Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Bristfällig uppfostran av den enskilda individen eller bristfällig kunskap från den enskilda hovisen...

Jag vet inte eftersom jag inte sett det I.R.L.

Däremot så har många hästägare "norr över" och även kollegor delgett sitt misstycke över vissa yrkesutövande kollegors "beteende".

Tyvärr så svärtar en kollegas bristade hästkuskap ner hela kåren,, tyvärr så leder det oxå till att den personens kollegor som har god hästkunskap en framtida ökad förfrågan.

Detta i regioner där det är överettablering på kunder och brist på hovslagare med god hästhantering leder till att den hovslagare med god hästkunskap och hästhantering ofta blir överbokad och den med mindre hästkunskap får söka sig "nya affärs ideer"

Är det spefikt för just norrland?
Jag har upplevt att det är ett problem både "här" och när jag var verksam i den "stora staden"..

När jag jobbade i den "stora staden" hade vi en hovslagare som under skoningen av en unghäst med myror i brallan, satte ner hoven, gick 20m o stängde dörren, och sen gick fram till unghästen o gav den en rak höger.. sen trodde han att han skulle få fortsätta sko.. :mad:

... och jag har vart med om en anställd hovis på jobbet som började skoningen på en av mina 2 årshingstar med att dra klubban 3 ggr på kulorna så han skulle veta vem som bestämde.. Hästen var ny i min vård & den hovisen skodde inte åt mig igen, utan det fick vackert chefen göra.
Som min son sa ; "När mamma blir arg blir hon som en noshörning!" Ligger en liten sanning i det.

Coari: Varför skulle det vara specifikt Norrland?

Är det spefikt för just norrland?
Jag har upplevt att det är ett problem både "här" och när jag var verksam i den "stora staden"..

Det är nog som du säger, förekommer både här å där.. Men min erfarenhet är att "ekot" verkar varra större i blesbygden.

Hur som helst,, var det än förekommer så är det oacceptabelt!!

Me detta så vill jag inte påskina att jag är guds vitaste lam.

När en häst försöker slå mig så slår jag först. Med detta så menar jag att jag sätter inte upp några regler,, däremot så aggerar jag utifrån dom regler som den enskilda individen sätter upp. Det kallas för rangordning och ledarskap om det utförs på rätt sätt i rätt tidpunkt.

Jag vill poängtera att man aldrig ska korrigera en häst med våld, kraft eller helt förbjudet verktyg utan enbart en lätt korrigering på hästens eget förståliga språk i samma reaktonsterm som hästen själv har.

Me detta så vill jag inte påskina att jag är guds vitaste lam.

När en häst försöker slå mig så slår jag först. Med detta så menar jag att jag sätter inte upp några regler,, däremot så aggerar jag utifrån dom regler som den enskilda individen sätter upp. Det kallas för rangordning och ledarskap om det utförs på rätt sätt i rätt tidpunkt.

Jag vill poängtera att man aldrig ska korrigera en häst med våld, kraft eller helt förbjudet verktyg utan enbart en lätt korrigering på hästens eget förståliga språk i samma reaktonsterm som hästen själv har.

Även kallat Sunt Förnuft i min värld.

Självklart måste man få "tala om" att hästens beteende inte är acceptabelt för just den här situationen, men att börja slå på den med diverse verktyg etc är helt fel. Hade en hovslagare tidigare som gjorde så, han skodde henne två gånger (första gången var jag inte hemma), 2:a gången var jag med och när jag sade till honom att jag inte accepterade att han slog henne fick jag veta att han var tvungen eftersom hon inte ville stå stilla. Nästa gång blev det en annan hovslagare, så klart.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat