgar och burar osv så behöver du inte ta det bokstavligt. Huvudsaken är att det ska finnas någon plats där hunden lär sig att det är avkoppling som gället.

Precis. Tack line_n :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag vill ju gärna ha henne i sängen när vi ska sova :o
Det är ju hur mysigt som helst att ligga och kramas och pussas lite innan det är sovdags. Jag har själv ganska stort behov av fysisk närhet, och hon har ju fått fylla det tomrummet iomed att jag bor ensam, inte har någon direkt fysisk kontakt med andra människor.

Nu visste ju inte jag vilka raser som var i den här hunden, annars hade jag som sagt aldrig köpt henne. Och ärligt talat, jag tycker inte att spår är kul, och ska jag lägga pengar på träning så ska det vara något vi båda tycker om, annars är det bortkastade pengar eftersom jag ändå inte kommer ägna mig åt det.
Hunden avskyr korgar, ska jag få ner henne i en korg så måste jag bära dit henne, bända ner henne och trycka ner henne. Annars får jag inte dit henne. Det känns bara som att jag skulle göra henne mer otrygg om jag tvingade henne att vara i en bur?

Att sälja henne finns inte på kartan. Hon är alldeles för fäst vid mig så då är det bättre att avliva henne. Det lider hon inte av.

makarontanten: De dagarna jag är borta 15 h så gör jag inget med hästen mer än att ge den mat. Oftast så jobbar jag dock bara 2 dagar i rad, så det är bara "mellandagen" som det blir riktigt jobbigt.

Det där med att hunden skulle lida om du sålde henne kan du släppa direkt, min daghund är husse kär så det finns inte, hon lämnar inte hans fötter för en sekund om hon har möjligheten att vara där.
Första gången hon var hos mig själv pep hon lite första dygnet, sen upptäckte hon att det var rätt kul att vara med mig oxå även om vi har helt andra regler här än vad hon har hemma hos sig. Hos mig ligger man i sin bur/korg/filt och inte en chans att komma upp i sängen, det är okej att ligga vid fötterna när jag jobbar men att springa efter mig så fort jag rör mig resulterar i "gå och lägg dig" Numera är hon hos mig varje vardag, hon piper av lycka när jag går och hämtar henne och piper när jag lämnar henne, hon piper av lycka när husse kommer hem och piper när han går.
Hundar lär sig snabbt att gilla nya människor om man bara ger dem en chans, husse var lite störd över att hon blev lika överlycklig när jag kom som när han kom men nu inser han ju fördelen av att hon är glad även när han jobbar. Den enda som är en aning missnöjd är min egen hund eftersom hon har bossat sig till hans bur och han har inte en möjlighet att ligga i hennes bur, så han får gå och lägga sig i korgen i köket eller på golvet.

Om du nu inte tycker att spår är roligt, finns det annat som du kan tänkas tycka är roligt? Tex svampsök? Söka efter grejer? Det finns ju mycket man kan göra för att stimulera.
Jag har oxå en hund som har extrema mängder med energi, de gånger han har varit riktigt nöjd är efter heldags jakter, nu i början av säsongen kan han nöja sig med en halv dag oxå. Honom jobbar jag dagligen med att koppla av, och det ger effekt, men så jobbar jag oxå dagligen med saker på promenaden, saker hemma och som sagt, passivitet. "Gå och lägg dig" sitter nu även om jag kan få lov att påminna honom om att det gäller även 2 min senare. Men som yngre kunde det ta 30-60 min att få honom så avkopplad att han verkligen vilade på egen hand istället för att fjanta runt gäster tex.
Att ge hundarna en trygghet som tex bur/filt/korg ger tryggare och mer avkopplade hundar, de vet vad som förväntas av dem vid kommandot och det ger trygghet även på nya platser.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast ja! Jag har försökt att få henne slappna av i en krog, hur länge tycker du att jag ska försöka innan det är dags att inse att hon inte gillar det?

Jag har alltid haft alla mina hundar i sängen, och det har fungerat alldeles utmärkt innan. Personligen tycker jag inte det är ett dugg konstigt, hur sover en vargflock liksom?

Jag tycker inte det är tråkigt att träna, jag tycker det är tråkigt med SPÅR! Hur svårt är det att förstå?! Först gå ut och gå 30 min minst själv, för att sedan gå 40 min med hunden, tack men nej tack. Framförallt om det är dåligt väder, usch och fy för att ge sig ut o göra något man inte tycker om!

Och jag har inte haft en negativ inställning till allt, däremot till saker som jag inte tror kommer fungera för oss. Visst, hon kanske skulle tycka det är jätte kul, men om jag kräks på skiten så kommer det inte bli bättre för det! Vill någon annan prova spår med henne så varsågod, men jag tycker det är tråkigt med spår.

line_n: Tack så mkt! Hon har idag ingen liggplats faktiskt, jag har köpt ett stort antal korgar till henne, en del såna där luddiga mysiga filtar osv. Men hon har ratat dem alla. Gammelhunden däremot tog allihop som sina egna. Jag ska prova att tvätta dem några ggr och se om det hjälper. Det kan ju vara så att hon ser dessa saker som gammelhundens, trots att hon har varit borta i 3-4 månader nu.
Annars tycker hon mkt om att ligga uppepå saker, så jag har funderat på att köpa en rejäl kattställning till henne.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men nu skrev ju line_e precis och jag höll med att du inte ska haka upp dig på ordet korg. Korg är ett exempel. Välj vilken typ av liggplats du vill som du tror hon kan gilla. Tipset gav jag dig faktiskt för att du frågade hur du skulle trygghetsträna henne för att stressa av ;)

Alla hundar funkar inte lika. Nu har din hund blivit otroligt beroende av dig och du skriver om och om igen att det är jobbigt. Vill du bli av med det problemet så kanske just den här hunden INTE bör sova i sängen utan lära sig att ha en egen liggplats. Lägg ett plagg av dig på den tilltänkta liggplatsen och sätt galler runt så hon inte kan svassa efter dig som det behagar henne.

Du har fått massor med jättebra tips från kunnigt folk här. Vilka känner du för att prova då?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo jag vet att det brukar vara så... Men hon är ofta hos min mor när jag jobbar. Om jag lämnar henne där så funkar det inte alls, då springer hon hem vid första möjlighet hon får.
Om jag däremot lämnar henne hemma, och min mor går och hämtar henne så funkar det bättre. Men glädjen att se min mor är inte en tiondel av hennes glädje när hon ser mig.
Så jag vet ärligt talat inte, de flesta hundar brukar ju glömma rätt fort, men med den här är jag osäker.

Svampsök låter ju väldigt mkt roligare, men jag har svårt att se hur man får till det, har faktiskt ingen aning egentligen. Helst skulle jag vilja träna in henne på taggsvamp då :d
Saksök vore ju lättare, då kan man ju när man ändå går promenaden kasta iväg en leksak och låta hunden leta efter den, det behöver inte göras så avancerat som ett spår.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Inte för att fortsätta tjata om spår men det behöver inte alls ta så lång tid som du beskriver.
Ett normallångt spår tar max 5-10 minuter att gå själv och ungefär lika lång tid sen när hunden spårar.
Jobbar man med hårda spår (på grus och andra hårda underlag) är det ju ofta korta spår och korta liggetider så där går det i rasande fart!

Aktiv tid för att lägga och gå spår kanske blir ca en halvtimma och du får då en hund som är bra mycket nöjdare än om du lägger samma tid på fysisk motion eller typ trickträning.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Saksök vore ju lättare, då kan man ju när man ändå går promenaden kasta iväg en leksak och låta hunden leta efter den, det behöver inte göras så avancerat som ett spår.

Googla på uppletande för tips. Är jättebra träning :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Dels tänker jag prova med maten, eftersom hon ändå kräks så pass lätt och frekvent så känns det som att det kan vara en bidragande orsak helt klart.

En tränare kontaktar jag gärna, men jag vill ha tips på en som är bra. Det är ju samma när jag kontaktar en ny hopp/dressyrtränare, jag tar ju inte bara den första jag hittar när jag googlar, utan jag vill ha referenser. Och det är viktigt att det är en bra tränare, för jag har ingen lust att betala massor och sedan betala ännu mer när jag upptäcker att tränaren inte alls funkar för oss. Då betalar jag hellre för en lite dyrare tränare direkt.

Att sedan hitta ett sätt att få henne att slappna av är viktigt, exakt hur vet jag inte än. Hon kan slappna av jätte bra om hon får ligga i mitt knä, men det vore ju skönt om hon kunde ligga på sin plats när jag lagar mat och liknande saker.

Jag får fundera lite här.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp