Hudcanser på häst, solskyddsfaktor???

S

solenbakommolnet

Jahaja, så har man då suttit och funderat lite på det här med sol, värme och hästarna :angel:

Nu är väl jag kanske lite smått överbeskyddande i vissa lägen men tanken går nu.... kan hästar få hudcanser :confused:

Jag menar de går ju ute hela dagarna i stekande sol, utan solskyddsfaktor och inget annat än myggmedel på kroppen :eek:

Jodå, sol/regnskydd finns och de har bästa tänkbara omvårdnad annars men eftersom vi människor ska (bör) skydda oss så ordentligt mot solens starka strålar borde man inte göra samma sak med hästarna??? :o

Finns det solskyddsfaktor till häst? I så fall hur stark skyddsfaktor har den?

:eek: :o :crazy:

Sv: Hudcanser på häst, solskyddsfaktor???

De flesta hästar har svart hud, vilket är väldigt okänsligt mot solens uv-strålar. Däremot den ljusa huden kan ju skadas. Hur det är med hudcancer vet jag dock inte.

Det är som med människor, hästar med mindre pigment(skimmlar) har lättare att få hudcancer.
Enligt forskare så får alla skimmlar cancer, bara de lever länge nog, värst är det med avblekbara, typ min Skutte :eek:
Du behöver nog inte vara så orolig för sina hästar då de är så mörka, men äldre hästar kan ju få andra tumörer, vanligast är att man tex upptäcker ngn knöl i svansroten.

Glömde...jag skulle beställa sol å flugtäcke till mina krakar men det fanns inte kvar i deras storlek, men det är ju en idé, finns ju täcken med uv skydd.

Fast cancer pga avblekbar skimmel beror ju vad jag vet inte på solen, det beror på generna, på själva avblekningen och pigmentet i cellerna. Sen utvecklas det olika snabbt. Vissa skimlar har knölar redan vid 15 års ålder, medan vissa inte fått det vid 30 års ålder. Det har nog som sagt med gener att göra, och inte solen eftersom Camarguehästarna nere i Frankrike allihopa är (avblekbara) skimlar och går i stark sol året runt, men det är väldigt få som har cancer fastän de är uppemot 25.

Min skimmel har då inte ljusare hud än de svarta hästarna i hagen (han är ju född brun/svart, själva huden förändras inte, bara pigment i hårsäckarna). Värre är det med de två tigrerade som har rosa hud på stora delar av kroppen (där de är vita).

Men det är ju långt ifrån alla skimmlar som har mörk hud. :smirk:
Malignt melanom(nu får ni urskta stavningen) drabbar hästar(å människor) med mindre pigment, därför att de har sämre förmåga att bilda pigment å därmed är känsligare för solens uv strålar.
Därför kan jag påstå att skimmlar lättare får hudcancer än mörkare hästar.

Alla AVBLEKBARA skimlar jag träffat på (vilka är en del) har då haft mörk hus, annars skulle de inte födas med en mörk färg på pälsen.

Hursomhelst får skimmlar mer hudcancer än mörka hästar, oavsett vad de hade för färg när de föddes.

Hästar får hudcancer men inte av sol, som många redan har skrivit är ju Melanom, skimmelknölar en slags hudcancer. Förlorade min första ponny i det, började med några knölar under svansen sen bara exploderade det och han hade tumörer fulla magen :cry:
Även inkar och vårtor är väl en slags tumörer som man ska uppmärksamma på....

Skimlar får ofta godartade tumörer ja, men det beror inte på sol. Risken att få elakartad tumör (som hudcancer hos oss människor ofta är) är dock lika stor för alla hästar vad jag vet.

Väldigt skumt, för alla skimmlar jag vet, som avlivats har gjort det pga cancer å inte ålderdom å det är några stycken.Sammanträffande? :smirk:
Som sagt så är skimmlar mkt drabbade.

dom knölarna kan uppstå redan vid 8-års ålder. vad jag minns så beror du på att eftersom melaninet inte förs ut i håren så blir det en överproduktion, vlket leder till knöler. Min 24 år gammla skimmel har många, under svansen, men värst är det i skapet.
Men dom beror Inte på solen!! Ända som blir bräns av solen är rosa mulor, alt albinos..

Det är inte så att "cancern" är elakartad så att hästarna blir sjuka.... MEN om det bildas mkt tumörar inuti kroppen så kan det orsaka kolik och stopp flera ställen. DÅ blir dom ju sjuka. Men det är alltså pga det rent fysiska hinder knölarna utgör!

och du, om det nu var så att tumörerna orsakats av solen, tycker du inte det är lite väl konstigt att dom uppstår under svansen och i könorganen? :smirk: Hudcancer får man ju där solen har skadat huden. Hur ofta kommer det sol under svansroten på en häst?

Nu skrev jag att skimmlar får med cancer än andra hästar.
Eftersom du inte tror på det kanske du vill vara vänlig å förklarar varför det så populärt kallas skimmelcancer? :smirk:

Skimmelcancer är mkt riktigt en cancerform som bara drabbar skimmlar. Har dock ingenting med solen att göra.

Varför får människor malignt melanom när de solar för mkt då? :smirk:

Vi tillhör ju inte direkt samma ras som hästarna gör så våra sjukdomar kan du ju inte jämföra med hästarnas!

Men malignt melanom är en sjukdom, hade det varit 2 olika sjukdomar hade de haft olika namn.
Fortfarande så har skimmlar, liksom människor som är ljusa, mindre pigment å är därmed mer utsatta för solen.

Eftersom det blev sån diskussion om det här å vi helt har tagit över din tråd så måste jag ändå föreslå att du söker om detta på ngn sök funktion å läser om det.
Allt finns på nätet du vet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 837
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar