Hund i bil

Jag har en Golf. Mina 3 hundar åker i 2 burar i baksätet, vanliga gallerburar av metall som är rätt i storlek så att de inte kan åka iväg någonstans. De kan inte åka fram mellan/över de främre ryggstöden och inte heller ut genom sidorutorna/bakrutan. Det finns även en del mellanrum/utrymme i händelse av sidokrock. Burarna är inte krocktestade, men å andra sidan så kvittar det hur krocktestad buren är om hunden åker runt i buren om bilen voltar. Den slår sig lika mycket i en krocktestad bur i så fall.

Vad är viktigt att tänka på? Hur åker era hundar i bilen och vad har ni för bil?
Visa gärna bilder! :up:

Jag personligen tycker det är viktigt att hunden åker i bur och att buren är krocktestad. Den bilen hunden åker i till 99% är en V70 med en mim dubbelbur XXL med mellanvägg, mycket nöjd med den:up: Den andra bilen är ingen kombi och hunden åker där i "nödfall" och har då en mim allsafe bilsele. Kommer till våren ha en V60 istället för lilla bilen och är lite orolig att en mimbur inte kommer att få plats, men ska söka runt lite o se vad jag har för valmöjligheter:)

Min golden åker i bagaget med galler, min chihuahua åker i bur i baksätet (plastbur fastspänd i bältet). Är tänkt att införskaffa en bur till bagaget så småningom, helst en mim-bur. Har en Saab 9-3 sportcombi :)

"Hundbilen" är en Chrysler Grand Voyager med platsbyggda burar (2 stycken med mellanväggar, alltså totalt 4 platser). Min nya pendlarbil är en Volvo V70 och till den har vi beställt en dubbelbur då det är tänkt att den bilen ska kunna vara tillfällig hundbil när den riktiga hundbilen tex är på verkstad. Har inte fått buren ännu, så har ingen bild på den, men tanken är att ha den utan mellanvägg och bara köra en hund i taget men i nödfall går det ju att sätta in mellanväggen och köra två, även om det nog är tveksamt att reglerna för burförvaring följs då med tanke på storleken på våra hundar...

Här är bilder på hundbilens burar när de var nya och ingen golvskiva ännu var inlagd.
1273496_10151692809689537_791949322_o.jpg

Främre buren, här än så länge utan botten och mellanvägg:
1264310_10151692810969537_1347457554_o.jpg

Mina två åker lösa i bagaget på min Hyundai santa fe. Jag vill egentligen ha dem i bur, men tills vidare får det fungera utan. Det känns bättre att ha dem lösa i bagaget än i en icke krocktestad bur.

Vi har en Caddy Maxi. Har två burar från Robust, en specialbeställd för våra tre dvärgschnauzrar som står framme vid väggen mellan förarhytt och skåp på en ställning som min man svetsat ihop, och en som var måttbeställd till vår förra bil (Citroen Berlingo) men som funkar i skåpet och som våra aussies åker i :) !

Här ser man bägge burarna rätt så bra.
12106953_10153262086667582_2708525331344859103_n.jpg

Det beror lite på vilken bil vi åker för dagen.

I Brorsans Subaru Outback åker hon lös i bagaget med galler, madrass på golvet. Vi har brorsans bils 6v i stöten (när han är på sjön) och de veckor vi har den så är det alltid den bilen hon får åka.

I vår Qashqai har vi egentligen ingen bra lösning alls. Bagaget går inte, jag har aldrig sett en så olycklig hund som när vi försöker få henne att åka där. Troligtvis låter det för mycket i hennes tycke då hon är otroligt ljudkänslig.
Så där åker hon lös i baksätet, men hon lägger sig alltid på golvet bakom föraren, tror det låter minst där. Hon skulle aldrig kliva upp i sätet, utan det är golvet som gäller. Där är hon nöjd och kan ligga still hur länge som känns det som. Vi försökte tidigare med sele och bälte, men när hon för femte gången på resan hade kopplat loss sig.. Då är det ingen slump längre, utan hon kom på att sätter jag tassen här så är jag loss.. Sedan gjorde hon allt för att komma ned på golvet när hon satt i sele/hundbälte.

Min åker i fastspänd flygbur i baksätet i ena bilen, och i bagageutrymmet med dubbla galler i den andra. Vi har svetsat galler med grind själva. Materialkostnad blev några hundralappar. Jag vill kunna ha luckan öppen utan att hunden rymmer eller blir stulen.

Har 2 basenji. Den ena väger 9,5kg och den andra 11kg. Går ju att plocka ut mellanväggen men det blir inte ett jättestort utrymme ändå. MIM-burarna äter upp ganska mycket utrymme tycker jag...
Oh, då får inte mina plats :D Men det går väl att få in en bur i någon storlek större än medium va?

Jag personligen tycker det är viktigt att hunden åker i bur och att buren är krocktestad. Den bilen hunden åker i till 99% är en V70 med en mim dubbelbur XXL med mellanvägg, mycket nöjd med den:up: Den andra bilen är ingen kombi och hunden åker där i "nödfall" och har då en mim allsafe bilsele. Kommer till våren ha en V60 istället för lilla bilen och är lite orolig att en mimbur inte kommer att få plats, men ska söka runt lite o se vad jag har för valmöjligheter:)
Mim XXL dubbel går inte in i V60 . Tyvärr kommer de inte att gå in i Volvos kommande modell av V70 heller. Bakluckan sluttar för mycket. Sambon jobbar på Volvo och mätte innan när vi skulle uppgradera bilen.

Beror på vilken bil som körs och hur många hundar som ska med. Och om jag orkat flytta buren mellan de olika bilarna.
I BMWn (520 -02) åker de antingen i flygburen i baksätet, eller i sele i baksätet.
I Caddyn (-05?) åker de i flygburen i skåpet.
I Firehawken (-01, sommar- och leksaksbilen) blir det sele i framsätet oftast.
Inte de säkraste transportmetoderna, funderar på ordentlig bur i bagagen på BMWn, men då den kanske ska bytas ut snart så vacklar jag. Vi får se.

Oh, då får inte mina plats :D Men det går väl att få in en bur i någon storlek större än medium va?

Dubbellarge, ska ju gå in. Men jag skulle nog rekommendera dig att åka och prova, det blir nog ganska precis så att den får plats i så fall. Kanske har lite att göra med vilken årsmodell också i och för sig.

Jag har en Mazda 3 halvkombi, -04. Där åker hundarna tryggt och säkert i en MIM Compact XL. Hundarna är en shih-tzu och en växande welsh corgi, och de får ordentligt med plats samtidigt som de inte riskerar att flyga runt alltför mycket om bilen skulle volta. Eftersom buren inte tar upp hela bagageutrymmet blir det även en del luft emellan, positivt ur krocksynpunkt men det är såklart en del utrymme som då "försvinner". Jag använder dock de utrymmena till selar, spårlina, koppel osv. Valde MIM då de är ordentligt krocktestade vilket är det viktigaste för mig. Inget problem med skrammel eller dylikt.

Om vi tar företagsbilen som är en skåpbil med tre säten där fram så sitter båda fast i varsin bilsele.

Mim XXL dubbel går inte in i V60 . Tyvärr kommer de inte att gå in i Volvos kommande modell av V70 heller. Bakluckan sluttar för mycket. Sambon jobbar på Volvo och mätte innan när vi skulle uppgradera bilen.

Tack för info!:up: Vet att XXL inte går in men kanske att XL eller L skulle funka, vet du det?
Men no!:(Jag som vill hålla mig till V70 i framtiden o älskar mimburen...

Jag har en Golf. Mina 3 hundar åker i 2 burar i baksätet, vanliga gallerburar av metall som är rätt i storlek så att de inte kan åka iväg någonstans. De kan inte åka fram mellan/över de främre ryggstöden och inte heller ut genom sidorutorna/bakrutan. Det finns även en del mellanrum/utrymme i händelse av sidokrock. Burarna är inte krocktestade, men å andra sidan så kvittar det hur krocktestad buren är om hunden åker runt i buren om bilen voltar. Den slår sig lika mycket i en krocktestad bur i så fall.

Handlar väl också dels om att buren inte ska gå sönder vid en krock så att hunden skadas/kläms fast och inte heller att hunden kommer lös i bilen.
En vanlig stålbur håller ju inte emot mycket?

För övrigt är det mer för min och mina medmänniskors skull som hundarna åker säkert i bilen än för själva hundarnas skull. En lös hund som orsakar en seriekrock på motorvägen är inte så trevligt...

Tack för info!:up: Vet att XXL inte går in men kanske att XL eller L skulle funka, vet du det?
Men no!:(Jag som vill hålla mig till V70 i framtiden o älskar mimburen...
Vi har XL dubbel...2½ år gammal bur, och den funkar inte i V60 eller i kommande V70 modell. Vi leasar i dag en 2014 V70 genom Volvo eftersom sambon jobbar där och vi kommer få byta bur till nästa gång det är dags att byta bil, om 2 år. Annars är det XC90 som gäller och det kan vi bara glööööööömma rent ekonomiskt :meh:

Vad ha du för hundar? Jag ha också en v50 men känns som en MIM-bur skulle bli för liten för mina två ?

Du får maximalt in en DL i en v50. De är ju rätt breda och djupa, men inte särskilt höga. Jag tycker att DL är precis på gränsen för mina whippettikar på höjden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka