Alltså - det du beskriver tycker jag är dålig hästhållning oavsett väder! Gå i små "rutor" dag efter dag är verkligen inte hästvänligt! Men så har jag också mina hästar i flockar på lösdrift....Många intressanta svar! Platsen jag reagerar över (jag reagerade lika mycket i vintras, då där inte fanns skydd för iskallt ösregn och vind) har alltså sina hästar i små, små sandpaddockar och hästarna är helt exponerade utan möjlighet att välja alternativ. Runtom dem breder fält ut sig, men dessa hästar har inte tillgång till ett grässtrå, jag undrar lite över varför ett så pass fint ställe inte kan ordna/köpa loss/flytta till en plats där hästarna får en bättre tillvaro.
Samtidigt - vad vet jag om hur deras hästar mår. Jag bara ser det hela utifrån och varje gång jag kör förbi förundras jag.
En intressant observation, dock, angående hästars värmetålighet: Mina hästar går som sagt på lösdrift till vardags och kan därmed alltid välja mellan sol o skugga. Vid tävling, som vi var på igår, blir det en portabel rasthage modell "ruta", dock oftast på gräs. Igår fick vi sätta upp vår hage på ett öppet fält med gräs på marken, så ingen möjlighet till skugga. Vårt sto stod där i solen och 30 graders värme i några timmar i väntan på start, och hon verkade trivas! Det blåste visserligen och hon hade självklart tillgång till vatten samt flughuva på sig, men hon gick lugnt och betade och kändes inte heller speciellt varm. Vi svampade av henne innan o efter start och hon presterade bästa tävlingsresultatet någonsin med vinst i sin klass och SM-kval! Dottern, som red, verkade betydligt mer värmepåverkad än hästen!