Hund i bil ej combi...

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej!

Har en Saab 9000 och skulle vilja avgränsa baksätet från framsätet, eftersom min bil inte är av kombimodell. Vad finns för lösningar för detta problem?? Mycket tacksam för tips!!:bow:

Sv: Hund i bil ej combi...

Nej det bästa alternativet är en bilhundbur anpassad för baksätet :)

Sådan har vi haft fram tills nu och visst tar den lite plats men hellre en säker hund i bur ..

Jag skulle inte använda ett säkerhetsbälte till min hund, det finns många som tycker att det duger bra, men enligt mig är det bäst att ha en bur. Hunden är mycket säkrare i en bur, och riskrerar inte att få glassplitter på sig i samma utrsträckning som om den t.ex sitter med bälte i fram eller baksätet. :crazy:
Jag kanske "överdriver", men säkerheten är viktig för mig och jag ser hellre att hundarna klarar sig helskinnade en att jag gör det! :D

Saab 9000 är väl fyrdörrars? Isåfall kan du, om det är en stor hund du har, sätta ett lastgaller bakom ryggstödet. Det är väl kanske inte så jättesnyggt, eller praktist om man ofta reser många i samma bil och använder baksätet till annat en hunden eller då man flyttar, men om man sällan åker fler en två i bilen så kan det funka.

Men det mest praktiska är nog en bur, som du kan sätta fast med ett spännband och koppla loss de gångerna baksätet behöver användas till annat. :D

Lastgaller
http://www.prylbanken.se/images/Pry...ven_med_krockgardin.-Saljes_12921_600x450.jpg

Burar
http://static.enkrona.se/pim/07580a8f-a315-42f1-80eb-33c39ef48934.jpg
http://www.zoocenter.nu/sortiment/ProdBild/Transportbur_Varikennel.jpg

Plastburen tycker jag är bäst och den finns i många olika storlekar (och färger). Den skyddar, som sagt, dessutom mot glassplitter Om man nu skulle råka krocka (eller få in en sten genom rutan).
Jag har en Vari kennel till min hund, och den står i baksätet då bagageutrymmet redan är upptaget av mammas två små kärringar.. :angel:

Hoppas du kommer på en passande lösning! :bump:

Burara är endast till för att visa exempel. Delvis en gallerbur och en plastbur.. :)

Jag vet inte. Vari kenneln är den mest slitstarka/tåligaste som jag vet, eftersom man ställer flera burar ovanpå varandra i flygplan osv och det är där de används mest, men jag vet inte.
Men vilken bur som helst är bättre en att hunden sitter lös så att den kan flyga omkring i hela bilen. En liten krock som egentligen är ofarlig, kan bli livsfarlig med en 10kg hund som flyger omkring.

Fast hon frågade ju om hur hon kunde avskärma framdelen från rästen av bilen, och inte vad som var säkrast/den lättaste lösningen :d

Jag kör en saab 900 (halvkombi)
Har tagit bort hatthyllan och har hundburen i bakluckan!
Visst hunden ser inte ut åt sidorna men det kommer in ljus och luft uppifrån.

Har man större hund så ta bort hatthyllan och dit med lastgaller!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 861
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 870
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 077
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka