Hund med skilda föräldrar?

H

Hannahbal

Lite konstig fråga, kanske, men jag har en liten fundering. Jag tror att jag skulle kunna vara en bra ägare åt en egen hund, men… Jag har ett problem. Mina föräldrar är skilda och jag flyttar mellan dom. Jag är 15 år, så att flytta hemifrån är inte aktuellt:p Kan inte heller bo på bara ett ställe av olika anledningar.
Jag undrar om en hund tar skada av att flytta med mig mellan föräldrarna? Jag skulle då bo rätt lång tid på varje ställe, kanske sådär en 4-8 veckor på varje ställe. Jag vet ju själv att det är jobbigt och inte lika tryggt som ett hem, men samtidigt borde det väl inte vara värre än hundar som går på hunddagis/har dagmatte som måste bo halva dan på ett ställe och halva på ett annat?

Går i mindre allvarliga hundköpartankar, men vill ju se till att mitt hem fungerar för en hund innan jag blir allvarligare. Och ja, jag har rätt mycket hundvana och ett otroligt stort intresse och vilja att lära mig mer, trots att jag inte är så gammal. Skulle också ha hjälp från både mamma och pappa med hunden vid behov.

Tacksam för svar, som gärna också förklarar varför det fungerar/varför inte. Så man lär sig något också:)

Sv: Hund med skilda föräldrar?

Det finns ju vissa hundraser som har väldigt lätt att bli otrygga, främlingfientliga osv. men om dina föreldrar är m på d & ni hjälps åt alla tror jag inte att det är ngt problem. Min kompis bor bara 1 vecka på vare ställe & hennes hund har anpassat sig ;)tänk bara på ansvaret också och var NOGA med köp av hund.

Så länge du är en lugn ledare för hunden tror jag inte att det är några problem. De flesta hundar brukar vara ganska bra på att anpassa sig.
Jag växlar boende ganska ofta, och givetvis hänger hunden alltid på. Går på ett gymnasium som tillåter att jag har hunden med mig så där brukar jag bo någon/några månader i stöten tillsammans i lägenhet med en klasskamrat och hennes labbe. "Hemma" brukar jag byta bostad då jag är både hos mamma och pappa - även det fungerar bra för hunden. Hon har en bra relation till båda familjerna och blir väldigt lycklig när hon träffar dem om vi inte gjort det på ett tag.

Jag tror inte det ska vara några problem för dig att skaffa hund. Gör ingen stor sak av det hela, utan ta det bara lugnt så ska det nog bli bra för jycken ;)

Jag tror allt det kan fungera alldeles utmärkt. Hunden har ju sin matte med sig som visar att det är hemma och rutinerna/reglerna blir som vanligt.
Dessutom så blir det ju hemma för hunden på bägge ställena precis som det blir för dig. ;)

Jag tror allt det kan fungera alldeles utmärkt. Hunden har ju sin matte med sig som visar att det är hemma och rutinerna/reglerna blir som vanligt.
Dessutom så blir det ju hemma för hunden på bägge ställena precis som det blir för dig. ;)

Exakt. jag och min hund byter bostad ett par gånger i veckan utan problem - bägge ställerna är hemma för hunden.

Tack för alla svar!
Jag är som sagt inte helt allvarlig i mina hundköpar-tankar ännu, har fortfarande mycket att klura ut innan det kan bli aktuallt. Kommer nog många dumma frågor från mig fram tills jag är helt övertygad om ifall jag kan/inte kan ha hund.

Det låter ju bra, att din hund fixar bytena så bra. Då känner jag mig lugnare:) Jag tänker ta med hunden ut till landet ganska mycket också, eftersom jag bor i storstan och både jag och hunden förtjänar att komma ut i lugnare miljö;) Vill ju att landet ska kännas som hemma för hunden, också. Men jag kommer ju alltid finnas med som trygghet, och ni har övertygat mig om att det räcker. Tack!

Huvudsaken är nog att hunden får vara med dig, dvs följa med. Kan inte se att det skulle bli några problem så länge hunden är "vettig" i skallen och inte ovanligt osäker eller nervöst lagd. Jag flängde själv runt mellan föräldrar när jag hade min första hund, en cavalier. Det gick alldeles utmärkt.

Vad ska du ha för hund då? (För det är väl klart du har funderat lite på ras redan... ;))

Hehe klart att man funderar på ras… Men det är verkligen en djungel! Har det speciellt svårt eftersom de raser jag fastnar för nästan alltid är väldigt ovanliga i sverige. Dessutom skulle jag vilja ta en omplacering som första hund, ej problemhund då, vilket försvårar ännu mer, att jag vill inte vill ha en okastrerad hanhund gör ju inte saken lättare:p
Men, Schipperke har alltid varit en kär ras, tycker myckt om utseendet och storleken och inte minst personligheterna:love: Så de står väl högst på önskelistan. Men, kommer i stort sätt aldrig omplaceringar, enligt svenska schipperingen.
Annars så är norsk lundehund rätt intressant, men de lär ju vara väldigt svåra att få tag på.
Kooiker tycker jag har väldigt fint utseende, och passar verkligen i storlek och typ, men tror inte att den utbredda osäkerheten inom rasen, även om guldkornen finns där, inte passar som förstahund som dessutom måste flytta runt:crazy:

Annars har jag väldigt svårt när det gäller raser… Ingen av föräldrarna har bil, så jag måste hålla mig till kollektivtrafiken och vill då gärna ha behändig storlek på hunden. Helst inte för mycket pälsvård, inte för stor då min mamma vägrar att hjälpa till med en stor hund, men inte för liten och ullbollig, då vägrar pappa hjälpa till med den:crazy: Så det blir inte så mycket kvar, då.

Rasklubben brukar ha hand om omplaceringar inom rasen, hör med dem! (Fast det kanske är Schipperingen som är rasklubben...?)

Ja, det är schipperkeringen som är rasklubben, valp/omplaceringsförmedlaren kunde inte komma ihåg sist dom hade fått in en annons :p vilket i och för sig är bra på sitt sätt. Såg en schippe för omplacering på blocket för några dar sen, men det va en okastrerad hanhund, vilket innebär att jag inte får ta med honom till hunddagiset jag brukar vara på efter skolan vissa dagar, vill verkligen inte ge upp dagis, jag tycker om det så himla mycket och alla hundarna! Dessutom bor hunden i tingsryd, vilket är rätt långt från stockholm, om man säger så;) Pappa kan i och för sig låna bil från en vän, men det är fortfarande väldigt långt att köra.

Vad är egentligen begränsningarna med än blandras, annat än avel och utställning? Släpper dom in dig på hundungdom med blandras? Jag har inte så bra koll på det där, lite pinsamt att fråga.:crazy: Men, om man inget fråar får man inget veta!

Västgötaspets. :angel:

Jo, har funderat på dom, verkar vara himla trevliga hundar, men har lite svårt för utseendet på lågställda hundar… Usch va taskig jag känner mig nu, döma hundar så på utseendet. Personlighet kan väga upp det mesta, man kanske skulle läsa på lite mer om dom.
Visade en bild för mamma som blev helt kär:p

Såg en schippe för omplacering på blocket för några dar sen, men det va en okastrerad hanhund, vilket innebär att jag inte får ta med honom till hunddagiset jag brukar vara på efter skolan vissa dagar, vill verkligen inte ge upp dagis, jag tycker om det så himla mycket och alla hundarna!

En hanhund är ju annars ganska lätt att gå till veterinären och själv få kastrerad? Inte särskilt dyrt och ett relativt enkelt ingrepp.

En hanhund är ju annars ganska lätt att gå till veterinären och själv få kastrerad? Inte särskilt dyrt och ett relativt enkelt ingrepp.

Jag vet inte varför, men hade för mig att det inte var så enkelt att kastrera hund i sverige? Att man var tvungen att ha något slags "intyg" på att hunden behövde kastreras av medicinska/mentala skäl. Vet inte varför.
Vilken ålder ska hunden vara i, finns det något minimum och maximum? Förstår ju såklart att kulorna måste vara där innan det går att ta bort dom (:angel:) men något annat när det gäller ålder?
Vad kan gå fel, och händer det ofta? Jag är lite nojig, men hälre för försiktig än för oförsiktig.

Vad är egentligen begränsningarna med än blandras, annat än avel och utställning? Släpper dom in dig på hundungdom med blandras? Jag har inte så bra koll på det där, lite pinsamt att fråga.:crazy: Men, om man inget fråar får man inget veta!

Ingen aning vilka begränsningar som finns faktiskt! Angående brukshundklubben så tror jag att det varierar från klubb till klubb hur pass villiga de är att ta emot blandisar.

När jag har haft hund så har det fungerat utmärkt att "flytta runt".
Lånade en saluki i 10 månader och gick då på naturbruksgymnasie många mil från hemstaden. Vi bodde där hela tiden, förutom på loven då vi åkte hem till mina föräldrar.
Hunden var lugn sålänge jag var lugn och verkade inte ha några som helst problem att känna sig hemma på de ställen vi var på.
Visade hon inte upp att hon blev besvärad under 10 månader så tror jag inte att det skulle bli problem senare heller :p
Snart är jag hundägare på riktigt - och lever fortfarande så att jag "flyttar runt". Just "runtflyttandet" är det minsta orosmomentet för mig :p

Ingen aning vilka begränsningar som finns faktiskt! Angående brukshundklubben så tror jag att det varierar från klubb till klubb hur pass villiga de är att ta emot blandisar.

Många omplaceringar är ju blandisar, man vill ju inte bli utestängd från kurser p.g.a. att ens hund inte är renrasig…
Finns det bra och någorlunda stort utbud av kurser som inte är anslutna till brukshundsklubben?

När jag har haft hund så har det fungerat utmärkt att "flytta runt".
Lånade en saluki i 10 månader och gick då på naturbruksgymnasie många mil från hemstaden. Vi bodde där hela tiden, förutom på loven då vi åkte hem till mina föräldrar.
Hunden var lugn sålänge jag var lugn och verkade inte ha några som helst problem att känna sig hemma på de ställen vi var på.
Visade hon inte upp att hon blev besvärad under 10 månader så tror jag inte att det skulle bli problem senare heller :p
Snart är jag hundägare på riktigt - och lever fortfarande så att jag "flyttar runt". Just "runtflyttandet" är det minsta orosmomentet för mig :p

Vad skönt, lugnande för mig också:)
Vad kul att du ska bli hundägare "på riktigt" snart!

Jo, har funderat på dom, verkar vara himla trevliga hundar, men har lite svårt för utseendet på lågställda hundar… Usch va taskig jag känner mig nu, döma hundar så på utseendet. Personlighet kan väga upp det mesta, man kanske skulle läsa på lite mer om dom.
Visade en bild för mamma som blev helt kär:p
Jag tyckte VGS var jättefula första gången jag såg en (och jag var tvungen att träffa några till för att vänja mig). :angel: Från div. artiklar och reportage verkar det vara/ha varit en ganska allmän föreställning.

Och nu tycker jag att det inte finns något sötare...

De förvrider huvudet på en, de där små kortbenta varelserna. ;)

Många omplaceringar är ju blandisar, man vill ju inte bli utestängd från kurser p.g.a. att ens hund inte är renrasig…
Finns det bra och någorlunda stort utbud av kurser som inte är anslutna till brukshundsklubben?

Nej precis. Det vanligaste (iallafall där jag bor) är att de privata kurser som finns oftast är IMMI-anslutna eller har en liknande filosofi och IMMI är inte precis min grej. Men det finns även andra kurser med varierande inriktning. Och i Stockholm måste det ju finnas en massa olika kurser!

I mina trakter finns det lydnad, vardagslydnad, agility, spår, viltspår, grytträning (gäller kanske inte schipperke då=)) mm i privat regi.

Sedan finns det som sagt bk där blandisar är varmt välkomna, vet flera som har gått på bk med blandisar men vet även bk där man rynkar på näsan åt blandraser.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 565
Senast: hastflicka
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 131
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V