Hund i bil

Du får maximalt in en DL i en v50. De är ju rätt breda och djupa, men inte särskilt höga. Jag tycker att DL är precis på gränsen för mina whippettikar på höjden.
Mm.. Vet folk som har en DL till dobermann+BC, och till rottis/schäfer+BC. Jag tycker det är väldigt trångt.. Jag vill nog inte trycka in min dalmatiner+BC i en DL faktiskt. Får bli grindar med mellanvägg här, eller om jag kanske kanske kan hitta något bur som är tillräckligt stor med ändå passar i en v50.

Mm.. Vet folk som har en DL till dobermann+BC, och till rottis/schäfer+BC. Jag tycker det är väldigt trångt.. Jag vill nog inte trycka in min dalmatiner+BC i en DL faktiskt. Får bli grindar med mellanvägg här, eller om jag kanske kanske kan hitta något bur som är tillräckligt stor med ändå passar i en v50.

Kolla Hundgubbe. Deras burar ser ut att ha fullhöjd även i de lite mindre burarna.

Den största är 47 cm i mankhöjd. Jag ska väl egentligen korrigera mig och säga att det för den lilla som är 44 cm hög så är den perfekt, men för den större så är det precis på gränsen tycker jag.
Hm, ungefär som min då. Han är ca 45 cm i mankhöjd och jag är på jakt efter en högre bilbur än den vi har nu. Vi har också v50.

Hm, ungefär som min då. Han är ca 45 cm i mankhöjd och jag är på jakt efter en högre bilbur än den vi har nu. Vi har också v50.

Min 47 cm-tik är rätt långlinjerad och har lång hals. När hon sitter upp med uppsträckt huvud så blir hon rätt stor (till skillnad från min lilla tik). Så du kan ju alltid pröva hur du tycker att det blir med plats. Men jag tycker absolut att det funkar med en DM eller DL på höjden (de har samma höjd) för mina.

Sedan finns det andra skäl varför jag är tveksam till MIM-burarna. Se bilden ovan. Det orsakades av min ena tik på bara 10 minuter. Efter att plastknoppen tuggats sönder så är det ett hål in i gallret där man kan fastna med en hörntand om det vill sig illa.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Bri
Jag kör en XC70 och har en Kombiburen, dubbelbur bak. Kör jag alla tre hundarna så har jag en tygbur fastspänd i bakstätet till den tredje.

Kör V70 med en dubbelbur från ru-produkter i bagaget. Är jättenöjd!
För mig är det viktigt att hundarna sitter i stabila burar som är låsbara och som inte skramlar.

Vad är viktigt att tänka på? Hur åker era hundar i bilen och vad har ni för bil?
Visa gärna bilder! :up:

Jag kör en VW Caddy från 2011. Skåpbilar tillhör inte mina favoritfordon direkt, men ska jag få plats med alla hundar har jag inte så mycket att välja på. För att vara skåpbil är dock Caddyn rätt trevlig.

Hundarna ( 2 Schäfrar och 1 Corgi) åker bak i skåpet. Schäfertiken och Corgin har varsin halva av en dubbelbur. Schäferhanen åker i utrymmet vid sidodörren. Han åker lös och är väldigt oskyddad vid krock, men en säker bur förvärrar hans ryggproblem så det är pest eller kolera i hans fall.

Bur är annars en nödvändighet. Med tanke på att de tillbringar mycket tid i bilen vid träning och tävling så behöver jag kunna ha dörrarna öppna i skåpet. Just skissar jag dessutom på en lösning med gallerdörr vid sidodörren så den också kan vara öppen.

Jag har en MIM enkel XS till min lilla 6kgs tik. Funderade på deras mini, men tyckte att den skulle bli på gränsen till för låg faktiskt så det fick bli den högre buren. enda skillnaden är höjden och sen avståndet mellan gallerpinnarna, bredden var densamma.
Den står bak i en Mercedes C180 och tar upp lite mer än halva bredden av utrymmet. Hunden älskar sin bur. :love:

Kl

Kör en skoda scout. Kommer inte ihåg märket på buren men det var någon granngården sålde tidigare. Riktigt rejäl och tung... Däremot saknar jag Suven jag hade tidigare. Där vovven satt högre upp.

Har tvångstankar om att bli påkörd bakifrån i ex seriekrock. Vettetusan om jag egentligen skulle föredra att ha honom bältad i baksätet..
Hur tänker ni på att bli påkörda bakifrån?

Hur tänker ni på att bli påkörda bakifrån?

Jag tänker att det vore skitläskigt... Märker också att folk kör olika runt mig beroende på vad jag kör för bil (och jag vågar lova att jag kör likadant oavsett bil). Körde Nissan Micra förut och blev galen på alla som låg två millimeter bakom min bil, även på motorväg. Det första jag reagerade på när jag bytte till Subaru Impreza var att folk började hålla avstånd! Inte hela tiden såklart, men det är fler som håller lite avstånd och färre som absolut ska köra om mig även där det är olämpligt.

Känns som om de förväntar sig att en i micra kör långsammare och mer irriterande än någon i impreza, även om bilarna körs på samma sätt. När jag övningskörde märkte jag också att de (väldigt få) gånger jag glömt övningskör-skylten så körde folk inte lika idiotiskt runt mig. Det var en stor skillnad! Lärarna på trafikskolan berättade att det är vanligt (utan att jag frågade om det).

Vi har XL dubbel...2½ år gammal bur, och den funkar inte i V60 eller i kommande V70 modell. Vi leasar i dag en 2014 V70 genom Volvo eftersom sambon jobbar där och vi kommer få byta bur till nästa gång det är dags att byta bil, om 2 år. Annars är det XC90 som gäller och det kan vi bara glööööööömma rent ekonomiskt :meh:

Attans!:down: Har varit lite sugen på XC60 när det är dags att byta ut nuvarande V70 men eftersom inte buren går in hade jag tänkt hålla mig till V70 men nu skiter sig ju det också:p XC90 är ju så jäkla stor! Som att köra omkring i ett skepp haha!

Attans!:down: Har varit lite sugen på XC60 när det är dags att byta ut nuvarande V70 men eftersom inte buren går in hade jag tänkt hålla mig till V70 men nu skiter sig ju det också:p XC90 är ju så jäkla stor! Som att köra omkring i ett skepp haha!
Vi byter bur när det blir dags. Vår MIM har varit ett konstant sorgebarn ändå. Bra och säker bil vinner över bur och MIM är inte så fantastiskt unika. Det händer ju nytt på burmarknaden hela tiden :)

Sitter nu och kollar på olika burar m.m. Blir lite knepigt när min bil har tröskel...

Skyddar galler hunden det minsta vid en eventuell krock eller är det bara för att hunden inte ska kunna hoppa ut när jag öppnar bilen? Om det inte skyddar själva hunden vid krock så förstår jag inte riktigt vitsen med dyra MIM-galler och liknande när det finns betydligt billigare varianter...

Har helt skrotat tanken på bur nu. Min bil är för omöjlig för det. (Var precis i garaget och mätte, kollade hur det verkligen ser ut osv...)

Så ja, det blir galler framåt, men behövs gallerdörrar?

Har helt skrotat tanken på bur nu. Min bil är för omöjlig för det. (Var precis i garaget och mätte, kollade hur det verkligen ser ut osv...)

Så ja, det blir galler framåt, men behövs gallerdörrar?
Om du ska kunna ha luckan öppen med hundar i bilen är grindar guld. Jag skulle inte kunna leva utan grindar/bur, jag har alltid hundarna med mig och måste kunna öppna.

Om du ska kunna ha luckan öppen med hundar i bilen är grindar guld. Jag skulle inte kunna leva utan grindar/bur, jag har alltid hundarna med mig och måste kunna öppna.

Jag har lite svårt att se när jag måste kunna ha luckan öppen... Visst, på tävlingar kan det vara bra, men det är inte SÅ ofta som det är så varmt att luckan behöver vara öppen, räcker ofta fint med öppna dörrar/fönster (har haft kompostgaller uppe då :P "lite" billigare än grindar bak också). Tänker dessutom få till tonade rutor och då blir det ju inte heller lika varmt. Har bara varit på två tävlingar där jag behövt ha öppet bak, och det har varit på två tävlingar där det blev över 30 grader i skuggan och bilen stod mitt i solen...

Jag skulle aldrig klara mig utan att kunna öppna luckan. Har ofta med mig hunden och jag tycker inte det räcker med att ha bara rutorna nere. Oftast har jag både luckan öppen och något fönster nere för att få bra genomströmning. Har dessutom solarplexus (något bättre än vanlig toning tycker jag) och ibland även lakan/annat att täcka för med.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈