Hund i lägenhet?

whalan

Trådstartare
Vad anser ni angående ha hund i lägenhet?
Hur har ni som har hund i lägenhet ordnat upp allt?

Min familj har haft hund sen jag var 10 år gammal (jag är nu snart 21) och han lever fortfarande. Mamma o pappa bor kvar i villan i sthlm o har vovven där..men nu har jag flyttat hemifrån till en lägenhet o saknar detta med hund. Både jag o pojkvännen vill jättegärna skaffa en...men hur bra är det egentligen för en hund att bo i lägenhet? Vi bor i en trea på andra våningen, är det tillräckligt med utrymme för en hund?

Vi skulle dessutom vilja skaffa en av de mer aktiva hundraserna, såsom eventuellt en tollare..kan man ha en sån i en lägenhet eller måste man då ha en mer sällskapshund o kanske t o m en mindre hund?

Men det känns ju lite konstigt om man måste vänta tills man har råd med ett hus för att skaffa hund...

Har liksom bott i villa i hela mitt liv o har ingen aning om detta...så jag behöver era råd.

/Whalan

Sv: Hund i lägenhet?

Min syster valde en Shiba just för att den är en bra lägenhetshund. Det beror nog mycket på rasen och vad man är villig att lägga ner för arbete. Syrrans Otto klarar sig bra i 2 rok. Fast han har tillgång till en villaträdgård nån dag i veckan att springa av sig i iofs...
Tollare tycker jag låter mindre bra, men å andra sidan kan jag inget om hundar. Har bara hört att den rasen är extremt aktiv.

Vad fan spelar det för roll om hunden bor i lägenhet eller en herrgård?

Inne - Lugnt och ro
Ute - Motion, lek, bus och träning

Jag har förresten min Beauceron i lägenhet, som också är en aktiv hund. Men han vet mkt väl att man inte lattjar omkring inne. Dock har det väl hänt att han vält en vas eller två när det kommer någon han känner. Men vad kan man förvänta sig när man har en lägenhet på 25kvm och en hund med 20meters svängradie :angel:

du tog orden ur munnen på mig =)

tycker inte heller att de spelar någon roll om hunden bor i en villa eller lägenhet!

Men räcker det med några promenader/dag då? Dom flesta som bor i villa har ju sina lösa ute i trädgården halva dagen där dom kan springa av sig.

Jag har 2 hundar i en trea och d funkar bra.

Ibland tycker jag nästan det e bättre att bo i lägenhet än i hus, Då måste man gå på promenader, annars blir det lätt att man bara släpper ut hunden i trädgården när/om man inte orkar/vill/känner för att gå ut. vet många som gör så. :crazy:

Senast ändrad:

Allt större än en låda är helt OK för att ha hund. De enda hundar som jag inte skulle ha i lägenhet är hundraser med utpräglad utepäls, men det beror ju inte på utrymme utan på värmen.

Hur man bor ska inte behöva diktera rasval, däremot påverkar det lite hur mycket tid det tar att motionera hunden. Jag som bor på landet och har mina hundar med mig ute när jag grejar i stallet, rider, skottar snö, påtar i trädgården etc. lägger ner mindre tid på motion än folk som bor i lägenhet. Den mentala biten tar lika mycket tid dock, och det är ofta där det brister hos understimulerade hundar, men det är lika vanligt hos hundar i villa som i lägenhet.

Välj ras efter hur mycket tid ni vill lägga ner på träning, motion och pälsvård. Och framför allt: Var ärliga mot er själva! Det är bättre att lägga sig på en lite för låg nivå än en lite för hög. En hund som får mer än den absolut behöver mår inte dåligt, tvärt om, men det gör en som får för lite.

Lycka till,
Duvan

Vi har en sk. aktiv hund (jakthund) i en 3:a. Förstår egentligen inte varför det skulle vara dåligt? Han motioneras ju inte inne. Aktiveras ja, motioneras nej!

/Timsetim

Mulles_matte skrev:
Jag har 2 hundar i en trea och d funkar bra.

Ibland tycker jag nästan det e bättre att bo i lägenhet än i hus, Då måste man gå på promenader, annars blir det lätt att man bara släpper ut hunden i trädgården när/om man inte orkar/vill/känner för att gå ut. vet många som gör så. :crazy:

Japp, så har jag alltid tänk, även fast jag bott mestadels i hus på landet med mina hundar. Men sina promenader ska de ha ändå, och inte bara behöva gå i trädgården/på gården.

Håller helt med dig !!! Måste bara se till att aktivera den tillräckligt när man är hemma .

Jag har oxå haft hund i lägenhet tillsammans med mig å ett barn i en två och sen en trea ! Min hund stuntade nog i vilket om de är en herrgård eller om det är en trea på 80m2,....
Och jag har en rottis å dom är inte så små så jag tycker verkligen du ska skaffa hund !!

Har två stora bruksraser i en 3:a. De mår alldeles ypperligt!!

Vi motionerar och aktiverar dem utomhus, så hur de bor när de vilar, sover och äter är skitsamma. Det är inte inne de ska springa runt och härja.

jag klår er alla med totalt 70 kg hund på 12,5 kvm... men vi har lite regler, inget spring och bus inne, här ska det vilas, gosas och ätas, inget annat. den största lägenheten vi har bott i var på nästan 70 kvm och då var de utestängda från ca 12 (köket).

Om hunden är ute i trädgården hela dagen, tror jag knappast att dom rusar omkring hela tiden.

Min äldre hund var en villa-hund som blev en lägenhets-hund och inte bryr det honom att han inte kan ligga ute.
Han är ändå alltid där familjen är..

min hund trivs jätte bra i lägenhet.....inga som hellst problem
å han e en aktiv hund alaskan husky/vorsteh...-
men han e cool lung inne då ligger han mest å sover å myser och har det skönt.....

Min är uppvuxen i lägenhet, inget konstigt med det. Han vill ändå inte vara ute själv i trädgården när vi är hos mamma o dom, är ju roligare att vara ute med sällskap! När det gäller val av ras ska man väl alltid tänka på hur mkt tid och motion man är villig att lägga på hunden, oavsett hur man bor. :bump:

VA? Bor ni på 12 kvm?? Två pers och två hundar? Eller vad menar du?

Jag som tyckte att JAG bodde litet ;) Men jag har ju ett palats ju *he he*

yes. studentboende. vi delar kök, toa och hall, men där brukar inte hundarna vara. fast just nu är vi "bara" en person och två hundar, sambon är på praktik och kommer inte hem förän i januari. men vi flyttar snart (igen... *suck*) till en gigantisk etta på 40 kvm.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 111
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 151
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 367
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar