Hund i het bil

Den är lite intressant faktiskt. Såg en kille som försökte efterlikna detta test för att se om det var möjligt att få 85 grader i bilen. Det fick han inte. Däremot stämde det ganska bra mot denna::
temperaturtabell-hund-i-varm-bil-2015_400px.png
Har sett den med, oavsett vilket så blir det väldigt varmt i bilen när den står i solen. Räcker att jag stänger av lastbilen och låter den stå 5 minuter i solen så är hytten stekhet.
 
Tack för svaret, som jag skrev ovan har jag dock redan hittat det själv. Jag tolkade det först som att om man lämnar hunden kl 12.00 och det är sol och 23 grader ute kommer det vara 62 grader i bilen. Antagligen för att det är helt otänkbart för mig att lämna hunden ensam i en bil i 3½ timme en varm dag.
Jag tror @bollen__ bild var mer korrekt. sen hur som haver blir det ändå för varmt i en bil. Vill man testa själv, kan man stänga av bilen när det står i solen och sitta kvar själv, för att känna när det börjar bli äckligt varmt. Kan lova att det går fort.
 
Jag tror @bollen__ bild var mer korrekt. sen hur som haver blir det ändå för varmt i en bil. Vill man testa själv, kan man stänga av bilen när det står i solen och sitta kvar själv, för att känna när det börjar bli äckligt varmt. Kan lova att det går fort.
Och det skrev inte jag heller. Det blir dock inte automatisk 52 grader bara för att det är sol ute.
 
Den är lite intressant faktiskt. Såg en kille som försökte efterlikna detta test för att se om det var möjligt att få 85 grader i bilen. Det fick han inte. Däremot stämde det ganska bra mot denna::
temperaturtabell-hund-i-varm-bil-2015_400px.png

Ja, även om syftet är gott så blir jag alltid irriterad över skrämselpropaganda som saknar ordentlig grund. 38 grader är ju liksom illa nog, för att inte tala om 50!

Själv lämnar jag hunden i bilen ibland även på sommaren men naturligtvis inte hur som helst. Bara korta stunder, ordentligt luftad bil(bakluckan fäst så att den inte slås igen av misstag), bilen parkerad i skugga. Är det riktigt varmt så lämnar jag förstås inte honom alls. Dock är det intressant t ex när man lägger spår i en stekhet, vindstilla tallskog som nästan ångar av värme och hundarna ligger och softar i bilarna eftersom det är det enda ställe där det är svalt och skönt. Det är verkligen inte svart eller vitt, men som tidigare nämnts, eftersom det finns idioter kanske det är bäst att grundregeln är att aldrig lämna hunden i bilen på sommaren.
 
Ja jag skrev aldrig att det inte blev varmt. :)
Och det skrev inte jag heller. Det blir dock inte automatisk 52 grader bara för att det är sol ute.
Eh? Så får man inte svara längre? Så man får inte skriva ytterligare förklaringar, så andra som läser hänger med? Det är så jag uppfattar er just nu. :(
Och ska man vara sån har jag aldrig skrivit något om automatiskt varmt heller...
 
Eh? Så får man inte svara längre? Så man får inte skriva ytterligare förklaringar, så andra som läser hänger med? Det är så jag uppfattar er just nu. :(
Och ska man vara sån har jag aldrig skrivit något om automatiskt varmt heller...
Det är så jag till viss del tolkar diagrammet, och dessa fanatiska lämnar-man-hunden-en-sekund-ensam-i-bilen-ska-man-inte-ha-hund-människorna, inte dig och i övrigt har min avsikt aldrig varit att du inte får uttala dig.
 
Bästa investeringen jag gjort - tonade rutor.
Stor skillnad för temperaturen i bilen, inga starka solstrålar som letar sig in i hundburen och det bästa av allt - ingen ser in vad jag förvarar i bilen.
Har solarplexius vid bakluckan, sidofönster till bakluckan och fönstrena vid baksätet.

Självklart kan du springa in på en mack och köpa glass!
 
Det är så jag till viss del tolkar diagrammet, och dessa fanatiska lämnar-man-hunden-en-sekund-ensam-i-bilen-ska-man-inte-ha-hund-människorna, inte dig och i övrigt har min avsikt aldrig varit att du inte får uttala dig.
Ibland önskar jag att folk inte behöver tolka all text så bokstavligt hela tiden.... hade varit lättare om inga missförstånd sker.
 
Just det. Jag har även ett sånt där vindruteskydd skydd i silver som jag sätter på när det blir långa dagar i bilen. Mycket effektivt!
 
Jag ställer mig i skugga, har tonade rutor och öppnar alla fönster en bra bit. Snor folk inte en cab så tror jag min Passat med galna hundar i får vara ifred :D. Skulle lämna bilen i solen likadant för att gå in och köpa en glass utan eftertänksamhet.
 
Jag har en vit Caddy. Jag öppnar upp fullt bak, låser burarna och vevar ner rutorna lite fram, då blir det inte mer än någon grad varmare i skåpet även om jag står mitt i solen :) det viktigaste är att ställa så bakdelen inte är mot solen.
Jag har en termometer med sensorn bak i skåpet och displayen fram i hytten, och när jag var funkis på en träning för ett par veckor sedan parkerade jag mitt i solen. Jag hade inga hundar med mig, så jag öppnade inte bilen något. När jag åkte hem hade bilen stått i solen mellan 9 och 15.30, och även om bilens temp visade 31 grader så var det bara 35 grader bak i skåpet.
Det gör alltså enorm skillnad på vad man har för bil. Jag skulle aldrig lämna mina en längre stund i en stängd bil oavsett, men jag känner mig helt trygg att lämna dem när jag kan öppna upp ordentligt, även om bilen inte kan stå helt i skugga :)
 
Vi tog husbilen till Falsterbo en sommar och hade med hunden. Parkerade under ett stort träd drog ner alla gardiner öppnade upp alla fönster och takluckor samt fällde ut markisen. Hunden hade det svalt och skönt och vi där ute höll på att försäkra. Hunden hade ca 18grader och skugga, ute var det runt 30 och sol
 
Varma dagar brukar man ju dessutom åka med AC:n i max, så det tar ett litet tag innan bilen ens har samma utgångstemperatur som omgivningen.

Det är som sagt jättebra att man uppmärksammat det här med hundar i varma bilar. Det är mindre bra att det blivit någon slags hysteri som gör att folk tappat all vett och sans och man knappt vågar lämna hunden i bilen om solen skiner när lufttemperaturen inte ens når upp i 10 grader...
 
Det här är en av mina bästa investeringar EVER:

18222098_1342299085860220_5234466239495235983_n.jpg


Det är helt otroligt vad mycket den gör för temperaturen i bilen :banana: ! Förra helgen var det 30 grader varmt men med denna, öppna skjutdörrar och baklucka samt två burfläktar så var det svalt inne i skåpet :up: !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag undrar var ni tycker gränsen går för ingripande när man lämnar en hund i en bil i värmen. Hur lång tid skall ha förflutit, spelar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 314
Senast: Mrs LunaTanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp