Hund i bil

Jag skulle aldrig klara mig utan att kunna öppna luckan. Har ofta med mig hunden och jag tycker inte det räcker med att ha bara rutorna nere. Oftast har jag både luckan öppen och något fönster nere för att få bra genomströmning. Har dessutom solarplexus (något bättre än vanlig toning tycker jag) och ibland även lakan/annat att täcka för med.

Misstänker att du inte har hund som frivilligt letar upp solen i bilen för att kunna sola de varma dagarna? ;) Mina hundar är ju lite.. knäppa. Nu blir det inte tokvarmt i min bil när jag har rutor nere osv, det är klart varmt och skönt för mig och hundarna, men skulle jag ha rutorna nere nu på hösten tex så skulle hundarna börja frysa om bilen stod i skugga och de skulle vara i den någon längre tid.

Jag tycker det är guld att kunna öppna bakluckan, gör alltid det om det är varmt ute och hundarna behöver vara i bilen - även om det egentligen kanske inte är för varmt. Ofta har jag både öppen baklucka och lite nedvevade rutor/takfönster för att få bra luftgenomströmning.

Har helt skrotat tanken på bur nu. Min bil är för omöjlig för det. (Var precis i garaget och mätte, kollade hur det verkligen ser ut osv...)

Så ja, det blir galler framåt, men behövs gallerdörrar?

Alltså, maj-september räcker det inte med bara rutor nere utan då behövs både öppen lucka och ibland rutor för att få tillräcklig luftväxling i en bil. Det blir varmt och fuktigt där bak där luften inte kan röra sig. Det bästa är egentligen lucka i krok och rutor halvöppna för då flödar luften genom bilen.

En annan fördel är att man kan låsa bilen och gå iväg samtidigt som hundarna får luft. Något jag inte skulle våga mig på med rutorna fullt nere.

Misstänker att du inte har hund som frivilligt letar upp solen i bilen för att kunna sola de varma dagarna? ;) Mina hundar är ju lite.. knäppa. Nu blir det inte tokvarmt i min bil när jag har rutor nere osv, det är klart varmt och skönt för mig och hundarna, men skulle jag ha rutorna nere nu på hösten tex så skulle hundarna börja frysa om bilen stod i skugga och de skulle vara i den någon längre tid.

Det är skillnad på att hundarna ligger i solen ute i fria luften där fukten lätt avdunstar från tungan och inne i en bil. Vemtilation är det viktiga. Inte bara temperaturen i sig.

Alltså, maj-september räcker det inte med bara rutor nere utan då behövs både öppen lucka och ibland rutor för att få tillräcklig luftväxling i en bil. Det blir varmt och fuktigt där bak där luften inte kan röra sig. Det bästa är egentligen lucka i krok och rutor halvöppna för då flödar luften genom bilen.

En annan fördel är att man kan låsa bilen och gå iväg samtidigt som hundarna får luft. Något jag inte skulle våga mig på med rutorna fullt nere.

Det är skillnad på att hundarna ligger i solen ute i fria luften där fukten lätt avdunstar från tungan och inne i en bil. Vemtilation är det viktiga. Inte bara temperaturen i sig.

Fullt medveten om det där med hur luften rör sig, också medveten om hur mina hundar beter sig och hur de mår i bil eftersom jag suttit med dem inne i bil hela tävlingsdagar vid de flesta årstider. De har inte ens öppnat munnen, inte haft minsta intresse av att dricka vatten osv. De varmaste dagarna håller jag med, då räcker det inte med att bara veva ner rutorna, men för min del har det alltså rört sig om något enstaka tillfälle per sommar som det inte räckt.

Fullt medveten om det där med hur luften rör sig, också medveten om hur mina hundar beter sig och hur de mår i bil eftersom jag suttit med dem inne i bil hela tävlingsdagar vid de flesta årstider. De har inte ens öppnat munnen, inte haft minsta intresse av att dricka vatten osv. De varmaste dagarna håller jag med, då räcker det inte med att bara veva ner rutorna, men för min del har det alltså rört sig om något enstaka tillfälle per sommar som det inte räckt.

Jag tror du undervärderar värdet i bur/galler. Även om det bara är en "enstaka gång", så är det fortfarande en gång för mycket som hundarna riskerar att få vara i för hög temperatur. Galler kanske inbjuder till fler gånger, dessutom? Att kunna låsa bilen och slippa ha rutorna nere är också trevligt, med tanke på stöldrisk och så vidare. För att inte tala om säkerheten: istället för lösa hundar så fort du öppnar bakluckan har du något som stoppar upp dom.

Vad är viktigt att tänka på? Hur åker era hundar i bilen och vad har ni för bil?
Visa gärna bilder! :up:

Jag har en Mitsubishi outlander 2014, mim dubbelbur bak. Hade två jaktlabbar, tyvärr har gammelman gått ur tiden. Har buren avdelad då hunden som är kvar inte gillar att åka stort.

Även om det bara är en "enstaka gång", så är det fortfarande en gång för mycket som hundarna riskerar att få vara i för hög temperatur.

Nej, inte eftersom jag sitter i bilen med hundarna om jag lämnar dem i den tex under de varmaste tävlingsdagarna. Det är ingen risk att de sitter i en för varm bil då, jag märker ju själv om det blir varmt. Det skrev jag ju i inlägget du citerade.

Ska försöka ta tag i körkortet snart/nu och tänker ju på hur hundarna ska transporteras då jag har körkort (och bil) har ju en Small Artfexbur nu, jag tror båda hundarna kanske ryms, men vad är egentligen bäst, två hundar i samma bul, eller två burar?

Fördelen med att bara ha en är ju att man rymmer mer grejer i bagaget, men kanske är skönt för dom att ha lite space till varann.

Nej, inte eftersom jag sitter i bilen med hundarna om jag lämnar dem i den tex under de varmaste tävlingsdagarna. Det är ingen risk att de sitter i en för varm bil då, jag märker ju själv om det blir varmt. Det skrev jag ju i inlägget du citerade.

Jo, jag såg det, men då kanske du istället kan lämna dom själva i bilen med gott samvete om du även har galler?

Jo, jag såg det, men då kanske du istället kan lämna dom själva i bilen med gott samvete om du även har galler?

Absolut, det skulle vara möjligt. Frågan är bara när det skulle behövas. Hittills har jag inte haft behov av det, men hade jag inte haft något intresse av att fundera på hur jag ska göra med hundarna i nya bilen så hade jag inte ens öppnat den här tråden. Jag har flera gånger också frågat om någon har tips på vad jag kan köpa till bilen utan att ha fått några svar. ("Köp galler!" räknas inte eftersom de flesta galler verkar vara anpassade till bilar som inte har tröskel, min har tröskel)

Absolut, det skulle vara möjligt. Frågan är bara när det skulle behövas. Hittills har jag inte haft behov av det, men hade jag inte haft något intresse av att fundera på hur jag ska göra med hundarna i nya bilen så hade jag inte ens öppnat den här tråden. Jag har flera gånger också frågat om någon har tips på vad jag kan köpa till bilen utan att ha fått några svar. ("Köp galler!" räknas inte eftersom de flesta galler verkar vara anpassade till bilar som inte har tröskel, min har tröskel)
Du kan ju måttbeställa både bur och galler på flera ställen. Jag skulle aldrig i livet lämna hundarna i bilen sommartid utan öppen lucka trots att jag också har värmetåliga hundar.

Förutom värmeaspekten så gillar jag att hundarna inte är lösa så fort man öppnar bakluckan även av en annan anledning. OM det skulle hända något så är risken mindre att hundarna kommer lösa. Även om de är inlärda att vänta på kommando när bakluckan öppnas så är det knappast säkert att de skulle fungera om något hänt så att de var uppjagade.

Men VEM har pratat om att LÄMNA hundarna i bil sommartid? Inte jag i alla fall...

Kan ju vara ganska praktiskt om det går att lämna hundarna, även om jag inte hade hållit på och tränat så hamnar jag ofta i situationer när jag lämnar hundarna i bilen. På långresor t ex, när man ska gå på toa eller äta eller bara göra något där hundar inte får vara med. Eller på vägen hem från något så kanske jag svänger inom mataffären. Men men, det är dina hundar och du gör som du vill. Tycker du att du aldrig behöver lämna dem i bilen så kan du ju låta bli att göra det. Jag skriver bara att JAG aldrig hade velat ha hundarna i en bil utan grindar. Jag vill dock helst inte ha dem i en bil utan bur heller, ifall vi blir påkörda så någon ruta går sönder. Så i ditt ställe hade jag köpt en måttbeställd bur i första hand.

Fast alltså, det är nog svårt att föreslå vad du ska köpa? Jag har ju ingen aning om vad som passar din bil. Det räcker ju med att googla hundbur så kommer det ju upp flera stycken. Passar inte det kan man beställa måttbeställda. Det känns dessutom lite som att du slår ifrån dig argumenten om varför man bör ha det. Du svarar hela tiden med varför du inte behöver det.

Om du nu är så övertygad om att du aldrig får användning av det när det kommer till värmen, så vill jag påpeka säkerhetsaspekten återigen - vill du verkligen öppna en baklucka med två lösa hundar i som kan hoppa ut och sticka om de råkar få syn på något?

Jag har bur i min Skoda Yeti och den har tröskel bak. Har som jag skrev tidigare bur från Robust Hundburar.

Kör en Opel Vectra, har en Artfex Medium extra bred enkelbur till Vega. Är otroligt nöjd med både bur och bil. För mig är det oerhört viktigt att min högt älskade hund åker tryggt och bekvämt. :)

Så inte nog med att hon glider runt i en krocktestad bur, så har hon fått sig en Tempurmadrass att ligga på som jag slaktat och klätt om. Ja och så lite kuddar på det hela givetvis... Jäkla hund, haha. :laugh::angel:
12167952_10153710251611241_1306180164_n.jpg

12064146_10153710251561241_1021787708_n.jpg

Kör en Opel Vectra, har en Artfex Medium extra bred enkelbur till Vega. Är otroligt nöjd med både bur och bil. För mig är det oerhört viktigt att min högt älskade hund åker tryggt och bekvämt. :)

Så inte nog med att hon glider runt i en krocktestad bur, så har hon fått sig en Tempurmadrass att ligga på som jag slaktat och klätt om. Ja och så lite kuddar på det hela givetvis... Jäkla hund, haha. :laugh::angel:
12167952_10153710251611241_1306180164_n.jpg

12064146_10153710251561241_1021787708_n.jpg
Det ser fint o praktiskt ut!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?