Hund försäkring!

JustMe

Trådstartare
Hej!
För mig var det självklart att försäkra min hund! Men en kompis tänker inte försäkra sin hund pga att hon tycker att försäkringen inte täcker något. Hon hade något ex om någon hund som var försäkrad men att ägaren inte fick någon hjälp av försäkringsbolaget när det hade hänt en olycka(vet inga detaljer).
Jag undrar om någon av er har haft nytta av eran försäkring?
Eller om någon är missnöjd med sin försäkring?
Vilken försäkring har ni?

Sv: Hund försäkring!

Jag har aldrig haft problem med mitt försäkringsbolag. självklart skall man ha sina djur försäkrade! Det kan bli dyrt med veterinärbesök.
Jag har agria på hunden, exakt vad minns jag inte.
Och If till hästen.
Har aldrig haft några problem med dom trots ganska sjuka djur.

Jag har två stycken hundar.En Storpudel och en Skotte,till dem har jag folksam och är supernöjd.Alltid trevligt bemötande,och inga problem alls,vare sig vid direktreglering eller när man i efterhand skickat in skadeanmälan.
Ja visst har man jättemycket pengar och man vet att man har råd att betala stora operationer eller dyligt för sin hund så kan man väl ha den inställningen ,men annars tycker jag att det är väldigt barnsligt och dumdristigt att tänka så.
För det finns så mkt saker som kan hända ,inte bara olyckor.Som min storpudel fick flertalet juvertumörer och har opererat bort båda juversidorna ,jag fick sammnalagt betala ca 4-5000 i självrisk hade jag inte haft försäkringen hade det slutat på ca 24.000 ungefär,jag kan säga det hade jag inte haft råd att punga ut med direkt.Min skotte fick rubbningar på sköldkörteln ,och då blodprover är rätt dyrt är jag ännu en gång väldigt tacksam för min försäkring.
Men har man så man klarar stora summor ,okej.Men annars tycker jag man borde tänka lite mer på sitt djur.

Jag ser det som en självklarhet att ha mina hundar försäkrade! Tänk om man står där vid ett olycksfall eller akut sjukdom och måste avliva hunden för att man inte har råd att betala?!? Vilken mardröm?
Jag har haft nytta av min försäkrung ett stort antal gånger, senast då hon fått ett svårläkt sår i tassen som har behövt rötgen, ultraljud och operation, fick ut drygt 4000kr trots självrisk på 4k (försäkringsbolaget hade gjort om självriskgrupperna och petat in mig i den höga utan att fråga!).
Det enda som kan få försäkringsbolag att inte betala är om man av ngn anledning befinner sig i karens (tex nyförsäkring etc) eller om man inte polisanmäler en olycka om man inte får tag i tex bilföraren.
De flesta hundägare har försäkring, den enda jag träffat utan var en jägare vars tik fick pyo, han opererade då den nya jakthunden inte riktigt var redo att jaga än så han behövde hunden en till säsong, annars hade han avlivat. Han såg det så att premien hade varit lika stor som det han nu betalade för operationen. Om man har tur med en frisk hund och istället lägger undan det man skulle betalat i premie kan det ju fiunka, men då sparar man ju inga pengar i alla fall..

Senast ändrad av en moderator:

Min förrförra hund hade ruinerat mig om hon inte var försäkrad. Försäkringsbolaget gick ordentligt minus på den damen, vill jag lova! ;)

Jag tycker det är självklart att ha djuren försäkrade!
Jag är ju fodervärd till mina två hundar. Uppfödaren vill under tiden hon äger dem att försäkringen ska stå i hennes namn. Så hon vet att de är försäkrade. För att ha det så delar vi på kostnaden. Och hon vet bäst vilken försäkring som täcker det mesta. Så hon har valt bolag och sort.

Min ena hund har just fått valpar. Förlossningen blev svår och de fick åka in akut till veterinären. Hade hon inte haft sin försäkring hade det blivit ännu dyrare för uppfödaren.

Att inte försäkra djuren tjänar man absolut inte på om olyckan skulle vara framme. Kan veterinären styrka att behandlingen är nödvändig bör det inte vara några problem med ersättning om man har en bra försäkring.

Jag har alltid haft mina hundar försäkrade. I viss fall har jag inte utnyttjat försäkringen nästan alls under hela hundens liv. I vissa fall har jag varit tvungen att använda den mycket. Tycker att det är självklart att ha mina hundar försäkrade. Om hunden blir akut sjuk eller råkar ut för en olyckshändelse, vill jag kunna behandla hunden. Oavsett hur mycket det kostar. Då är försäkringen jätteviktig. Jag har även mina hundar livförsäkrade. Efter jul dog min 10 månaders valp i en olyckshändelse.:( Jag fick livförsäkringsersättning. Ingenting kan ersätta min älskade lille kille. Men med hjälp av pengarna kan jag så småningom köpa en ny hund. För att fylla tomrummet.
Jag har alltid haft mina hundar försäkrade i Agria. Har alltid fått ett trevligt bemötande när jag varit i kontakt med dom. Heller aldrig några problem när jag behövt använda försäkringen. Min häst har jag i Sveland. Han var försäkrad där när jag köpte honom.

Uppfödaren vill under tiden hon äger dem att försäkringen ska stå i hennes namn. Så hon vet att de är försäkrade. För att ha det så delar vi på kostnaden. Och hon vet bäst vilken försäkring som täcker det mesta. Så hon har valt bolag och sort.
Jag har svårt att tro att det endast är för att uppfödaren vill veta att hundarna är försäkrade som hon vill att försäkringen ska stå på henne. Det är ju uppenbart att hon inte vill gå back på hundarna, och därför har de försäkrade. Står försäkringen på henne kommer du inte få ut en krona i ersättning ifall någonting skulle hända.
Det är ganska så vanligt att man i fodervärdskontraktet skriver att fodervärden ska stå för alla veterinärkostnader. Det innebär att om en olycka är framme, eller att hunden blir sjuk, så får fodervärden stå för självrisker mm. Det är jätteviktigt att man som fodervärd kollar upp hur mycket självrisken ligger på, eftersom en högre självrisk innebär en lägre premie. Är självrisken för hög så ska man faktiskt klaga på det. Det är inte alls så roligt att betala veterinärkostnader för en hund någon annan får ut på försäkringen för!

Än så länge har jag aldrig haft nytta av mina försäkringar.
Jag är inte missnöjd då jag aldrig behövt att gör mer än att betala premien. Men jag vet att en vacker dag kommer jag att ha nytta av försäkringen.
Jag har mina hundar försäkrade i Sveland.

En gång, när jag gjorde allergiutredning på min ena hund.

Nja, jag tycker de är rätt duktiga på att komma undan utan att betala och att höja självrisker och dylikt. Nu valde jag mitt bolag för att de då hade lägst pris och minst parenteser, dvs undatag för vad de täcker.
Själv kan jag tycka att enda gången man har nytta av den är om hunden skulle råka bli inlagd. Sen blev jag lite irriterad när jag pratade med dem sist om höjning avlivvärdet, för jag ville ta bort avelsdelen eftersom de ska kastreras, men det gick inte och det kan jag tänka mig är en stor kostnad.

Jag har if.

//E

En gång, när jag gjorde allergiutredning på min ena hund.

vad var den allergisk mot kom ni fram till ngt?
hur märkte du det var ngt?

jag tycker att det är en självklar sak att ha djuren försäkrade man ha ju försäkring på sig själv ,bilen ,huset mm..
jag ha haft nytta av bolaget både på min hund och häst.
har Agria och är nöjd med det.

Senast denna vecka.... :cool:

Den ena hunden skadades svårt i jakten för snart två veckor sedan. Med operation, inskrivning på klinik i drygt en vecka hämtade jag henne i tisdags.... När försäkringsbolaget hade betalat sin del fick jag lösa ut henne med drygt 6000:-

Slutsumman låg på drygt 22000:-
Det är inget man hystar upp så där bara .... Hunden kommer att bli helt återställd så det hade ju känts lite kymigt med avlivning bara för att det inte skulle funnits pengar för vården om hon varit oförsäkrad...

Har flera exempel genom åren då jag varit tacksam att hundarna varit försäkrade. Har dessutom aldrig haft problem att få ersättning när det varit något.

Hon är allergisk mot damm framförallt, men även vissa foderämnen som fisk, vete och ägg.

Fast jag gjorde inte pricktest utan blodprover som skickas till Texas och Danmark, något få veterinärer i Sverige gör.

//E

Skönt att se att försäkringsbolagen sköter sig! Men jag trodde att jag skulle få svar från missnöjda hundägare också.
Jag har min hund försäkrad i folksam och min häst i Agria. Men jag har aldrig behövt använda mina försäkringar. Vilket är bra! :rofl:

Jag är vädligt glad att jag har försäkrat min hund och för mig är det en självklarhet att försäkra sin hund. Hade jag inte försäkrat honom så hade jag själv fått betala ca 30 000 kr förra året i kostnader. Så jag är glad att jag har han försäkrad. Jag har folksam och är nöjd med dem.

Jag har Agria veterinärvård plus eller nåt sånt heter den. Och ja jag har utnyttjat min och jag har inte haft några problem med dom.Senaste vändan på strömsholm förra veckan hade annars kostat mig 5400 spänn.

Nej, jag har aldrig tagit ut nåt på försäkringen.

Har ju som sagt aldrig behövt använda den men tycker dom är otroligt trevliga och tillmötesgående om man ringer ich runderar över nåt.

Jag har Sveland till hunden och kommer ha även till valpen som kommer snart.

Vi har diskuterat igenom det där. Så jag vet hur det ligger till mellan oss. Vi har en högre premie iom att försäkringen har låg självrisk och att man aldrig ska behöva betala över den summan själv.
Min familj är nära vän med uppfödaren. Och vi har dessutom skrivna kontrakt.

Att hon ska få ut livvärde för sina hundar om det händer något ser jag inte som något konstigt. Veterinärvård utöver något som har med valpning att göra betalar vi.
Hon har det dessutom sämre ekonomiskt ställt än min familj. Så pengarna är inte av större vikt för oss. Men de har desto större värde för henne.

min kompis förra foderhästs ägare hade inte sin häst föräkrad,utan hon hade tagit lån på 100.000:- och satt undan,och betalade av det,och sen när hästen blir gammal,och måste tas bort,och aldrig nånsin behövt veterinärvård,så har hon 100:000:- att hitta på nått skoj för..

jag däremot skulle aldrig våga ha mina djur oförsäkrade..:crazy:

Dessutom får hon stor rabatt om hon har många hundar försäkrade.

Det man kan tycka är att ni inte ska betala nån del av premien för livvärdet om ni inte får ut några pengar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 941
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka