Hudcanser på häst, solskyddsfaktor???

Sv: Hudcanser på häst, solskyddsfaktor???

Cancern är elakartad när knölarna börjar växa jättefort och sprida sig jättemycket..... Jag har varit med om det en gång och vill inte vara med om det igen därför skulle jag aldrig köpa en skimmel igen...

Populärt kallas det skimmelcancer eftersom folk inte vet vad de talar om. Det är bara en liten del av skimmelmelanomen som blir elakartade(cancer).
Man skall inte underskatta det skydd som hårremen ger mot solen, dvs med undantag för mule od så är hästar inte alls lika utsatta som vi.
PL

Men jag menar tumörer å själva sjukdomen överlag å inte om de är elakartade eller godartade, men det är ju alltid intressant fakta :bow: .Vad jag ville få fram är att de med mindre pigment får mer melanom.

Som jag skrev innan så har jag ganska mkt erfarenhet av skimmlar som fått avlivas pga cancer, så jag har, liksom dig, tänkt att ajg inte velat ha en skimmel å nu står jag med 2 stycken. :smirk:
Dock ska jag försöka hjälpa dem med soltäcken på sommrarna osv.
Man har ju hört om hästar som fått avlivas så tidigt som i 12 års åldern pga melanom :eek:

Ursäkta mig, men har ingen tänkt på att hästar visst har något på kroppen när de är ute nämligen PÄLS! Hästar blir faktiskt inte solbrända.
Helt ointressant att jämföra med människor som ligger och grillar sig.

Att skriva cancer när man menar tumörer överhuvudtaget blir helt fel.
Melanom är väldigt vanligt på skimlar men vad jag vet har andra ljusa hästar ingen sån ökning.
Jag har också sett en hel del skimlar som fått avlivas pga melanom dock bara en där det troligen var malignt(cancer).
PL
PL

Visst kan hästar bränna sig, men oftast är det inte speciellt allvarligt, och oftast på huvudet, gärna kring ögon och näsborrar där huden är tunnare. Det har min gjort nu, en isabell! Det finns helosan med solskyddsfaktor 8, som jag tycker funkar bra, och så har jag på en vårdande aloe vera gel på kvällen som är bra mot solbränna!

Liknande trådar

Hästmänniskan I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 837
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar