Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Dova skrev:
Jag måste bara berätta för jag är så arg!!

Jag har användt mig utav samma hovslagar i snart två år, dels på min förra häst och min nuvarande.
Jag har tyckt han har varit jätteduktig och trevlig, och jag har alltid varit med när han har skott...varenda gång tills nu för drygt en månad sen.

Jag har hört rykten om att han ska slå hästarna han skor, men eftersom jag aldrig har sett det så har jag inte trott på det.

Men nu sist han verkade min häst som var HÖGdräktig då (fölade tre veckor efter), så hade en tjej på stallet sett hur han vid uppredade tillfällen drämt in en hammare i magen på henne, och även på hennes ben.
Mitt sto gillar inte att lyfta bakbenen, men sparkas inte el så men kan lägga tyngden på det benet man lyfter.

Men det kan väl aldrig vara okej att slå en häst??

Eftersom jag inte var på stallet när han skode sist, så lämnade han en faktura åt mig att betala. Som jag INTE vill betala av ren princip!
För jag tänker inte betala för en timmes misshandel av min häst.

Och nu har han blivit skogstokig för att jag inte betalar, och när jag säker att jag anmäler han för djurmisshandel/tjänstefel så säger han att han ska anmäla mig för förtal?!?

Hans vän som är hovslagare var på stallet 2 veckor efter att detta hänt, och då berättade jag vad som hnt för honom, och han instämde och sa att det var trist att han slog hästarna eftersom han är en duktig hovslagare. :confused:

Vad ska jag göra??
Ska jag anmäla till polis eller vart anmäler jag?

Vad jag undrar är varför du väntade så länge med att ta upp det här? Jag skulle ha anmält honom på en gång efter att ha förvissat mig om att vittnet ställer upp.

Man ska aldrig slå varken djur eller människor annat än i självförsvar!

Dova skrev:
Jag måste bara berätta för jag är så arg!!

Jag har användt mig utav samma hovslagar i snart två år, dels på min förra häst och min nuvarande.
Jag har tyckt han har varit jätteduktig och trevlig, och jag har alltid varit med när han har skott...varenda gång tills nu för drygt en månad sen.

Jag har hört rykten om att han ska slå hästarna han skor, men eftersom jag aldrig har sett det så har jag inte trott på det.

Men nu sist han verkade min häst som var HÖGdräktig då (fölade tre veckor efter), så hade en tjej på stallet sett hur han vid uppredade tillfällen drämt in en hammare i magen på henne, och även på hennes ben.
Mitt sto gillar inte att lyfta bakbenen, men sparkas inte el så men kan lägga tyngden på det benet man lyfter.

Men det kan väl aldrig vara okej att slå en häst??

Eftersom jag inte var på stallet när han skode sist, så lämnade han en faktura åt mig att betala. Som jag INTE vill betala av ren princip!
För jag tänker inte betala för en timmes misshandel av min häst.

Och nu har han blivit skogstokig för att jag inte betalar, och när jag säker att jag anmäler han för djurmisshandel/tjänstefel så säger han att han ska anmäla mig för förtal?!?

Hans vän som är hovslagare var på stallet 2 veckor efter att detta hänt, och då berättade jag vad som hnt för honom, och han instämde och sa att det var trist att han slog hästarna eftersom han är en duktig hovslagare. :confused:

Vad ska jag göra??
Ska jag anmäla till polis eller vart anmäler jag?

Om hästens hovar blev verkade så måste du ju betala.

Det låter illa att slå med en hammare, speciellt om det var hovslagarhammarens huvud som är fyrkantigt med vassa kanter, i magen på en häst (än sämre ett dräktigt sto) och på dess ben. Då det kan ge skador.

Fast jag är även av den åsikten att en häst MÅSTE fostras till att lyda när den skos och verkas, då det är vassa verktyg som används. Därför anser jag att hovslagare faktiskt kan behöva ge en häst ett slag. Om det är en dask av bredändan av en hammare eller av en hand på skinkan eller mjukt i magen för att sätta hästen på plats så må det vara hänt. Om det kommer i rätt stund och leder till resultat av att ge en lättskodd häst. Då får det ske.

Det är kanske lämpligast att i förväg vara överens vad som är tillåtet, så att inte ägaren motverka fostran, genom att skrämma hästen med en kraftig reaktion om hovslagaren daskar till hästen. Är man inte överens så är det bättre att man använder en annan hovslagare.

Enklast är det om ägaren själv är väldigt noga vid egen hovvård och aldrig tillåter dumheter från hästen. Då slipper man utsätt häst och hovslagare för fara.

Hälsning Maja

Vill bara tacka dig Maja för din vishet i ämnet, håller med dig fullständigt. Orkade inte skriva det själv.
Det är delvis sånt här som gör att det finns få hovslagare.

:bow: :bow: :bow:

Blå Bergen skrev:
Vill bara tacka dig Maja för din vishet i ämnet, håller med dig fullständigt. Orkade inte skriva det själv.
Det är delvis sånt här som gör att det finns få hovslagare.

:bow: :bow: :bow:

Tack själv Örebroaren.

Hälsning Maja

*kl mig själv*

Jag förstår mig inte på synen att det är ok att slå ett djur.
Det är aldrig ok, oavsett om det bråkar eller ej.

Så länge det inte attackerar en.

Och speciellt ujust är det när hästen sitter fast och inte kan komma Någonstans.

Bråkar hästen när den ska skos?

Den ska inte tränas när den skos, den ska tränas innan.

Och då får hovslagaren först be ägaren träna hästen till nästa gång, avgöra om han Kan sko under omständigheterna för denna gång. Om inte får han avsluta så snabbt det går och sen be ägaren träna hästen.

Är inte hästen tränad med lite resultat till nästa gång så är det upp till hovslagaren att vara yrkesmässig och säga att han inte skor hästen något mer.

Jag har sett hovslagare slå hästar, bla min första häst men då(det var några år sedan...) var jag för feg för att säga något (hammare och tång i magen). Nu skulle jag slänga ut hovslagaren på momangen om jag såg honom/henne slå en häst, plus att jag skulle berätta det klart och tydligt för andra, så att andras hästar ska slippa.

Jag har dessutom sett en hovslagare slå en 3-åring (som skulle få skor för första gången i sitt liv) så pass mycket att det löddrade ur munnen på hästen. Det var inte min häst och jag hade inget som helst ansvar för den och den personen som hade det sa inget. Jag är säker på att om jag hade sagt något så skulle det blivit 200ggr värre. Däremot gick jag fram och pratade med hästen, stog där ett tag. Då vågade hovisen minsann inte slå hästen...

Jag anser, att hovslagarna ska sko/verka hästarna, inte uppfostra dem.
Anser de att en häst är för "ouppfostrad" för att de ska kunna/vilja sko dem så kan de väl säga det! Så får man kanske be någon annan hovslagare göra det, eller om man kan träna det själv hemma.

Visst, hästar uppfostrar varandra genom kroppsspråk, ibland genom bett och sparkar, men de vet ju när det är rätt tillfälle för det.
Om hovisen i fråga inte vet när h*n har rätten att dänga till hästen så låt bli...annars blir det oftast värre...personligen har jag faktiskt aldrig sett att det lett till något bättre, men kanske har jag bara sett det värsta då..

Senast ändrad av en moderator:

hAN SKULLE ÅKA UT DIREKT OM DET HÄNDE MIG

...de flesta hästägare är väldigt säkra på vad de skulle göra om den slår hästen. Men vad gör samma perso om hästen sparkar/slår/biter hovslageren/veterinären/eqn?

...de flesta hästägare är väldigt säkra på vad de skulle göra om den slår hästen. Men vad gör samma perso om hästen sparkar/slår/biter hovslageren/veterinären/eqn?

:bow::bow::bow:

JAg undrar om merparten av alla hästägare ens har tänkt på det.

Ta bara en sån sak som att lämna hovslagaren ensam i stallet medan han/hon jobbar. OM hästen av någon anledning sparkar/blir skrämd eller annat som gör att hovslagaren skadas allvarligt. Vem finns då till hands för denne och kan vidta nödvändiga åtgärder och hämta hjälp. Eller ska den skadade hovslagaren ligga i timmar och vänta på hjälp?
Detta scenario är faktiskt något som hänt och kan hända igen.

Då skulle jag tagit hjälp av någon för att få hjälp med mitt/hästens problem. Skulle inte utsätta hovis/vet/liknande för en farlig häst - det är mitt jobb att se till att den är snäll/uppfostrad vid skoning/undersökning etc.

Tillägg: Är alltid med vid skoning - om utifall att hästen skulle hitta på nåt. Nu gör hon ju knappast det, men man vet aldrig.

Jag drämde till en riktig pissmärr en gång för att den sparkade, vevade med benen och levde rövare. Ägaren blev naturligtvis hysterisk, skällde ut mig efter noter osv osv osv.

Som hovslagare lär man sig bli ganska pedagogisk, så jag bad helt enkelt ägaren att hålla upp benet åt mig "eftersom jag inte lyckades". Sagt och gjort, det tog inte mer än nån minut förrän hästägaren satt som ett frimärke i väggen efter att ha blivit sparkad av sin egen häst och den omgång hästen fick av sin egen ägare kommer jag sent glömma...den fick min lilla näsbränna att framstå som en sensuell smekning i jämförelse....

Sen när allt äntligen var klart så frågade jag (med glimten i ögat) vad skillnaden var mellan min "tillrättavisning" och hennes boxningsmatch. Jag fick aldrig komma dit igen, men jag hör via min kollega att ägaren numera inte är i stallet under skoning...

Senast ändrad:

Har varit med om samma sak som du:cry: Kände även hovisen personligen, men det hjälpte inte. Han skor inte mina hästar igen. jag tror att det är ganska vanligt tyvärr att de dänger hammaren i magen av ren frusteration. Kanske hästen bråkat eller är hovisen trött fysiskt eller psykiskt. Då kan det vara lätt att ta till mer våld än nöden kräver. Detta urskuldar dock inte hovisens beteende..Mitt råd till dej är att skaffa ny hovis och träna din häst på att stå still och lyfta på fötterna så blir det så mycket enklare för alla parter

Om du använt samma hovslagare i flera år har du antagligen sett denne i arbeta många gånger.
Du har sett hur hovslagaren är mot hästarna. Det går ofta en massa rykten som man inte borde lyssna på. Se och avgör själv. Jag har haft en hovis som jag hörde mycket rykten om innan. Jag visste också att han var duktig och tog hit honom. Han var mycket bra med hästarna så jag kunde avfärda ryktena utan problem. (behöll honom tills han slutade)

Gud vilken jobbig situation , du var ju inte där själv heller och så har du vart med när han skott och då hade ju allt gått bra. :(
Man kanske bör prata med hovslagaren och fråga honom vad som hände.
Fast själv så skulle jag nog bara betalat den j*vla räkningen och se till så att hovslagaren aldrig mer kom inärheten av vårt stall.

Vart med om samma sak i sommras. En hovslagare som gick fram och sparkade min nervösa lilla arabvallack rakt i magen jättehårt när han fladdrade runt. :mad:
Blev så chockad så jag inte fick fram ett ord.. :eek:

Jag vet att mitt ena sto hade kunnat vara denna "pissmärr" då hon är riktigt knepig ibland. Min hovis gjorde en gång en "tackling" med axeln när stoet försökte mosa henne mot väggen och jag hade inget emot det alls. Min hovis är super på alla sätt och behöver hon ryta till och ge min häst en tackling så behövdes det, hovis är mycket tålmodig. Känner man sin egen häst och har en bra hovis som man litar på så behöver man ju inte bli hysterisk när hovisen agerar....

Angående att uppfostra hästen så att den står snällt - vad gör man under tiden man övar? Låter hovarna förfalla? Jag köpte ett sto som var superknepig vid verkning. Hon kickade och höll på. Min hovis ställde upp på att verka ändå och jag övade mellan besöken. Poängen är kanske att berätta läget för hovis INNAN och fråga om det är okej. Ställer hovis upp så är det den bästa övning hästen kan få tycker jag då de är så rutinerade och har en annan relation till hästen vilket gör att det ofta fungerar bättre än när ägaren håller på.

Jag vill hylla alla suveräna hovslagare som kämpar på med våra ibland knepiga hästar!!

*kl*

Om jag hade att välja mellan att ta en bra hovslagare, som kör upp ett hammarskaft i magen på min häst när han bånglar, och en sämre hovslagare, som är "snäll", så vet jag vad jag väljer: utan minsta tvekan väljer jag friska hovar och ett hammarskaft.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat