Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Bill skrev:
Nej, definitivt inte, men jag tycker att det har fått för stora proportioner, en smäl av ett hammarskaft oavsett var, gör troligen ingen nämnvärd skada ,

Ett slag i din mage gör troligast inte nämvärd skada heller om man inte slår för hårt... Skulle du låta mig testa?

Du kränker en häst precis som du kränker en människa om du utan anledning slår denna.
Att hästen hoppar runt eller inte vill lyfta på benen är inte en anledning. Lättar hästen på fram/bakdelen, är det träning som behövs, inte slag.

Och som jag sagt förr, det finns Ett tillfälle då det är godtagbart att slå en häst och det är om det är enda utvägen för att du ska kunna värja dig mot en attack från hästen.

Dova skrev:
TACK!!! Det var såna reaktioner jag hade hoppats på !!:bump:
Du kan anmäla hur mycket du vill...du har bara hört någon säga att han slagit din häst och kommer således bli söndersmulad i en ev. förhandling just för att du inte settt det själv. Den som såg hästen bli slagen ska anmäla, punkt!

Många inlägg här är lite ruskiga...nu går drevet, häng hovisen i närmsta träd!!!

Hm, kan inte annat än fundera på om det handlade om "slag" eller knackade han på hästen i mening att hon skulle lyssna/vakna lite...hovslagarvännen kanske rent av är väldigt avundsjuk på denne hovis och ser sin chans att norpa en kund...Nej, skit i det!!! Sprid ut att hovisen är dålig så han inte får några kunder....och vi övriga har bara trådskaparens ord som i sin tur har en annan persons ord att gå på, lite klent underlag tycker jag för att starta ett uppbåd mot en yrkesperson.

Senast ändrad:

Sammet skrev:
Ett slag i din mage gör troligast inte nämvärd skada heller om man inte slår för hårt... Skulle du låta mig testa?

Du kränker en häst precis som du kränker en människa om du utan anledning slår denna.
Att hästen hoppar runt eller inte vill lyfta på benen är inte en anledning. Lättar hästen på fram/bakdelen, är det träning som behövs, inte slag.

Och som jag sagt förr, det finns Ett tillfälle då det är godtagbart att slå en häst och det är om det är enda utvägen för att du ska kunna värja dig mot en attack från hästen.
Visst kan du få drämma till mej i magen !:banana: Det kommer nog inte att ställa till nån skada. Men jag tror inte hovslagarn klippte till utan anledning, hästen hade säkert betett sej illa , och vem skall man skylla det på? Ägaren kanske? :smirk:

Piraja skrev:
Du kan anmäla hur mycket du vill...du har bara hört någon säga att han slagit din häst och kommer således bli söndersmulad i en ev. förhandling just för att du inte settt det själv. Den som såg hästen bli slagen ska anmäla, punkt!

Många inlägg här är lite ruskiga...nu går drevet, häng hovisen i närmsta träd!!!

Hm, kan inte annat än fundera på om det handlade om "slag" eller knackade han på hästen i mening att hon skulle lyssna/vakna lite...hovslagarvännen kanske rent av är väldigt avundsjuk på denne hovis och ser sin chans att norpa en kund...Nej, skit i det!!! Sprid ut att hovisen är dålig så han inte får några kunder....och vi övriga har bara trådskaparens ord som i sin tur har en annan persons ord att gå på, lite klent underlag tycker jag för att starta ett uppbåd mot en yrkesperson.

En storm i ett vattenglas! Bra inlägg! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Bill skrev:
Visst kan du få drämma till mej i magen !:banana: Det kommer nog inte att ställa till nån skada. Men jag tror inte hovslagarn klippte till utan anledning, hästen hade säkert betett sej illa , och vem skall man skylla det på? Ägaren kanske? :smirk:

Bara-undrar om det inte kan skada fölet om hovis drämmer till ett dräktigt sto i magen. Högdräktiga ston brukar vara lite extra tunga i just bakbena av förklarliga skäl och det bör man som hovis känna till.

Hovis säger att ohanterade hästar däremot så är det bättre att avbryta arbetet och förklara för ägaren att dom dagligen måste hantera hästen med att lyfta på benen och lära den stå någolunda still. När dom anser att hästen är bättre hanterad så kan dom återkomma. Det är mkt bättre att göra så istället för att på ett eller annat sätt korrigera hästen då det alltid uppfattas olika beroende på vem som ser korrigeringen. Vertyg skall man absolut INTE använda som korrigeringshjälp mer än för att korrigera hovarna.

En vettig hovis har även kunskapen om att vissa hästar kan vara besvärliga p.g.a. ngn typ av skada den besitter, en erfaren hovis brukar ofta märka detta före hästägaren och en sådan häst skall absolut inte korrigeras utan hältutredas.

bara-undrar skrev:
Bara-undrar om det inte kan skada fölet om hovis drämmer till ett dräktigt sto i magen. Högdräktiga ston brukar vara lite extra tunga i just bakbena av förklarliga skäl och det bör man som hovis känna till.

Hovis säger att ohanterade hästar däremot så är det bättre att avbryta arbetet och förklara för ägaren att dom dagligen måste hantera hästen med att lyfta på benen och lära den stå någolunda still. När dom anser att hästen är bättre hanterad så kan dom återkomma. Det är mkt bättre att göra så istället för att på ett eller annat sätt korrigera hästen då det alltid uppfattas olika beroende på vem som ser korrigeringen. Vertyg skall man absolut INTE använda som korrigeringshjälp mer än för att korrigera hovarna.

En vettig hovis har även kunskapen om att vissa hästar kan vara besvärliga p.g.a. ngn typ av skada den besitter, en erfaren hovis brukar ofta märka detta före hästägaren och en sådan häst skall absolut inte korrigeras utan hältutredas.
Bra skrivet,håller med.:bow:
jobbar man med högdräktiga ston eller skruttiga hästar så är tricket att låta hästarna få pauser ofta och "trampa om" som jag brukar säga.;)
Hästen blir då bli tacksam och brukar snällt samarbeta så fort de förstår att jag förstår..
Att stå och kämpa och dra i en häst eller tom ge den stryk funkar inte,den blir bara motsträvig och ännu mer tung.
Om man ständigt ger sig på hästar med verktyg så bör man nog byta yrke,hovslagare skall vara djurvänner..

*KL*

Hovslagare. Det är inte lätt inte. Å ena sidan har de ett tungt jobb, bökig arbetsmiljö och hästar som inte alltid är samarbetsvilliga.

Å andra sidan så har jag som kund en lista på vad jag begär av en hovslagare.

Punkt 1. Hovis slår INTE min häst.
Punkt 2. Det ska gå att få tag på hovis inom rimlig tid, jag vill ha ett svar på vardagar inom 24 timmar.

Först när de två är uppfyllda kan vi ens börja fundera över hur min häst ska bli skodd och jag verkligen få ta del av yrkesskickligheten och om hovis och jag har samma idéer om hur hästen ska skos.

Är det verkligen för mycket begärt?

Sen ska väl tilläggas att jag inte vill lämna min häst med hovis eftersom han börjar darra och visa vitögon när verktygen kommer fram och hovslagaren rör sig hastigt.

Jag blir så trött på hovslagare som ska uppfostra hästarna! :mad:

Jag betalar för att få hästen skodd/verkad, inte hunsad/uppfostrad!

Det är väl ingen hemlighet att hovslagaryrket är tungt och många blir med åren slitna och har mindre tålamod. Så har det alltid varit.

Inte alla, men många drämmer till. Ibland säkert befogat.
Men jag har bestämt att alltid vara med om jagär minsta osäker.

En häst jag hade var mycket snäll att sko. En gång tvingades vi att använda en hovslagare som var känd för att ta till våld, då den andra var bortrest. Hästen slog med svansen mot flugor och han drämde till flera gånger.

Måste ju låta honom sko klart kunde inte ha den oskodd (lika dåligt humör mot människor som mot hästar).

Vi flyttade strax efter ut på landet. Hästen fick annan hovslagare och det gick fel. Han mindes slagen och var nervig och ryckig vid skoningen. Den nya blev irriterad och slog till. Jag var inte hemma men min man var det coh han såg. Efter ett par smällar reste sig hästen coh kastade bakåt och hovslagaren var en hårsmån från att få honom över sig. Båda blev chockade och jag vågade inte låta honom sko igen. Hästen var mycket tuff och jag vågade inte riskera varken honm eller hovis.

Jag hittade en annan hovis som var noggran och lugn. Men jag var alltid med de första åren. Till slut vågade jag lämna dem ensamma, jag såg att hästen var helt lugn med den hovisen. Han var helt underbar och hästen kunde stå och sova medan han skodde. Lugnet själv. (Båda två)

När han sen blev sjuk och inte kunde sko längre tvingades vi byta. Tyvärr har man inte så många att välja på heller. Den nya slog andra hästar i stallet. Men jag var då alltid med igen och då var hästen lugn och inget hände.

Jag skulle vara med om jag inte litade på hovis. Många har som sagt skador, dåliga ryggar mm och det kan hända svåra olyckor om hästen krånglar. Jag har full förståelse för vilket tufft jobb det är.

Men hästarna har inte alltid förståelse. Vissa tål inte att bli "orättvist" bestraffade och blir långsinta. Vissa stressar upp sig och blir ännu mer stissiga.

Så var med om du är det minsta osäker. Det finns inget värre än en svårskodd häst.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Har ni allihopa hästar som är svåra att sko och skyller ni allihopa det på att en hovslagare slagit dem? :eek:

Tänk om folk kunde ta och uppfostra sina hästar istället innan hovis kommer. Då skulle säkert de flesta som arbetar med era hästa vara tacksamma och slippa använda våld.:idea:
Det gäller ju inte bara hovslagare, utan veterinär, massör, euiterapeter och alla andra.

Humelibumlan skrev:
*knapplån*

Har ni allihopa hästar som är svåra att sko och skyller ni allihopa det på att en hovslagare slagit dem? :eek:

Tänk om folk kunde ta och uppfostra sina hästar istället innan hovis kommer. Då skulle säkert de flesta som arbetar med era hästa vara tacksamma och slippa använda våld.:idea:
Det gäller ju inte bara hovslagare, utan veterinär, massör, euiterapeter och alla andra.

Men min häst är ju inte svår att sko....Hur ska det då kunna vara mitt fel att min hovslagare tar till hammaren?????
Hon var dräktig och tyckte det var jobbigt att lyfta benen, ä'r det något jag skulle dresserat bort tycker du?

Lilla Skutt skrev:
Bra skrivet,håller med.:bow:
jobbar man med högdräktiga ston eller skruttiga hästar så är tricket att låta hästarna få pauser ofta och "trampa om" som jag brukar säga.;)
Hästen blir då bli tacksam och brukar snällt samarbeta så fort de förstår att jag förstår..
Att stå och kämpa och dra i en häst eller tom ge den stryk funkar inte,den blir bara motsträvig och ännu mer tung.
Om man ständigt ger sig på hästar med verktyg så bör man nog byta yrke,hovslagare skall vara djurvänner..

TACK!! Precis..

Dova skrev:
Men min häst är ju inte svår att sko....Hur ska det då kunna vara mitt fel att min hovslagare tar till hammaren?????
Hon var dräktig och tyckte det var jobbigt att lyfta benen, ä'r det något jag skulle dresserat bort tycker du?
Men stressa ner.:smirk:
Om din häst är snäll att sko så behöver du ju knappast ta åt dig eller??

Nej, det kan man inte dressera bort, å andra sidan kan man kanske planera så att hästen inte promt behöver skos och verkas så sent eller nära fölning.

Bill skrev:

Okej, men det är säkert mitt fel att min häst är dräkit och tung i benen...de var knappast ja som gjorde hgenen på smällen...:rofl:
Ibland blir man ju less alltså..

Humelibumlan skrev:
Men stressa ner.:smirk:
Om din häst är snäll att sko så behöver du ju knappast ta åt dig eller??

Nej, det kan man inte dressera bort, å andra sidan kan man kanske planera så att hästen inte promt behöver skos och verkas så sent eller nära fölning.

Fast nu är det SÅ HÄR..att hä'sten jag köpte var dräktig utan min vetskap..så jag visste int enär hon skulle föla...nu råkade det vara i april..kunde lika gärna vart i juli! Och det var is och halt ute så jag var tvungen att sko henne...så ibland är saker inte så enkla som de låter...

Dova skrev:
Fast nu är det SÅ HÄR..att hä'sten jag köpte var dräktig utan min vetskap..så jag visste int enär hon skulle föla...nu råkade det vara i april..kunde lika gärna vart i juli! Och det var is och halt ute så jag var tvungen att sko henne...så ibland är saker inte så enkla som de låter...
Nej det är de inte.
Det var bara ett tips på hur du kunde hjälpa hästen nästa gång.

tack
(Men om jag får önska blir det inga fler fölningar för min del :D )

Humelibumlan skrev:
*knapplån*

Vet inte vilken planet du lever på?
Hovslagare med kort stubin har funnits sen jag var liten och är länge sen:angel:

Den enda av mina/våra hästrar det varit problem med var den jag beskrev i tidigare inklägg. För din info var den innan vi köpte den proffstränad på Täby, uppfödd av stor galoppuppfödare i Danmark. De hästarna är väluppfostrade när det gäller både skoning och annat. Det kan jag garantera dej.

Det var inga som helst problem hos oss heller innan hovslgaren med dåligt humör (erkänt dåligt) bankade på honom. Så behåll dina visdomsord, du har ingen aning om vad du pratar om i detta fall. För det var tycligen mej du svarade.

oopsie skrev:
Vet inte vilken planet du lever på?
Hovslagare med kort stubin har funnits sen jag var liten och är länge sen:angel:

Den enda av mina/våra hästrar det varit problem med var den jag beskrev i tidigare inklägg. För din info var den innan vi köpte den proffstränad på Täby, uppfödd av stor galoppuppfödare i Danmark. De hästarna är väluppfostrade när det gäller både skoning och annat. Det kan jag garantera dej.

Det var inga som helst problem hos oss heller innan hovslgaren med dåligt humör (erkänt dåligt) bankade på honom. Så behåll dina visdomsord, du har ingen aning om vad du pratar om i detta fall. För det var tycligen mej du svarade.
Lever på jorden? Finns det fler alternativ??
KNAPPLÅN!!! Skrev jag väl först eller missade du det... det betyder att jag inte svarar någon alls, utan ger ett allmänt inlägg!:idea:

Har jag sagt att de inte finns eller?
Men som hästägare så kan det ju vara smart att förekomma dessa slagvilliga hovslagare med att uppfostra hästen så hovis aldrig får en anledning att slå. :idea:

Jag jobbar oxå ute med en hel del olika hästar, både kända och okända och har flera gånger lämnat häst och ägare med orden att hör av dig när hästen är hanterbar och kan lyfta fötter, stå still, inte bits, inte sparkas och inte springer över mig.
Jag tänker inte riskera mitt liv och lem för att andra inte har vett att uppfostra sina djur och jag har inget som helst intresse av att stå och uppfostrad dem åt dem heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka