Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Jag skulle givetvis be om ursäkt och betala ersättning om så önskades. :)

En häst bet sönder min skjorta, hästägaren lovade att betala eller köpa en ny åt mig, den har jag inte sett röken av...tyvärr!? Å andra sidan vågar hon inte ringa alls sen dess.

En häst bet sönder min skjorta, hästägaren lovade att betala eller köpa en ny åt mig, den har jag inte sett röken av...tyvärr!? Å andra sidan vågar hon inte ringa alls sen dess.

Du får skicka ett inkassokrav till henne.........med krav på en ny skjorta! :D

Så fort någon berättar om ett sånt här problem så kommer det genast någon/några och förutsätter att man har en ouppfostrad häst - det är det jag tycker blir lite fel.

Visst är det så. Men det beror ju på att i de allra flesta fall så är det en ouppfostrad häst, även om ägaren hävdar något annat. Fast visst finns det undantag.

Ett exempel som egentligen inte är så relevant, men jag kan dra det ändå, var när min hovis frågade om hans lärling kunde få sko min häst. Visst tyckte jag, killen måste ju få lära sig. Det tog honom 4 timmar! Och väldigt mycket av den tiden var verkningen eftersom hovisen formade skorna för att få upp tempot lite... Min häst är gudasnäll, men efter 4 timmar på tre ben började han faktiskt tröttna lite och "skruva på sig". Min hovis fick ta över och avsluta sista hoven efter att jag hade låtit hästen gå lite. Efteråt har jag hört lärlingen kalla min häst ouppfostrad för att han tog stöd i det upplyfta benet sista halvtimmen. Självklart får han absolut inte göra så, men jag måste ändå säga att jag har viss förståelse för hästen också. Som den dåliga hästägare jag är hade aldrig lärt häststackaren att stå på 3 ben i 4 timmar:angel:

Jag och min hovis hade rätt kul åt det här eftersom vi båda insåg att vi borde ha stoppat lärlingen efter en hov eller två, men vi var upptagna med att dricka kaffe och skvallra....;)

Så visst finns det situationer där det faktiskt är en uppfostrad häst som pga situationen pressas till ett beteende som den normalt inte visar, men efter 20 år bland hästfolk är jag tyvärr väldigt medveten om hur många hästar som faktiskt bara är bortskämda.

Jag håller absolut med dig om att det säkert är en hel del som enbart är ouppfostrade, dock som sagt inte alla. :)

Det är därför jag tycker att om en häst inte kan stå stilla eller är jobbig på annat sätt så borde hovslagaren packa ihop sina grejor och tala om att "jag kan tyvärr inte göra något åt denna häst förrän den står ordentligt". Han/hon ska inte ta klubban och slå hästen en jävla smäll!

Om hästen verkligen är ouppfostrad så är det ju inte hovis sak att fixa det.

En häst kan vara rädd eller ha ont och då hjälper det verkligen inte att slå till den.

De flesta som köper hästar har inte själv fått uppfostra dem från början och man vet aldrig vad hästen har med sig i "bagaget".

Min egen häst var ju hur lugn som helst med den förste hovslagaren men förändrades när vi fick den andre. Kanske den nye stressade och burduse hovisen påminde om någon obehaglig person i hästen tidigare liv?

Tack och lov resulterade inte detta i att hästen nu är livrädd för hovslagare. Pålle gillar verkligen sin hovis nu! :)

Håller fullt med om att man aldrig anv våld mot våra hästar men upplever många gånger att kunderna som jag skor åt inte tar åt sig för att hjälpa till med uppfostran utan räknar med att vi ska göra jobbet åt dom.. har själv stått många gånger med hästar som går ev och få fina att sko. men krävs jobb av hästägarna finns inget värre än stökiga hästar frästar på humöret och det gör ont i kroppen att ta sig an dessa hästar.. livslängden har sjunkit från 7 år till 4 mycket beror på dålig uppfostran stökigare hästar än för.. så jag kan förstå att vissa hovisar tröttnar.. och blir lite griniga

Håller fullt med om att man aldrig anv våld mot våra hästar men upplever många gånger att kunderna som jag skor åt inte tar åt sig för att hjälpa till med uppfostran utan räknar med att vi ska göra jobbet åt dom.. har själv stått många gånger med hästar som går ev och få fina att sko. men krävs jobb av hästägarna finns inget värre än stökiga hästar frästar på humöret och det gör ont i kroppen att ta sig an dessa hästar.. livslängden har sjunkit från 7 år till 4 mycket beror på dålig uppfostran stökigare hästar än för.. så jag kan förstå att vissa hovisar tröttnar.. och blir lite griniga

Min hovis säger ifrån - till mig. Har vi en bråkig så gör han klar den men sedan rör han den inte innan jag jobbat med den. Är det en förstagångare så gör han inget innan jag gått och knackat med borstar i fötterna och lyft oc lyft och lyft och lyft och lyft lite mer. Är det en första gångare på skor så får jag gå och knacka med gummiklubba.

Sedan har vi en gång med bra ljus. I den kan hästarna vinkla upp sig mot väggen och få stöd när han jobbar med bakbenen.

Oavsett vad är det inte hovis jobb att fostra hästarna. Det är upp till mig och syrran. Vi är rädda om vår hovis och vill ha kvar honom länge.

KL

Generellt sett så accepterar jag inte att ngn hovis slår på mina hästar, huta åt o ryta till när de tramsar - ja, helt ok. I nio fall av tio är det jag själv som är närvarande vid skoningar av mina hästar så jag försöker förekomma och vara den som ser till och säger till att hästen står som den ska.

Däremot har jag full förståelse för att hovis reagerar/smäller till OM någon häst plötsligt skulle; bita, försöka hugga till eller rentav sparkas. Det kommer ju antagligen som en ren reflex hos hovis och jag tycker att det SKA vara en omedelbar korrigering om ngt sådant händer. Sen är det inte alltid som det har avsedd effekt dock.

Föl o åringar vill jag däremot inte se att hovis korrigerar på det sättet, utan där uppskattar jag en hovis som kan unghästar/föl och vet värdet av att behålla lugnet. Ö h t så är det oftast väldigt individuellt, beroende på hur kunnig hovis är på hanteringen av hästar. En del skor ju utmärkt men kan absolut inte hantera en häst och en sån är ju direkt olämplig till t ex föl o unghästar som är lite spända.

Ingen av mina hovisar har slagit någon av mina, korrigerat ja, vid enstaka tillfällen och enligt mig då fullt befogat, men inte slagit. Har haft turen att hitta två killar som förutom att sko bra även kan hantera hästarna bra.

Helt rätt är en reflex när dom biter så slår man oftast ut en armbåge som skydd och oftast råkar man ge hästen en mindre smäll. men tycker personligen att envishet och rösten fungerar bäst har man vunnit kampen med hästen så har man:) beror på häst och vart problemet ligger:) men slå med tillhyge tex rasp accepteras inte av dom flesta hovslagare vad jag vet inom kåren.

KL
Jag har aldrig varit med om att ngn hovis har ens sagt till hästen.
Skulle de behöva göra det så är det jag som skäms iom att jag har brustit i förberedandet.

Sen om hästen av någon anledning har dåliga erfarenheter så får man förklara.
Sen väljer man inte en hovis med kort stubin- om man vet att hästen är trasslig.

Vet ingen hovis som inte har överséende med ovana eller typ fångsjuka hästar.:bow::love:

Jag är helst med- för att det är inte hovis sak att se till att hästen sköter sig.

men slå med tillhyge tex rasp accepteras inte av dom flesta hovslagare vad jag vet inom kåren.

All "korrigering" med verktyg är bannat inom kåren. En häst som har brist i hantering inför skoning/verkning avslutar man arbetet omedelbart på,, och sätter Monty Roberts DVD "Preparing for Farrier", sedan återkommer man två veckor senare och då i 9 fall av 10 så går det smärtfritt. I det 10:e fallet har ägaren helt enkelt skitigt i att utföra sin dagliga hantering.

Vårt jobb är inte att uppfostra och lära hästarna daglig normal hantering där ägaren inte innehar högre rangårdning än hästen. Vår uppgift är att utföra hovvård och uppvisa högre rangårdning för den enskilda individen så den kan känna sig trygg med sin ledare.

Hemska tanke! :crazy:Tur att man har väluppfostrade hästar så man slipper få en MR DVD....;)

kl

Alltså detta tjat om ouppfostrade hästar... Jag har haft ett antal kusar genom åren och med ett enda undantag har de skött sig i samband med skoning. Undantaget, ett som som jag köpte som 7 åring, betedde sig som en furie när hon skulle skos.

Jag kunde lyfta howarna, brodda, banka mm, men när det skulle skos så flög hon i taket. Och wad skulle jag göra åt det? Stå med diskbråcksryggen och lyfta ben (som ju fungerade) 100 gånger om dagen?

En häst som aw någon anledning beter sig som skogstokig när den ska skos - är det ägarens fel? Själwklart ska hästen wara förberedd; dws wan wid hantering, wan att få howarna kratsade osw, men mer då? När jag kommer ut till hästar som är lögn i helsike att waccinera eller kanske böja benen på så ber jag inte hästägaren att träna sin häst bättre. Däremot tycker jag att en ägare till en sådan häst ska kunna hantera brems och inte stå och pjoska med kusen. Är hästen för ohanterlig anser jag att ägaren ska ha full förståelse för att jag inte är beredd att offra liwet för att undersöka deras monster.

Ang min märr - hennes uppfostring hette Domosedan. Efter ett antal gånger med sedering fungerade det bra att sko utan knark. Det är också ett sätt att "wänja" en orolig häst wid skoning.

Ursäkta w - enkel-w dog i ett kaffebad aw tangentbordet...

Men trögis, hon hade juh såklart dresserat kusen å slita skjortan av dig för att få se din breda hovlagar bringa!!:D

*kl*
Efter att som 8-åring sett en häst verkas blodig och spöad av "hovslagaren" med verktyg så har jag aldrig låtit någon sko någon av mina hästar utan att jag eller någon jag känner närvarar! Karljäveln flög på hästen och klådde den med klingan, sparka och knytnävar för att den var rädd och ryckte åt sig benet. Fy Fan vad han brukade kunna klå hästar den jävla alkisen. :cry: Det minnet sitter i resten av mitt liv och även om jag känner hovslagarna jag anlitar så är jag ändå med för att om inte annat se till att min häst står inne när han kommer, att hon är ren om fossingarna och uppför sig medan de verkas/skos.

Min första häst skulle slaktas som 4-åring för att hon var tokig, fanns inga fel alls på henne men däremot var hon så misshandlad att hon var så spörädd att hon reagerade även om man höll en svinsyra i handen. :crazy: Det tog tid att lära henne att lyfta på hovarna men sedan lyfte hon snällt hovarna åt en innan man ens behövde röra benen. Jag var väldigt noga med att berätta för ev ny hovis att hon hade dåliga erfarenheter av karlar så man fick inte rya åt henne och det var aldrig några problem. Slog eller bet aldrig.

Häst nr 2 var väluppfostrad när jag köpte henne, inga problem med att sko men jag var ändå alltid med, höll rent runt omkring, kokade kaffe och fixade fika.

Föl/unghäst 1, 2 och 3 trasslade som bebisar när de var små men är snälla att sköta hovvården på. Jag är alltid med och städar noga efteråt och de är inne när hovis kommer.

Importhästen är väldigt rädd om bakbenen och livrädd för karlar, trodde hon skulle svimma första gången hon skoddes om, vanvårdade bakhovar av ngn underlig anledning. :grin: Vi tog det lugnt, jag pysslade, pratade och kliade henne för att få henne att focusera mer på mig än hovisen och under den tid jag ägde henne var det aldrig några problem att sko henne och hovarna blev bra igen, inga bestående deformationer efter att ha varit päronformade och med röta.

Fullblodet lyfte bakbenen högt under magen när man skulle lyfta men hon fäktade aldrig utan det var bara att "dra" fram dem när man skulle kratsa eller verka/sko. Inga problem.

Ponny 1, 2 och 3 får fossingarna kratsade i hagen medan de är lösa, jag ser till att de sköter sig även när hovis är med och de står i gången.

Nuvarande hovis har sett spåren i ett annat stall där en häst "skotts" av en karl jag tyvärr känner till allt för väl. Där var det blod i gången och en rädd, fortfarande blödande häst som stod i boxen, men inte en skymt av "hovslagaren" eller någon ägare. Den fege jäveln har kort stubin och har spöat hästar blodiga med tillhyggen mer än en gång när ingen ser. :mad:

KL

Angående hov(w)isar som slår. Härikring finns det en hovslagare som inte bara slår utan gärna tar en öl under arbetets gång. Jag kan ju lugnt säga att hakan min låg i gruset utanför stallet när jag såg detta. Extremt råa och grova skämt (jag tål sådant men detta var rent kvinnoförakt i samkväm med manlig stallägare), mycket rå ton och rejält elak mot hästar.

Tack och lov inte min häst eller mitt stall men kan ju säga att den killen kommer inte i närheten av vår gårdsplan.

*kl*

Jag har haft en häst som har varit en jävel att sko det kvittade hur mycket jag tränade henne. Det var bara ju äldre hon blev som hjälpte.

Men jag höll i hoven så hovis slapp hålla och åka som en vante. Tog hjälp av en handduk som jag höll runt karleden så att jag kunde stå rak i ryggen och hålla upp hoven. Det funkade perfekt samtidigt som någon höll i henne där fram.
Visst tog det längre tid än en vanlig skoning men hovis kunde vänta ut henne och slapp bli skadad.

Hovis tyckte det var så smidigt så jag fick hålla upp shettisens hovar på samma sätt så att h*n slapp känna av ryggen fast hästen stod som ett ljus. Inte så lätt att få rätt arbetsställning när shettisen är 96 cm hög.

Hovis tyckte det var så smidigt så jag fick hålla upp shettisens hovar på samma sätt så att h*n slapp känna av ryggen fast hästen stod som ett ljus. Inte så lätt att få rätt arbetsställning när shettisen är 96 cm hög.

Men fin utsikt fick nog din hovis i alla fall,,, Tänk att du gick på den enkla grejen.

Men fin utsikt fick nog din hovis i alla fall,,, Tänk att du gick på den enkla grejen.

:rofl: Det bjuder jag på eftersom h*n stod ut med min galning som var som fan själv att sko. Och det kvittade hur mycket jag tränade :( det vara bara åldern som gjorde att det gick lättare och lättare att sko henne. Hon bet eller sparkade aldrig men jäklar vad hon kunde rycka och dra i benet.

*kl*
Efter att som 8-åring sett en häst verkas blodig och spöad av "hovslagaren" med verktyg så har jag aldrig låtit någon sko någon av mina hästar utan att jag eller någon jag känner närvarar! Karljäveln flög på hästen och klådde den med klingan, sparka och knytnävar för att den var rädd och ryckte åt sig benet. Fy Fan vad han brukade kunna klå hästar den jävla alkisen. :cry: Det minnet sitter i resten av mitt liv och även om jag känner hovslagarna jag anlitar så är jag ändå med för att om inte annat se till att min häst står inne när han kommer, att hon är ren om fossingarna och uppför sig medan de verkas/skos.

Fy fan vilken mardröm och det ska tydligen vara eller varit en kollega..

Jag skäms och tycker det låter som grovt djurplågeri.

Tror fasen att du aldrig kommer släppa detta i ditt minne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka