Hund i het bil

Jag var inne och handlade 20 minuter i helgen. 28 grader och vindstilla ute.
Öppnade panoramataket helt och ställde mig i skuggan. Har också mörkt tonat från B-stolpen och bak. = Inga problem alls (förutom den stora "Parkering förbjuden"-skylten jag valde att skita i för att ha skuggplats :D)
 
Jag var inne och handlade 20 minuter i helgen. 28 grader och vindstilla ute.
Öppnade panoramataket helt och ställde mig i skuggan. Har också mörkt tonat från B-stolpen och bak. = Inga problem alls (förutom den stora "Parkering förbjuden"-skylten jag valde att skita i för att ha skuggplats :D)
Jag har en skylt i bak där det står :Ursäkta parkeringen,hund i bilen och så är det en STOR sol. :)
 
Jag har lämnat hund korta stunder i bil. Tonade rutor. bra ac och rutan lite nere.

Jag brukar heller inte låsa bilen när jag gör detta. Nu med nyare bil kommer jag börja låsa. Springa in och köpa en glass, posta brev eller ärende som tar max 5-10 min och man parkerat/planerat ser inte jag några problem. Brukar dessutom ha lapp med mobilnummer på vid rutan. Sådana man har vid tävlingar om hästen skulle börja härja i transporten.

Förförra sommaren var det en äldre herre som pratade med mig. Det var 20+ ute sol och fanns ingen skugga. Jag var tvungen att posta ett brev vid mataffär så ställde bilen vevade ner alla rutor och lämnade olåst. Gick in postade brevet och kom tillbaks ut. Tog 3 min.
Mannen stod vid min bil och kollade på min hund som låg ner och vilade. Vi pratade lite och han hade sett när jag stannade och tänkte vilken idiot och tänkt e minsann vara kvar och se hur länge jag tänkt vara i affären, men som han påpekade att jag hann ju knappt gå till din bil innan du var tillbaks.
Tyckte det ändå vart helt ok. Han hade noterat att jag hade hunden med mig och stannat i solen utanför en matvaruaffär. Småpratade lite och sen åkte vi iväg.

Dock finns det ju alltid extremfall och till viss del förstår jag skrämselpropagandan som cirkulerar. Det finns folk till allt och som behöver sig en tankeställare eller två.
 
Jag har en skylt i bak där det står :Ursäkta parkeringen,hund i bilen och så är det en STOR sol. :)
En SÅN ska jag skaffa också!

I övrigt, vi har i alla år varit "tvungna" att ha hundarna med i stallet även sommartid och då förvarat hundarna där även längre stunder.Vi har termometer synlig där givaren sitter bak vid hundarna, bilen har tonade rutor och även öppna efter behov. Man lär sig sin bil och hur och var man ska parkera utan att det ska bli för varmt eller att bilen ska hamna i solen. Alltid bilnyckeln i stallet om något händer så folk kan ta hand om hundarna.
Det har gått utmärkt och jag tvekar inte att lämna dem om jag hittar lämpligt ställe att ställa bilen, ibland kan en skuggig plats vara för vindstilla så det blir för varmt ändå osv.
Har också alltid lapp med telefonnummer för den händelse någon skulle bli orolig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag undrar var ni tycker gränsen går för ingripande när man lämnar en hund i en bil i värmen. Hur lång tid skall ha förflutit, spelar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 314
Senast: Mrs LunaTanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp