Hund ensam hemma.

E

eloon__

Hur gör ni med era hundar på vardagar när ni jobbar eller går i skolan? Har ni någon som hjälper er, kan ni komma ifrån jobbet eller är hunden bara inne när ni jobbar? (inte så bra att de bara är inne kanske...) Hur länge, ungefär, klarar sig en hund ensan? Vill så gärna köpa hund, men då måste man ju se till så att man vet att allt kommer att fungera!

Kan även passa på att fråga vad ni tycker om dobermann, possitivt och negativt! På sbk står det ju att den är vänlig och fredlig. Det står också att den är mycket trogen sin familj och barnkär. Samtidigt läser man på andra sidor att de är så farliga och agressiva osv.. Självklart blir ju hunden så som man uppfostrar den, men vad har ni för erfarenheter?

/e

Sv: Hund ensam hemma.

Just nu, när min fortfarande är valp, är jag hemma hela dagarna. I sommar ska min lillasyster passa honom när jag jobbar (jobbar bara korta kvällar, max 6 timmar) och i höst läser jag på halvfart, så då kommer han att vara ensam några timmar om dagen. Ska försöka få jobba några helger då och då, men då är ju mamma hemma så det är aldrig några problem för mig med hundvakt.
Vi övar varje dag, ökar hela tiden tiden han är själv, och han är jätteduktig.
I framtiden, om jag vill plugga heltid någon gång, ska jag skaffa hundvakt. Jag löser det varefter problemen dyker upp. Det finns alltid någon liten tant som kan tänka sig att sitta vakt- förutsatt att man har en väluppfostrad hund. Och den biter jobbar vi på också :angel:
Men jag tror absolut att, om man lägger ner tid på hunden när man är hemma, så kan den mycket väl vara ensam 4-5 timmar på vardagarna. Det räknar jag med i framtiden, när man kanske inte kan räkna med att morsan kan ställa upp i vått och torrt.

Doberman kräver nog väldigt mycket, men dom jag har träffat har varit jättetrevliga hundar. Med rätt aktivering dvs. Annars är dom nog en mardröm... Vad ska du ha den till, om du köper en?

Senast ändrad:

Jag har bara träffat trevliga dobermanns!

Om vi köper så kommer den att vara familjehund (mamma, pappa, storebror 17år, lillebror 12år och jag 15år). Jag vill träna lydnad och ev. agility!:) Men den kommer ju också att var med familjen på äventyr vid båten osv. Kommer nog vara en del ute i stallet också eftersom att jag håller till där några timmar på eftermiddagarna. Gå promenader, hänga med på joggingturer och även ridturen om det fungerar. Jaa, aktiv familjehund kanske man skulle kunna säga att det kommer bli?

Men vi går ju i skolan och jobbar mitt på dagen, så vill gärna veta hur flera gör med sina hundar då!

Finns en hel del liknande trådar där folk berättar hur dom löst det, använd sökfunktionen!

Jag tycker rent krasst: Hund är ingen rättighet, det är ett previlegium ...

Utgår man från början med att hunden ska vara ensam mer än 5 timmar dagligen / hela veckan : NEJ då skaffar man ingen hund tycker jag.

Men så finns det ju ett antal lösningar som:

Ha hunden med på jobbet ( fungerar såklart inte för alla )

Skaffa dagmatte/husse etc

När jag jobbar fm (6-15) så har sambon med sig hunden på jobbet fram tills lunch oftast. Så lämnar han honom hemma kring 12 eller så får han vara med hela dagen. Jobbar jag eftermiddag elelr så är det inga problem då sambon slutar 17 mån - torsdag... :)

Hunden är hemma när jag är i skolan; det brukar bli ca. tre timmar. Nu på sommaren pluggar jag på distans, så då är han nästan aldrig ensam.

Den dagen jag får jobb kommer jag utan vidare att ha råd med hunddagis, så då blir det en sådan lösning om jag inte har generösa arbetstider, bor nära jobbet, eller kan ta hunden med mig.

Jag går på hundgymnasium så mitt schema är upplagt på ett sånt sätt att vi ska hinna gå ut/träna runt en halvtimme på lunchrasten.
På dagarna sitter hundarna i varsin box med utegård i hundstall. Fungerar bra för vissa, andra inte.
Går oftast i skola mellan 8-15 men har en hundinlämning varje morgon då vi sitter och läser ett tag så att hunden får lugna ner sig. Vissa dagar är längre men då har vi alltid en praktisk hundlektion de sista timmarna innan vi går hem så att deras tid ensamma i stallet blir för lång.
Tycker det fungerar bra. Skulle jag någon gång (i framtiden) tvingas lämna Lilo för länge skulle jag försöka hitta en dagmatte.

Buke består till stor del av människor som tycker att det är fult att lämna hunden hemma...

Jag och nästan alla som jag har träffat uppe på brukshundsklubben där jag bor tycker att det är helt okej att lämna hunden hemma (ej valp) en normal arbetsdag (8 timmar) under förutsättning att man kommer hem och äter på lunchen samt går ut med hunden. Visst finns det hundar som inte klarar detta och dessa bör självklart inte lämnas ensamma så länge, men det har också mycket att göra med att man vänjer dom vid att vara hemma korta stunder redan som små.

Min hund är hemma när jag är i skolan vilket kan bli upp till 2 x 4 timmar om dagen ibland, vissa veckor är riktigt hårda med det schemat varje dag även helger (tack och lov är de ovanliga)... Vissa tillfällen kan jag vara hemma en eller två veckor på raken. Jag märker dock skillnad på hur han klarar av att vara hemma, han är en utpräglad vanehund som inte har något emot att jag är borta "hela dagen" men hemma på lunchen, däremot kan jag känna att det "luktar hund" (=han har varit stressad) ibland när jag varit borta hela dagen och någon annan har tagit hand om honom på lunchen, detta beror på vem som har tagit hand om honom på lunchen, han föredrar vissa människor.

Lite jobbigt kommer det väl bli om några år när jag börjar jobba, min förhoppning är att kunna ha med hunden på jobbet, annars kommer jag få hitta en dagmatte (eller bygga en hundgård om jag inte hittar någon annan lösning). Min hund blir väldigt trött av att umgås med andra hundar, så hunddagis är inte ett alternativ för mig, då skulle jag inte få ut något av min hund över huvudtaget, han skulle sova när han kom hem och tillbringa hela helgerna med att vila upp huvudet inför nästa vecka.

Senast ändrad av en moderator:

Om jag visste att jag skulle lämna hunden ensam 8 timmar om dagen skulle jag inte skaffa hund. Dels för hundens skull, och dels för att jag knappt skulle kunna göra något annat än att ägna mig åt hunden när jag kom hem från jobbet. Jag skulle känna mig totalt uppbunden.

Just nu är jag student men när jag börjar jobba i januari så kommer jag att jobba som frilans hemifrån så hunden kommer inte att behöva vara ensam så mycket. Min valp kommer om två veckor och jag ska vara hemma hela sommaren så det känns bra.

Har ni hundvana? Anser att man ska ha en rejäl dos sånt innan man skaffar en dobbe. Jag har haft hund hela livet (23 år) men när jag skulle köpa första hunden nu så övervägde jag en sån men avstod, jag vill ha ännu mer rutin & skinn på näsan. De kan ju bli över-:devil:-iga om man inte har full koll på dem..

Ang ensamhet: 4-5 h per dag är ju helt ok, 6-7 enstaka dagar. Annars får man skaffa dagmtte/doggywalker/ha hund med på jobbet etc.

Lycka till! Jättebra att ni tänker igenom sånt innan! :)

Klarar av? De klarar av en hel del. Tyvärr har många svårt att förstå skillnaden mellan "klara av" och "må bra av".

På vardagarna är han med sambon på arbetet. Jobbar på bygge så hunden är i regel lös och har tillgång till bakluckan på bilen samt även omgivningarna, ibland ligger han även i eller utanför maskinen. Sen får han uppmärksamhet på raster osv, promenader.

Vissa perioder jobbar sambon natt, då är hunden hemma med honom på dagarna och med mig på nätterna.

När vi åker på besök hos folk, handlar, är barnvakt, eg gör vad som helst så är hunden med i regel. Ibland lämnas han om man ska slänga skrot på tippen eller liknanande (då får han inte plats i bilen ;)), bio, storshopping i köpcentrum.. Sen händer det i undantagsfall att han vissa dagar får bli hemma när vi jobbar pga att sambon inte kan ta med honom. Då är han hemma länge själv utan promenad förrän vi kommer hem.

Fult ?

Folk på din brukshundklubb säger du ? Då måste det skifta rejält för den största delen av alla hundägare jag träffat på ( bruks, sällskap, uppfödare ) anser att 8 timmar är på tok för mycket om det handlar om varje arbetsdag i veckan..

Eftersom ingen människa har mer än 24 timmar på ett dygn så är det liksom svårt att få ekvationen 8 timmar dagligen att gå ihop med lycklig och välaktiverad hund så tillvida ni inte gör annat än sover,äter,jobbar,motionerar hunden ?

Ja fult? Dvs. Det är inte rumsrent att tala om här på Buke att ens hund har det som majoriteten av Sveriges hundar (ensam hemma upp till 2x4 timmar om dagen i veckorna) och dessutom verkar trivas bra med det... (Hur vet jag det? Jo jag vet hur han såg ut när han var understimulterad och vantrivdes, samt har journalerna på hans sk. foderallergi (eg. stressallergi) så frågan är då, hur kan han vantrivas och vara understimulerad nu när han tål det mesta (inte Frolic dock, men innan tålde han "ingenting") och dessutom är lugn och harmonisk... och pälsen bara växer och växer... (jag kan fortsätta länge till....)

Folk på din brukshundklubb säger du ? Då måste det skifta rejält för den största delen av alla hundägare jag träffat på ( bruks, sällskap, uppfödare ) anser att 8 timmar är på tok för mycket om det handlar om varje arbetsdag i veckan..

Och ja, det skiftar... Jag var lite orolig för att tala högt om hur mycket min hund var hemma själv på klubben dit jag flyttade eftersom jag har erfarenhet att folk tycker att man är en dålig hundägare, vilket jag inte bryr mig om, men det känns så himla tråkigt att bli anklagad för det utan att folk egentligen känner varken mig eller hunden... men det visar sig att att väldigt många där, även instruktörer, har normala jobb (där man inte kan plocka med sig hunden hur som helst) Visst sen grejar dom och donar när dom har valp, det hör man ju att det blir lite besvärligt för dom då... Men även resten av dom som jag har pratat med verkar ha sina hundar ensamma ganska mycket om man jämför med majoriteten här på Buke... (i alla fall dom som vågar och orkar säga något i frågan) Detta gäller även de som har tävlingsplaner, i både bruks och lydnad... Inte sagt att dom på något sätt förordar att ha hunden hemma ensam, men dom tycker att det är helt okej om hunden är okej med det... Och dom skyller ex. inte problem med tonårstrots på att folk har sina hundar ensamma hemma för länge... Väldigt skönt med ett ställe där den normala hundägaren inte blir klassad som idiot, det kanske även är bra för att få fler att gå kurs?

Acceptera i större utsträckning den "Svenssonhund" som verkar lugn och harmonisk säger jag, vad säger du?

Nja det uttalande kan jag inte acceptera utan större bakomliggande fakta, för jag tror inte att majoriteten av hundar som lämnas ensam så länge är lugna och harmoniska!

Jag har ingen åsikt alls om hurvida du är en dålig hundägare eller inte, skulle heller aldrig dra dom slutsattserna utan att först träffa dig ..

De första sju månaderna så var jag hemma med min valp och när han var 9månader så började han på ett hunddagis som ligger 2minuter från vårt hus.

Det fungerar jättebra.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 605
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar