Hund med vid ridning?!

Gullan86

Trådstartare
hej!
vilka/är det några här som har sina hundar med när ni rider?
funkar det bra?
vad är det för raser ni har på hästarna/hundarna?
och hur lärde ni dem att gilla läget tillsammans?

tacksam för svar.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har ibland med mig min chihuahua :D Han går 5-6 meter bakom hästen om jag inte ber han komma upp jämnsides. Hästen varierar i sort mellan islandshäst och storhäst :D
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Min hund fick följa med mig när jag red på mitt halvblod. Men jag tog inte med honom förrän jag hade god allmänlydnad på honom och inkallningen fungerade prickfritt.

Han är en wheaten terrier.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

okej tack för era svar, så mycket lydnad ligger alltså bakom, är det nåt speciellt viktigt man bör lära dem? fick ni lära hundarna och hästarna hur de skulle fungera tillsammans? att hunden inte kan springa precis framför/mellan benen eller precis bakom eller det märker de av erfarenhet själva sen eller?:)

lärde ni dem att när ni kallar på dem så ska de sitta brevid hästen tex eller?

tränade ni mest utan häst? de var aldrig rädda för hästarna då?

hur tycker ni är smartast att göra/träna med en 1årig jack russel som inte umgåtts så mycket med hästar och inte sprungit lös så mycket + ska byta ägare(alltså troligen jag:))
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag brukar ha med mig med schäfer kille till stallet och även när jag rider....
Har god lydnad på han och han går/springer precis när/var jag säger till...Han går fot vid hästens vänstra sida om det så krävs,oftast får han springa före mig och hästen-där jag kan se han (finns mkt bilvägar hos oss) och tillomed hästen litar på hunden när vi är ute och rider i mörkret tex,hästen följer efter hunden då hunden springer före och "visar" vägen.Och det funkar alldeles utmärkt och alla tycks gillar det:)

Rider jag på banan/ridhus får han gå och lägga sig i nåt hörn tills jag säger ngt annat

Har haft han i snart 4 år (omplacering) och det var aldrig ngt snack om att "vänja" in han vid hästen,allt eller inget liksom-men det var heller aldrig ngn tvekan om den saken då han är såpass lydig och är van vid det mesta och går ihop med "allt och alla",det var helt enkelt att Gilla läget för honom...

Men visst var han liiiiite tveksam till dessa stora djur när han fick träffa dme första gången med Mig,men när han väl fick bekanta sig med dem så visste jag att det inte skulle bli ngr problem.
Han brukar även kunna ställa sig på bakbena och ta stöd mot hästens bog med framtassarna om jag så säger det;)

Hästen själv är även invan sedan tidigare vid andra djur kring sig,så det går alldeles utmärkt med att rida ihop med både häst och hund.

Men tilläggas bör också att både hästen och hunden har stor respekt för varandra och blir inte heller allt för närgångna med varandra,vilket är bra för då minskar risken för att hästen råkar trampa eller sparka hunden om hunden blir Allt för närgången och då slipper även jag hela tiden ha koll på vart hunde/hästenn är.
Jycken Vet att han ska hålla ett visst avstånd från hästen och hästen vet det detsamma-så det jämnar ut sig och jag litar (konstigt nog) på båda djuren och vet att det funkar till 110%.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med vid ridning?!

hej!
vilka/är det några här som har sina hundar med när ni rider?
funkar det bra?
vad är det för raser ni har på hästarna/hundarna?
och hur lärde ni dem att gilla läget tillsammans?

tacksam för svar.
Förut när gammel hästen levde fick min jycke följa med. Hon är en korsning mellan terv och sibbe. Hade henne däremot i koppel tills vi kom till skogen eftersom att hon är ruskigt rädd för människor. I synnerhet karlar! Tog henne då hon var två och dem som hade henne tidigare var uppenbarligen inte så snälla med henne. Har en två årig cocker pojke nu som jag gärna skulle vilja ha med men det känns i dags läget lite jobbigt att hålla reda på en damp cocker med raket bränsle i röven och en tok pigg och lycklig unghäst som är mer i luften än på backen. Snart..... :)
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Mina små har fått följa med ett par gånger men den lilla vita orkar oftast inte med så då får båda sitta i "fängelset" (boxen) eller i sadelkammaren när jag rider. Däremot älskar taxen att rida, jag brukar skritta två varv med honom under armen och svansen går i hundratjugo :rofl: :rofl: :rofl: När han sedan släpps ner brukar han klättra upp på hästens ben och vilja komma upp igen :D
Nya vovven kommer dock alltid få följa med på uteritt.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

va roligt att höra om era hästar och hundar vid ridning....meraaaaaa
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag och mamma brukar ha med hunden när vi rider ut, när vi är ensamma i alla fall. Hunden är en treårig riesentik, omplaceringshund som vi haft 1,5 år och hästen en sjuårig kbltravare. Hästen tror jag hade haft lite kontakt med hund tidigare. I början red en av oss och den andra gick och hade hunden i koppel eller lös, nästa steg var nog att hon var lös då vi båda satt i vagn då hästen kördes. Är det människor ute som man ska förbi har vi henne kopplad innan man kommer in i skogen då hon inte är helt att lita på.

Nu springer hon lös och hästen bryr sig inte ett dugg, vare sig hon dyker upp ur diket eller kommer rusande förbi. Hon kommer om man ropar och under lite påminnelser håller hon sig bredvid om det behövs. Hunden kan lägga sig framför med rumpan i luften i "lekposition" och försöka få igång hästen genom att hoppa upp och nafsa efter mulen men det bryr han sig inte om!! Inte heller om det springs runt benen. fast denna hund har lite mer respekt och håller sig undan lite. Har man platsat henne lite för nära hästens huvud börjar hästen buffa på henne och det tycker hon är lite obehagligt.

Vår gamla hund, samma ras, var dock totalt orädd. Sprang mellan benen och rakt framför (som tur var red jag medryttarhäst då som lyfte på benen så att hon skulle komma förbi eller hoppade över henne om han inte hann stanna!). En gång hände en olycka när mamma var ute med sällskap och den andra hästen sparkade hunden i huvudet. Hon klarade sig bra under omständigheterna men fick en grop i huvudet. Hon var försiktig i början efter det men sen tillbaka till det totalt orädda.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Min fyraåriga kelpietik har varit med på flera ridturer, hon håller sig brevid mig och min häst (varmblod) på kommando och lyssnar även när jag ber henne stanna, sätta sig osv. Hon tycker det är jätteskoj :)
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Min två åriga blandras tik är alltid med och rider.. jag har en fjording.
Hon fick vara med från böjan i stallet, sen var jag ute och gick med dem tillsammans o började med skritt turer så hon skulle lära sig och sen flöt det på.
Hon älskar o vara med o ylar när jag tränsar för då vet hon att det snart e dags..:)
Har mycket god lydnad på henne och möter både bilar o annat och hon sätter sig direkt vid sidan av hästen till de har passerat.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag hade med min whippet tik till stallet redan från början när hon var valp. Började med gå promenader med häst och hund, vilket nog var klokt eftersom hunden har en tendens att komma upp snabbt bakifrån och nästan toucha hästens bakben...Eftersom min häst desutom är lite bakrädd var det lite lätt nervöst.

Min hund älskar att vara med och rida, men hon kan morra och leka för mycket med hästen (tror ibland det är en stor hund :crazy: ), särskilt när man galopperar. Dessutom finns många stora vägar i närheten av där jag står nu så man måste koppla av och på för att ta sig någonstans. Har faktiskt tagit med och ridit med henne kopplad vilket fungera bra, men ibland vill hon bara inte springa med så nära = skritt hela turen vilket ingen av oss tycker är så kul. Hon är lydig, men kommer det vilt är hon borta (har tyvärr tvingats inse det med åren). Visst, hon kommer tillbaka, och för henne är det bara en lek, men det är ändå inte kul. Ytterligare en anledning till att det har blivit färre ridturer med hund är att jag får lägga en stor del av min energi på att kolla var hunden är och spana efter vilt (hittar jag dem före henne och kan lura iväg henne åt annat håll går det bra, hon jaga bara efter om de rör sig). Hästen blir lite grinig för att jag inte koncentrerar mig på henne, och "vår" träning blir därför också lidande. Tyvärr.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har med mig båda hundarna ibland när jag kör min shettis. Dvärgtaxen sitter på sätet som en kung å labben binder jag fast i skakeln jämte ponnyn, å han älskar att hjälpa till med att dra..Ponnyn med, då blir de ju inte så tungt..
 
Sv: Hund med vid ridning?!

hihi va mysigt det låter då:) funkar det bra med hunden som är fastbunden? den orkar springa med hela tiden i samma tempo?

FLER som tar med sina voffsar på ridturer?
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har med mig mina två Papillon-damer när jag rider. Hästen är en pigg och glad korsning mellan Islandshäst och New Forest.
Hundarna får gå ett par meter bakom hästen. Så jag har lite marginal om han skulle bli rädd och hoppa till. Vilket sällan händer. Han är en stabil gammal man nu mer.

Jag började träna hundarna hemma utan häst. Så de skulle lära sig att gå på ett visst avstånd från mig. Sen använde jag det från hästryggen. De går även dit jag pekar alt kliver av vägen på kommando(bra om man möter trafik).

Hästen är en väldresserad och mycket lydig gammal man. Jag har jobbat mycket med markövningar med honom. Så han är som en hund. Därför var det aldrig några svårigheter med att få honom och hundarna att fungera ihop.

Fastän hundarna är så små orkar de utan problem vara med på snabba och långa ritter. De har väldigt bra kondition. Den ena är lite långsammare. Så när hon är med kan man inte rida på så fort på alla underlag. Men den andra älskar att springa fort och mycket. Så ibland rider vi ut bara hon, jag och hästen och fräser på rejält.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med vid ridning?!

va mysigt det låter, och det gäller ju att man har en snäll häst med som är van vid hundar....men du låter alltså dina springa bakom hästen? de vill inte springa iväg och spana runt i skogen och komma framför helt plöstligt som de flesta verkar vilja haha.

min häst är med islandhäst(fast hel;)) och han och jag har ridit med hundar några gånger (andras hundar) och han tycker det är jättekul dock ska han jaga hundarna och kan bli lite nervös om de kommer galopperandes bakifrån(om de e stora) för då tror han det är andra hästar.
men annars tycker jag han är väldigt orädd med att hundarna kommer upp från diket helt plötsligt och så.

senast i går hade han en katt sittandes på ryggen när vi tömmkörde haha, höll på att garva ihjäl mig katten satt och höll sig i tömmkörningsgjorden haha....men de brydde sej hästen inte ett dugg om inte när katten hoppade ner heller.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag tar med min hund ca två gånger per vecka ut på ridtur. Tar det lite lugnt med henne eftersom hon är ca 1 år. Det fungerar jättebra men jag rider inte på väg där det är bilar med henne. Red först mycket på ängar med henne men det funkar superbra att ta med henne ut i skogen. Tycker inte det är så jättestor skillnad å rida med henne eller gå och ha henne lös. Nala (min hund) älskar att följa med på ridtur speciellt när jag travar å galoppar! Hästen tycker det är helt ok med att hunden följer med, hon är så himla duktig med hunden. Min hund går för enkelhetens skulle efter hästen i och med att de flesta stigar är smala men på ängar så går hon fot brevid.... Eller en bit bort då hon är på äventyr!

Min hund är en finsk lapphund och min häst är ett halvblodsto. Lapphund är en vallhund och är van att umgås med andra djur sen gillar den att jobba och vara med sin flock.


Från början när hon var valp följde hon med i stallet och fick strosa runt. ju äldre hon blev desto mer fick hon hjälpa till med hästarna. Hästarna vande sig oxå att ha en hund nära sig när vi var i stallet. Min häst har det aldrig varit problem med eftersom hon är så snäll. Men Nala har blivit lätt sparkad av en häst på nosen när hon jagade en i hagen.... Det var tur i oturen för nu har hon lite respekt för hästarna men hon är inte rädd för dem. Hon utsätter sig inte för fara.

:)
 
Sv: Hund med vid ridning?!

okej låter jättebra, det är ju bra när de lär sig respekt med men man hoppas ju att det inte blir så allvarligt den dagen de upptäcker det.

"mina" hästar är nog inte lika mkt för att sprakas som min släktings varmblod va, när han sprkade deras hund i huvudet så den svimmade av, usch de lät så hemsk sån tur var verkade hon bara förlorat några hjärnceller.

men så ni tycker alltså att man ska lära hunden att den springer bakom inte före?

vart hade du valpen/hunden när du red iväg utan hund de första gångerna när hon va med till stallet? fick hon sitta i bilen lr nåt sånt?
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Har med mig min Grosser Schweizer Sennenhund ut ca 2 ggr per vecka på ridtur. Rider ett halvblod, som är supersäker runt hundar - det har hästens ägare sett till. :bow: När min var valp så gick han helt sonika under hästen en gång :crazy: (jag stod på andra sidan med hjärtat i halsgropen!), men hästen stod blickstilla. Detta gör han givetvis inte längre, nu är han beordrad en liggplats inne i stallet.
Jag rider med honom kopplad på höger sida när vi rider längs väg, vilket det blir mkt nu på vinterkvällarna. Det går riktigt bra i trav och kort galopp, hunden håller jämna steg med hästen. Det blir en fantastisk konditionsträning som jag aldrig skulle kunna ge till fots. :) Skritt är jobbigare, för då ska min hanhund pinka revir.. ;) Många stopp blir det då. När vi får möte av bil gör jag halt på båda, med hunden i diket.
När vi kommer ut i skogen får hunden springa lös, och min föredrar att springa bakom då det finns lite vall i rasen. Detta tycker jag är bra, för då hinner jag ha koll framåt på vad som dyker upp. :)
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Har två rottisar som hänger med vid lugnare ridturer. Blir det för fartfyllt vill jag inte ha med dem, och aldrig då jag tränar på bana.

Har för tillfället ett p.r.e sto under inridning samt en äldre angloarab.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 635
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp