Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

Hundens dagar är väldigt oregelbundna, kanske är det det som är problemet?
Det finns nog ingen dag som är den andra helt lik, utom om jag har jobbat 7 nätter i rad, de dagarna spenderas alltid helt i sängen förutom utsläpp och matning :D

Vissa dagar gör vi massor saker, andra dagar gör vi i princip ingenting, mer än några min rallylydnad i hemmet.

Hon är inte mkt tid i bilen, som längst har hon varit 5 timmar, och då uppdelat på 3 olika gånger. Och det handlar om några ggr/månad. Hon är rätt trygg i bilen och går o lägger sig o sover så fort jag är utom synhåll.

Hon är extremt mån om att vara nära mig, helst på mig helatiden. Alla andra hundar jag har haft har man lätt kunnat ge kopplet till någon annan så har de kunnat gå iväg med hunden. Visst har hunden visat sitt missnöje, men inte så mkt mer. Med denna hund så spelar det ingen roll att hon känner personen i fråga väl. Hon skriker, skäller och vägrar följa med åt något annat håll än det jag går åt. Svårt att träna bort gissar jag?

Dentaku: Hon har aldrig fått bestämma hur mkt aktivering hon får. En hund/häst som tjatar kommer ingenstans. Precis som att jag inte öppnar lämmen till transporten när hästen inte står still där inne så får inte heller någon hund någon stimulans förens de lägger sig tillrätta.

Sen vad ni exakt menar med passitivitetsträning vet jag inte riktigt, men hon har aldrig, och kommer aldrig, komma nånstans med tjat. Hon bestämmer inte, det gör jag. Det värsta jag vet är djur som tjatar.

Jenka: Jag har ingen aning om vad du ens menar med ditt första inlägg, jag är lite trött i skallen för tillfället. Men jag vet inte vart du har fått ifrån att jag inte använder positiv förstärkning? Självklart gör jag det!

KL
Jag provade ju godiset som belöning igår, och är som vanligt rätt missnöjd med resultatet. Visst går det bra att lära in saker, och det funkar så länge jag har kvar godiset. Men i samma sekund som godiset är slut så försvinner fokus ifrån mig och jag är för första gången helt ointressant, istället är det bara fokus på godis. Detta händer inte om jag använder annan positiv förstärkning.

Vad gör jag för fel? Det fungerar ju uppenbarligen för många andra, eller har ni lägre krav än jag har och accepterar att hunden inte lyssnar alls ett tag efter att ni har använt godis? Jag vill att när hunden har fattat ett nytt kommando så ska det funka, hunden ska utföra det inom nån sekund, tvekan i början är ok, om hunden ändå visar att den lyssnar, men är lite osäker på exakt vad man menar.

Sen har ju jag läskigt dålig fantasi när det gäller trick :p Så där kan det bli problem XD
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vad menar du med annan positiv förstärkning då?
Alltså, vad belönar du med? Vad har du för godis?

I inlärning behövs ofta ngn typ av förstärkning (tex godis eller leksak). Likaså om man tränar trick, inför tävling osv. Då vill jag att hunden ska tycka att det är kul och att den tjänar på det. Förr eller senare kommer belöning (sen kan man utöka arbetstiden med tiden så att man inte behöver godis efter varenda kommando).
Under inlärningsfas så alltid godis/belöning. Efter hur lång tid räknar du med att hunden ska göra det utan belöning?

I vardagen har jag mer krav på att de ska lyda oavsett belöning. Dock behöver de inte göra det med samma glädje och attityd som i träningen för skojs/tävlings skull. Även denna måste man ju dock belöna ibland för att hunden ska fortsätta tycka det är värt att lyda.

Att hunden inte vill jobba med dig tyder på att den inte är tillräckligt motiverad. Motivationen får du upp genom bättre belöningar (vare sig det är godare godis, roligare leksak osv) och koncentrationsförmågan genom högre motivation, högre belöningsfrekvens (till en början) och mindre störning.
(väldigt förenklat, motivation kan vara jobbigt att höja men det går!).
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL
Jag provade ju godiset som belöning igår, och är som vanligt rätt missnöjd med resultatet. Visst går det bra att lära in saker, och det funkar så länge jag har kvar godiset. Men i samma sekund som godiset är slut så försvinner fokus ifrån mig och jag är för första gången helt ointressant, istället är det bara fokus på godis. Detta händer inte om jag använder annan positiv förstärkning.

Vad gör jag för fel? Det fungerar ju uppenbarligen för många andra, eller har ni lägre krav än jag har och accepterar att hunden inte lyssnar alls ett tag efter att ni har använt godis? Jag vill att när hunden har fattat ett nytt kommando så ska det funka, hunden ska utföra det inom nån sekund, tvekan i början är ok, om hunden ändå visar att den lyssnar, men är lite osäker på exakt vad man menar.

Sen har ju jag läskigt dålig fantasi när det gäller trick :p Så där kan det bli problem XD

Alltså, det tar tid att lära hunden ett nytt beteende. Det kommer aldrig att funka för all framtid, ett beteende måste (hos de flesta hundar) hela tiden förstärkas på något sätt annars kommer snart hunden strunta i att utföra det du eftersträvar. Kommer du ihåg att jag frågade om du vill jobba utan lön? Det är detta jag menar. Hundar gör det de tjänar på att göra!

Helt ärligt så tycker jag du ska ta hjälp av någon duktig i din närhet som kan visa dig hur du kan jobba med din hund. Det är väldigt svårt att ge råd över en dator utan att ha set dig och hunden "live". Om du inte vill gå en kurs så gå ett par privatlektioner istället?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag berömmer muntligt och med lek och bus. Aldrig med godis förens igår, och det har fungerat alldeles ypperligt. Jag vet inte vartifrån du har fått att hunden skulle vara omotiverad att jobba, tvärtom så är hon väldigt mån att göra rätt och älskar att hitta på saker med mig.

Så den attityden kan du släppa med en gång.
Jag har alltid lärt in allt utan godis, det har som sagt gått bra, och det har gått betydligt fortare än de gånger jag har provat godis, efter påtryckningar av andra.
KL
Som jag ser det så tycker jag att godiset bara stressar henne, och ju mer jag läser det ni skriver om klicker så ser jag inte hur hon inte skulle kunna bli stressad av det? Jag blir stressad av bara tanken på att nån skulle göra samma sak på mig.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Knapplån
Måste bara inflika att det är faktiskt inte alla hundar som funkar på godis. Flera av våra vägrar att motiveras av godis eller av kamp. Då gäller det att vara uppfinningsrik och pröva sig fram. De flesta av dessa icke godisfixerade fungerar bäst på röstberöm och fysisk kontakt. Notera att ingen av dem är kräsen utan glatt äter på sina mattider eller faktist tuggar på "tassen/klöven" i slutet på ett spår.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Tips på vad som kan vara fel såklart :)

Jag tror att jag har fått en del tips som kan vara träffande, hon har i vanliga fall fri tillgång på mat, men de här dagarna har jag istället gett henne portioner med mat, och mer färskfoder än innan. Och hon verkar mer nöjd med livet faktiskt.

Hon har ju orolig mage och kräks ganska så ofta (ca 2 ggr/månad kanske?) så det känns som att det absolut skulle kunna vara magen som är problemet. Jag bara antog att när man köpte ett fullfoder så var det just ett fullfoder, det var ju väldigt naivt av mig :cautious:

Vissa dagar får hon helt klart för lite stimulans, det vet jag, och då får jag helt enkelt ta att jag får sova mindre dagen efter och träna henne istället.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu är jag brutalt ärlig men jag tycker mycket av det låter som undanflykter. Att du vet om innerst inne att hunden nog inte är så lycklig, men det låter på det du skriver att du tycker det är lite hundens fel också. Det mesta folk har skrivit har också varit ganska fel ;). Har du provat att lägga något IPO-spår? Har du kontaktat någon instruktör? Eller har du bara tränat det där rallypasset som du ändå visste var onödigt spenderad tid?

Tyvärr är det inte så enkelt. En aktiv hund måste dels få jobba (använda huvudet för att lösa problem), dels så måste den få ro så den kan slappna av mellan varven och samla nya krafter. BÅDA delarna måste finnas med! För heta hundar kan godis vara en mycket lämplig belöning eftersom de "tappar huvudet" eller snabbt går upp i ohälsosam stress av hetare belöningar. Jag har full förståelse för att inte alla hundar är godisfreak, men oftast finns det något de gillar. Om inte annat så blir själva ätandet av en halvgod godis något som dämpar hunden något.

Jag har själv en hund här hemma som vilar i bilen på vägen hem från träningen och studsar ut med full energi efter den 10 min långa bilfärden hem. Men när vi kommit innanför dörren (och han haft sin mkt intensiva hälsningsritual med sambon som han inte sett på en hel TIMME *stackarshund*) så är det lugn och vila som gäller och han sover klart mycket djupare efter ett ordentligt träningspass än han gör de dagar vi har träningsvila.

Man köper en stor portion ansvar när man köper en valp och i det ansvaret ligger också att hunden ska få vara lycklig. Att ha det "okej" är inte gott nog i min mening, inte när det gäller en stor del av hundens liv.

Ett litet tillägg: Hundar behöver inte aktiveras massor varje dag. De måste få lära sig att kunna ta det lugnt de dagar det inte blir träning också. Men några gånger i veckan är det bra om de får "blåsa ur sig" lite, dvs man tränar på ett sätt så att hunden får lite utmaning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

...han sover klart mycket djupare efter ett ordentligt träningspass än han gör de dagar vi har träningsvila.
Tog bara en liten del av din text, bara för att du beskrev så bra hur en välmående hund reagerar: jobb-vila-idiotflipp-sova.

...men bara om hunden klarar av att slappna av. Har man en stressad hund (med t.ex. separationsångest) så får man motionera och träna hur mycket som helst utan lyckas få hunden att däcka. Då ser det ungefär ut såhär: jobb-lite tomgång-nya varv-tomgång-stress.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag har själv en hund här hemma som vilar i bilen på vägen hem från träningen och studsar ut med full energi efter den 10 min långa bilfärden hem. Men när vi kommit innanför dörren (och han haft sin mkt intensiva hälsningsritual med sambon som han inte sett på en hel TIMME *stackarshund*) så är det lugn och vila som gäller och han sover klart mycket djupare efter ett ordentligt träningspass än han gör de dagar vi har träningsvila.

:laugh:

Det där känner jag igen SÅ väl! Spelar ingen roll att unghunden var så trött att han nästan skelade efter en långpromenad i skogen som inkluderade ett näringsspår - när vi kom hem var han ändå tvungen att försöka dra igång gammelhunden och dansa lite för husse. Sedan stod han och glodde in i vardagsrummet ett tag för att se om vi möjligtvis skulle hitta på något mer kul innan han lommade iväg till sin bädd och tvärslocknade.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag tror att du är på rätt spår. Och hundförarna jag har pratat med har varit lite av samma åsikt. Hon kan slappna av, men bara i mitt knä, och om jag bara flyttar ett ben så är det full fart igen.

cillamuffins: Tråkigt att du tror det. De flesta säger att hon är den gladaste hund de någonsin har träffat.
Jag vet inte vad du har läst för text, men hon har inget problem med godis, hon äter allt, bokstavligt talat. Problemet blir att hon blir överladdad, stressad igen med andra ord, och det känns inte som en bra lösning. För henne räcker det med ett enkelt "bra", om ens det.

Jag har redan skrivit att jag inte har lagt något spår med henne.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Om hon inte lägger sig och vilar på eget bevåg så är det nog dags att bestämma lite åt henne. I början kan det kanske vara att hon ska sova i sin korg bredvid dig, och så småningom kan du flytta korgen längre och längre bort. Du skriver att hon verkar sova gott i bilen? Kanske gillar hon dem ombonade känslan i en bur. Prova att göra en liten hydda av en bur som du täcker över med en filt.

Det är svårt att se skillnad på en väldigt glad hund och en som är väldigt stressad. De kan bete sig i princip likadant, men den glade kan bryta och slappna av.

Är hon för taggad på godis så ta något äckligare. Foderkulor, havrefras, knäckebröd. Använd en lugn röst och belöna "frysbeteenden", dvs att hunden inte rör sig. Efter ett tag så är det stadgan du belönar, och helst ska hunden hinna "sucka" (det gör de när de håller på att lugna ner sig). Och igen, du måste ha lite ramar runt en gasad hund. Att du bestämmer hur mycket hunden får lov att varva. (Jag menar INTE att du ska bestraffa felaktiga beteenden eller höja rösten, utan ta tillbaka hunden och visa med lugn röst och kroppsspråk att det där är du missnöjd med och uppmana den att fortsätta med den lugna övningen). KORTA träningspass, kanske 10 min. Det är jobbigt att samla sig, och när de inte klarar det ballar de ur igen och träningen misslyckas.

Jag tror att näsarbete är väldigt viktigt för hundar som är stressade och förarbundna. Dofterna är något de får jobba på själva och oftast växer deras självförtroende i takt med att de klarar nya utmaningar. Så det är något jag verkligen skulle prioritera om jag var du. Två spår i veckan hinner du lätt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Inte säker på hur du menar faktiskt?

Diskussionen blir ju lätt lite förvirrande också :p Det är mycket som i "vardagligt tal" går som klickerträning men dels har vi ju klickern (själva saken) och dels har vi shejping som träningsfilosofi.
Jag använder klickern som belöningssignal. För aussiens del är det dels shejping (prova sig fram och jag fångar beteenden) men också för att tala om NÄR det är rätt vad gäller finslipning i mer färdiga moment.
Dvärgschnauzern är fellärd från början så för honom har det bara varit en belöningssignal men han provar sig inte fram tillräckligt. Förrän nu härom veckan, 4½ år gammal :)

Egentligen krävs ju inte en klicker utan "bara" en tydlig belöningssignal. Det kan vara ett BRA, funkar dock inte för mig då muntligt beröm blir slask"kommandon". BRA för mina hundar innebär att det är något som de gör rätt, men det behöver inte alls innebära att belöning är på väg (vilket klicket gör). Klickern är i många fall mer exakt, men det beror ju helt på hur strikt man är med orden man använder också.

Ja men precis :) så använder jag klickern. Min tanke var främst då ts verkade skeptisk mot klickern för att hon trodde att det endast gick ut på att sitta och vänta att hunden ska gissa sig fram.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Vet inte hur ofta och hur du ger godis till din hund ts. Men under träning varierar jag jättemycket med hur ofta belöning kommer. Sen kan han gå på tävling alla momenten utan godis (som alla andra hundar) . Du måste nog hitta en balansgång och läsa av din hund lite mer då ni tränar och inte ta bort godis för tidigt (jag tar aldrig bort det), utan variera. Får uppfattningen om att du vill lära in något, sen ska det bara sitta där resten av livet utan belöning. När jag tränar hunden ska det alltid vara roligt och han vet att gör han det jag ber om så kommer en boll eller godis, och även en superglad matte. När vi tränat på det viset och varierat längd mellan belöning så "bjuder" han på flera moment utan belöning, för han vet att det lönar sig och det är kul att lyssna på mig. Man måste ge lika mycket som man tar av sin hund. Är vad jag lärt mig och som funkat absolut bäst på min godiskräsna lättstressade hund :)
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon kan slappna av, men bara i mitt knä, och om jag bara flyttar ett ben så är det full fart igen.

De flesta säger att hon är den gladaste hund de någonsin har träffat.
Jag vet inte vad du har läst för text, men hon har inget problem med godis, hon äter allt, bokstavligt talat. Problemet blir att hon blir överladdad, stressad igen med andra ord, och det känns inte som en bra lösning.



Tycker din hund verkar lida av separationsångest och oro och sånt gör knappast den till en glad hund. Bara för att en hund är speedad betyder det inte att den är glad!!

Är hunden ensamhetstränad? Kan den vara utan dig någon annan stans än i bilen?

Börja annars med att träna på att få hunden trygg.

Din hund låter som min grannes PP. Maken till stressad hund har jag aldrig sett. Far runt som ett skollat troll jämt. En del tycker han ser så glad ut så när han far runt. Det krävs inte mycket för att inse att det är stress och oro som trissar upp honom. Han är fruktansvärt beroende av sin ägare och kan inte ens vara i ett annat rum som sina ägare. De har aldrig tränat hunden på att vara självständig utan tillåtit den att vara på samma kvadratmeter som som dom dygnet runt. Hunden är med dom exakt överallt men precis som din hund går det bra att lämna i bilen.
Börja träna upp din hunds självförtroende. Tror det är en uppgift som kommer suga musten ur den.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

En annan tanke som slog mig är hur är DU i sinnet?
Är du en fartfylld och kanske lite stressad människa med högt tempo eller är du lugn, relaxad och tar allt lite soft?

Kan det vara så att du vill lite för mycket och blir frustrerad när du vill lära din hund nya saker ( du nämnde trick och liggträning) och det speglar av sig på henne?

Min sista häst var ett typexempel på hur mycket jag som person och hur min sinnesstämning speglades av i hennes beteende. Jag upplevde inte mig själv som särskilt stressad eller orolig men rannsakade jag mig riktig noga kunde jag hitta många röda trådar.
Jag lärde mig enormt mycket om mig själv i att lära mig läsa min häst.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nu orkar jag inte läsa hela tråden men det är nog så att om du inte får träning med godis att fungera, fastän du har en matintresserad hund, så är problemet att du inte gör rätt. Belöningsbaserad träning kräver tajming, och det får man jobba lite på. Men så himla svårt är det inte, om man inte kräver fantastiska resultat. Det finns ganska mycket forskning som visar att belöningsbaserad träning är den mest effektiva. Det finns också en anledning till att klickerträning i dag är den träningsform som dominerar bland dem som jobbar på hög nivå med att träna djur.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

KL
Jag provade ju godiset som belöning igår, och är som vanligt rätt missnöjd med resultatet. Visst går det bra att lära in saker, och det funkar så länge jag har kvar godiset. Men i samma sekund som godiset är slut så försvinner fokus ifrån mig och jag är för första gången helt ointressant, istället är det bara fokus på godis. Detta händer inte om jag använder annan positiv förstärkning.

Vad gör jag för fel? Det fungerar ju uppenbarligen för många andra, eller har ni lägre krav än jag har och accepterar att hunden inte lyssnar alls ett tag efter att ni har använt godis? Jag vill att när hunden har fattat ett nytt kommando så ska det funka, hunden ska utföra det inom nån sekund, tvekan i början är ok, om hunden ändå visar att den lyssnar, men är lite osäker på exakt vad man menar.

Sen har ju jag läskigt dålig fantasi när det gäller trick :p Så där kan det bli problem XD

Min första tanke är att det är helt och hållet omöjligt att utvärdera om något fungerar/inte fungerar efter en gång. Det blir lite som att gå till gymmet en gång och sedan säga "nej, det där är inget att hålla på med, jag är fortfarande otränad". Ge det några veckor åtminstone (av kontinuerligt arbete alltså, inte en test/vecka). Din hund måste lära sig att rätt beteende -> godis och sedan att rätt beteende (som då mycket väl kan innefatta att inte ha näsan I godiset) -> oftast till godis, tillräckligt ofta så det är värt att göra sitt bästa.
Sedan kan det absolut vara så att godis inte är den absolut bästa belöningen för din hund, men jag tycker inte man kan säga varken bu eller bä efter en gång.

Sedan vad det gäller trick och dålig fantasi så finns ju de fantastiska uppfinningarna google och youtube - där finns mängder av trix och tips! :) Men ett tips om du har dåligt med tid är ju att träna sådant som "man har nytta av" typ hämta koppel, öppna grejor, osv. Lite sånt som servicehundar gör :)

Förövrigt tror jag faktiskt att stressen är det stora problemet för din hund, och där kanske det är läge att träna på att koppla av (vissa hundar måste lära sig detta) och då skulle jag ta kontakt med någon som är erfaren på området, just för att inte riskera att göra "fel" (på ett sätt som man kanske inte själv märker, men hunden märker) och stressa ännu mer.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

:laugh:

Det där känner jag igen SÅ väl! Spelar ingen roll att unghunden var så trött att han nästan skelade efter en långpromenad i skogen som inkluderade ett näringsspår - när vi kom hem var han ändå tvungen att försöka dra igång gammelhunden och dansa lite för husse. Sedan stod han och glodde in i vardagsrummet ett tag för att se om vi möjligtvis skulle hitta på något mer kul innan han lommade iväg till sin bädd och tvärslocknade.

Sådär är min också. Hon blir så uppe i varv av att göra kul grejer att hon inte riktigt känner av när hon är trött.. :p
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 579
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp