B
Blå Bergen
Sv: Hovslagare som slår hästar
Tack.
Tack.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Humelibumlan skrev:*knapplån*
Har ni allihopa hästar som är svåra att sko och skyller ni allihopa det på att en hovslagare slagit dem?
Tänk om folk kunde ta och uppfostra sina hästar istället innan hovis kommer. Då skulle säkert de flesta som arbetar med era hästa vara tacksamma och slippa använda våld.
Det gäller ju inte bara hovslagare, utan veterinär, massör, euiterapeter och alla andra.
Det finns alltid undantag, av en eller annan orsak.Jane_Done skrev:Jag har en importhäst som är huvudskygg och blir extremt stressad i hovslagarsituationen. Min nuvarande hovslagare såg snabbt att hästen var rädd och använde ett väldigt diskret kroppsspråk och var noga med att inte röra sig hastigt och speciellt inte runt huvudet och mumlade något om att hästar från "mitt importland" ju kan få känna på en del.
Däremot skulle hästen inte komma på tanken att ge sig på en människa.
Sen kan man ju fundra äver att det är så pass många som har råkat ut för slående hovslagare här i tråden, mig inräknat. Varför är det så?
Dova skrev:Däremot har jag sett dem "knacka" med verktygen på hästen för att få hästens uppmärksamhet.
En väldans stor skillnad.
Bill skrev:En smäll med skaftet på en hovslagarhammare är inte hela världen för en häst, de brukar sparka varandra och de sparkarna spelar i en helt annan division än hammarskaftet, så jag tycker att du överreagerar. Hästen är ju trots allt en häst.
pannkakssmet skrev:Jag blir så trött på hovslagare som ska uppfostra hästarna!
Jag betalar för att få hästen skodd/verkad, inte hunsad/uppfostrad!