R
Raderad medlem 6459
Termometrar fungerar inte i solen.Lägg en termometer i solen dessa dagar och se hur varmt det blir.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Termometrar fungerar inte i solen.Lägg en termometer i solen dessa dagar och se hur varmt det blir.
Varför skulle de inte göra det?Termometrar fungerar inte i solen.
För att de inte fungerar så. Om termometern är utsatt för direkt sol visar den för hög temperatur. Precis som om du lägger en metallbit i solen och bränner dig på den - det säger ingenting om den faktiska temperaturen i luften.Varför skulle de inte göra det?
Att fodra i sandhagar är inga problem. Det finns enormt många varianter av höhäckar. Hade det nu varit en omöjlighet med höhäckar av någon anledning så hade hästarna kunnat släppas ut igen när de har ätit färdigt.Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.
Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.
Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst.
Ja ridhästar tycks vara ett konstigt släkte.Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.
Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.
Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst.
3 timmars sömn är vad de måste ha. Att de ligger och slöar är individuellt. Om man ser det så var nog min högpresterande , han "sov" ofta när jag tittade.Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.
Tycker detta som står med i länken jag länkade till är tänkvärt.
"Att ha en tävlingshäst i en box stora delar av dygnet är ungefär lika illa som att lägga en elitidrottare i sängen. Hästar är gjorda för att röra sig under hela dygnet och sover bara korta pass, fortsätter Per Michanek."
Vad jag vet så har han inte ändrat, men måste nog ha utökat hagarna för större än en box var dom.Ang P.M’s ”lösdrift” bör man dock vara medveten om , såvida han inte ändrat ngt sista få åren, att hans lösdrifter för tävlingsfullbloden är en typ av boxhage. Dvs en hage ansluten till box, inte vrålstora hagar, och hästarna gick själva i varje men brevid varandra.
Men som sagt - han kanske ändrat det upplägget senaste åren?
Vad jag vet så har han inte ändrat, men måste nog ha utökat hagarna för större än en box var dom.
Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.