Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag anpassar belöningen väldigt mycket efter vilken typ av hund jag tränar, och vilken typ av beteende som ska tas fram. Nosövningar med högenergisk hund belönas sällan med kamp, men ska man lära en svårmotiverad soffhund att gå i agilitytunnlar är kastleksaker och kamp ofta bra knep. Mjukost är superbt vid habituering och stressdämpning, knorpar som skramlar mot underlaget är bra i sökplattformen och belöning vid passivitetsträning kan bestå av kli på bästa stället.

En bra belöning är både förstärkande för individen (förutsättning för att det öht ska vara en belöning), förstärkande för det mentala tillstånd jag vill att den ska befinna sig i (hög eller låg arousalnivå) samt utvecklande för det aktuella beteendet (rörelseriktning, tempo, stillhet mm).

Förstärkning, lek och relation med hunden är löjligt intressant att nörda ner sig i:D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Prova att lära hunden att krypa då? Det kräver ju att du har godis som din hund tycker är riktigt gott. Korv eller köttbullar verkar funka för dom flesta. Men var beredd på att det kommer ta tid! Det är inget din hund kommer att lära sig på tio minuter hemma på vardagsrumsmattan.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo hunden får gå ut eftersom hon lämnas i bilen några ggr. Som minst är hon ute 4 ggr på 12 h, som arbetspassen är på, sedan har jag 1,5 timmes bilfärd.
Men det är skillnad på att gå ut utanför dörren och att lägga spår.
Jag brukar dock lägga ut lite godis som hon får leta efter, men tyvärr så ger inte det så mkt stimulans som jag skulle önska.

Migo: Livet ändras. Jag hade en rätt trygg anställning, väldigt nära hemma när hunden införskaffades. Men som sagt, livet ändrades och man får ta de arbetspassen man får. Det är inte självvalt att jobba så långt bort.

KL
Hon tycker om att kampa, så det har jag använt lite i träningen, men det är svårt att få henne att börja. Oftast krävs det rätt många pass innan hon verkligen får bjudningen att kampa, men när hon väl har fått det med en grejj så tycker hon det är skitkul!
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo... Jag har ju provat det, med ligg gick jag över till godis ett tag. Det funkade inte ett dugg bättre. Och jag har aldrig fått godis att fungera faktiskt.

Återigen, ändra problemformuleringen från "godis fungerar inte" till "Vad gör jag för fel eftersom hunden inte förstår mig". Det är ytterst sällan fel på hunden. Likaså är det mycket väl vetenskapligt och praktiskt belagt att träning med positiv förstärkning är otvivelaktigt mest effektivt vid inlärning av nya beteenden.

Typiska felkällor är: För svåra störningar, för snabbt höjda kriterier, dålig timing.

Citat:
FEMTON KLICKER-REGLER

Text: Kina Molitor


Klickerträning är inget nytt, utan bara ett slanguttryck för operant betingning, en beteendevetenskapligt utvecklad inlärningsteori, med B.F. Skinner som upphovsman. Även Pavlov finns med på ett hörn. Att teorin haft sådan framgång under senare tid, beror på att i första hand hundtränare tagit till sig tekniken, då inlärningen underlättas avsevärt i jämförelse med den vanliga kommandobaserade träningen.

Vilken hund som helst kan klickertränas, vid vilken ålder som helst. Valpar älskar det. Gamla hundar lär sig nya konster. Man kan klickerträna katter, fåglar, hästar – faktiskt vilket husdjur som helst (nja, ormar har jag inte prövat …) På San Diego Zoo i Kalifornien har vilda, ibland mycket aggressiva djur klickertränats för att acceptera hantering och medicinsk behandling utan att behöva sövas ned. Det har ökat säkerheten för både skötare och djur.

Börja inte med att försöka bli av med oönskade beteenden. Börja i stället med några bra saker du vill att hunden ska lära sig. Gör anteckningar (kylskåpsdörren är en bra plats.) Skriv ner vad hunden kan från början. Anteckna sedan någon gång om dagen vad ni uppnått med varje beteende. Du kommer att bli förvånad över framstegen! Belöna DIG SJÄLV för dem. Här följer några enkla tips om hur man kommer igång.

Tryck ner och släpp upp den fjädrande änden av klickern, så att man hör ett dubbelklick. Ge godis, små bitar. Använd något mycket gott i början, t ex små bitar av grillad kyckling, korv, eller hemlagat levergodis. Torrfoderkulor duger inte! Upprepa till du märker att hunden reagerar på klicket, och förväntar sig en belöning.

Klicka JUST NÄR hunden gör det du önskar, inte efteråt. Tidpunkten för klicket är avgörande. Bli inte orolig om hunden avbryter beteendet när han hör klicket - det är helt OK. Klicket avslutar beteendet. Sedan får hunden godis - där är "timingen" oviktig.

Klicka när hunden gör något du uppskattar. Välj något lätt till att börja med, något som hunden gärna gör spontant och som du vill uppmuntra. (T ex sitter, kommer emot dig, rör vid din hand med nosen, lyfter en tass, går bredvid dig).

Inga dubbelklick. Om hunden lyckas särskilt bra och du vill belöna extra, klicka ändå bara en gång, men ge en "jackpot" efter klicket i form av en handfull godis och mycket beröm.

Träna i korta pass. Man lär sig mycket mer under tre fem-minuterspass än under en timmes tråkigt harvande. Man kan få påtagliga resultat, och lära sin hund många nya saker bara genom att få in några få klick dagligen då och då i vardagliga situationer. Det är i pauserna som inlärningen sker!

Få bort problembeteenden genom att belöna rätt beteende. Klicka när valpen gör ifrån sig utomhus. Klicka för tassar på marken, inte på gästerna. Istället för att gräla när hunden skäller, klicka när den är tyst. Bota koppeldragande med att klicka och belöna de ögonblick kopplet råkar slakna.

Klicka för spontana (eller oavsiktliga) rörelser i rätt riktning. Du kan locka hunden till den rörelse eller ställning du tänkt dig, men tvinga inte, dra inte, håll inte hunden. Arbeta utan koppel. Behövs ett koppel för att du ska känna dig säker, fäst då kopplet runt armen eller i bältet; använd det inte som hjälpmedel.

Vänta dig inte det färdiga, perfekta beteendet direkt. Klicka och belöna små steg i rätt riktning. Vill du att hunden ska sitta och den börjar sänka bakdelen - klicka. Vill du att den ska komma på inkallning och den tar några steg i din riktning - klicka för det.

Öka kraven stegvis. Så snart du fått ett bra resultat - när hunden spontant lägger sig, kommer emot dig, sitter upprepade gånger - börja be om mer. Vänta ett slag, tills hunden ligger litet längre, kommer litet närmare, sätter sig litet snabbare, innan du klickar. Det är detta som kallas "shaping", att forma, eller skapa ett beteende.

När hunden lärt sig att utföra något för klicket kommer den att göra detta spontant, för att försöka få dig att klicka. Nu är det dags att lägga in den retning som ska utlösa beteendet, som t ex ett ord ("kommando") eller ett handtecken. Klicka nu bara när beteendet utförs i samband med den retning du valt (Säg "sitt" - hunden sitter - klick!). Omvänt - nonchalera hunden för beteendet när det inte föregåtts av retningen. (Klicka inte när hunden sätter sig spontant).

Kommendera inte hunden hela tiden - klickerträning baseras inte på kommandon Hunden är inte "olydig" om den inte reagerar på ett kommando, den har helt enkelt inte förstått.
Försök hitta andra sätt att lära in kommandot och klicka för det önskade beteendet i lättare situationer.

Ha alltid en klicker till hands och "fånga" kul beteenden som t ex att ”buga”, backa några steg eller lyfta en tass. Man kan klicka för många olika beteenden, närhelst de dyker upp, utan att förvirra hunden. Har man fler hundar än en bör man skilja dem åt när man tränar och låta dem turas om.

Om du blir arg ska du lägga undan klickern. Blanda inte bannor, koppelryck och korrigeringsträning med klickerträning, hunden tappar bara förtroendet för både dig och klickern.

Har du ingen framgång med ett speciellt beteende klickar du antagligen för sent. Perfekt timing är viktigt. Be någon annan att titta på och kanske klicka åt dig några gånger.

Ha kul! Klickerträning är ett fantastiskt sätt att berika din relation till hunden på ...
Copyright backetomta.se

från http://www.hundensforlag.com/15klickerregler.html
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Poisonous: Du tycker alltså att jag ställer för höga krav på hunden? Har jag förstått rätt då? Jämförelsen med en 3 åring häst och skänkelvikning tänker jag på.

Ja, jag tänker som så. Hundar vill göra rätt. Gör dom fel är man antingen otydlig eller ber om för mycket.
Även om en hund är svårmotiverad, lat osv så är dom hängivna djur som vill göra rätt.
Då måste man ge dem förutsättningar att göra rätt.

Ett enkelt trick är buga.
Godis i handen sätt handen mellan hundens framben, när hunden tittar ner öppnar man handen och berömmer. Allt eftersom tar man handen lite bakåt under magen så brukar böjningen på frambenen komma automatisk och hunden bugar. Så lägger man på ett kommando
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Exakt så. Jag sluddrar och skriver kortfattat eftersom mitt huvud inte hänger med. Men ja, belöning efter situation.

*halvt kl*

Med Ailu t.ex så om jag ska lydnadsträna så måste jag ha belöning som står högt i kurs. dvs. rökt nöthjärta, hot dogs eller kamp/bus
Om jag är för tråkig/tjatig så får jag se en hundrumpa som vaggar iväg.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo... Krypa kan jag nog prova! Bra ide! Men jag är nog lite bortskämd, förra hunden lärde sig krypa på 5 min :angel:

Jag har köttbullar i frysen, men de är nog lite starka för damen, så det blir nog att tina lövbiff :o

Poisonous: Hur långt tid tänker du att det är ok att en sådan sak tar? Jag har ganska dåligt tålamod ärligt talat och vill gärna att saker ska fungera helst igår :o Och så måste jag köpa mindre godisar. Annars kommer hon få hela sitt behov av mat i bara godis :D Jag tänker alltså från första träningspasset till att man faktiskt kan säga det och hunden utför.
Lat är hon ju inte, utan hon är snarare överambitiös skulle jag säga, och jag tror att i inlärning blir det samma problem som jag upplever vid spår. Att hon blir så till sig att göra rätt att hon totalt stänger av hela skallen, och det är därför det funkar när jag tar tag i henne, för då är det inte lika kul längre = hjärnan kopplas på. Vad tror du?

Migo: Jag tror att jag är rätt så bra på timing ändå, hästarna lär sig himla fort nya saker när jag tränar dem, och det är ju ändå ungefär samma sak. Även om jag nog använder mer kroppspråk med hästarna och mer öhh... pratspråk med hunden.
Det jag tycker känns så himla suspekt med klicker är att det verkar som att man bara ska stå o glo på hunden tills den gör något av sig själv, det känns väldigt oeffektivt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL.

För några veckor sedan såg jag ett djurprogram där de hade björnar (djurpark). De klickade in björnarna att tex sträcka fram ett ben eller vända baken till när de tex ville ta blodprov.
De lärde sig snabbt och de slapp söva djuren när de bara behövde ett litet blodprov.


För många år sedan var jag på en kurs. Vi fick en hund som aldrig varit klickad. En energisk jack russel :D
Vi fick en leksaks-kassapparat, som plingade när man tryckte på knapparna.
Vi bestämde att när vi var klara så skulle hunden trampa på den gröna knappen (fanns ca 10 knappar), så det plingade till och apparaten öppnade sig (var bara den gröna knappen som gjorde så den öppnade sig).
Det tog inte ens tio minuter, så hade vi en hund som stod och trampade på den gröna knappen stup i ett, pling pling pling :D

Ja bara lite hur kul man kan göra med en liten leksak :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Poisonous: Hur långt tid tänker du att det är ok att en sådan sak tar? Jag har ganska dåligt tålamod ärligt talat och vill gärna att saker ska fungera helst igår :o Och så måste jag köpa mindre godisar. Annars kommer hon få hela sitt behov av mat i bara godis :D Jag tänker alltså från första träningspasset till att man faktiskt kan säga det och hunden utför.
Lat är hon ju inte, utan hon är snarare överambitiös skulle jag säga, och jag tror att i inlärning blir det samma problem som jag upplever vid spår. Att hon blir så till sig att göra rätt att hon totalt stänger av hela skallen, och det är därför det funkar när jag tar tag i henne, för då är det inte lika kul längre = hjärnan kopplas på. Vad tror du? [/B]

Beror helt på dig :)
Beroende på hund kan man lära dem buga på 3 träningstillfällen om man visar med hand. Att göra det på distans med bara kommando. En vecka kanske? beroende på hur mycket tid man lägger ner.
Sådär är min också. Jag ber om sitt = förväntansfull, vad ska hända, matte har något i handen ½ sekund senare viftar han med tassen för att visa HALLÅ; SE MIG KOLLA VAD DUKTIG JAG ÄR GODIS TACK NUUUU!!!
Då vänder jag mig halvt bort och pysslar med något annat tills han suttit stilla 3s då belönar jag.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det finns ingen mall över hur fort det går, det beror på individ, omständighet, komplexitet på beteendet, hur träningsvan hunden är och hur skicklig tränaren är.

Frodo lär sig enklare beteenden mha frishejping från scratch till acceptabel "stimulikontroll" på några få pass a 2-4 minuter. De allra flesta hästar lär sig ett eller två kompletta beteenden på en halvdagskurs i klickerträning, shettisar ofta på några minuter:D

Exempelfilm på inklickning och frishejping med häst, två pass på totalt 6 minuter.
http://www.youtube.com/watch?v=HZHF7hfUhrU
http://www.youtube.com/watch?v=HCfCEV7BAvY
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jo... Krypa kan jag nog prova! Bra ide! Men jag är nog lite bortskämd, förra hunden lärde sig krypa på 5 min :angel:

.....


Det jag tycker känns så himla suspekt med klicker är att det verkar som att man bara ska stå o glo på hunden tills den gör något av sig själv, det känns väldigt oeffektivt.

Men hur kryper hunden efter 5 min? Kryper den som det eftersträvas på tävling inom bruks så vill jag precis som Heddavovven gå kurs för dig...

Man kan ju göra allt hr svårt som man vill. Kan du lära hunden att krypa så den inte lyfter sig överhuvudtaget utan nästan ålar sig fram eller kryp så att den studsar fram - bara en sådan skillnad i krypsätt kan innebära olika lång tid i inlärning. Vart ska hunden krypa sen - till dig, från dig, bredvid dig där du går? Ska den göra det när du visar med hand kroppsspråk eller bara på ett ord? Hur långt ska den kunna krypa? Visst kan man lära en hund att krypa lite snabbt, men man kan också göra det svårare än så om man bara vill!

Sista meningen du tar upp, kanske oeffektivt men hunden blir väldigt mycket tröttare OM den ska komma på vad vi vill att den ska göra än om vi visar precis allt vi vill att den ska göra. Ungefär som att gå i skolan och räkna mattetalen själv eller att bara skriva av kompisens svar... Inte blir vi smartare och stimulerade om vi endast skriver av kompisens svar.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det finns ingen mall över hur fort det går, det beror på individ, omständighet, komplexitet på beteendet, hur träningsvan hunden är och hur skicklig tränaren är.

Frodo lär sig enklare beteenden mha frishejping från scratch till acceptabel "stimulikontroll" på några få pass a 2-4 minuter. De allra flesta hästar lär sig ett eller två kompletta beteenden på en halvdagskurs i klickerträning, shettisar ofta på några minuter:D

Exempelfilm på inklickning och frishejping med häst, två pass på totalt 6 minuter.
http://www.youtube.com/watch?v=HZHF7hfUhrU
http://www.youtube.com/watch?v=HCfCEV7BAvY

Alltså, är så jäkla häftigt :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Att lägga spår behöver inte ta lång tid alls, särskilt om man lägger näringsspår(med godisbitar) kan hunden sitta uppbunden och vänta medan man lägger ett kort spår som man sedan går på en gång.

Sedan gäller det att sätta upp mål för sin träning. Om man har en smart och lättlärd hund kanske inte målet ska vara att lära hunden att utföra ett moment så fort som möjligt och sedan gå vidare till något annat utan snarare att se till att hunden är riktigt SÄKER på ett moment och alltid utför det när man ber en om det - gärna med så hög precision som möjligt. Här märker man ofta en stor skillnad på folk som inte tävlar och de som gör de. De förra tycker att deras hundar kan "allt" trots att det kanske behövs synligt godis, flera kommandon och en stor portion tur för att man ska få se ett fotgående eller ett ställande under gång. De som börjat tävla inser att det ligger både tid och arbete bakom att få en hund som är lydig på riktigt(naturligtvis är detta applicerbart på annat än tävlingslydnad också). Det är lite som skillnaden mellan turridning och att rida ett lätt program.

Lyckligtvis är hundträning precis som ridning ROLIGT! Det gäller att hitta vad som passar en själv och den hund man har.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Ohhh jag har fått denna hund för mina synder! :D

När jag tränade kryp nu och berömde och gav godis så antog hon att allt godis var ok, även matresterna som stod på vardagsrumsbordet bredvid soffan :rofl:

attheedge: Jag har ingen aning om vad som krävs på tävling eftersom jag aldrig har hållt på med det. Men jag kunde lätt stå 10 meter ifrån och hon kröp hela vägen fram till mig, även om hon nån gång tog upp röven lite för högt, men då harklade man sig lite bara så tog hon ner röven igen :D

Sista stycket, ja.. Det har du ju helt rätt i. Men hur får man hunden att veta att "nu tittar jag på dig för att vi tränar och du ska göra nåt" och skillnaden på det och "nu tittar jag på dig för att jag tycker om dig och du är kul att titta på" :p

När jag menar krypa så menar jag hasa sig fram med hela kroppen mot marken, jag gissar att det är den enklaste formen att lära dem?

Grana: Det låter kul, men satan så jobbigt i längden om man skulle ha den framme :D
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Angående spår, jag kör rätt mycket hårda spår (asfalt, grusväg, betong etc.) vilket kan innebära:

- ca 5 min att lägga spår
- 0-10 min att låta spåret ligga i början, används till rastning av hund.
- ca 10 min att gå spåret

Sammanlagt en halvtimme max i tid och en trött, stimulerad och nöjd hund på köpet. Svårare än så behöver det inte vara! En halvtimmes promenad är en piss i Missisppi för samma hund.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Men hur får man hunden att veta att "nu tittar jag på dig för att vi tränar och du ska göra nåt" och skillnaden på det och "nu tittar jag på dig för att jag tycker om dig och du är kul att titta på" :p

Man lär den ett start- och ett avslutskommando för träningen.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

attheedge: Jag har ingen aning om vad som krävs på tävling eftersom jag aldrig har hållt på med det.

Såhär: http://www.youtube.com/watch?v=gjtGlYdH8fE


Men jag kunde lätt stå 10 meter ifrån och hon kröp hela vägen fram till mig, även om hon nån gång tog upp röven lite för högt, men då harklade man sig lite bara så tog hon ner röven igen :D

Då får du träna så du inte behöver harkla helt enkelt ;)

Sista stycket, ja.. Det har du ju helt rätt i. Men hur får man hunden att veta att "nu tittar jag på dig för att vi tränar och du ska göra nåt" och skillnaden på det och "nu tittar jag på dig för att jag tycker om dig och du är kul att titta på" :p

TRÄNING!!


Mina svar i fetstil.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 574
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp