Hovslagare som slår hästar

Sv: Hovslagare som slår hästar

Ok missade det med knapplån.

Att man inte vill riskera livet har jag full förståelse för och det skrev jag ju också. Bla därför ville jag inte låta den som hästen reste sig över och nästan satte sig på, sko igen. Det hade kunnat bli farligt.

Självklart ska man uppfostra sin hästar så att det går att hantera dem. Det är jag den första att hålla med om. Vem vill utsätta sig för faror för att andra inte uppfostrar hästarna. Gäller även vet besök och lastningar o mycket annat. Jag vägrar hjälpa till med fler svårlastade hästar ute på tävlingsplatser eller nån annanstans. Har blivit trampad och nästan nersprungen för mycket. Så det gör jag inte faktiskt.

Där har jag full förståelse om hovisar säger nej pga hästen ohanterlig.
Skulle jag också göra.

Humelibumlan skrev:
*knapplån*

Har ni allihopa hästar som är svåra att sko och skyller ni allihopa det på att en hovslagare slagit dem? :eek:

Tänk om folk kunde ta och uppfostra sina hästar istället innan hovis kommer. Då skulle säkert de flesta som arbetar med era hästa vara tacksamma och slippa använda våld.:idea:
Det gäller ju inte bara hovslagare, utan veterinär, massör, euiterapeter och alla andra.

Jag har en importhäst som är huvudskygg och blir extremt stressad i hovslagarsituationen. Min nuvarande hovslagare såg snabbt att hästen var rädd och använde ett väldigt diskret kroppsspråk och var noga med att inte röra sig hastigt och speciellt inte runt huvudet och mumlade något om att hästar från "mitt importland" ju kan få känna på en del.

Däremot skulle hästen inte komma på tanken att ge sig på en människa.

Sen kan man ju fundra äver att det är så pass många som har råkat ut för slående hovslagare här i tråden, mig inräknat. Varför är det så?

usch jag var med om något liknande för några år sedan, det var en häst som var så rädd för hovisen, varje gång han höjde rösten så stapplade han bakåt varpå hovis blev skitarg o smockade till hästen med en träklubba i magen!!:eek: sen blev han ju som på nålar varje gång hovis tog i honom! gillade inte honom alls :mad: ( ägaren var där men sa inget, o hon hade haft honom många år... så jag sa inget.) Bytte hovis o stall ganska snabbt kan jag meddela...

Har inte läst allt men... det är ju faktiskt skillnad på att slå och slå. min fd hovslagare kunde "klubba till" våra hästar om dom hittade på nåt, hängde sej på honom, hotade eller va som helst. Men det handlade ju inte om slag som hade kunnat spräcka revbenen el dyl på dom!! Utan bara en tillsägning som fick dom att skärpa sej.
Kan ju vara svårt att se på håll hur hårt han har slagit, om han inte måttat ett ordentligt slag o riktigt flygit på henne men det har jag svårt att tro.

Jane_Done skrev:
Jag har en importhäst som är huvudskygg och blir extremt stressad i hovslagarsituationen. Min nuvarande hovslagare såg snabbt att hästen var rädd och använde ett väldigt diskret kroppsspråk och var noga med att inte röra sig hastigt och speciellt inte runt huvudet och mumlade något om att hästar från "mitt importland" ju kan få känna på en del.

Däremot skulle hästen inte komma på tanken att ge sig på en människa.

Sen kan man ju fundra äver att det är så pass många som har råkat ut för slående hovslagare här i tråden, mig inräknat. Varför är det så?
Det finns alltid undantag, av en eller annan orsak.
Men det jag reagerade på var att det tydligen är så himla vanligt att "alla" har haft snälla hästar från börja, som fått stryk av en hovis och numera knappt går att sko.
Det får iallafall mig att fundera, eftersom jag aldrig sett en anlitad hovslagare ge sig på en häst med klubba och tång eller vad det nu är.
Däremot har jag sett dem "knacka" med verktygen på hästen för att få hästens uppmärksamhet.
En väldans stor skillnad.

Däremot har jag sett dem "knacka" med verktygen på hästen för att få hästens uppmärksamhet.
En väldans stor skillnad.[/QUOTE]

Självklart är det så, men det är ju inte det vi pratar om här...hade vart en ganska meningslös tråd då..

Dova skrev:
En väldans stor skillnad.

Självklart är det så, men det är ju inte det vi pratar om här...hade vart en ganska meningslös tråd då..[/QUOTE]
Jaha? :confused:

*KL*
Håller med om mkt här.
Hästen bör vara väluppfostrad av ägaren, för hovisens skull.

Sen tycker jag oxå att hovisen ska ha överséende med högdräktiga ston o andra som har fysiska eller psykiska tillkorta kommanden.

Min val. som skulle verkas vid fångbesvär i somras hade lite ont o satte ner en hov en gång.
Hovis sa ingenting om det, för i normala fall står hästen som ett ljus.

det är lite samma sak med att hästen inte ska hänga på hovisen som att den inte ska tillåtas att använda bettet som ett 5-e ben vid ridning.
Min hovis brukade följa med hästen ned om den ville hänga, då blev det obekvämt o den balanserade upp sig igen.

Om man har mkt. flugor i stallet kan man linda benen för att undvika bensprattel vid skoning.

Är alltid MED vid skoning. Då kan jag säga åt min häst.

Jag har varit med om en liknande händelse med min valack som idag är 6 år. Han blev slagen av en hovslagare med hammare i ryggen som 3-åring, då han inte stod still. Jag betalade, men snacka om att jag var förbannad :devil: Hovslagaren försökte förklara sig och bad om ursäkt, men vad hjälpte det mig och min häst. Skadan var skedd och det sa jag till honom. Aldrig mer att han fick sko min häst. Tyvärr har detta satt sina spår och min häst blir nervös vid skoning. Tack och lov har jag idag en lugn och duktig hovslagare, där det funkar bra. Jag är dock alltid med när mina hästar skos.

Mitt råd till trådskrivaren; betala fakturan från hovslagaren men anlita honom ALDRIG mer!

Jag skulle behålla honom om jag var nöjd för övrigt.
Här har du ett gyllene tillfälle att få en hovis som garanterat inte slår din häst igen.
Vad vet du om vad andra gör i en liknande situation.

förresten så skulle du väl vara med hädanefter?

Mitt råd till trådskrivaren; betala fakturan från hovslagaren men anlita honom ALDRIG mer![/QUOTE]

jag kommer aldirg anlita honommed, men som jag skrevhär tidigare så behövde jag int ebetala hovslagaren de 800 kronorna, eftersom han tyckte det var värt dom pengarna att han upptäckte att hans hovslagar kompis int evar en vän genom att snacka skit om honom.
Så tydligen gjorde jag han en tjänst?
Ja ja...ja slapp betala iallafall...och som sagt kommer han inte i närheten av in häst igen...

Vad bra! Jag uppfattade inte att det var så.

Lycka till med att hitta en ny bra, snäll och lugn hovlsagare!!

fyfan va sjuk hovis! :crazy: :mad: Man slår INGA hästar med hammare och framförallt inte ett dräktigt sto :eek: :mad:

Jag har också vart med om en våldsam hovslagare. Betalade för verkningen och bestämde mig för att den människan aldrig kommer sätta så mycket som stortån i mitt stall igen.
Skiter blanka fan i om framtida hyresgäster anlitar den hovisen. Hon har skott/verkat sin sista häst i detta stall.

Bill skrev:
En smäll med skaftet på en hovslagarhammare är inte hela världen för en häst, de brukar sparka varandra och de sparkarna spelar i en helt annan division än hammarskaftet, så jag tycker att du överreagerar. Hästen är ju trots allt en häst.

Ursäkta, men vad fan ska det betyda?!
Bara för att hästar sparkar varandra i hagen (vart en underlägsen häst dessutom kan fly om det behagar) betyder det väl fan inte att man får smälla till en häst med tillyggen?! :eek:

Kan säga att om en häst är rädd/änslig från början, så blir den inte ett dugg lugnare av att bli slagen, speciellt inte på ett ställe vart den dessutom sitter fast och inte har utymme att fly.
Då, har man skapat en farlig situation för både sig själv och hästen eftersom hästens enda skydd som finns i den situatioen är att slåss tillbaka alt. försöka komma lös till varje pris.

Ta och lugna ner dig nu!
Och var seriös om du vill att nån ska bry sig om vad du har att säga.

betala fakturan förutsatt att han har gjot det som fakturan säger.

att hovslagaren slagit din häst tycker jag att du ska ta upp med din hovslagare! säg som det är - att du fått höra det av en som var i stallet & att detta gjorde dig arg, besviken eller vad du nu kände..- säg att du anser att han/hon handlat orätt mot din häst & att du därför inte längre vill använda dig av dennes tjänster.. Säger han/hon att det är en lögn så får du ju ta ställning till det i så fall..

att inte tala med hovslagaren utan att "gå runt den heta gröten" är inget konstruktivt bemötande. Det slutar med osämja, skitsnack och förtal - gå till källan - ta tjuren vid hornen - tiga är silver men tala är guld.. ja du fattar va´? ;) :D ;)

Tycker det är helt sjukt att vissa här verkar tycka att det är ok att "banka till" hästar ibland!:eek:
Det är aldrig aldrig någonsin ok att slå en häst, speciellt inte om den inte har nånstans den kan fly, såvida inte hästen attackerar först (som Sammet nämnde innan). Står hästen inte still, försöker dra åt sej benet osv är det träning den behöver (företrädelsevis av hästägaren) och inte stryk. Det lär den inte stå mer stilla av! Är hästen inte tränad är det bättre att hovslagaren säjer att han återkommer när hästen lärt sej alt att man betalar hovslagaren extra för att träna tillsammans. Med dräktiga ston, föl, unghästar, skadade el sjuka hästar är det dock självklart att man ska ta det lugnt och bla låta dom ta pauser där dom får sätta ner benet. Den hovslagare som inte vet det bör inte ha något med hästar att göra!:mad:

pannkakssmet skrev:
Jag blir så trött på hovslagare som ska uppfostra hästarna! :mad:

Jag betalar för att få hästen skodd/verkad, inte hunsad/uppfostrad!

Hur vore det om ägarna såg till att ha hästarna uppfostrade då????

DEina hästar kanske är det, men lååååångt ifrån alla har normalt hovslagar hyffs på sina hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat