Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Poängen är kanske att berätta läget för hovis INNAN och fråga om det är okej.

DET däremot är en helt annan sak! Får jag reda på det innan så kan jag avgöra själv om jag vill utsätta mig för det.

Det är ju naturligtvis aldrig okej att slå en häst eller vem som helst, men ibland kan vissa hästar bete sig på ett fruktansvärt provocerande sätt i kombination med att hästägaren fullständigt skiter i vilket.

En hästägare berömde sin häst som sparkade efter mig med motiveringen att är ägaren glad blir hästen glad blir hovslagaren glad....jag gick däreifrån utan att ha gjort färdigt...

Vad sjutton? Slå ett högdräktigt sto med en hammare, på magen och på benen?

Om jag var du skulle jag anmäla hovslagaren, och aldrig i livet att jag skulle betala en som slår en häst..

Jag måste bara berätta för jag är så arg!!

Jag har användt mig utav samma hovslagar i snart två år, dels på min förra häst och min nuvarande.
Jag har tyckt han har varit jätteduktig och trevlig, och jag har alltid varit med när han har skott...varenda gång tills nu för drygt en månad sen.

Jag har hört rykten om att han ska slå hästarna han skor, men eftersom jag aldrig har sett det så har jag inte trott på det.

Men nu sist han verkade min häst som var HÖGdräktig då (fölade tre veckor efter), så hade en tjej på stallet sett hur han vid uppredade tillfällen drämt in en hammare i magen på henne, och även på hennes ben.
Mitt sto gillar inte att lyfta bakbenen, men sparkas inte el så men kan lägga tyngden på det benet man lyfter.

Men det kan väl aldrig vara okej att slå en häst??

Eftersom jag inte var på stallet när han skode sist, så lämnade han en faktura åt mig att betala. Som jag INTE vill betala av ren princip!
För jag tänker inte betala för en timmes misshandel av min häst.

Och nu har han blivit skogstokig för att jag inte betalar, och när jag säker att jag anmäler han för djurmisshandel/tjänstefel så säger han att han ska anmäla mig för förtal?!?

Hans vän som är hovslagare var på stallet 2 veckor efter att detta hänt, och då berättade jag vad som hnt för honom, och han instämde och sa att det var trist att han slog hästarna eftersom han är en duktig hovslagare. :confused:

Vad ska jag göra??
Ska jag anmäla till polis eller vart anmäler jag?

Okey att slå hästar?
Svar : NEJ
Se alla travkuskar som spöar för mkt i löpen, straff:Böter, avstängning.
Proffesionell kvinnlig hoppryttare ger sin häst ett par spöslag vid vägring.
Straff:15000 KR i böter pluss mindre kunder.
Hovslagare som slår.
Svar: Betala fakturan och sen säg din ärliga mening, han har ju inget bra rykte så spä på ryktet mer med sanningen. Skulle alldrig godta en sån behandling av min häst, hammarn hade åkt ut o han med me huvet före.:cool:
Hoppas att du söker en ny bättre hovslagare, de finns o är många:)

En hästägare berömde sin häst som sparkade efter mig med motiveringen att är ägaren glad blir hästen glad blir hovslagaren glad....jag gick däreifrån utan att ha gjort färdigt...

Det vore intressant att veta ungefär hur vanligt det är för er hovslagare att råka ut för hästar som inte är så bra hanterade som ni skulle önska när ni ska hantera dem?

Er arbetsställning är ju rätt dålig, för att inte säga vedervärdig, vilket innebär, vad jag anser, att ryck ,snedbelastning från hästens sida sliter onödigt mycket på er?

Hur många hästägare tränar sina unghästar innan på att ta upp benen i de lägen ni har dem i ? Vänl.G.

Jag är inte hovslagare, bara hästägare, men jag tror det är rätt vanligt. Jag har uppfostrat min häst från det han var nyfödd och med mig stod han som ett ljus när jag lyfte ben, höll fast och bände lite som hovslagare gör. Däremot testar han alla nya människor som hanterar (han är 7 nu och gör det fortfarande) och därför har "min" hovslagare fått tillåtelse att uppfostra på det sätt han finner lämpligt, så länge det inte rör sig om misshandel. Hästen har fått sig ett rapp med en hovtång i röven en gång när han kickade efter hovslagaren, sedan dess står han som ett ljus. Vi kan ju jämföra det med de sparkar han fått av andra hästar när han försökt klättra i rang och de andra läxat upp honom - det har varit sår, utgjutningar och blåmärken både här och där...

Jag hoppades att den tjejen jag mötte för några år sedan var helt unik, men tydligen finns det fler. Hon gav sin häst godis om den stegrade sig, sparkade eller misskötte sig på andra sätt,

"för då bröt man ju det dåliga beteendet utan att skrämma hästen".

Jag fick inte fram något svar när hon sa det, jag blev så paff att en människa kan vara så korkad. Hoppades länge att det bara skulle finnas en så korkade människa på jorden, men tydligen hade jag fel...

Jag har uppfostrat min häst från det han var nyfödd och med mig stod han som ett ljus när jag lyfte ben, höll fast och bände lite som hovslagare gör. Däremot testar han alla nya människor som hanterar (han är 7 nu och gör det fortfarande) och därför har "min" hovslagare fått tillåtelse att uppfostra på det sätt han finner lämpligt, så länge det inte rör sig om misshandel.

Samma här, mina unghästar lyfts och bänds i, alltså inte bara lyfta hoven och riva lite med kraffsen, men när hovslagaren kommer testar de gärna någon gång och då.
Givetvis måste han säga till, det tycker jag är bra.

Men ibland kommer hovslagaren, helt slut, och har fått hålla på i timmar med häst som inte är hanterad alls. Jag tycker inte att det är rimligt!

Hon gav sin häst godis om den stegrade sig, sparkade eller misskötte sig på andra sätt,

"för då bröt man ju det dåliga beteendet utan att skrämma hästen".

.

Förstår du varför en hovslagare skapade tråden "Är det bara jag som är trött på hästägare?"(eller vad den nu hette...)
Du anar inte hur många sådana människor det finns! Jag träffar de ganska ofta, och skitduktiga anser de själva att de är, och vägrar ta in andra personers åsikter och påpekanden...

En annan kund(skodde bara en gång) tyckte jag var "en dålig hovslagare" för att jag ansåg att hon var för stor(fet) för sin häst. Jag uppskattade hennes vikt till 80kg och hon red sin welshnånting häst( en liten rackare). jag tycket inte man ska rid hoppning med en häst där man når ner till marken på... För det var jag tydligen en usel hovis!

Så är ni(ja okej, vissa av er) hästägare i våra ögon...dessvärre!

Men ibland kommer hovslagaren, helt slut, och har fått hålla på i timmar med häst som inte är hanterad alls. Jag tycker inte att det är rimligt!

Jag tycker inte heller det är rimligt. Är hästen svår att ha att göra med, så att det blir farligt för hovlagaren, tycker jag att man har skyldighet som hästägare att göra något åt problemet. Min vän har en häst som varken var verkad eller skodd på nio år, innan hon köptes av min kompis. Hästen rycker, sparkar, vägrar lyfta benen, häver sig och trängs. Hästen tas till klinik och ges lugnande vid skoning, med målet att kunna sko hemma så småningom. Jag skulle inte ha samvete att låta en hovslagare hålla på med en skogstokig häst. :crazy:

Det vore intressant att veta ungefär hur vanligt det är för er hovslagare att råka ut för hästar som inte är så bra hanterade som ni skulle önska när ni ska hantera dem?

Er arbetsställning är ju rätt dålig, för att inte säga vedervärdig, vilket innebär, vad jag anser, att ryck ,snedbelastning från hästens sida sliter onödigt mycket på er?

Hur många hästägare tränar sina unghästar innan på att ta upp benen i de lägen ni har dem i ? Vänl.G.

Det är tyvärr väldigt vanligt bland mina strökunder. Mina fasta kunder vet precis vad som gäller och hur man gör.

Vad gäller snedbelastning på oss, ja. Ofta kan hästen bete sig på ett sådant sätt som ni hästägare inte ens märker trots att ni står precis framför oss! Som tex, hästar som står och segdrar frambenet framåt medans man försöker sko. Det är fruktansvärt jobbigt och energikrävande att försöka hålla emot, eller som den häst som för en liten tid sen fick mig att freaka ur totalt. Stod med ett bakben och verkade. Hästen stod och ryckte helt planlöst med bakbenen, jag höjde rösten utan någon som helst verkan, så jag drog en handflata i röven. Det brukar hjälpa, men ingenitng. Så jag stretade mot och fortsatte, så gjorde hästen så här att den längde ut bakbenet saaaakta och så.......snabbt och jävligt hårt tillbaka, varpå den jävla kotan hamnade rätt i *härligheten* på mig...
Kastratsångare finns det vet jag och jag är ganska säker på at det även finns kastrathovslagare...

Sen verkar det som om många hästägare tycker att man ska finna sig i att jobba under usla förhållanden. Som häromdagen, jag blev erbjuden att sko i ett mörkt garage med vidöppen dörr och 22minusgrader. Hovarna totalt djupfrysta! Inte en lampa i sikte, eller den optimist som på fullaste allvar tyckte det räckte med att stå ute i en leråker. Gissa om det regnade ute...i november månad...Eller som den tredje damen som ställde upp hästen i kofjöset bredvid bajsskrapan som gick fram och tillbaka, på ena sidan hästen var det en vägg och andra en ko-bajsskrapa som gick fram och tilbaka, så det var hinderlöpning under skoning...var 3 minut kom den där jävla skrapan och åkte fram och tillbaka. 20 ggr hoppade jag över den där skrapan...:o

trots allt detta så tycker jag om mitt jobb, men jag kan berätta tusen liknande berättelser till som ni inte skulle tro på....
Men jag säger som A.Strindberg - Det är synd om människan...

Jag blir så trött på hovslagare som ska uppfostra hästarna! :mad:

Jag betalar för att få hästen skodd/verkad, inte hunsad/uppfostrad!

Då hoppas jag verkligen att du sett till att din häst är så väluppfostrad att det aldrig kommer att finnas någon anledning för hovis att säga till den.:smirk:

/Camilla

Har själv råkat ut för detta, hade samma hovslagare i ett par år. I början var han jättego på hästarna och skodde bra, allt eftersom han fick fler hästar att sko ändrade han beteende, han blev otålig för allra minsta och flög på min ena häst och slog henne vid två tillfällen. Det slutade med att hon blev livrädd så fort hon hörde hans röst. Jag fick givetvis nog och fick till sist tag på en ny hovis. Nu tycker hon om att bli skodd igen och all rädsla är borta. Min nya hovslagare tycker att detta som hände mig och min häst är förfärligt och att om man tröttnar så på sitt jobb så att man börjar slå hästarna, då är det dax att byta jobb. Det är en sak att säga ifrån att man inte vill sko en häst men en helt annan att istället börja slå en häst. Denna hovslagare är nu mera ökänd och har inte så många kunder kvar och tur är väl det. Vill aldrig mer se han! Så mitt ENDA råd byt hovslager!! Fast jag misstänker att du redan gjort detta.

. Så jag stretade mot och fortsatte, så gjorde hästen så här att den längde ut bakbenet saaaakta och så.......snabbt och jävligt hårt tillbaka, varpå den jävla kotan hamnade rätt i *härligheten* på mig...
Kastratsångare finns det vet jag och jag är ganska säker på at det även finns kastrathovslagare...

Stackare !

Det är tyvärr väldigt vanligt bland mina strökunder. Mina fasta kunder vet precis vad som gäller och hur man gör.

Vad gäller snedbelastning på oss, ja. Ofta kan hästen bete sig på ett sådant sätt som ni hästägare inte ens märker trots att ni står precis framför oss! Som tex, hästar som står och segdrar frambenet framåt medans man försöker sko.

Jag tror dig, jag brukar sitta och förfasa mig över de historier min hovslagare råkar ut för.
Allt från att behöva gå och leta efter hästar i sommarhagen på flera km,stå utomhus som du beskriver för att sko, helt ohanterade hästar där ägaren inte kommer intill men som tänker slå två flugor i en smäll iom skoningen eller verkning, alltså både skötsel och hantering, munkorg! på aggresiva hästar där ägaren inte är med osv osv.
Olyckor händer ändå.

Jag tror dig, j.
Olyckor händer ändå.

Eller den hästägare som fick tok-hjärnsläpp och fick för sig att hon skulle slå ihjäl en fluga som lndade på rumpan på hästen. En ganska känslig häst medans jag skodde ett framben....SMACK lät det på rumpan.....smack lät det när jag for rätt in i väggen.....jag fattade ingenting av vad som hände och hon kände sig lika dum som....ja jag vet inte. Men vi skrattade åt dumheten tills lut iaf...

Jag tycker han gjorde helt fel. Och en häst kan inte vara HELT perfekt och uppfostrad. Och ett dräktigt sto bär på många mer kg än sig själv och då måste dom får vila i mellan åt. Dom kan inte stå med ena benet uppe för länge för det blir jobbigt för dom andra tre benen.. Om jag våre du så skulle jag byta hovslagare.

Jag tycker han gjorde helt fel. Och en häst kan inte vara HELT perfekt och uppfostrad. Och ett dräktigt sto bär på många mer kg än sig själv och då måste dom får vila i mellan åt. Dom kan inte stå med ena benet uppe för länge för det blir jobbigt för dom andra tre benen.. Om jag våre du så skulle jag byta hovslagare.

Dräktiga hästar eller hästar som har skador (många ggr som inte ens hästägaren själv känner till) brukar vara väldigt tydliga med sitt kropps språk till oss hovisar. Här gäller det att försöka göra det så bekvämt som möjligt för hästen även om det ofta blir jävligt obekvämt för hovisen. Sedan förklarar man för hästägaren vilka skador,trauma hästen förmedlar till hovis och "skiter" hästägaren i att ta del av denna "gratis" information så är det bättre för hovisens hälsa att säga upp denna kund.

Rent bristande hantering på hästar som ska skos avbryter man helt enkelt skoningen på innan det uppstår "konflikt" och ber hästägaren lära sig grundläggande hästhantering för att undvika denna typ av "reklam" som tråden handlar om.

Hovis är där för att sko eller verka hästen, det är inte vårt arbete att utföra grundläggande hästhantering även om många tycker att det tillhör hovslageriet.

Det är klart att det finns många ouppfostrade hästar i vårt avlånga land och hovslagaryrket är nog inte helt lätt med hysteriska hästägare som tror att hästen "dör" om den inte får på sin tappsko genast! Men i det stora hela är nog de flesta hovslagare bra mot hästarna, idag tollererar vi ju inte vad som helst och hästägarna kan välja en annan hovslagare om inte kemin stämmer. Likaså kan hovslagaren säga ifrån sig en kund med en odräglig häst för jobb har han ändå så det räcker. Jag som har några år på nacken "ja några bara!" kan berätta hur det kunde vara för så där 30 år sedan, då fanns det knappt några utbildade hovslagare, utan man tog den som kunde slå på en sko. Jag hade en vild gammal gubbe som hade haft travhästar hela sitt liv han skodde åt alla runt omkring det fanns bara han i vår lilla stad. När han kom var det ett jäkla liv, slagsmål med hästarna och nyckter var han sällan, men skorna kom på och 30 kr kostade det. Extra glad blev han om han fick en lättöl av min mamma efter skoningen, sen iväg till nästa. Ja denna gubbe glömmer jag då aldrig det var tider dä ni! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat