Hund i bil

mysboll

Trådstartare
Vad är viktigt att tänka på? Hur åker era hundar i bilen och vad har ni för bil?
Visa gärna bilder! :up:

Mina hundar åker än så länge inte säkert alls, så jag tänker inte visa några bilder ;) Har precis skaffat en ny bil, en Subaru Impreza (kombi) och inte hunnit få till något annat än en nödlösning för hundarna.

Min nödlösning består av fällda baksäten och på dem står en tygbur. I tygburen får valpen vara och jag är noga med att aldrig låta henne åka bil med sele/halsband på, för när (inte om) hon försöker tugga på det riskerar hon utan tvekan att fastna. Mellan tygburen och bagageutrymmet har jag galler och längst bak ligger två skumgummimadrasser och ett täcke. Mjukt ska det vara enligt fröken Aysu ;) Har inga gallerdörrar eller så, Aysu hoppar inte ut förrän hon får kommando.

Funderar lite på om jag ska ha bur eller bara galler när valpen är så stor att hon inte tuggar sönder inredningen på bilen m.m. (det är därför hon sitter i tygbur, i den är hon lugn och kommer inte åt att tugga på själva bilen). Det enda jag vet är att jag inte vill ha en MIM-bur, men det vore ju fint med något krocktestat och säkert...

Lite lustigt att jag som i vanliga fall har stort säkerhetstänk inte har någon riktigt bra lösning för hur hundarna åker i bilen.

För tillfället i tygbur i baksätet, eftersom min baklucka börjat gå i baklås med jämna mellanrum.. I vanliga fall i bilbur i bakluckan. Tyvärr inte en krocktestad, men så fort jag blir rik ska en sån införskaffas.. ;) Har en Passat combi (och blir jag rik lär den bytas ut också :angel:).

Vad jag glömde skriva i mitt inlägg:

Har ni tips på krocktestad och bra lösning för kombi med lutande baklucka och tröskel så tar jag gärna emot dem!

Har en Ford Mondeo halvkombi och har en måttbeställd bur som någon annan beställd och jag köpt via blocket.
11192595_907173015987439_782628462_n.jpg

11327135_1455701874723114_273215847_n.jpg

Sen bilden togs har familjen uttökats med en schnauzer så därför ser buren överdrivet stor ut till min lilla cesky ;)

Har en V50 och en MIM dubbel medium. En hund i vardera bur.

Viktigaste att tänka på är att se till att hunden inte är lös och kan hoppa omkring i bilen. Det känns ganska trafikfarligt tycker jag.
Jag gillar bur eftersom att skulle vi hamna i en krock så kommer inte hundarna lös. Var en hund som smet vid en bilolycka här i veckan och blev överkörd :(

Har en V50 och en MIM dubbel medium. En hund i vardera bur.

Viktigaste att tänka på är att se till att hunden inte är lös och kan hoppa omkring i bilen. Det känns ganska trafikfarligt tycker jag.
Jag gillar bur eftersom att skulle vi hamna i en krock så kommer inte hundarna lös. Var en hund som smet vid en bilolycka här i veckan och blev överkörd :(
Vad ha du för hundar? Jag ha också en v50 men känns som en MIM-bur skulle bli för liten för mina två ?

Vad ha du för hundar? Jag ha också en v50 men känns som en MIM-bur skulle bli för liten för mina två ?

Har 2 basenji. Den ena väger 9,5kg och den andra 11kg. Går ju att plocka ut mellanväggen men det blir inte ett jättestort utrymme ändå. MIM-burarna äter upp ganska mycket utrymme tycker jag...

Vi har en V70 med en MIM dubbel XL i bagaget. Vi har tre hundar, en ridgeback och två australian shepherds och de delar på utrymmet.
När vi bara hade två hundar hade vi mellanvägg, men när den tredje flyttade in så öppnade vi upp och det ger väldigt bra utrymme för dem.
10903682_1528002990809740_331698701_n.jpg

Tidigare innan ex:et tog bilen (jag har inte körkort) så åkte dom i en Artfex i bagaget på en Suzuki S-cross, nu åker vi bara enstaka gånger med pappas bil (sedan) så då åker Aros i sin väska och Yoda i knät men de känns inte bra, då jag tagit körkort så blir det en kombi och bur i bagaget, har kvar Artfexburen till dess.

Olika beroende på bil. Vi har en V70 2014. I den har vi en dubbel MIM XL till schäfrarna. Dvärgen åker i en canvasbur i baksätet som sätts fast i säkerhetsbältet.
I den andra bilen, en V70 från 2000 har vi en dubbelbur som är rätt gammal. Ingen säkerhetsbur. Den bilen kör vi mest hundarna i när vi ska ut till skog, spårmarker och sådana ställen. Även där åker dvärgen i sin canvasbur.

Men till våren kommer en schäfer till. Då får vi nog skaffa hundkärra.

Krocktestad bur som är fastspänd med spännband i bagaget. Buren är en Artfex och bilen en Peugeot 307 SW kombi.
Hundarna är av ras dvärgschnauzer, 2 st och delar på buren. Det bästa hade väl varit att de inte åker tillsammans ur säkerhetssynpunkt men tyvärr går det inte att dela av buren. Hellre båda i samma än ingen bur alls.

Jag tycker det är viktigt att hundarna åker i bur (bara grindar hjälper ju inget om hundarna skulle åka ut genom sidofönsterna där bak) då jag varken vill ha flygande hundar i bilen eller lösa, panikslagna hundar på motorvägen.

v70, dubbel måttbeställd hundbur med mellanvägg. Vill inte ha dem ihop, bl a pga säkerhet vid krock. Har två kelpiehanar.

Mina hundar åker än så länge inte säkert alls, så jag tänker inte visa några bilder ;) Har precis skaffat en ny bil, en Subaru Impreza (kombi) och inte hunnit få till något annat än en nödlösning för hundarna.

Min nödlösning består av fällda baksäten och på dem står en tygbur. I tygburen får valpen vara och jag är noga med att aldrig låta henne åka bil med sele/halsband på, för när (inte om) hon försöker tugga på det riskerar hon utan tvekan att fastna. Mellan tygburen och bagageutrymmet har jag galler och längst bak ligger två skumgummimadrasser och ett täcke. Mjukt ska det vara enligt fröken Aysu ;) Har inga gallerdörrar eller så, Aysu hoppar inte ut förrän hon får kommando.

Funderar lite på om jag ska ha bur eller bara galler när valpen är så stor att hon inte tuggar sönder inredningen på bilen m.m. (det är därför hon sitter i tygbur, i den är hon lugn och kommer inte åt att tugga på själva bilen). Det enda jag vet är att jag inte vill ha en MIM-bur, men det vore ju fint med något krocktestat och säkert...

Lite lustigt att jag som i vanliga fall har stort säkerhetstänk inte har någon riktigt bra lösning för hur hundarna åker i bilen.

Artfex grindar ska passa din bil. Och deras bur i storlek small, tyvärr passar inte deras andra storlekar av burar.

Viktigt för mig är att de sitter i bur; inga hundar som springer runt lösa i bilen eller som flyger runt eller kommer lösa vid ev. olycka. Dessutom möjlighet att stänga in dem (till skillnad från bara lastgaller) med öppen baklucka vid tex tävlingar.

Beror på vilken bil vi har, i min A4 Allroad från 2015 har jag grindar. Helt enkelt för att det ger mest utrymme pga den sluttande bakluckan. Den är i princip lika djup i botten som en v70 men inte alls så bred vid taket. Har lastgaller (inte nät) framåt och kan dela av med mellanvägg om båda hundarna är med. Inte helt optimal lösning men då det är tjänstebil från jobbet så fick det bli så.

I XC70n från -09 åker de i varsin bur från Artfex, som är fastspända i lastöglorna. Vi har en medium bred och en small. Dessa två tar upp hela bagageutrymmet, vi valde att ha två burar för att kunna plocka ur en och lasta brevid om det bara är en hund med. Hade mim bur tidigare, dock bekymmer med skrammel, så nu fick det bli artfex. Helt ok burar tycker jag och krocktestade om jag inte minns fel. Ända minuset är egentligen att jag gärna slår huvudet i burdörren då den öppnas uppåt och blir i lagom höjd....

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈