Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu ska jag gå och sova. Men först ska jag plocka fram min klicker :)

Blev så himla inspirerad av Brolle och Sigge på youtube :)

God natt!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag kör weight pulling med mina 2 dvärgpinschrar. Det kanske kan vara något för din tik också. De lär sig göra något självständigt. Matte/husse kan inte hjälpa till att dra t ex en flaska vatten eller en kedja. Det måste de göra själva. Det ska vara kul så det gäller att man är positiv, berömmer o ger godis. För att veta att man gör rätt och använder rätt typ av sele bör man ta kontakt med någon avdelning av SWBA. Norrköping bör ligga närmast till för dig. Vi tränar i Helsingborg. Man börjar med cirka 10% av hundens vikt = hund 5 kg - flaska/kedja 0,5 kg. Dels gör de av med energi, dels bygger de muskler som de knappt använder när de går/springer vanligt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vad kul!

Filmerna är några år gamla nu, och jag retar mig mest på min egen röst och en del missad timing, men om de inspirerar någon så fyller de sin funktion!:D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Vad brukar sådant kosta? Vart kan man hitta information om sådant?

Tack för tipset!

Jag PM:ar dig ett tips på en tränare som ofta har öppna träningar några timmar en lördagförmiddag eller så. Inte så långt ifrån dig om du har bil.

Kan också rekommendera passivitetsträning. Och att du tar initiativ till aktiviteterna, inte hunden. Det är flockledarens uppgift att bestämma om flocken ska vila eller vara igång. Hon ska alltså inte ta initiativ som sätter igång dig. Försöker hon göra det så ignorerar du försöket. När hon är lugn och vilar kan du starta en aktivitet. Gör det ofta, så att hon uppfattar dig som en intressant flockledare som har bra idéer.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Den träningen kör jag med alla mina djur, de vinner inget på att tjata ;) Väldigt envis kan jag vara.

KL

Nu ska vi se vad hennes mat innehöll:
Animaliska produkter från svenska nötdjur, 45% varav 20% vom.
potatisfiber, förkokt korn, kalk (0,5%)

Sen är det en lång lista på hur mkt mineraler och vitaminer det är, orkar inte skriva den. Räcker kalken eller ska jag köpa någon form av ben eller liknande till henne? Jag har kalktillskott i stallet :angel:
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Till ett annat problem som jag tror kan ha lite med att göra att hon är så pass ofokuserad nu.

Hon har hakat upp sin löpcykel. Jag avlivade ju den dominanta tiken för ca 3-4 månader sen, och de skulle ha löpt ganska så precis efter det. Men hon verkar ha hakat upp sig, för jag minns inte ens när hon löpte sist.

Finns det något man kan göra för att få igång dem, eller är det bara att vänta?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du har fått många råd, något som jag körde med min Springer när han hade översottsenergi var att han fick söka upp sin hundmat- han åt torrfoder- gömde kulorna högt och lågt inomhus- så fick han söka upp maten i huset. Sedan körde jag litet lydnad innomhus fortfarande med hans mat- trickträning osv. det spelade ingen roll att det låg mat i skålen också - han älskade att jobba och ibland hinner man ju inte med. Det fick ner hans energi nivå iaf.

Funkar jättebra på kvällarna när det är mörkt och kallt....
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

I övrigt har jag väldigt svårt att se godis som ett bra sätt att berömma. Det är inte det minsta naturligt överhuvudtaget, och vad händer den dagen godiset tar slut? Jag vet folk som har haft jätte lydiga hundar så länge de har haft godis. När godiset är slut så har hundarna varit ganska olydiga. Och så fort något har lockat mer än godis så har de helt enkelt struntat i godiset och gjort det som varit roligare, tex sprungit fram till folk, hälsat på andra hundar olovandes osv osv.

Men spelar det någon roll? Du säger ju att lydnaden inte är problemet med din hund. Problemet är väl att få henne trött och nöjd genom en aktivering som inte tar dig hela dagen. :) Jag tycker att shejping med klicker och godisbelöning är ett toppensätt att få hunden trött på. Min yngsta skulle jag nog beskriva lite som din, rätt smart men ändå rätt trög pga att hon inte orkar koncentrera sig särskilt länge. Efter 15 minuters träning där vi shejpar fram trick med hjälp av klicker och godisbelöning så skelar hon nästan av utmattning.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon är inte så matglad om det inte är hennes blötfoder tyvärr, så det funkar inte riktigt. Helst ska jag stå med om hon ska äta, annars har hon inte riktigt ro till det.

KL

Ok, så igår körde jag rallylydnad till förbannelse, tränade nya trick och skit sammanlagt säkert 1-1,5 h. Hon var trött ca 30 min, sen ville hon hitta på mer grejjer :D

Men tass sitter, kryp funkar en väldigt kort sträcka (det var jätte svårt sa damen, hon förstod inte alls varför hon skulle krypa!). Vi började även jobba med lite apportliknande saker, tex "handen" och då ska hon ta sin leksak och lägga den i min hand. Jätte super duper svårt, hon har noll motivation till det verkligen. Men så har hon inte något apportintresse eller sakintresse att tala om heller.

Så kl 3 på natten bestämde jag mig för att det var dags att klippa henne. Sen fick hon duscha, och efter det ville hon inte prata med mig mer ;) Jag fick bara 4-5 pussar. (Hon vill helst ge tusentals i vanliga fall).

Idag däremot verkar hon nöjdare.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tycker din hund låter stressad. Inte ens min brukshund är jobbigt pigg efter aktivitet.
Sen är det ju klart att hunden ändå kan vilja mer, men om du inte kan få hunden nöjd trots flera timmars träning så låter det som om ni behöver jobba med stressen.

I övrigt är självständigt nosarbete överlägset den mesta träning om syftet är att få en trött hund. Spår är en utmärkt aktivitet som man kan anpassa efter sin egen nivå och som inte alls behöver ta överdrivet lång tid.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja hon är nog stressad.
Men jag har ingen aning om hur jag ska jobba med det.

Sen vill hon ju helst vara på mig helatiden. Just nu ligger hon halvvägs på mina ben, flyttar jag dem 10 cm som kommer hon flytta efter inom 2 sekunder. Hon har nog lite separationsångest.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Den träningen kör jag med alla mina djur, de vinner inget på att tjata ;) Väldigt envis kan jag vara.

KL

Nu ska vi se vad hennes mat innehöll:
Animaliska produkter från svenska nötdjur, 45% varav 20% vom.
potatisfiber, förkokt korn, kalk (0,5%)

Sen är det en lång lista på hur mkt mineraler och vitaminer det är, orkar inte skriva den. Räcker kalken eller ska jag köpa någon form av ben eller liknande till henne? Jag har kalktillskott i stallet :angel:

Ja du ska tillsätta kalk men kalk till häst är nog inte rätt sort för vissa sorter kan överdoseras. Standardts kalk + bajsar eller kissar de utöverskottet av. Hur mycket hunden ska ha står på paketet. Man vänjer in gradvis annars tar kroppen inte upp det. Dels ska du ha extra kalk för att bravos färskfoder innehåller hälften så lite en hund behöver och dels för att kornet och potatisen förändrar phi hundens kropp vilketi fölängningen kan ge för mycket magsyra eller röda kliande tassar/mungipa osv.

Det är mycket vanligare än man tror att stress kommer från diffusa magproblem som vi inte märker av! Så var det för min pudel!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ok, så igår körde jag rallylydnad till förbannelse, tränade nya trick och skit sammanlagt säkert 1-1,5 h. Hon var trött ca 30 min, sen ville hon hitta på mer grejjer :D

Jag håller med line_n, det låter inte som att det är mer träning som behövs utan ett annat upplägg. Mindre stress och mer koncentration när ni tränar, mer passivitetsträning och självständigt arbete i form av nosarbete.

Jag har en unghund(ett år gammal), han får verkligen inte bestämma hur mycket aktivering han ska få själv för då skulle han bli så stressad att han gick upp i atomer till slut. Han är lite som ett barn, om något är roligt så vill han gärna hålla på hur länge som helst och känner inte att han är trött. Det gör att jag nästan håller passen extra korta med honom och inleder med moment som inte är stressande, t ex platsliggning.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tycker också hon låter stressad. Vad gör hon om dagarna? Hur ofta ligger hon i bilen? Du skrev att hon är med dig på jobbet, och att hon är i bilen några gånger?

Beskriv en dag ur vovvens liv.

Kan det vara så att hon inte vågar slappna av, eftersom hon enligt din beskrivning är väldigt mån om att vara riktigt nära dig?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Klart att du inte kan träna hunden/att hon inte vill träna om du inte belönar?

Mina hundar tycker det är jätteroligt att få muntligt beröm. De älskar att ligga och mysa i mitt knä. Inte ens min arbetsnarkoman prioriterar mig framför spännande omgivning om hon inte tjänar på det.

Jag belönar med godis, leksak, muntligt beröm och lek med mig. I en salig röra och allt har någon typ av värde. Och klicker som belöningssignal.

Jag har en krävande aussie på snart ett år. En timmes promenad lös ger faktiskt ganska mycket för henne, och så spår (går ju jättesnabbt tycker jag) och klickerträning. Att tänka på är också att det är inlärning där hunden får tänka själv (shejping) som ger mest i form av att trötta ut hjärnan. Att repetera trick den redan kan utan att öka svårighetsgraden ger inte alls lika mycket.

Är hunden passivitetstränad?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det jag tycker känns så himla suspekt med klicker är att det verkar som att man bara ska stå o glo på hunden tills den gör något av sig själv, det känns väldigt oeffektivt.

Det är tvärtom ruskigt effektivt!
Ibland kan inlärningen ta lite längre tid än att locka/visa, men det blir ett färdigt trick som sitter bättre när det väl är klart.
Ur aktiveringsperspektiv är det oslagbart (när det gäller trickinlärning), eftersom hunden själv får komma underfund med vad den får belöning för. Testa ihop med en kompis, skitsvårt :p
När hunden väl har förstått shejping-"begreppet" (eeeh, hittar inte ordet... men hur det går till) så står den inte bara still. Får min tik se att jag har en klicker och står och tittar på henne så testar hon 100 saker per minut för att se vad som ger utdelning.

Miao har nåt jättebra citat/uttryck för det där, typ hunden deltar istället för att vara passiv.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hur visar hon att hon är "understimulerad"?

Fokus och koncentrationsförmåga är en träningssak. I kombination med att du (och dina belöningar) måste vara mer spännande än omgivningen.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men det är väl inte endast till det man använder klickern? Ibland när jag vill köra problemlösning eller få in något moment så klickar jag på det viset. Men annars gör jag det i den vanliga träningen för att fånga ett visst beteende. T.ex. när vi tränar ett frittfölj, eller kontaktfält osv.

(dock är jag väldigt grön, och använde klickern för ofta och för tätt med min hund när vi tränade, så jag har skapat en stress med den).. Därför använder jag inte klickern mer , hade jag vetat bättre hade det givetvis inte blivit så :)

Men nu när vi försöker klicka t.ex. friaföljet för att fånga en viss position så blir han rätt gnällig. Då funkar ett "bra" bättre. Jag önskar jag varit vettigare med klickern, hade varit bra mycket effektivare och lättare! :)

Läst inte igenom hela konversationen så jag kanske är ute och cyklar, haha! :d
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Inte säker på hur du menar faktiskt?

Diskussionen blir ju lätt lite förvirrande också :p Det är mycket som i "vardagligt tal" går som klickerträning men dels har vi ju klickern (själva saken) och dels har vi shejping som träningsfilosofi.
Jag använder klickern som belöningssignal. För aussiens del är det dels shejping (prova sig fram och jag fångar beteenden) men också för att tala om NÄR det är rätt vad gäller finslipning i mer färdiga moment.
Dvärgschnauzern är fellärd från början så för honom har det bara varit en belöningssignal men han provar sig inte fram tillräckligt. Förrän nu härom veckan, 4½ år gammal :)

Egentligen krävs ju inte en klicker utan "bara" en tydlig belöningssignal. Det kan vara ett BRA, funkar dock inte för mig då muntligt beröm blir slask"kommandon". BRA för mina hundar innebär att det är något som de gör rätt, men det behöver inte alls innebära att belöning är på väg (vilket klicket gör). Klickern är i många fall mer exakt, men det beror ju helt på hur strikt man är med orden man använder också.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp