Hund försäkring!

Sv: Hund försäkring!

Jag har Agria och har haft stor nytta av min försäkring:

-Benbrott
-Juvertumörer gånger flera
-Bettskada

Agria har aldrig krånglat. De har dessutom hjälpt mig med det juridiska rörande hundbettet som min fick hund. Dessutom tolkade de vid samma tillfälle försäkringen väldigt välvilligt så att jag fick ut mer på försäkringen än vad jag skulle ha fått annars (skadan skedde på nyårsafton så en del av skadan räknades på det förra året och en annan del på nästa, vilket betydde att jag kunde utnyttja två års maxbelopp för ersättning).

F.d. hästen som jag hade i 12 år är försäkrad i samma bolag. Han har aldrig varit skadad och därför aldrig nyttjat en krona av försäkringen. Men tänk om han inte hade varit försäkrad och något hade hänt...

Fast för vår den går ju försäkringen in och täcker veterinärkostnader om något skulle hända hunden. Så vi slipper stå där med en jätteräkning sen.

Min familj har aldrig haft hundarna försäkrade. Under mina 23 år har vi haft ett tiotal hundar och endast en gång har vi överstigit självriskbeloppet vid ett veterinärbesök (peppar peppar...), en svansamputation som gick på runt 5000:- Så vi har nog sparat ett sexsiffrigt belopp på att inte ha haft dem försäkrade. Mina föräldrar är beredda på att ta smällen om hundarna skulle bli sjuka, och är medvetna om att det kan bli väldigt dyrt.

När jag däremot skaffar egen hund kommer jag att försäkra den.

*KL*

Har man många djur så tjänar man nästan på att sätta in pengar varje månad i stället för att betala höga premier.

Mina hästar har ex. rikitgt höga premier, mkt för att de har höga livvärden. Men mina tränare som har många hästar sätter in pengar på ett konto som tas från i nödfall- annars hade de gått back.

Så tänker jag nog göra i framtiden när jag får stabil inkomst.

//E

*KL*

Har man många djur så tjänar man nästan på att sätta in pengar varje månad i stället för att betala höga premier.

Mina hästar har ex. rikitgt höga premier, mkt för att de har höga livvärden. Men mina tränare som har många hästar sätter in pengar på ett konto som tas från i nödfall- annars hade de gått back.

Så tänker jag nog göra i framtiden när jag får stabil inkomst.

//E

Den tanken har slagit mig också...
Problemet är att det tar ett tag att komma upp i en summa som är något att räkna med. Vad gör man om man som i mitt fall råkar ut för en olycka som gör att veterinärräkningen stannar på dryga 22000:- innan man fått ihop den summan? Banlån? Avbetalning till veterniären?

Och hur stor summa skall du ha undanstoppad? Kan du om du hamnar i ekonomisk kris... låta bli sjukvårdskontot för djuren?

Mycket att tänka på innan man sätter en sådan plan i verket.
Ett sätt att minska premien är ju att bara ha djuret veterinärvårdförsäkrat och strunta i livdelen... Speciellt om det är hund vi talar om. En ny hund är inte så dyr att köpa ny om det skulle händ något med den första....
Men veterinärvården kan svida ordentligt i plånboken om oturen är framme.

Självklart skall man ha djuren försäkrade.
Mina hundar har jag haft i if. Men denna sista har jag i sveland.
Hästarna i folksam. De är gör bra. Jag hade bara en självrisk på 2400 när min häst stod på skara. Kostnad 40000-

Skulle haft folksam på denna lilla vovven också men ville inte byta.
Har självrisk på 1400 +25% Dyrt kan det bli

Min hund hade av ett korsband i ena knät för några månader sen. Operationen gick på ca 13000 kr men tack vare försäkringen betalade jag "bara" ca 4000.

Om jag inte haft försäkring och inte lyckats få fram 13000 kr inom en vecka så vet jag inte vad jag hade gjort. Avlivat hunden för ett trasigt korsband? :crazy:

En försäkring kan kännas dyr men när man väl utnyttjar den känner man att det är värt varenda öre. (Jag har gett försäkringsbolaget sammanlagt 6000 kr och de har gett mig 9000...)

Jag är jättenöjd med min försäkring, det har aldrig varit några problem. Betalar ca 1800:-/år.

Samma sak för oss. Korsbandet av. Operation + undersökningar och mediciner har hittills blivit 15000 och vi har bara betalat självrisken ca 4000. Om jag har hunden i 10 år och den aldrig mera blir sjuk så hinner jag nätt och jämnt betala tillbaka operationen till försäkringsbolaget..

Så här är en som är mycket nöjd!:D

Min förra tik hade ruinerat mig om jag inte hade henne försäkrad.
Med rottisen har jag bara behövt utnjyttja försäkringen en gång, nu i veckan.
Har aldrig haft problem att få försäkringen att täcka det den ska täcka.

Däremot så OM jag hade haft råd att pynta 30-40 000 så hade jag kanske inte haft hunden försäkrad, iallfall om jag hade haft flera hundar.
Försäkringen som rottisen har har sjukt dyr. 400kr/mån.

Den tanken har slagit mig också...
Problemet är att det tar ett tag att komma upp i en summa som är något att räkna med. Vad gör man om man som i mitt fall råkar ut för en olycka som gör att veterinärräkningen stannar på dryga 22000:- innan man fått ihop den summan? Banlån? Avbetalning till veterniären?

Och hur stor summa skall du ha undanstoppad? Kan du om du hamnar i ekonomisk kris... låta bli sjukvårdskontot för djuren?

Mycket att tänka på innan man sätter en sådan plan i verket.
Ett sätt att minska premien är ju att bara ha djuret veterinärvårdförsäkrat och strunta i livdelen... Speciellt om det är hund vi talar om. En ny hund är inte så dyr att köpa ny om det skulle händ något med den första....
Men veterinärvården kan svida ordentligt i plånboken om oturen är framme.

Visst, finns det nackdelar med det systemet. Men som jag har det nu så har jag 2 hundar på maxbelopp och 2 hästar i relativt höga summor, jag anser nämligen att om jag ska ha dem försäkrade så ska det kunna täcka en ny hund, hästarna kan man ju aldrig täcka hela deras livvärde utan att förlora en förmögenhet.
Det rä för mig över 10'000 om året, i bara premier. Jag har en vet.räkning från förra året (som fortfarande inte har kommit :smirk: ) och den är på ca 10'000, så då hade det gått runt...

Så skulle jag samla på mig fler djur så blir det för dyrt med försäkring på alla, så då kommer jag nog öppna ett fondkonto där pengarna förvaltas och ev. växer dessutom. Jag kan också få tag på dem kvickt om jag behöver dem.

//E

Läs det FINSTILTA i försäkringen. Allt täcker tyvärr inte försäkringen för. Hade förr en york som inte tappade mjölktänderna. De nya växte ut intill mjölktänderna. Vanligt på småhundar sa dom, därför gällde inte försäkringen, trots att den var skyhög. Hon fick sövas hos veterinär och dra ut dom. Det blev inte billigt. Nu hade jag AGRIA, vet inte hur det är med andra bolag. Lycka till.

Angående försäkring,,,
Jag säger bara, FÖRSÄKRA!!
Är olyckan framme så är den.
Jag tog över en schäfertik som 6 månaders valp och problemen började ganska omgående. Klåda i öron, höftleder (dock ingen ersättning), bukspottskörtel, juvertumörer, livmoderinflammation.
Hon avlivades dagen före nyårsafton 2006 och då hade hon dubbelsidig lunginflammation alt. metastaser fr juvertumörerna i lungorna.
Tackar min lyckliga stjärna att hon var försäkrad. Bara MINA utlägg under ca 8 underbara år jag fick vara lycklig ägare till henne var nog på ca 90-100 000 kr. Då har Agria ersatt mig med en himla massa, eller hur??!! Jag har ju BARA betalt självrisker och 20 % av kostnaderna. Lägg då också till specialfoder för ca 700 kr/15 kg samt mediciner för bukspottskörteln ca 300 kr/mån.
Men nu efteråt så inser jag att jag hade inte varit lyckligare utan att ha haft förmånen att få lära känna denna underbara invidid.
Hennes namn är/var Frodo Zita och kommer alltid att finnas inom mig.

Tips! Försäkra...du kan vara nästa olyckskorp, man vet aldrig...

Måste få säga att efter det jag upplevt i vinter med min hund, så är det otroligt dumt att inte försäkra. Om det händer en olycka som det gjorde i mitt fall. Vi är upp i ca 40.000 totalt, med mitt och försäkringsbolagets utlägg. Sen tillkom ju alla bilturer till Strömsholm dessutom. Så ett gott råd FÖRSÄKRA!!!

*kl*

Jag har ju jobbat som djursjukvårdare, och tycker generellt man ska ha sin hund försäkrad. För det KAN bli svindyrt. Vi fick in en amstafftik med livmoderinflammation och notan skulle gå på runt 16 000. Hunden va oförsäkrad, 8 år gammal. Vad hade ni gjort? Ägaren betalade faktiskt, jag blev så himla glad för det hade känts hemskt att ta bort ett i övrigt frskt djur. Och på tikar är det vanligt med livmoderinfl & juvertumörer, inga billiga historier nåt av dem.

Men man ska kolla det finstilta.. Vi tyckte på vårt sjukhus att agria var rätt ok med det finstilta på katter, men väldigt kinkiga på vad de betalade för på hundar. Jag har Folksam på min.

Ex på vad vissa ersätter & andra inte kan vara mjölktandsproblem som nån nämnde, allergiblodprov (som e svindyra om det inte täcker, vilket folksam gör.. tack tack, för min e allergisk)
Hur man än gör tycker jag man ska göra allt för att undvika att behöva ta bort sitt djur för att man ine har råd med vård. Funkar det att sätta in pengar på eget konto är väl d bra.

*kl*

Jag har ju jobbat som djursjukvårdare, och tycker generellt man ska ha sin hund försäkrad. För det KAN bli svindyrt.

Hundbettet som jag nämnde gick på ca. 43000 kr sammanlagt med operation, intensivvård, flera återbesök för röntgen osv.

Lite OT: Min sambo som jobbar inom människovården tyckte dock att det var billigt! Inom människovården skulle samma vård förmodligen ha kostat uppåt det tiodubbla utan att för den delen ha varit bättre.

Jag hade Folksam till fd hunden (har Folksam nu med till den nye) och när gammelhunden blev sjuk och åkte in på Blå Stjärnan (dyr ställe), så gick hela kalaset på drygt 10 000:-. Hon fick ju visserligen avlivas, MEN mitt bolag täckte upp ca 6000:- av denna summa.

Fick även igen pengar för en kanin jag hade försäkrad då denne var tvungen få en massa behandlingar. Katterna är väl dom som ligger i topp med att försäkringsbolaget fått pröjsa ,)

Kan tillägga att jag läste igenom kontraktet idag och upptäckte att vi inte hade skrivit så som jag fått för mig. Vi följer SKKs standard-avtal för fodervärdar. Och alltså får även vi del av livvärdet. Det var jag som mindes fel.

Tur att jag har min hund försäkrad! Många verkar ha haft nytta av sin försäkring!

Utan försäkring skulle inte nått av mina djur levt idag kan jag säga!
Ena hunden bröt en led i tassen som de fick fixa med skruv o ett antal operationer för att han någonsin skulle bli helt bra igen.. gick på runt 20 tusen kronor!
Katten min blev påkörd och hade ca 80% att klara sig.
Han fick spendera 3 veckor på djursjukhus, dränera, sy få dropp och amputera ena benet.. han klara sig tack vare de duktiga vetrinärerna och att jag hade han försäkrad.. de flesta låter sina påkörda katter somna in eftersom de e billigast.. som tur va hade jag min försäkrad så behövde bara betala 2000kr i självrisk på en nota som sluta på ca 45 000kr (om de inte va mer,dåligt minne)
Så visst sjutton ska man försäkra sina djur!
Jag har IF och de har så snällt betalat utan några problem!
Har aldrig haft problem med If o då har nästan alla min djur behövt ha deras hjälp nån gång i deras liv.
Har två hundar o tre katter o häst=)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 941
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka