Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Nu är det oftast väldigt sällan som familjer brukar se det som ett problem att hästen är stökig att sko.:crazy: Hovslagaren brukar ha en helt annan uppfattning.:eek:
Nu vet jag att de nya ägarna följer samma linje och försöker arbeta bort problemet och han får mindre doser lugnande innan hovis kommer ut, så målet är ju att han ska kunna stå snällt utan och att minnet av obehagligheterna ska blekna med tiden. :idea:

Jag kan däremot tänka mig att många hade dragit sig för att köpa en häst med de här problemet även om den i övrigt är både helt frisk och välhanterad, för har man ingen hovis som ställer upp så blir situationen ohållbar hur mycket man än försöker komma till rätta med det som är fel.

Humlan: jag tror det är betydligt vanligare med ouppfostrade hästar än skrämda. :angel:

Humlan: jag tror det är betydligt vanligare med ouppfostrade hästar än skrämda. :angel:

Ja det tror jag oxå.
O som direkt länk blir den ouppfostrade hästen skrämd..

Har haft flera hästar som haft problem att lyfta fötter o bli skodda, har aldrig varit mer svårbotat än att lägga massa tid o träning.
En 1-åring ska ju kunna lyfta alla fötter o kunna stå med dem uppe utan problem, borde ju vara självklart?

Vi tycker ju det. :D
Tycker inte om ouppfostrade hästar oavsett ras eller ålder även om jag inte kräver lika mycket av en bebis som en vuxen, varken balansmässigt eller tålamodsmässigt, men är den ett år ska den kunna lyfta på hovarna, är den vinglig får den stå så den kan få stöd av en vägg.

Coari, du får gärna kalla mig korkad men jag fattar inte vad du menar. Vad då resonerar likadant då som idag? Resonerar om vad?

En fråga som kanske redan är ställd o tråden, men jag har missat den i såfall.

Med till er som jobbar som hovslagare, hur vanligt är det med besvärliga hästar att sko?

Och vad anser ni är vanligaste problemet?
Lyfta o hovar o stå still/ordentiligt eller rädsla för hovslagaren/situationen?

Jag tycker inte att det är ett särskilt stort problem!
Nu bor jag i en väldigt hästtät region och kan sortera bland mina kunder men om jag säger upp en kund beror det sällan på hästarna utan snarare på ägarna.

Jag skor en hel del i stall där det bedrivs verksamhet i form av utbildning osv.
Med andra ord en hel del unga hästar som kanske skos för första gången där man givetvis får ha överseende med att dessa unga hästar är ovana vid situationen men med lite tålamod och samarbete med duktiga, kunniga kunder går det oftast väldigt bra.

Kan ta ett exempel där en nyinflyttad hästägare, som dessutom hade börjat på en unghästutbildning på en av våra riksanläggningar, ringde och bokade tid för sin 4-åriga halvblodshäst inakoderad i ett stall där jag skor.

När jag kom till stallet på utsatt tid hittade jag en ensam häst i stallet men ingen ägare, alla de andra hästarna var utsläppta i hagen. Hästen var fullständigt uppstressad, sprang runt i boxen helt sjöblöt.
Jag försökte ringa till ägaren men ingen svarade.
Körde givetvis därifrån utan att sko hästen!

Senare på eftermiddagen fick jag ett argt samtal från hästägaren som undrade varför jag inte skott hästen.
Jag ifrågasatte vad de egentligen lärde sig på unghästutbildningen och bad henne leta upp en annan hovslagare.

Kort sagt: Det yrkesmässiga förhållandet mellan hovslagare och kunder bygger på ömsesidig respekt och förtroende och det är viktigare för mig än att hästarna står blixt stilla i alla situationer.

En 1-åring ska ju kunna lyfta alla fötter o kunna stå med dem uppe utan problem, borde ju vara självklart?

I min värld är det så.
Har inget minne av sk "hästmisshandel" från hovis, eller ja, ett hammarslag i kaggen på nån vrång valack eller pissmärr mer för att "hallå?" .
Å andra sidan är jag ingen som hetsar upp mig heller, och kan ståta med trevliga hästar att sko.
Sådan matte sådan häst ;)

BYT HOVLAGARE! Prata med honom också om det, skäll på honom. Fyfan, så får man ju inte göra!

En fråga som kanske redan är ställd o tråden, men jag har missat den i såfall.

Med till er som jobbar som hovslagare, hur vanligt är det med besvärliga hästar att sko?

Och vad anser ni är vanligaste problemet?
Lyfta o hovar o stå still/ordentiligt eller rädsla för hovslagaren/situationen?

Vanligt och vanligt...oftast beror det helt på hästägaren...De individer jag som skor/skodde som var "bråkiga", dvs bortskämda som hel planlöst stod och segdrog eller rycker med benen brukar jag göra så att jag ber hästägaren hålla i benet eftersom" jag har lite ont i ryggen". Och trillar inte poletten ner då så skor jag inte igen. Helt enkelt! En häst jag skor är ett rövhål att sko om inte ägaren finns på plats, så hon måste altid finnas där och då går det alldeles ypperligt. En annan som sagt sparkade mig varpå ägaren belönade hästen...(jag skor inte där igen). Mao - oftast beror det på att hästägaren ÄR där, eller att hon/han INTE är där eller dennes (bristfälliga) uppfostran av häst.

Men om nu ägaren gör allt för att deras häst ska stå som den ska men den ändå är ett rövhål. Slutar ni som är hovslagare då att åka till dit?

Med allt menar jag tränar den och lyfter hovar funkar inte det även bremsa, eller med hjälp av vet droga hästen. Alltså inte gulla och belöna ;)

Men om nu ägaren gör allt för att deras häst ska stå som den ska men den ändå är ett rövhål. Slutar ni som är hovslagare då att åka till dit?

Med allt menar jag tränar den och lyfter hovar funkar inte det även bremsa, eller med hjälp av vet droga hästen. Alltså inte gulla och belöna ;)

Nä, då slutar jag inte. Men om ägaren bara står och glor och inte ens gör en ansats att ens försöka, DÅ slutar jag! Det tror jag du förstår!

Jag blir så trött på hovslagare som ska uppfostra hästarna! :mad:

Jag betalar för att få hästen skodd/verkad, inte hunsad/uppfostrad!

:bow::bow::bow::bow: Instämmer! Jag hade en hovslagare som slog min ena häst, hästen var livrädd för honom. Jag fick förstås nog och bytte hovslagare efter det inga problem alls. Hästen är hur lugn o go som helst vid skoning.

OT? (är ju hovslagaren som råkar illa ut)

men jag måste bara berätta!!

för några år sedan hade jag en jättebra hovslagare, han var lugn och noggrann men jag upplevde honom lite harig ibland. han slog aldrig hästarna men började dom röra på sig det minsta så började han grymta argt, det var väl ok tyckte jag. en dag så skulle han verka mitt nyinköpta misskötta fullblodssto och jag förklarade för honom att hon kunde vara lite bråkig/känslig. han måste ha haft en dålig dag för då var det precis som att han skulle visa henne vem som bestämde och slet upp benet på henne med bestämda tag (lite överdrivet kanske men det var så jag upplevde det), sätter fast det mellan benen och stoet bara kastar sig bakåt allt vad hon kunde (detta var precis innan jag köpte gummirep), kommer loss och ramlar omkull rakt på hovslagaren! :eek:

det kändes som tusen år innan hon reste sig så hovslagaren kom loss, han bara skrek och halvramlandes skyndade han sig ut ur stallet. han fick ett rejält jack i huvudet men med tanke på omständigheterna klarade han sig undan lindrigt, som tur var så fick han inte hela hennes tyngd på sig då det blev som en ficka mellan hästen och boxdörren.

det hemska var att han skulle medverka i ett tvprogram samma vecka. helt sjukt men det kanske gjorde att folk som såg honom fick mer respekt för vilket tufft jobb hovslagaryrket faktiskt är, såg ut som Mike Tyson gått :banana: på hans fejs :o usch!

:bow::bow::bow::bow: Instämmer! Jag hade en hovslagare som slog min ena häst, hästen var livrädd för honom. Jag fick förstås nog och bytte hovslagare efter det inga problem alls. Hästen är hur lugn o go som helst vid skoning.

Nee in´t fan e det lätt å va hovslagare in´t....

Vanligt och vanligt...oftast beror det helt på hästägaren...De individer jag som skor/skodde som var "bråkiga", dvs bortskämda som hel planlöst stod och segdrog eller rycker med benen brukar jag göra så att jag ber hästägaren hålla i benet eftersom" jag har lite ont i ryggen". Och trillar inte poletten ner då så skor jag inte igen. Helt enkelt! En häst jag skor är ett rövhål att sko om inte ägaren finns på plats, så hon måste altid finnas där och då går det alldeles ypperligt. En annan som sagt sparkade mig varpå ägaren belönade hästen...(jag skor inte där igen). Mao - oftast beror det på att hästägaren ÄR där, eller att hon/han INTE är där eller dennes (bristfälliga) uppfostran av häst.

Bristfällig uppfostran av den enskilda individen eller bristfällig kunskap från den enskilda hovisen...

Jag vet inte eftersom jag inte sett det I.R.L.

Däremot så har många hästägare "norr över" och även kollegor delgett sitt misstycke över vissa yrkesutövande kollegors "beteende".

Tyvärr så svärtar en kollegas bristade hästkuskap ner hela kåren,, tyvärr så leder det oxå till att den personens kollegor som har god hästkunskap en framtida ökad förfrågan.

Detta i regioner där det är överettablering på kunder och brist på hovslagare med god hästhantering leder till att den hovslagare med god hästkunskap och hästhantering ofta blir överbokad och den med mindre hästkunskap får söka sig "nya affärs ideer"

Knappis

Jag hade en sån hovslagare en gång. Han slog min häst i magen upprepade gånger med hammaren, framför mina ögon. Jag var 14 år och vågade inte anmäla, men jag sa till pappa att vi skulle byta. Och vips så blev hästen lätt att sko!

Du skrev tidigare: Fast han slutar inte testa. Det är lite för mycket "emil i lönneberga" över min pålle. ;) :bump:

Jo men precis. Nyckel orden är "emil i lönneberga". Finns inte en elak cell i pållen. Bara bus. Han står fint, ännu bättre om han får trycka upp rumpan mot en vägg när man tar bak. Står inte och rycker och drar eller något sådant.

Det han testar är om man har koll på läget. Han kan nosa i rumpan på hovis för att vara nyfiken eller nosa i rumpan för att kanske nypa till. Och då räcker det med ett "eh-eh" för att han ska ta bort näsan och stå där med minen "vaddå? Jag har ju inte gjort något. Jag ärr fullständigt oskyldig! :angel: "

Mer än så är det inte.

Unghästen, däremot kan både rycka och slå. Henne ska jag verka snarast men jag gör det inte ensam i stallet. Vill att någon finns med ifall jag får mifg en känga.

Skall verka fullblodet med. Skulle gjort det ikväll men fastnade i telefon med en polare så det får bli imorgon kväll istället.

Ja, alltså. Om jag skickar en faktura till dig som du glömmer/struntar att betala, så skickar jag den förr eller senare till antingen inkasso eller direkt till fogden. De i sin tur skickar ett brev till dig där de uppmanar dig att betala NU! DÄR kan du däremot bestrida den. Men inte hur som helst. Du måste motivera varför, annars går den bara vidare och blir ännu dyrare.

Ahaa! jag menade inte att hon ska strunta i att betala den, utan att hon skriftligt anger att hon bestrider fakturan för att den är felaktig (var det i vårat fall, hon anger ju sin egen anledning.)
I teorin ska det fungera som ett stopp, så man inte ska kunna bli skickad till högre instans innan ärendet är utrett.
(Förutsatt att det sker inom ett visst antal dagar.)
Man kan fortfarande bli tvungen att betala om motparten får rätt, men utan inkasso avgift eller prick hos fogden.

ex:

Ort,datum
Till Företagets namn, adress
Felaktig räkning/faktura med nummer ....... Fakturans datum ....... med belopp ....... kr.
Jag bestrider räkningen jag fick från er för ........ Jag bestrider att betala ........ kr, (eller jag bestrider hela beloppet).
Jag anser räkningen felaktig därför att (berätta utförligt varför).
Hälsningar
Namn, adress, telefon.

Om man lägger in en bestridan på det sättet ska fakturan inte kunna gå vidare, utan han måste gå direkt på stämning.
Detta blir då ett småmål, vilket innebär att bägge parter står för sina egna kostnader om det skulle gå så långt.
Vilket det troligen inte gör, eftersom att det handlar om en förhållandevis liten summa.

Skulle han mot förmodan lyckas få ett inkasso bolag att ta sig an det, är det bara att även då bestrida räkningen och hänvisa till den första bestridningen för att på så sätt slippa inkasso kostnad, prick osv.
Istället för att bestridningen då ska bli mot ett inkasso bolag blir det direkt mot "företaget" hovslagaren.

För att han inte ska kunna hävda att han inte fått TS brev kan hon skicka det med sk. rekomenderad post tror jag det heter?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat