Hund i lina i trädgården?

W

Websters girl

Hur funkar det om man tex sätter upp en lina mellan två träd och sedan en som kan löpa på denne ned till hundens halsband/sele?

Någon som har sin hund i trädgården på detta sätt?

Är det inte stor risk att hunden trasslar in sig? Hur undviker man i så fall det på bästa sätt?

Sv: Hund i lina i trädgården?

Vi har vår hund ute på det sättet. Han älskar det han trivs bättre med det än att ha en stor hundgård.

Vi har gjort den linan som han sitter fast i inte är så lång så att han inte kan trassla in sig, men den är ändå så lång så att han kan ligga ner utan problem. Om du förstår hur jag menar..
Han har inte trasslat in sig så att man har behövt hjälpa honom, Han brukar alltid fixa det själv..

ok... det låter bra!
Det där med relativt kort lina funderade jag oxå på:idea:

Har också funderat på lina men eftersom jag har två hundar, gött vilda så tyckte jag att ngt annat vore bättre.
Köpte två skruvliknande saker som man skruvade ner i marken. En jättefiffig grej.
Man spänner fast hunden i en liten ring i denna själva stora skruven som rör sig i 360 grader så hunden kan aldrig fastna. Jättebra! Självklart har man sele!

Har iaf fungerat väldigt bra på mina hundar..!

Sätt typ en karbinhake eller nått på linan, fäst sedan ett flexikoppel i karbinhaken, då behöver du aldrig oroa dig för att hunden skall tjorva in sig i kopplet. Förutom då om du har träd eller buskar hunden kan går runt, men den lär sig rätt snabbt vilken väg den skall gå för att "ta sig lös" om inte så får du dirigera den rätt de gånger den inte löser det själv.

Skruvarna neri marken har aldrig fungerat på mina hundar. Ser dom något roligt så åker helt plötsligt den fiffiga skruven på marken efter dom.. Nu har jag visserligen alltid haft stora, eller starka, hundar förstås.

Till TS:
Flexi har ett speciellt koppel för trädgården, Garden heter det. Linan är en stålvajer med plast runtomkring, som håller för ryck eller annat. Annars håller dom sällan för stora hundar, speciellt inte om dom sitter fast. Jag hade det allra största Flexit till min Fila, och det tog ca 30 sek innan han tog ett språng och det var av. 65 kg hund visserligen, men din är väl också stor?

Var det det vanliga flexit eller flexi garden som inte höll för stora hundar?
Min är stor nämligen...

Vissa hundar blir lite stressade av att springa i lina i trädgården har jag märkt, de står & skäller på alla som passerar eller stressar på annat sätt. Men det finns säkert minst lika många som älskar det, alla är ju individer, men kan vara bra att ha i bakhuvudet tänkte jag.

I Djurskyddsmyndighetens författningssamling finns bestämmelser som reglerar hur man får ha hund i lina.
I § 10 sägs
"När hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. Linan skall ha en fri glidsträcka på minst tio meter och löpa på en höjd av minst två och en halv meter över marken. Den ska ha stoppanordning aom hindrar hunden att ta sig runt stolpar, träd eller andra föremål. Kopplet skall vara anslutet till löplinan med en lekare och en längd som gör det möjligt för hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor om linan och att söka skydd mot kyla, nederbörd, vind och soli en koja eller inomhus. Hundens halsband får iinte vara strypande eller av metall.

Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna.
Hundar som är vana med kyla samt har en päls som är anpassad till kallt klimat omfattas inte av bestämmelserna i första stycket då de hålls bundna under övernattningar i samband med långfärder och tävlingar. De ska dock vara bundna på ett sätt som ger dem möjlighet att ligga ned på ett naturligt sätt och få skydd mot regn och vind.
Allmänna råd till § 10
Hundar av polarhundsraser och korsningar inom dessa raser bör normalt anses vana vid kyla och ha en päls som är anpassad till kallt klimat"

Detta med stopp på löplinan är mycket viktigt så att hunden inte skadar sig. Den enda verkligt konstaterade skadan på en hund orsakad av komb. koppel och halsband som jag känner till var en hund som slet sönder stoppen på linan och sprang ut över en slänt och hängde sig.

Därför är det bäst att använda sele:idea:

Min hund sitter fast på både fram och bak sidan...jag har en långlina som hon sitter fast i...hon brukar inte trassla in sig så mycket...inte så hon kommer loss själv..men sen brukar jag alltid vara i närheten av henne så..
sen har jag inget hon kan trassla sig in i direkt heller...

Förklara gärna anledningen till ????? då detta är en tråd där jag vill bolla fördelar resp nackdelar med lina i trädgården.

Jo men om man har en jättestor tomt kostar detta multum och jag tänkte att lina kanske var ett alternativ tills man hade råd med staket.

Skruvarna neri marken har aldrig fungerat på mina hundar. Ser dom något roligt så åker helt plötsligt den fiffiga skruven på marken efter dom.. Nu har jag visserligen alltid haft stora, eller starka, hundar förstås.
?

Det fungerar väldigt bra för mig. Har ändå två starka raser med mycket muskler men dom ligger och har det gott. Har inte ens sett en tendens till ngt annat..

Det vanliga flexit håller inte för stora hundar, men garden ska göra det. Har tittat på ett sånt och tycker det är fiffigt.

Finns ju faktiskt hundar som dött av att de dragit iväg i fullfart och det blivit tvärnit i halsbandet.[/QUOTE]

Har du belägg för detta påstående? Den hund jag talade om hängde sig eftersom den for utför en slänt och tappade fotfästet. Att någon dött av ryck har påståtts men ännu ej verifierats av någon.

Ok... det låter intressant. Vart hittade du detta? Granngården?

Nu undrar jag bara varför man inte ska ha sele på hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar