Sv: Hovslagare som slår hästar
Är det spefikt för just norrland?
Jag har upplevt att det är ett problem både "här" och när jag var verksam i den "stora staden"..
När jag jobbade i den "stora staden" hade vi en hovslagare som under skoningen av en unghäst med myror i brallan, satte ner hoven, gick 20m o stängde dörren, och sen gick fram till unghästen o gav den en rak höger.. sen trodde han att han skulle få fortsätta sko..
Bristfällig uppfostran av den enskilda individen eller bristfällig kunskap från den enskilda hovisen...
Jag vet inte eftersom jag inte sett det I.R.L.
Däremot så har många hästägare "norr över" och även kollegor delgett sitt misstycke över vissa yrkesutövande kollegors "beteende".
Tyvärr så svärtar en kollegas bristade hästkuskap ner hela kåren,, tyvärr så leder det oxå till att den personens kollegor som har god hästkunskap en framtida ökad förfrågan.
Detta i regioner där det är överettablering på kunder och brist på hovslagare med god hästhantering leder till att den hovslagare med god hästkunskap och hästhantering ofta blir överbokad och den med mindre hästkunskap får söka sig "nya affärs ideer"
Är det spefikt för just norrland?
Jag har upplevt att det är ett problem både "här" och när jag var verksam i den "stora staden"..
När jag jobbade i den "stora staden" hade vi en hovslagare som under skoningen av en unghäst med myror i brallan, satte ner hoven, gick 20m o stängde dörren, och sen gick fram till unghästen o gav den en rak höger.. sen trodde han att han skulle få fortsätta sko..