Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är inte ett problem idag. Idag är hunden 2 år och ligg brukar man väl börja med när de är valpar.

Jag vet inte hur du ser det, men jag ser iaf lydnad och inlärning som 2 skilda saker.
Spår kan hon inte pga att jag inte kan det ordentligt, och heller inte har någon större motivation till det, är det hundens fel då eller? Nej. Gör det henne mindre lydig? Nej.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag känner att jag själv är inte speciellt intresserad av spår heller faktiskt. Spår tar tid, det ska vara ljust ute när man gör det, och båda de sakerna orkar jag inte riktigt med.

Vintertid ser jag aldrig ljus eftersom att jag sover då, redan så här tidigt på året så ser jag extremt lite dagsljus.

Jag är heller inte så intresserad av att hålla på att lära mig att träna svåra hundar, jag har inte den typen av hundintresse helt enkelt. När jag köpte henne så ville jag ha en sällskapshund, nu passar tyvärr hon inte riktigt till att bara vara det, och jag försöker hitta en medelväg som får oss båda nöjda.
Men att lägga ner hur mkt tid som helst på att träna henne, nej det har jag ingen lust med. Hade jag velat det så hade jag ju medvetet köpt en hund med mkt energi och arbetsvilja i.
Nu råkade detta bli som det blev bara.

Nu är du orättvis mot hunden!
Kan du inte ge hunden det den behöver ska du inte ha hund.
Jag köpte hund av egoistiska skäl, jag ville ha hund. Min allergi begränsade och jag "fick" en svår, självständig och aktiveringskrävande ras.
Det är min skyldiget som djurägare att uppfylla hans behov.
Jag kunde ingenting men ska jag ha kvar min hund är det baske mig bara att ta sig i kragen.
Har man inte tid för djur ska man inte ha dem!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Allt handlar om inlärning, oavsett om det är ett partytrick, ett lydnadsmoment, ett spår eller ren vardagsuppfostran. Allt kräver att du iaf visar ett litet intresse för att faktiskt kommunicera med din hund.

Jag tycker att det låter som att du ska omplacera din hund till ett mer aktivt hem, och köpa dig ett gosedjur.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu är du orättvis mot hunden!
Kan du inte ge hunden det den behöver ska du inte ha hund.
[...]
Jag kunde ingenting men ska jag ha kvar min hund är det baske mig bara att ta sig i kragen.
Har man inte tid för djur ska man inte ha dem!

Kan bara hålla med. Tycker det är beklämmande med folk som skaffar djur utan att visa dem ett uns respekt eller intresse.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det är nog så att om du vill se en förändring så måste du lägga ner tid och energi på det. Annars får du nog acceptera att så som ni har det just nu är så som det kommer att fortsätta att vara.

Ett spår tar ju inte många minuter, särskilt om man har en äng eller gräsplätt i närheten där man bor.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har inte provat olika typer av godis :)
Och jag har heller inte provat någon klicker som inte gör att jag får ont i fingrarna.
Jag har heller inte provat en klicker som min förra hund inte var rädd för. Alla andra klickade in sina hundar, men eftersom min hund hoppade 1,5 meter i rena förskräckelsen när jag klickade så struntade jag i den biten :D

Henne gick heller inte att berömma med alla godisbitar jag provade.

I övrigt har jag väldigt svårt att se godis som ett bra sätt att berömma. Det är inte det minsta naturligt överhuvudtaget, och vad händer den dagen godiset tar slut? Jag vet folk som har haft jätte lydiga hundar så länge de har haft godis. När godiset är slut så har hundarna varit ganska olydiga. Och så fort något har lockat mer än godis så har de helt enkelt struntat i godiset och gjort det som varit roligare, tex sprungit fram till folk, hälsat på andra hundar olovandes osv osv.

Det känns därför bakofram att köra med godis, som denna hund har bra mkt längre ner på sin lista över vad hon tycker om, än vad hon har tex mig. Förstår du hur jag tänker? Eller tänker jag galet?

Jag har jätte svårt att förstå att klicker verkar vara någon form av universal lösning på alla problem. Och ingen har hittills lyckats övertyga mig, trots att jag har gått på kurs med klicker.

Jag vill att min hund ska lyda för att den tycker att jag är det bästa som finns i hela världen. Och det finns inget tvivel på att nuvarande hunden tycker det, varför skifta fokus då?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ja det kan hjälpa men inte säkert du märker stor skillnad.Värt att veta är dock att kornet i bravo färskfoder ( om du ger den sorten utan vete? ) ger fel phvärde till hundens mage OCH lite lågt med kalk därför jag skrev färskfoder + kalk ( t ex kalk + från standardt ) eller komplettera med ätbara mjuka ben som kycklinghals,vingar eller lammrevben typ. Hundar behöver mycket kalk och får de inte det är ett vanligt symptom stress och matjuvande tex pga att magen inte mår bra ( magsyra )

Sedan är pudlar smarta, lata men smarta! Du måste ta hunden på bar gärning och bli riktigt, riktigt arg när den stjäl mat! De blir lätt respektlösa annars och att stjäla mat är respektlöst (ja iallafall när min gjorde det nära mig så fort jag vände ryggen till...) Sedan behöver hundeninte så mycket lydnadsträning (jag hatar det oxå!! och pudlar likaså! ) utan bara vardagsSTRUKTUR och rutiner, lugn & ro och Att du är tydlig och KONSEKVENT.

Rutiner ger förutsägbarhet som skapar trygghet och konsekvens gör hunden trygg oxå och dessutom mer respektfull eftersom den vet att det du säger/vill gäller.

Har du kul med din hund? Är du busig? Min hund är snabb och vig han älskar att klättra i berg, att leta efter mig eller andra, jobbar bra för matbelöningar. Godis utesluter inte lydig hund när det är slut! Det finns krav med i min träningoxå! Mengodiset får hunden att känna det VÄRT att jobba ngt som pudlar gärna vill ha en motivering till! Alltså i inlärningsfasen och sedan ibland för att hålla hoppet uppe! Man kan ge naturligt godis som torkat kycklinghjärta eller lever osv! Jag ger det eller torrfoderkulor!
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Förlåt, men du skulle bli väldigt hjälpt av att acceptera att det finns något du kan lära dig av andra människor.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har inte provat olika typer av godis :)
Och jag har heller inte provat någon klicker som inte gör att jag får ont i fingrarna.
Jag har heller inte provat en klicker som min förra hund inte var rädd för. Alla andra klickade in sina hundar, men eftersom min hund hoppade 1,5 meter i rena förskräckelsen när jag klickade så struntade jag i den biten :D

Henne gick heller inte att berömma med alla godisbitar jag provade.

I övrigt har jag väldigt svårt att se godis som ett bra sätt att berömma. Det är inte det minsta naturligt överhuvudtaget, och vad händer den dagen godiset tar slut? Jag vet folk som har haft jätte lydiga hundar så länge de har haft godis. När godiset är slut så har hundarna varit ganska olydiga. Och så fort något har lockat mer än godis så har de helt enkelt struntat i godiset och gjort det som varit roligare, tex sprungit fram till folk, hälsat på andra hundar olovandes osv osv.

Det känns därför bakofram att köra med godis, som denna hund har bra mkt längre ner på sin lista över vad hon tycker om, än vad hon har tex mig. Förstår du hur jag tänker? Eller tänker jag galet?

Jag har jätte svårt att förstå att klicker verkar vara någon form av universal lösning på alla problem. Och ingen har hittills lyckats övertyga mig, trots att jag har gått på kurs med klicker.

Jag vill att min hund ska lyda för att den tycker att jag är det bästa som finns i hela världen. Och det finns inget tvivel på att nuvarande hunden tycker det, varför skifta fokus då?

Fast det är inte helt sant.
Man belönar bara med godis tills hunden varit klickad ett tag. Då är klick = beröm/belöning då behöver man inte ge godis.
Det är ingen som säger att det är en lösning, det är ett verktyg man kan använda till en lösning.
Klickern i sig löser inga problem.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast det är inte helt sant.
Man belönar bara med godis tills hunden varit klickad ett tag. Då är klick = beröm/belöning då behöver man inte ge godis.
Det är ingen som säger att det är en lösning, det är ett verktyg man kan använda till en lösning.
Klickern i sig löser inga problem.

Klick ska alltid efterföljas av förstärkning, annars släcks betingningen ut. Däremot så slutar man ganska omgående klicka för beteenden - det används enbart vid aktiv inlärning och finputsning. I övrigt håller jag helt med dig!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har hunden av helt egoistiska skäl. Jag tänker inte skämmas över det, och jag tänker då rakt inte ljuga om det heller, för då kan ni inte ge mig några som helst tips.

Säg mig, hur ska jag hinna lägga ett spår när jag är hemifrån 15 h/dygn? Jag har 9 h hemma, på dessa timmar ska jag sova, kanske ta en dusch, kanske äta något osv. Hunden är med på jobbet när jag är borta, men där kan jag verkligen inte lägga spår. Jag har ingen rast, så det kan inte göras då heller.
Jag är dessutom bara vaken när det är mörkt ute på vinterhalvåret.

Nu har jag tack o lov lediga dagar med. Och lite tid kan jag tänka mig att lägga, men inte hur mkt som helst. Vi har tränat agility ett tag, ca 2 ggr/vecka, och hon börjar bli riktigt duktig trots mig som amatörtränare. Men träningen gör varken från eller till på energinivån här hemma. Trots att jag innan agilityträningen oftast går en promenad på minst en timma.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tycker du tänker helt bakvänt. Skulle du vilja gå till jobbet varje dag utan att få lön? Sen tycker jag det är skillnad på att få hunden att utföra något eller att låta bli att göra något. Tex lära hunden att låta bli att hoppa, låta bli att sno mat, att låta bli att jaga mm. Här ska ju hunden inte utföra något utan bara "vara". men när man kommer så långt så man faktiskt vill att hunden ska jobba, då får man nog vackert plocka fram belöningarna.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du skulle nog tjäna på att lära dig att vara trevlig. Har någon någonsin lyssnat på någon med den attityden du har?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Då tycker jag inte du har plats för en hund i ditt liv.
Kan man inte tillfredsställa så ska man inte ha djur.
Likställ med att ha en häst låt säga.. 3år som bara går i hagen. Inte skulle du sätta dig på den första dan och tänka ja, nu ska vi öva skänkelvikning idag.
Man MÅSTE ta sig tid annars ska man inte ha djur.

Jag vill inte alls låta elak eller nedtryckande men din hund mår uppenbarligen inte bra om ni har sådana problem. Och vill du inte lägga ner tid så låt någon annan.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Efter klick måste man alltid belöna! Antingen godis eller lek. Annars blir klicket snart värdelöst för hunden.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du har fått så många råd så jag har inget att tillägga.

Men bara en tanke jag fick ang ditt tänkande ang klicker. Om man ser hur mycket de kan göra med tex delfiner och klicker, så anser jag nog att det är en mycket bra inlärningsmetod.
Jag använder det inte själv (men kommer på mig själv ibland att nu körde jag visst lite klicker"stuk"), men testat och visst är det ett helt otroligt sätt att träna sin hund eller vilket djur det nu må vara.


Och detta med godis. Man måste inte ha godis jämt, men man kan variera. Mina är glada för en klapp eller när jag är överdrivet glad när jag ropar på dom. Men sen när jag tar med godis, så blir dom nästan lite överrumplade precis som de tänker att oj, kan sånt komma också :)
De blir glada för lite variation och förväntan finns alltid, blir det så i dag eller blir det si...
Ja lite enkelt förklarat.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har hunden av helt egoistiska skäl. Jag tänker inte skämmas över det, och jag tänker då rakt inte ljuga om det heller, för då kan ni inte ge mig några som helst tips.

Säg mig, hur ska jag hinna lägga ett spår när jag är hemifrån 15 h/dygn? Jag har 9 h hemma, på dessa timmar ska jag sova, kanske ta en dusch, kanske äta något osv. Hunden är med på jobbet när jag är borta, men där kan jag verkligen inte lägga spår. Jag har ingen rast, så det kan inte göras då heller.
Jag är dessutom bara vaken när det är mörkt ute på vinterhalvåret.

Nu har jag tack o lov lediga dagar med. Och lite tid kan jag tänka mig att lägga, men inte hur mkt som helst. Vi har tränat agility ett tag, ca 2 ggr/vecka, och hon börjar bli riktigt duktig trots mig som amatörtränare. Men träningen gör varken från eller till på energinivån här hemma. Trots att jag innan agilityträningen oftast går en promenad på minst en timma.

Går du inte ut med hunden på 15 timmar då eftersom du inte har rast? Om du lär hunden att spåra så kan du göra det istället för att gå långpromenad. Du lägger alltså inte mer tid utan du utnyttjar tiden bättre, och du får en nöjdare hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du har fått så många råd så jag har inget att tillägga.

Men bara en tanke jag fick ang ditt tänkande ang klicker. Om man ser hur mycket de kan göra med tex delfiner och klicker, så anser jag nog att det är en mycket bra inlärningsmetod.
Jag använder det inte själv (men kommer på mig själv ibland att nu körde jag visst lite klicker"stuk"), men testat och visst är det ett helt otroligt sätt att träna sin hund eller vilket djur det nu må vara.


Och detta med godis. Man måste inte ha godis jämt, men man kan variera. Mina är glada för en klapp eller när jag är överdrivet glad när jag ropar på dom. Men sen när jag tar med godis, så blir dom nästan lite överrumplade precis som de tänker att oj, kan sånt komma också :)
De blir glada för lite variation och förväntan finns alltid, blir det så i dag eller blir det si...
Ja lite enkelt förklarat
.

Jag menade inte att man skulle sluta belöna med godis helt. Däremot menade jag som Grana skrev, är kanske otydlig. Skyller på huvudvärken :D
Om hunden inte vet när det vankas belöning och inte och man varierar belöningen 1klick = godis
klick 2 är lite bus
klick 3 är kamp
klick 4 är två godisar
osv :) då håller man motivationen uppe på ett annat sätt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Säg mig, hur ska jag hinna lägga ett spår när jag är hemifrån 15 h/dygn? Jag har 9 h hemma, på dessa timmar ska jag sova, kanske ta en dusch, kanske äta något osv. Hunden är med på jobbet när jag är borta, men där kan jag verkligen inte lägga spår. Jag har ingen rast, så det kan inte göras då heller.
Jag är dessutom bara vaken när det är mörkt ute på vinterhalvåret.

Säg mig, när ska du ha tid att ha hund?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo... Jag har ju provat det, med ligg gick jag över till godis ett tag. Det funkade inte ett dugg bättre. Och jag har aldrig fått godis att fungera faktiskt.

Har ni något enkelt trick man kan lära en hund lite snabbt, med godis där ni kan förklara ingående hur man gör så att jag kan prova? Ärligt talat, godis har aldrig någonsin funkat för mig. Möjligtvis så länge man håller i godiset, men aldrig längre än så. Och oftast inte så heller.

Poisonous: Du tycker alltså att jag ställer för höga krav på hunden? Har jag förstått rätt då? Jämförelsen med en 3 åring häst och skänkelvikning tänker jag på.

Att jag inte har plats för en så krävande hund som jag har i mitt liv trodde jag att jag redogjorde redan i trådstarten ;) Jag skrev ganska tydligt att jag aldrig hade köpt henne om jag hade vetat att hon hade terrier i sig. Nu är det som det är och tyvärr är det en sådan hund som aldrig kommer kunna säljas, så får jag inte det att funka så är det bara avlivning kvar tyvärr.
Men det alternativet tänker jag inte bara ta bara sådär, vi provar lite till först.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp