Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

En hovis(mycket populär)skor i de flesta stall,trots att han slår hästarna med hammaren osv,i magen..Flera hästar har fått sår som måste sys.
Även min ponny,har fått sår som måste sys efter hans skoning,det var de tidigare ägarna som hade han och sko..Ändå så har alla honom och skor sina hästar,för att hans skor håller längre än många andra,han är rätt billig och mycket erfaren och så är det dåligt om hovisar i trakten.En häst,blev livrädd när han såg hovis bil komma in på gården..
Många försvarar även honom,för att han är lite äldre och inte då behöver ha nerver till hetsiga hästar..
Jag skulle ALDRIG ha honom till min häst,tur så har jag en super hovis nu,han är så lugn och har långa nerver och är väldigt trevlig och kan mycket:)

En fråga.var går gränsen där det , i rätt ogonblick är ok att bestraffa/uppfostra en häst?
PL

Som yrkesutövande hovis,, igentligen aldrig att bestraffa en häst. Att "uppfostra" en häst hör inte till vår yrkesroll utan det faller på hästägarens ansvar.

Ingen häst som är trygg med sin ledare behöver bestraffas, ännu mindre uppfostras då alla hästar är flockdjur och i förtroende alltid följer sin ledare.

En ranghög individ som av en eller annan orsak från tredje part i rätt ögonblick behöver påminnas om sin lägre rangordning genom hästens eget språk visar alltid efter denna påminnelse om att den inte är högre i rang och tryggt kan lita på sin ledare.

Problemet med ofta ranghöga individer är att dom ofta har en ranglåg ledare (ägare) vilket i slutändan leder till att denna individ blir farlig, inte bara för Vet och Hovis utan även för den ranglåga hästägaren..

Man kan lätt dra paralleller: En "hispig" häst har ofta en hispig ägare. En slö häst har ofta en slö ägare. En häst med mag/tarmproblem har ofta en ägare med kronisk mag katarr.

Jag skrev för länge sedan en tråd som jag tror hette Hästen avslöjar hästägaren eller ngt sådant.

I den tråden nämnde jag aldrig konstant brunstiga ston.:o

En hovis(mycket populär)skor i de flesta stall,trots att han slår hästarna med hammaren osv,i magen..Flera hästar har fått sår som måste sys.
Även min ponny,har fått sår som måste sys efter hans skoning,det var de tidigare ägarna som hade han och sko..Ändå så har alla honom och skor sina hästar,för att hans skor håller längre än många andra,han är rätt billig och mycket erfaren och så är det dåligt om hovisar i trakten.En häst,blev livrädd när han såg hovis bil komma in på gården..
Många försvarar även honom,för att han är lite äldre och inte då behöver ha nerver till hetsiga hästar..
Jag skulle ALDRIG ha honom till min häst,tur så har jag en super hovis nu,han är så lugn och har långa nerver och är väldigt trevlig och kan mycket:)

Jag förstår inte varför ingen i denna tråd som uppfattar att sin häst utsatts för djurplågeri (vilket i många inlägg har framkommit försegått) anmält detta till berörd instans.

Man skriver gärna att hästen har utsatts för djurplågeri,, men inte ett ord om vilka åtgärder man sedan vidtagit för individens och framför allt alla andra individer som utsätts för samma "påstående"

Tänk främst på hästarnas välfärd i stället för Er egen bekvämlighet och att det kan orsaka en viss "obekvämhet" genom Er delaktighet..

Är ni fega ??

Jag skrev för länge sedan en tråd som jag tror hette Hästen avslöjar hästägaren eller ngt sådant.

I den tråden nämnde jag aldrig konstant brunstiga ston.:o

Och det faktum att en hingsts huvudsakliga uppgift är att ständigt försöka
klättra i rang!!

Skulle man även kunna överföra på större delen av hovslagarkåren :angel:

Och det faktum att en hingsts huvudsakliga uppgift är att ständigt försöka
klättra i rang!!

Skulle man även kunna överföra på större delen av hovslagarkåren :angel:

Menar du med det att kåren i större del består av ett gäng kärringar??

Fast så svart/vit är inte hästens rang, hästar klättrar o faller i rang i flocken o alla hästar ser inte alla människor som ranghöga.

Hästar beter sig olika mot olika människor och i hästens ögon har även olika människor olika hög rang.
Så bara för att hästägaren är ranghög, betyder det inte att du eller någon annan är det.

Du kan dessvärre inte göra så mkt skulle jag tro. Du har inte sett det själv och då är det väldigt svårt.

Men det här problemet är förj-vligt. Min tioårige valack jag hade en gång i tiden, hade aldrig i hela sitt liv konstrat vid skoning. Så åkte han till en fodervärd och efter någon månad ringer hon och säger att något hänt med hovis och hästen är sjövild... Efter det gick han inte ens att kratsa hovarna på i stallgången, knappt i boxen heller i början. Jag hämtade hem hästen givetvis, och fick ta ut veterinär för sedering vid varje skoning. Dyrt och tragiskt för hästens skull.

Jag har än idag inte fått reda på vad som hände, alla jag försökte fråga undvek att svara och tystnaden talar ju för sig. Jag fick inte ens veta vem hovslagaren var. En idiot hade kunnat räkna ut att han fått rejält med spö, för en kolugn häst kämpar inte för sitt liv när man lyfter en hov, om inget har hänt :crazy:

Idag ångrar jag att jag inte gick hårdare fram mot fodervärden, men just då var jag nog så lessen och chockad för hästens skull :( Hade det varit idag hade kärringen fått smaka på egen medicin.

Senast ändrad:

Tydligen består den här på buke av ett gäng jävligt gnälliga män......

Det är faktiskt lite synd om oss:cry:

Att vi är gnälliga beror på att vi i vårt dagliga arbete är missförstådda och underskattade så vi tar ut vår frustration här på forumet istället för på hästarna ;)

Det märks, men inte ska det vara så heller att vi hästägare ska be om ursäkt för vår existens...hovslagare är företagare som alla andra och förväntas kunna det arbete som de debiterar för, förväntas hålla ingångna avtal, hålla tider precis som du och jag gör på våra arbeten etc etc.

Den största anledningen till en hovslagares försening är att de kommer från en hästägare vars hästar är bångstyriga, ägaren inte på plats för att ta in i tid, ägaren inte talat om att det var fler än de som var bokade etc.

Det blir liite fånigt ibland hur hästägare lismar och håller på tycker jag.

Om du tycker att jag lismar för att jag är rädd om min hovslagare får det stå för dig. Jag har hivat ut hovslagare, vägrat betala notan och hovis gett sig tack vare bildbevis, sagt upp hovslagare.

Pilla söm och verka mina hästar själv för att underlätta för hovslagaren - nej, det gör jag inte.

Om du hade en hovslagare med en ryggskada och som egentligen inte ska lyfta än mindre verka och sko en hov igen alls, men gör det för att han tycker det är kul så tror jag nog att även du skulle sitta och åtminståne pilla söm för att underlätta. Jag har ändå inget bättre för mig än att sitta där och skvallra så då kan jag lika gärna pilla söm också.

*kl*

Alla hästar som är besvärliga att sko är varken ouppfostrade eller misshandlade, det kan helt enkelt vara så enkelt att de har haft ont och har smärtminnen långt efter att själva grundorsaken försvunnit. :idea: Jag känner en mkt trevlig familj som har flera hästar och även ett par fd problemponnyer som de fått köpa billigt och som hade kunnat säljas för mångdubbelt om de hade varit till salu.

De hade en unghäst som var hur snäll som helst att både rida och hantera, inga problem att lasta, står snällt både under transport och vid väntan och lugn och fin även på tävlingar med mycket folk, stök, hispiga ponnyer och höga ljud. Han hade däremot haft en skada som visserligen läktes ut utan några problem och jag både känner hovisen som skötte honom och var även med då även mina hästar ofta verkades samtidigt. Unghästar kan vara ganska hårdhänta med varandra då de leker i hagen och han var inget undantag, men är man öm i rumpan gör det ont när hovis lyfter och även om man i övrigt är snäll så är smärta = otrevligt. Lyckas man även få hovbölder är kombinationen inte så lyckad.

Unghäst + ont + hovslagare = inte roligt och det här har fastnat i skallen på honom. För att slippa bråk så får han lugnande och förhoppningen är att det här med tiden ska försvinna. Nu är han såld till en familj som älskar honom och som inte ser det som något problem att han är stökig att sko, så det behöver inte alltid vara någon som spöat en häst för att den inte uppför sig som man vill. Alla känner väl till att en häst kan tycka en plats är läskig om den blivit skrämd, istället för att den alla gånger förstår att vara rädd för det som skrämde den? Samma sak med smärtminnen, orsaken försvinner men situationen då det gjorde ont är obehaglig och man är rädd att det ska göra ont igen.

Kunde inte svara eftersom jag hade tappat andan men vad trodde han?
Att jag lagt mig för att vila lite??
:rofl::rofl::rofl::rofl:
Sorry, men vilket skrattanfall jag fick när jag läste ditt inlägg:rofl:

Det är faktiskt lite synd om oss:cry:

Att vi är gnälliga beror på att vi i vårt dagliga arbete är missförstådda och underskattade så vi tar ut vår frustration här på forumet istället för på hästarna ;)

Det låter ju vettigt:) Bring it on:D

Är hovslagare underskattade som yrkesgrupp? Verkligen? Är det inte ömsesidigt i hästbranchen? Det skojas friskt åt båda håll sas

Din hovslagare kommer ju sluta förr eller senare....eller hur?
Hur gör du då? Är det inte dax att börja leta ny hovslagare?

Jag bara undrar:)

Din hovslagare kommer ju sluta förr eller senare....eller hur?
Hur gör du då? Är det inte dax att börja leta ny hovslagare?

Jag bara undrar:)

Jag har ett par reserver på en lista. Så länge han känner sig kry nog att sko så gör han det. Skulle han behöva dra ner på antalet hästar så får övriga i stallet en annan hovslagare medans han fortsätter med min vallack som är lite komplicerad i fötterna.

Han tog ett uppehåll på ett par år och då var det jobbigt. sedan kom han igång igen, började sko åt en, sedan fick jag haka på med problemfötterna (övriga tog andra) senaste året skor och verkar han alla i stallet men han tycker jag gott kan sköta barfota verkningen själv så jag spar pengar och så checkar han av när han är ute. På så vis får jag lite utbildning.

Sedan har vi diskuterat om han inte ska ta och lära upp mig. Vi började med det för några år sedan. kanske dags att sätta igång på allvar. Han kan få tag i slaktben så jag får öva på det först.

Sedan har vi diskuterat om han inte ska ta och lära upp mig. Vi började med det för några år sedan. kanske dags att sätta igång på allvar. Han kan få tag i slaktben så jag får öva på det först.

Det här låter ju jättebra,, ta tag i det på en gång nu och återkomm om ett år så får vi höra om du resonerar likadant då som i dag.

Nu är han såld till en familj som älskar honom och som inte ser det som något problem att han är stökig att sko, så det behöver inte alltid vara någon som spöat en häst för att den inte uppför sig som man vill. Alla känner väl till att en häst kan tycka en plats är läskig om den blivit skrämd, istället för att den alla gånger förstår att vara rädd för det som skrämde den? Samma sak med smärtminnen, orsaken försvinner men situationen då det gjorde ont är obehaglig och man är rädd att det ska göra ont igen.

Nu är det oftast väldigt sällan som familjer brukar se det som ett problem att hästen är stökig att sko.:crazy: Hovslagaren brukar ha en helt annan uppfattning.:eek:

Du har rätt här. EX: I ett stall har man samma sko som veterinär plats. En häst som skulle skos på denna plats hade två veckor tidigare på samma plats "behandlats" av Veterinär. När hästen ställdes på denna avsedda plats blev den sjövild,orolig,och helt omöjlig att sko. Jag fråga då om den brukade bete sig så här vid skoning, nej blev svaret. Nästa fråga, har ngt hänt hästen på just denna plats sedan förra skoningen, åter svar NEJ!?? Nästa fråga, ngt måsta ha inträffat på denna plast som får hästen att förknippa denna plats med obehag,, tänk tänk tänk... :idea: Jo,,, för två veckor sedan "behandlades" den av veterinär just på denna plats kom ägaren plötsligt på. TACK!!!

OK sa jag, kan vi pröva med att ställa den i gången minst fem meter i från denna plats,, Ja det går bra blev svaret. Sagt å gjort och nu blev det plötsligt en helt annan häst,, skittrevlig och mkt sammarbetsvillig och lättskodd.

Så kan det oxå vara i bland, så orsaken till att vissa hästar kan vara stökiga kan oxå vara förknippade med tidigare obehag på en viss plats.:idea:

Hade en hovis till min shettis när jag va liten som smälde till honom med hovtången rakt i ansiket på den stackarn :( Hårt!
Han fick inga mer kunder efter detta och slutade som hovslagare....
Va bland de första gångerna hästen verkades (ung) och hovslag. tröttnade på att han inte ville stå still... Kan ju säga att han stod då verkligen inte still efter den behandlingen!

En fråga som kanske redan är ställd o tråden, men jag har missat den i såfall.

Med till er som jobbar som hovslagare, hur vanligt är det med besvärliga hästar att sko?

Och vad anser ni är vanligaste problemet?
Lyfta o hovar o stå still/ordentiligt eller rädsla för hovslagaren/situationen?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat