Sv: Hovslagare som slår hästar
*kl*
Efter att som 8-åring sett en häst verkas blodig och spöad av "hovslagaren" med verktyg så har jag
aldrig låtit någon sko någon av mina hästar utan att jag eller någon jag känner närvarar! Karljäveln flög på hästen och klådde den med klingan, sparka och knytnävar för att den var rädd och ryckte åt sig benet. Fy Fan vad han brukade kunna klå hästar den jävla alkisen.
Det minnet sitter i resten av mitt liv och även om jag känner hovslagarna jag anlitar så är jag ändå med för att om inte annat se till att min häst står inne när han kommer, att hon är ren om fossingarna och uppför sig medan de verkas/skos.
Min första häst skulle slaktas som 4-åring för att hon var tokig, fanns inga fel alls på henne men däremot var hon så misshandlad att hon var så spörädd att hon reagerade även om man höll en svinsyra i handen.
Det tog tid att lära henne att lyfta på hovarna men sedan lyfte hon snällt hovarna åt en innan man ens behövde röra benen. Jag var väldigt noga med att berätta för ev ny hovis att hon hade dåliga erfarenheter av karlar så man fick inte rya åt henne och det var aldrig några problem. Slog eller bet aldrig.
Häst nr 2 var väluppfostrad när jag köpte henne, inga problem med att sko men jag var ändå alltid med, höll rent runt omkring, kokade kaffe och fixade fika.
Föl/unghäst 1, 2 och 3 trasslade som bebisar när de var små men är snälla att sköta hovvården på. Jag är alltid med och städar noga efteråt och de är inne när hovis kommer.
Importhästen är väldigt rädd om bakbenen och livrädd för karlar, trodde hon skulle svimma första gången hon skoddes om, vanvårdade bakhovar av ngn underlig anledning.
Vi tog det lugnt, jag pysslade, pratade och kliade henne för att få henne att focusera mer på mig än hovisen och under den tid jag ägde henne var det aldrig några problem att sko henne och hovarna blev bra igen, inga bestående deformationer efter att ha varit päronformade och med röta.
Fullblodet lyfte bakbenen högt under magen när man skulle lyfta men hon fäktade aldrig utan det var bara att "dra" fram dem när man skulle kratsa eller verka/sko. Inga problem.
Ponny 1, 2 och 3 får fossingarna kratsade i hagen medan de är lösa, jag ser till att de sköter sig även när hovis är med och de står i gången.
Nuvarande hovis har sett spåren i ett annat stall där en häst "skotts" av en karl jag tyvärr känner till allt för väl. Där var det blod i gången och en rädd, fortfarande blödande häst som stod i boxen, men inte en skymt av "hovslagaren" eller någon ägare. Den fege jäveln har kort stubin och har spöat hästar blodiga med tillhyggen mer än en gång när ingen ser.