Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Så skodde de i tyskland, en höll i o en slog skor.. :eek:

Alla män, så jag tror inte det berodde på utsikt :angel:

*kl*

Nu har jag inte läst hela tråden, men du behöver inte betala.
Du kan skicka ett brev till honom där det står "jag bestrider denna räkning pga att..." då ska han inte kunna skicka dig till varken inkasso eller kronofogden.
MEN detta måste göras inom ett visst antal dagar efter att du fått räkningen, och eftersom att jag snoozade på rättskunskapen förra veckan minns jag inte antalet.

Jag föreslår att du pratar med polisen (kanske rådfrågar någon jurist.)
Och så önskar jag dig lycka till!

Det är svårt att bevisa eftersom att du själv inte såg det och även om hon som såg är beredd att "vittna" så kommer det med största sannolikhet inte att kunna gå att driva.

Grattis till fölis!

Gubbfan är död sedan länge hoppas jag, var inte ovanligt att ridskolehästarna var sömstuckna efter han varit i farten och han brukade stinka bakfylla, ger mig den på att han inte var helt nykter varesig när han körde till stallet eller när han skodde alla gånger. :eek: Var tyvärr den ende på orten så det fanns ingen annan att tillgå.

*kl*

Nu har jag inte läst hela tråden, men du behöver inte betala.
Du kan skicka ett brev till honom där det står "jag bestrider denna räkning pga att..." då ska han inte kunna skicka dig till varken inkasso eller kronofogden.
MEN detta måste göras inom ett visst antal dagar efter att du fått räkningen, och eftersom att jag snoozade på rättskunskapen förra veckan minns jag inte antalet.

Fast det stämmer inte! Om du bestrider en faktura är det upp till dig att bevisa något som skulle göra att fakturan inte ska betalas. Annars kan man ju bestrida alla fakturor som kommer. Och det är väldigt enkelt att driva in en faktura, det är bara för en företagare att skicka den till kronofogden. kostar oss företagare 500:- för att driva in den. Och hamna den där så är det betalningsanmärkning. Prata med hovisen istället.

KL

Angående hov(w)isar som slår. Härikring finns det en hovslagare som inte bara slår utan gärna tar en öl under arbetets gång. Jag kan ju lugnt säga att hakan min låg i gruset utanför stallet när jag såg detta. Extremt råa och grova skämt (jag tål sådant men detta var rent kvinnoförakt i samkväm med manlig stallägare), mycket rå ton och rejält elak mot hästar.

Man kan inte annat än skämmas för en sån kollega. Det står klart och tydligt i hovslagarnas etiska regler att man inte skall dricka så att kunderna ser det ;)

Givetvis skall man inte slå hästarna men hästarna får ju inte skada oss heller!

Vid ett tilllfälle verkade jag en treårig halvblods hingst som var ganska besvärlig.
För att visa ägaren att det inte skulle gå att göra bakbenen lade jag handen på bakbenets utsida och försökte hålla visst säkerhetsavstånd.

Jag visste att hingsten skulle slå och jag tänkte därefter be ägaren att ställa in hästen i boxen.
Jag var däremot inte beredd på att hästen skulle hoppa framåt, upp i luften, vända ändan mot mig och slå fullt med båda bakbenen.

Jag rasade ihop i en hög och när jag låg där kippande efter luft hörde jag ägaren fråga: Tog det??
Kunde inte svara eftersom jag hade tappat andan men vad trodde han?
Att jag lagt mig för att vila lite??

När jag kravlat mig upp igen bad jag ägaren ställa in hästen eftersom jag inte tänkte fortsätta med den hästen.
Då svarade hästägaren; Men den är ju inte klar!!

Nej det lär den inte bli idag svarade jag!

Det kostade mig en veckas sjukskrivning och jag kan tala om att det inte var skönt att börja sko igen, med två brutna revben.

Vilken idiot till hästägare! :eek:
Usch, jag som inte gillar ouppfostrade hästar skulle skämmas ihjäl om ngn av mina hade ens försökt slå efter hovslagarn. Vilken tur du inte blev ihjälsparkad. :crazy:

Fick han ordning på hästen så den går att hantera?

*kl*
Upplever det som att det ganska ofta är hästägare som gör hästen "bråkig" de har en tendens att ställa sig o hålla i kättingen på gången o med all önskvärd tydlighet tala om för hästen att nu sker nå annorlunda o läskigt..
Har hänt jag bett ägaren gå o sätta sig en bit bort..

Fast jag skor dock inte då..

*kl*
Upplever det som att det ganska ofta är hästägare som gör hästen "bråkig" de har en tendens att ställa sig o hålla i kättingen på gången o med all önskvärd tydlighet tala om för hästen att nu sker nå annorlunda o läskigt..
Har hänt jag bett ägaren gå o sätta sig en bit bort..

Fast jag skor dock inte då..

Jag har fått "order" att ställa mig en bit bort av en som skulle sko min häst i ett travstall. Den vanliga hovis kunde inte komma och det var akut. Eftersom jag vet hur min märr kan vara så förvarnande jag om det och ville hjälpa till. Kan lugnt säga att jag var nära att bryta och köra upp en rasp där solen inte skiner på killen :devil:

Men han fick inse att hjälp var exakt vad han behövde innan han blev ett frimärke på väggen :devil:

Vilken idiot till hästägare! :eek:
Usch, jag som inte gillar ouppfostrade hästar skulle skämmas ihjäl om ngn av mina hade ens försökt slå efter hovslagarn. Vilken tur du inte blev ihjälsparkad. :crazy:

Fick han ordning på hästen så den går att hantera?

Den skulle iväg på inridning vid det tillfället och när den kom hem igen var den hanterad, uppfostrad och väldigt bra att arbeta med.

Sånt här hör ju inte till vanligheterna utan som tur är oftast både hästar och kunder väldigt väluppfostrade :)

Först vill jag säga att jag hoppas att du inte skodde den hästen igen.

Givetvis skall man inte slå hästarna men hästarna får ju inte skada oss heller!

Den hovslagare jag har kallar jag för magiker. INGEN annan hovslagare får röra min pålles fötter. Hornkvalitet har blivit betydligt bättre. Rörelsemänster bättre samt att frekvensen tappskor (på en häst som drar av sig varje skoperiod minst 2 ggr om annan skor) är nära noll.

Han kommer i tid. Ibland kommer han tidigt och ringer då och säger till. Ringer och säger till om han inte kan komma. Han är den totala motsatsen mot vad ryktet säger.

Han är otroligt hygglig med hästarna. Jag är väldigt rädd om min hovslagare. Eftersom han har en dålig rygg så skor han inte många hästar numera. Vi t.o.m. delar upp helskoningarna så att han skall orka.

Jag skäms gruvligt om hästarna inte uppför sig. Jag skäms också om jag inte fått in dom i tid så att benen är torra. Skulle någon missköta sig så hanterar han det lugnt och bestämt. Oftast gör han inget och då hästen inte får respons tröttnar den fort.

Under skoningen sitter jag på en pall och rensar skor från söm så de är klara för omläggning. Sopar sömmar och skitar. Langar verktyg etc. Frågar alltid om han vill ha fika vilket han 19 gånger av 20 tackar nej till för han har fikat på jobbet.

För att ytterligare spara på honom så har han lärt mig verka de som går barfota med tången.

Jag får små bannor om jag inte skött om fötterna tillräckligt mellan skoningarna, och då skäms jag igen.

Jag har stött på många hovslagare genom åren. I Sverige och utomlands. Bra och dåliga, med eller utan taskig attityd. Denna är ett föredöme. Han säger inte ett ont ord om någon annan i kåren. Inte ens om den jag nämnde tidigare mer än "har inte hört något argt snack om honom på ett tag". Varje gång jag berömer honom, hans kunskap och hantverk så säger han "äsh då, det finns så många jätte bra hovslagare. Jag gör bara så gott jag kan."

Jag vet att det finns fler som honom där ute. Ni finns där. Och ni är värda en eloge. Vi hästägare är inte alltid lätta att tas med. Tack för erat tålamod. :bow::bow::bow:

Märks det att jag dyrkar min hovis?

Precis så borde det alltid vara!

En yrkesmässigt relation som bygger på ömsesidig respekt och förtroende

Fast personligen skulle nog jag tacka ja till fika 19 av 20 ggr. :d

En fråga.var går gränsen där det , i rätt ogonblick är ok att bestraffa/uppfostra en häst?
PL

Hehe. Ett tag orkade han bara sko min vallack så vi använde andra hovslagare till övriga hästar. Gissa att vi var poppis. Alltid fika i sadelkammaren, varmt kaffe, bullar (ibland hembakat) och kakor samt elementet på max på vintern. Kylskåpskall läsk och annat att smaska på, på sommaren.

Man ska vara rädd om sina hovslagare.

KL

grunduppfostran är ju alltid upp till ägaren. Nu har ju hästar en förmåga att testa den som hanterar för stunden. Jag har inget emot ifall hovis talar om för pålle att han skall uppföra sig. Det är ju liksom inte jag som hänger i andra änden av benet. Fast det får inte gränsa till misshandel.

Nr jag stått inackorderad och andra skött utsläpp har jag förväntat mig att de säger ifrån ifall pålle missköter sig.

Men grunduppfostran är ju alltid mitt ansvar. Tack och lov har jag hyffsad fjärkontroll på honom så jag kan sitta på pallen, se pålle vända näsan mot hovis rumpa och det räcker att jag klämmer ur mig ett skarpt AH-AH så ställer sig pålle i givakt.

Fast han slutar inte testa. Det är lite för mycket "emil i lönneberga" över min pålle.

inte? underligt! enligt min lärare ska det gå att göra, och jag hjälpte en väninna med det för ett par månader sen?

Det ska ligga tills det hela är utrett?

Vi gjorde det iof mot en väldigt ljusskygg egenföretagare som själv var medveten om att han i grund och botten hade fel, så han gav sig.
Kan ju vara som så att varken han eller vi var så insatta.

Ska anfalla min lärare och konfrontera honom på måndag!:)

En fråga.var går gränsen där det , i rätt ogonblick är ok att bestraffa/uppfostra en häst?
PL

Svår fråga med tanke på att alla hästar är individer och därför också reagerar olika.
En elektrisk, vaken häst kan det räcka att man höjer rösten åt för att den skall krypa ur skinnet medan en kaxig 4-årig unghingst som tycker att han är störst bäst o vackrast bara tittar lite överlägset på dig.

Helt klart är man över gränsen om man använder tillhyggen.

Som grundregel i all träning/uppfostring av hästar så är det ok att bestraffa en häst i självförsvar men inte att bestraffa för att den inte förstår.

Man ser alltför ofta ryttare som bestraffar sina hästar för att de inte utför en rörelse korrekt tex.

Då är det ju fel på kommunikationen, ryttarens kompetens eller så är det för svårt med tanke på hästens utbildningsnivå.
Inte som många tycks tro att hästen stått i stallet under natten och tänkt ut diverse sätt att djävlas!

,

*kl*
Jag förstår inte varför så många hästar verkar ha problem med hovslagare o att bli skodda?
Hovslagaren orsaker ju ingen smärta eller direkt obehag så det borde väl inte egentligen vara så stora problem?

Om man drar parallel till tex en veterinär som ju emellanåt måste göra hästen illa till viss del, där känns det lite mer befogat att vissa hästar reagerar?

Jag har personligen en ganska besvärlig häst, men hon är inga större problem att sko. De gånger jag haft ute hovslagare har jag talat om hur hon är, hon testar o att hovslagaren får säga ifrån.
Hon är tillräckligt uppfostrad för att förstå nej o alla som skott henne har fått säga NEJ tydigt.

Värre är vår veterinär, hon blir svart i ögonen bara av att höra veterinärens röst och uppför sig långt ifrån uppfostrat, vilket har resulterat i att jag får göra vissa saker själv under veterinärens uppsikt, just för att skydda veterinären...
Jag tycker inte veterinären ska behöva riskera liv o lem för att min häst inte kan uppföra sig.

Det märks, men inte ska det vara så heller att vi hästägare ska be om ursäkt för vår existens...hovslagare är företagare som alla andra och förväntas kunna det arbete som de debiterar för, förväntas hålla ingångna avtal, hålla tider precis som du och jag gör på våra arbeten etc etc.

Det blir liite fånigt ibland hur hästägare lismar och håller på tycker jag.

Ett normalt gott uppförande från båda parter bör väl räcka rätt långt.

Jag visar min uppskattning när hovslagaren gör något utöver det vanliga, att han kan sitt jobb vet han förhoppningsvis redan. Gör hovslagaren ngt jag tycker verkar konstigt eller som jag ställer mig frågande till så har jag lärt mig med åren att våga ifrågasätta eller fråga.

Det är ju inte så att hovslagarekåren gör hästägarna en tjänst genom att sko hästar - de tar BETALT för tjänst, som sig bör.

Bjuda på fika det gör jag gärna, har hästarna inne och rena om benen är en självklarhet. Ger hovis en julkorg eller en julblomma det gör jag gärna, liksom till vår snälla granne. Pilla söm och verka mina hästar själv för att underlätta för hovslagaren - nej, det gör jag inte.

inte? underligt! enligt min lärare ska det gå att göra, och jag hjälpte en väninna med det för ett par månader sen?

Ska anfalla min lärare och konfrontera honom på måndag!:)

Ja, alltså. Om jag skickar en faktura till dig som du glömmer/struntar att betala, så skickar jag den förr eller senare till antingen inkasso eller direkt till fogden. De i sin tur skickar ett brev till dig där de uppmanar dig att betala NU! DÄR kan du däremot bestrida den. Men inte hur som helst. Du måste motivera varför, annars går den bara vidare och blir ännu dyrare.

Precis! Så väldigt behöver man inte krusa....

Rena torra ben och uppfostrad häst är självklart......

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka