Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Ja, vilket jäkla gnäll det är på en del hästägare! Och det klart att du/ni anlitar hovslagaren för att få hästen skodd, och inte hunsad/uppfostrad! Hur vore det om ni skulle ta och uppfostra den så att hovslagaren slapp!? Då skulle ni slippa gnälla om att eran ouppfostrade kuse får en smäll i rumpan! Ställ dig själv och sko en fem-sex ouppfostrade hästar varje dag, så får du se hur otroligt roligt det är när hästägaren står och fjantar runt hästen medans den är totalt ovillig, för att hästägaren ids f-n inte lyfta på benen och träna/uppfostra varje dag. Nä, ni! Innan ni börjar gnälla, se till att ni har tagit ert ansvar och själva uppfostrat era hästar, så hovslagaren slipper!

Tänk om folk kunde ta och uppfostra sina hästar istället innan hovis kommer. Då skulle säkert de flesta som arbetar med era hästa vara tacksamma och slippa använda våld.:idea:
Det gäller ju inte bara hovslagare, utan veterinär, massör, euiterapeter och alla andra.

Men du, tro det eller ej - det finns faktiskt hovslagare som tar till onödigt våld!

När vi köpte vår häst och skulle sko honom "lånade" vi en bekants hovis som egentligen inte hade tid men som var snäll nog att fixa till hovarna tills vi hittat en annan.

Då fick vi med egna ögon se hur jäkla snäll hästen verkligen var vid skoning. Precis som säljarna hade lovat! :) Hästen stod stilla och lugnt och lyfte snällt på sina fötter. Inga problem.

Sen fick vi tag i en annan och det gick bra till en början men sen märkte vi en förändring. Hästen började bli orolig när hovis kom och bajsade jättemycket. Ingenting hade egentligen hänt mer än att hovis verkade väldigt stressad och var lite burdus när han lyfte hovarna.

Näst sista gången han skodde hästen var jag själv inte med men min dotter och sambo var det. De berättade sen att hästen blivit orolig så fort hovis kom in i stallet och han bajsade ner överrallt också så hovis blev märkbart irriterad.

Sista gången han skodde hästen var jag själv med. Hästen var orolig och trampade runt lite men gjorde absolut inget dumt. Då ryter hovis plötsligt till och drämmer klubban i baken på hästen som kastar sig fram och sliter itu grimskaft och krok i väggen. Och jag lovar: det var inte fråga om någon liten "skärp-dig-dunk" utan en rejäl hård smäll!

Själv blev jag alldeles chockad av detta och började nästan lipa men min dåvarande stallägare som sett det hela körde iväg hovis och sen den dagen har han aldrig kommit i närheten av min häst mer.

Kan berätta att jag var lite nervös när min nye hovis skulle komma men som ett under så var allt som vanligt igen. Hästen är lugn som en filbunke och rör sig inte ur fläcken.

Så jag är fast övertygad om att det inte behöver betyda "oupfostrad" häst när något sånt händer.

*KL*

Så fort en hovis slår en häst blir det ett herrans liv, men skulle en häst slå hovis så är det ingen som skriver nått om det.

Uppfostra era hästar innan hovslagaren ska komma så slipper man sånt här.

Bättre att slå hästägaren än att slå hästen.

Hästen har inte gjort ngt fel, bara hästägaren.

vi har haft ett jäkla problem med den gammla ponnyn (shettis) när hon va yngre, inte för att hon inte stod still, samarbetade och lyfte hovarna fint utan för att hon jämt brunst pissade på hovslagaren när han tog bakhovarna :angel: :o oftast hann han inte undan "kaskaden" och han blev helt vansinig (vilket jag iofs. har full förståelse för) men hur tränar man bort det :crazy: hon pissade aldrig på oss :crazy:

v oftast hann han inte undan "kaskaden" och han blev helt vansinig (vilket jag iofs. har full förståelse för) men hur tränar man bort det :crazy: hon pissade aldrig på oss :crazy:

Hehe...det där "lilla problemet" hade jag också en tid, tills jag upptäckte en dag att den rundan jag for på den dagen var det alltid en hingst på morgonen...så efter att ha kastat runt hela dagens hästar dvs börja med stona och ta hingsten sist så slapp jag få en massa brunstpiss i nacken.....

Sen verkar det som om många hästägare tycker att man ska finna sig i att jobba under usla förhållanden. Som häromdagen, jag blev erbjuden att sko i ett mörkt garage med vidöppen dörr och 22minusgrader. Hovarna totalt djupfrysta! Inte en lampa i sikte, eller den optimist som på fullaste allvar tyckte det räckte med att stå ute i en leråker. Gissa om det regnade ute...i november månad...Eller som den tredje damen som ställde upp hästen i kofjöset bredvid bajsskrapan som gick fram och tillbaka, på ena sidan hästen var det en vägg och andra en ko-bajsskrapa som gick fram och tilbaka, så det var hinderlöpning under skoning...var 3 minut kom den där jävla skrapan och åkte fram och tillbaka. 20 ggr hoppade jag över den där skrapan...:o

.

Ursäkta mig men tillåt mig garva :rofl: :rofl: :rofl:

*KL*

Så fort en hovis slår en häst blir det ett herrans liv, men skulle en häst slå hovis så är det ingen som skriver nått om det.

Kanske borde en del hovslagare också ha sig en smäll med ngt av verktygen när de kommer griniga och stressade för att de har tagit på sig för mkt jobb. Vi hästägare betalar en hutlöst dyr timmpenning till de utbildade hovslagarna, så att en häst rör på sig eller gungar lite med ett ben får dom nog tåla om de vill ha jobbet kvar. Jag vet ingen annan yrkesgrupp som får slå kundernas barn eller sambos för att de är trötta o griniga. Om jag vore hovslagare och skulle sko en besvärlig häst skulle jag gå istället för att slå!
"Där vettet tar slut tar nävarna vid"

*KL*

Jag förstår inte varför en hovis överhuvudtaget ska slå en häst även om den är ouppfostrad?

Det enklaste och bästa hade väl ändå varit att lägga ner verktygen, gå därifrån och komma tillbaka när hästen är uppfostrad eller drogad!

Ingenting rättfärdigar att en hovis (eller nån annan) tar sitt verktyg och ger den en jävel.

Och än en gång - alla hästar som råkar ut för detta är inte oupfostrade! :(

Min hovslagare slår inte, men kan däremot ryta till vilket jag tycker är helt ok om hästen inte uppför sig. jag är oftast med, men jag tror inte att han skulle slå även om han var ensam då han är en riktig hästkarl. Hovslagaren som ridskolan använder är däremot helt sjuk i huvudet!:mad: Jättemånga av hästarna är livrädda för honom och går runt lite bara därför o då blir han skitförbannad så drämmer till dem vilket bara gör dem ännu räddare. En gång verkade han en av hästarna så att hoven blödde och han skor aldrig särskilt bra och det blir mängder med tappskor... Tycker så synd om hästarna alltså!:cry:

att det blödde ur hoven en gång behöver inte per automatik betyda att han verkat fel och tappskor behöver inte heller per automatik betyda att det är ett dåligt jobb. jag tar hellre den extra kostnaden med en och annan tapp sko än att hovis ska "trångsko" så hästen inte trampar av sig lika lätt.

jag blir själv förbannad om inte hästen står still när något ska grejas med/i hovarna, rycker/tynger pållen så känns det ju som om ryggen ska gå av....

ha ha, ja inte är det omöjligt att det va på det viset :angel: hovis kom alltid på kvällen och då direkt från travet. inte så ovanligt med hingstar där tror jag :angel:

Ingenting rättfärdigar att en hovis (eller nån annan) tar sitt verktyg och ger den en jävel.

Och än en gång - alla hästar som råkar ut för detta är inte oupfostrade! :(

Det är väl ingen som försöktr rättfärdiga en regelrätt misshandel av häst heller?
Däremot så måste man prata som en häst när man hanterar en häst. Ett tillrättavisande i den naturliga flocken kan vara alt från att flockledaren tittar lite snett, ger en vink med ena örat, vänder upp arsclet, eller sparkar till unghästen. På samma sätt som jag mumlar lite, ryter till lite eller i sista hand ger hästen en rejäl "bitchslap" på rumpan vilket ofta är väldigt effektivt och ofarligt! Men många tolkar det som en misshandel. En häst tål betydligt mer än vad hästägare tror, kolla bara i det naturliga när de leker. Då skullle inte jag vilja stå emellan...

Jag menar inte att det är ok att en hovis slår en häst,men det är mindre befogat att en häst slår en hovis. En hovslagare ska inte behöva utsätta sig för fara när han utövar sitt yrke. Det är hästägaren som tillkallat hovslagaren o det är banne mig hästägarens skyldighet att hovslagaren får en säker arbetsplats.

hästen ska banne mig stå som ett ljus, om den inte har ont eller är väldigt ung. Allt annat tycker jag är oacceptabelt faktiskt. Min häst är väluppfostrad, men har är dryg som fan och testar alla nya som håller på med honom. I hagen får han sig rejäla åthutningar av ranghögre.

Om jag vill ha en bra hovslagare som inte blir förstörd i kroppen så är det min uppgift att se till att hästen inte hänger, rycker, steppar omkring eller tränger. I mitt fall blir mitt ansvar att se till att hovslagaren vet att han har mitt fulla tillstånd att klappa till om han anser att det skulle behövas. Nu skulle jag ju inte välja en hovis som klappar till för kung och fosterland bara hästen suckar lite, en sådan skulle inte få komma tillbaka, men jag kan inte säga att jag per definition anser att det är fel att klippa till en häst.

...de flesta hästägare är väldigt säkra på vad de skulle göra om den slår hästen. Men vad gör samma perso om hästen sparkar/slår/biter hovslageren/veterinären/eqn?

Jag skulle givetvis be om ursäkt och betala ersättning om så önskades. :)

Det är väl ingen som försöktr rättfärdiga en regelrätt misshandel av häst heller?
Däremot så måste man prata som en häst när man hanterar en häst. Ett tillrättavisande i den naturliga flocken kan vara alt från att flockledaren tittar lite snett, ger en vink med ena örat, vänder upp arsclet, eller sparkar till unghästen. På samma sätt som jag mumlar lite, ryter till lite eller i sista hand ger hästen en rejäl "bitchslap" på rumpan vilket ofta är väldigt effektivt och ofarligt! Men många tolkar det som en misshandel. En häst tål betydligt mer än vad hästägare tror, kolla bara i det naturliga när de leker. Då skullle inte jag vilja stå emellan...

Så fort någon berättar om ett sånt här problem så kommer det genast någon/några och förutsätter att man har en ouppfostrad häst - det är det jag tycker blir lite fel.

Nu vet jag mycket väl hur hästar pratar med varandra och givetvis måste det vara tillåtet att ryta till och ge en , vad du kallar, "bitchlap"om hästen testar gränserna. Men om det är en riktigt jävlig häst så skulle i vart fall jag, om jag hade varit hovslagare, packat ihop och tackat för mig. :)

Men det är stor skillnad på det du pratar om och det som min häst råkade ut för och som andra här också berättar om.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat