Hund med skilda föräldrar?

Sv: Hund med skilda föräldrar?

Ja, man får väl ha en liten invänjningsperiod när det gäller utseendet:angel:

Men jag blir så irriterad! Alla omplaceringar är schäfer-blandisar… Knappt några mindre hundar. På rasklubbarna hos de raser jag är mest intresserad av finns aldrig omplaceringar, för det är så små raser. I och för sig kan man ju inte bli arg på att inga ägare behöver nya hem till sina hundar:p. Men jag vet inte hur jag ska göra…

Det kan ju bero på ras. Men min hund han har blivit en helt annan hund sen det tog slut mellan mej o min kille. Jag skaffa han när vi var ihop så han har ju vuxit upp med mitt ex. Sen tog det slut men vi fortsatte att träffas, nu så träffas vi inte mer bara tog slut så där, o det märks på hunden(Skrutt som hunden heter) han är väldigt rädd att jag ska lämna honom o har alltid koll på mej, när jag jobbar e han hos mina föräldrar där han bara ligger och tittar ut o äter inte när han ser en bil som liknar mitt exs brukar han springa till dörren säger mamma. Skrutt är en Drever/tax och har mycket jakt instinkt och vart en super bra jakthund men det verkar ha försvunnit nu när jag släpper han i skogen så ser han till att inte lämna mej i första taget, sån har han aldrig vart.. :(

Nej precis. Det vanligaste (iallafall där jag bor) är att de privata kurser som finns oftast är IMMI-anslutna eller har en liknande filosofi och IMMI är inte precis min grej. Men det finns även andra kurser med varierande inriktning. Och i Stockholm måste det ju finnas en massa olika kurser!

I mina trakter finns det lydnad, vardagslydnad, agility, spår, viltspår, grytträning (gäller kanske inte schipperke då=)) mm i privat regi.

Sedan finns det som sagt bk där blandisar är varmt välkomna, vet flera som har gått på bk med blandisar men vet även bk där man rynkar på näsan åt blandraser.

Ja, jag vet bara inte riktigt i vilken ände jag ska börja leta :p
Om jag ska börja med att ringa runt till bk häromkring om de tar emot blandisar, kolla upp IMMI mer ingående eller söka efter privata alternativ. Privata låter intressant att kolla upp, men vet inte vart jag ska börja leta efter dom. På nätet lär jag väl inte hitta sådär jättemycket.
Jag blir helt överväldigad av alla vägar man kan gå:angel:

Kan brukshundsklubben diskriminera djurägare så? Bara säga att de inte tar emot blandraser- vore det inte bättre att se till att de hundarna också blir erbjudna att lära sig lydnad och social kompetens som andra renrasiga hundar? (Inte för att de inte blir det om de inte går på bk men förstagången-ägare till en hund får väldigt mycket nyttig och bra information från bk).

Meh! Det är på nätet allting finns ju!

Googla! Exempelvis:

Hundkurs + stockholm
lydnadskurs + stockholm
hundskola + stockholm
vardagslydnad + stockholm

Immi som är en övergripande organisation har en egen hemsida med länkar till lokalinstruktörer. (Som sagt inte min grej dock).

Sedan finns det ju flera här på hund som bor i stockholm, de kanske har några tips.

Jag läste lite på IMMI's hemsida, men förstår inte riktigt vilka metoder de jobbar efter. Får göra vidare eferforskningar;)
Men tack för all hjälp! Jag får börja leta ordentligt. Får mest upp bk-kurser när jag söker, men bara man kommer förbi dom så lär man ju hitta de privata alternativen.

Jadu, efter vissa historier på nätet har jag funderingar om vad bk INTE får göra.

Hur kommer det sig att du inte tycker om IMMI tänket?

Nu är jag bara rent nyfiken, eftersom jag själv tycker att de huvudsakliga stolpar som IMMI står för är helt fantastiska :bow:.

(saxat från http://www.immi.nu)

* Träningen ska baseras på kunskap och positiva metoder, inte tvång.

* Hundar och hundägare ska bemötas med respekt, omsorg och omtanke.

* Vi ställer aldrig upp på hårda och auktoritära tag.

* Vi pressar aldrig en hund att prestera över sin förmåga.

Som sagt, jag är bara helt enkelt nyfiken på hur du tänker och varför du tycker så :)? Har du dåliga erfarenheter av IMMI instruktörer?

Hur kommer det sig att du inte tycker om IMMI tänket?

Nu är jag bara rent nyfiken, eftersom jag själv tycker att de huvudsakliga stolpar som IMMI står för är helt fantastiska :bow:.

(saxat från http://www.immi.nu)

* Träningen ska baseras på kunskap och positiva metoder, inte tvång.

* Hundar och hundägare ska bemötas med respekt, omsorg och omtanke.

* Vi ställer aldrig upp på hårda och auktoritära tag.

* Vi pressar aldrig en hund att prestera över sin förmåga.

Som sagt, jag är bara helt enkelt nyfiken på hur du tänker och varför du tycker så :)? Har du dåliga erfarenheter av IMMI instruktörer?

Äh, det är inget jag orkar diskutera egentligen, det stämmer inte överens med min filosofi helt enkelt. Men jag kör inte ENBART med positiva metoder, jag vill kunna korrigera min hund när den tramsar exempelvis.

Sedan tror jag att alla ställer upp på ovanstående puntker, även självklart jag, så de säger kanske inte så mycket egentligen. Det är väl ingen som exempelvis menar att man ska pressa hunden utöver dess förmåga eller att hundar ska bemötas utan respekt. Tycker man så så kanske man ska byta intresse. :)

Om du är ute efter en liten omplacering utan större problem så rekommenderar jag hittehund.nu. De tar in helt "normala" hundar som söker nya hem, bland annat. Där kan du också hitta rasrena hundar med papper, så du kan tävla om du vill.

Om du är ute efter en liten omplacering utan större problem så rekommenderar jag hittehund.nu. De tar in helt "normala" hundar som söker nya hem, bland annat. Där kan du också hitta rasrena hundar med papper, så du kan tävla om du vill.

Tack! Jo, har varit in dit ett par gånger, men är så rädd att inte hålla måttet, eftersom det inte står några krav eller så. Så jag har inte vågat kontakta dom. Ja, jag är feg av mig. Men, har väl inte mycket att förlora. Just nu är det Tora som skulle passa att anmäla sig på, men hon hade så extremt fult klippta öron:crazy: Måste dom hållas på det viset?
Man kan väl i och för sig anmäla intresse för kommande hundar också. Vill ändå inte ta en hund på stört, så det passar väl nästan bättre.

Det där med tillstånd att kastrera togs bort för sådär 20 årmsedan eller mer, så det är bara att knalla till vet och göra det :). Minst ett halvår ska de vara, och om de är fullvuxna och redan har "hanhundsproblem" är det inte säkert att det hjälper mot det, men i övrigt går det bra att kastrera en äldre hund oxå. Jag har låtit kastrera både min tik och min hane och ser bara fördelar. De är samma goa, glada hundar, men hanen intresserar sig inte för löptikar och tiken slipper löp, skendräktighet, livmoderinflammation och (allra troligast) juvertumörer :). Tror vi betalade ungefär 2500 för att kastrera hanen, inklusive allt. Lämnade in honom på fm, hämtade på e m. Lite hängig något dygn, sedan som vanligt igen.

Lycka till!

Det där med tillstånd att kastrera togs bort för sådär 20 årmsedan eller mer, så det är bara att knalla till vet och göra det :). Minst ett halvår ska de vara, och om de är fullvuxna och redan har "hanhundsproblem" är det inte säkert att det hjälper mot det, men i övrigt går det bra att kastrera en äldre hund oxå. Jag har låtit kastrera både min tik och min hane och ser bara fördelar. De är samma goa, glada hundar, men hanen intresserar sig inte för löptikar och tiken slipper löp, skendräktighet, livmoderinflammation och (allra troligast) juvertumörer :). Tror vi betalade ungefär 2500 för att kastrera hanen, inklusive allt. Lämnade in honom på fm, hämtade på e m. Lite hängig något dygn, sedan som vanligt igen.

Lycka till!

Tack för ett mycket bra och välinformerat svar!
Vad roligt att jag tror att det är de gamla kastrerings-reglerna som gäller, eftersom jag inte ens var född när de togs bort:angel:Antar att jag är lite halv-virrig.
2500 :- var ju inte så jättemycket, heller. Fast, i kombination med priset på vissa omplaceringar blir det ett ganska saftigt pris ändå… Har kommit överens med föräldrarna att om jag betalar för att köpa själva hunden så hjälper dom med att betala för att hålla hunden, och såklart oförutsedda veterinäravgifter. Eftersom kastrering inte är något som måste göras kommer dom nog vilja att jag betalar för det, också.
Hur som helst blir det antagligen kastrering om det blir en hanhund. Skulle va skönt att sterelisera tik också, löpen kan ju vara ordentligt jobbiga…

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 131
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V