Ja Monster har helt enkelt en steglängd som jag inte kan matcha, om jag småspringer så är han fortfarande i lugn gånghastighet ungefär. Han har väl en 70 cm mellan axel- och höftled, och 60 cm från led till mark (uppskattade mått)... Han kommer rätt långt på ett steg, så passandet har absolut med en bekväm hastighet i koppel att göra. Han passar dock även gärna lös, om han mest traskar omkring och funderar. Han är dock inte så att han undviker andra gångarter, han travar gärna, skuttar inte i galopp eller något sådant, så jag tror inte det har att göra med att han har problem
nu. Däremot har jag oroat mig för att det kanske kan skapa problem framöver och
@AraSlei s förklaring kanske kan stämma, jag vet inte... Jag tror det blir svårt att helt ta passgången ur honom dock, han är en bra bit över fyra år och har passat sen han var valp.
Jag tycker dock inte han är stel i ryggen, jag har snarare varit orolig över att han verkar använda ryggen så mycket i rörelser!? Jag tror man ser på bilderna att han krummar med ryggen i steget, sett ovanifrån så åmar han ryggen i sidled också. Detta verkar ske oavsett hur han går, däremot i trav så är han stabilare i sidan...?
Monster passar även i dragselen, fast jag
tror det krävs lägre hastighetsökning för att han ska överge det i alla fall... Och visst är benägenhet till passgång delvis rasbetonat, en del raser har det väl i sin beskrivning till och med. Inte corson, men jag tror det är relativt vanligt inom rasen dock. (
@Luff &
@Lovisaleonora passar era hundar mycket?)
Gått i högt gräs, ris, vatten, sand osv har vi sysslat med länge, utan att se någon skillnad i vare sig muskler eller rörelsemönster. Nu bygger han ju äntligen muskler hoppas jag på, så kanske kan det också börja göra skillnad framöver. Dock tror jag som sagt att det sitter ganska djupt i honom vid den här åldern...