Hund i lina i trädgården?

Sv: Hund i lina i trädgården?

Alla djuraffärer eller andra återförsäljare av Flexi har deras Garden-variant, eller kan ta hem. Där är linan inte av nylon (Eller vad det nu är) utan en stålvajer med skyddande plast runtom. Rycks inte av, eller tuggas av eller annat som påhittiga hundar kommer med.

Som sagt, jag hade det allra största Flexit, och min hund på 65 kg slet av det på bara några sekunder, helt utan att det var slitningar på det. Var nämligen helt nytt och oanvänt (Och dyrt) :crazy:

Skulle jag sätta upp min nuvarande hund i lina, skulle det vara en löplina mellan 2 träd, byggnader eller annat med lagom avstånd. Brett läderhalsband på hunden, och Garden påkopplat på linan som kan löpa fritt där. Minimal risk för trassel och olyckor.

Finns ju faktiskt hundar som dött av att de dragit iväg i fullfart och det blivit tvärnit i halsbandet.

Har du belägg för detta påstående? Den hund jag talade om hängde sig eftersom den for utför en slänt och tappade fotfästet. Att någon dött av ryck har påståtts men ännu ej verifierats av någon.[/QUOTE]

Vår veterinär som berättade det.
Min hund fick en nackskada pga av att gjort idiotryck med halsband och då gick han i koppel. Det var när vi diskuterade detta som veterinären berättade om skador som lett till döden pga av halsband och löplina.

Mycket intressant. Du kan alltså garantera att det var ett koppelryck som skadade hunden och inte att den skadat sig vid lek kamp eller att den sprungit mot något.
Du är alltså unik i detta land.

Att en hund har dött??? Det kommer alltid att, någon har berättat att o.s.v. Ingen har kunnat bekräfta hittills att MIN hund har dött för att jag ryckte i kopplet, trots att vi är ett gäng som sökt sådan information både bland forskare och andra instanser.
Jag finner fortfarande att varningar för olika hundhalsband är onödiga och helt felaktiga som regel.

Att man genom felaktig användning kan provocera fram skador har inget med halsbandet som sådant att göra. Motion på asfalt skadar långt fler hundar, men där hör man inga varningar.

det finns speciella flexikoppel till det man sätter upp annars kan man ju bara köpa ett vanligt med den längden man vill ha så trasslar dom inte in sej alls :D

Vet du hur lång garden-"kopplet" är?

Och hur mycket det ska hålla för.?

Har nämligen en hund som brukar gilla att tugga sig lös...så vanlig lina funkar inte....

Den storleken jag har är 6m lång och klarar upp till 45kg hund. Dock tror jag faktiskt att en hund med ett kraftigt bett kan med lite tid tugga sig igenom den vajern.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar