Hovslagare - en art för sig eller?

Sv: Hovslagare - en art för sig eller?

Har drygt 250 hästar och ca 50 Hästägare i min kundkrets. Jobbar vardagar mellan 10.00-18.00 och allt ligger på sk "rullande" 6 veckors schema där allt är förinbokat..

En fråga. Hur många hästar har du som avviker från 6v schemat?

*KL*
Funderar på 2 saker som några inlägg handlar om:
1. Att kunden kan - så man står över sin hovslagare och kollar etc.

Tror att det handlar om ryktet (som även hovslagare är duktiga p att sprida) att det finns så många okunniga hovslagare. Då är det bäst att kolla. Sen tror jag också att det är en "just nu i samhället" -fråga. Alla vet allt. Är du förälder vet du mer än läraren hur skolan ska skötas etc.

2. Att kunden ringer och frågar i tid och otid om allt och inget.

Ser paralleller med läraryrket där också. Föräldrar ringer i tid och otid om de har förtroebdet för en, och frågar om allt. Sätter man inte stopp får man veta allt om deras sexliv och relationer till alla släktngar och annat. Tror att det också beror på samhället. Vi har inte tid med varandra och vet inte vem vi ska lita på. Så vi utser några att lita på som hovslagare, frisör, lärare, bonden som levererar höet :angel:. etc.

kl

Jag har en hovslagare som jag varit väldigt nöjd med på alla sätt och vis ända till i höstas då han började ta emot elever. Inte mig emot att de är med och kollar. Problemet är att nu har jag efter att ha tyckt att vi fått mer tappskor och att skoningen ej är som innan fått veta på omvägar att det är eleverna som skott vissa hästar. Borde inte hovis ha informerat mig om detta? Jag har valt just denna hovis eftersom han skor bra enligt mig, och det är hans tjänst jag betalar för, inte för att någon elev ska få öva på mina hästar. Kan tillägga att jag ej är med vid skoningen då han kommer under min arbetstid, en anställd i stallet tar fram hästarna åt honom. Tyvärr är det ont om hovslagare och denna är som sagt bra förutom att eleverna tydligen skor ibland. När jag konfronterade hovis sa han att eleverna tar av de gamla skorna och filar till det sista när hovis har skott, men enligt den anställde helskor de ibland.

Nej men det skrev jag ju!

Men samtidigt när du är och skor, stör det dig då oxå om någon frågar?

För upenbarligen har du kunskaper som du delar med dig här på buke (har läst i andra trådar om hältor som du svarat i) som enligt mig visar på en stor kunskap om ben och hovar.
Sen är det ju så att i många fall kan foderstater visas sig just på hoven på hästen.
Så för mig är det ganska naturligt att fråga hovis om andra grejor än bara hovarna. Men jag kanske är lite konstig?

MVH Russin8

Senast ändrad:

Jag måste nog säga att jag uppfattade ditt inlägg som mer korkat än det som kom från BOJ, jag delar ju som du förstår samma erfarenhet eftersom jag har detta på nära håll.

Nej men det skrev jag ju!

Men samtidigt när du är och skor, stör det dig då oxå om någon frågar?

För upenbarligen har du kunskaper som du delar med dig här på buke (har läst i andra trådar om hältor som du svarat i) som enligt mig visar på en stor kunskap om ben och hovar.
Sen är det ju så att i många fall kan foderstater visas sig just på hoven på hästen.
Så för mig är det ganska naturligt att fråga hovis om andra grejor än bara hovarna. Men jag kanske är lite konstig?

MVH Russin8

Det stör mig inte alltid att bli frågad, men det är ju skillnad på att få en fråga som är för stunden relevant och att bli utrfågad med tusenfrågor så fort man kommer innanför dörren...
Och är det nåt jag KAN så är det ingen fara, men bara för att jag har ett diplom där det råkar stå häst på så innebär inte det att jag är expert på ALLT inom hästvärlden!? Tänder tex kan jag ingenting om...ändå vill folk att jag ska titta och raspa och svara på frågor, att jag sen säger att jag ingenting kan verkar inte folk vilja ta hänsyn till!?

Och som sagt, jag är inte så glad när dessa tusenfrågor kommer söndagkvälll eller lördag morgon eller fredagkväl eller när det inte är viktigt!
Akutfall är välkomna alla dygnets timmar, men en tappsko eller lös söm eller annat halvoviktigt kan man vänta med till normaltid!

Jag har världens bästa hovslagare,jag står i ett stall där ägaren är utbildad hovslagare med egen smedja,skor både varmt eller kallt efter önskemål! Skoschema upphängt i stallet,hon hämtar och lämnar i hagen,vi behöver ej närvara! :)

I förra stallet hade jag även en kanonhovis,kunde ibland slarva lite med tiderna,men "påminde" man honom på morgonen om skoningen,så var det inga problem! Kunde även komma ut en fre-lör-kväll om man skulle iväg på en distansritt eller något för att kolla så att skorna satt ordentligt! Och han visste att de blev en flaska "gottgott"!:)

Nu har pållan gått utan sko i två veckor - och inte blivit riden på lika länge! Hon blir ett nervvrak med en vilodag! Hovis skulle komma idag men nädå, struntade visst i det utan att höra av sig. Kul med ny häst.

Nu har pållan gått utan sko i två veckor - och inte blivit riden på lika länge! Hon blir ett nervvrak med en vilodag! Hovis skulle komma idag men nädå, struntade visst i det utan att höra av sig. Kul med ny häst.

Ja....men det är inte okej....Hade du bott närmare hade jag kommit och tagit hand om det...

Jag har under de 7 år jag ägt häst haft 3 olika hovslagare. Två utav dessa har alltid kommit, varit i någorlunda tid och ringt om de inte kommer. den tredje hade en kort karriär som hovslgare hos oss.

Nuvarande hovis kommer alltid och det är inte heller några problem att slå på tappskor osv. Har nu upptäckt det ovärderliga i att ha en hovslagare som inte bor mer än 1 mil bort, speciellt i somras när han var hos oss 1-2 gånger i veckan med allt krångel som det var hos de små hästarna. Hade aldrig fungerat med någon som bor eller huuvudsakligen arbetar 5 mil bort. Huu. :eek:

Och är det nåt jag KAN så är det ingen fara, men bara för att jag har ett diplom där det råkar stå häst på så innebär inte det att jag är expert på ALLT inom hästvärlden!? Tänder tex kan jag ingenting om...ändå vill folk att jag ska titta och raspa och svara på frågor, att jag sen säger att jag ingenting kan verkar inte folk vilja ta hänsyn till!?

Det måste ha varit evigheter sedan jag var med om att någon bad hovis att raspa tänderna (förr var det alltid hovslagaren som raspade hästens tänder, men det vet du säkert, oj vad gamal jag känner mig nu). Du menar alltså att det fortfarande finns de som frågar om du kan göra det? :rofl:

Mvh

Tora

Har hört mycket om folk som har detta problem men jag har aldrig haft en sådan hovis som inte kommer/hör av sig etc.

Det enda jag saknar med min hovis från Sthlm är att med honom bokade jag nästa tid när han var på plats och skodde.
De hovslagare jag haft sedan jag flyttade har alla kört med det systemet att jag får ringa när det börjar bli dags och så bestämmer man en tid då. Vilket med första hovslagaren här uppe ledde till att när jag ringde hade han gått på semester de närmaste tre veckorna.. :S
Då blev det så att jag ringde en annan och sedan dess har han skott våra hästar. Han kommer så punktligt att det är skrämmande. Men kan å andra sidan ha långt till nästa lediga tid så man får ringa honom i god tid.

För mig är de viktigaste kvaliteérna hos en hovslagare att han kan sitt jobb, att han är beredd att förklara och diskutera med mig och kunna föra en dialog om hur hästarna ska skos. Eftersom jag rider distans där hästen under tävlingssäsong sliter ut sina järnskor på tre fyra veckor, behöver jag en hovslagare som kan sko bra trots att han inte kan verka nämnvärt mycket. Han måste även förstå vilket slitage grenen innebär.
Här uppe finns otroligt mycket travhästar och många hovslagare tycker att man kanske borde prova på aluminiumskor som är lättare etc. Då har de inte förstått slitaget distans innebär eftersom en aluminiumsko i stort sett skulle försvinna efter någon mil på asfalt.

Sen har jag lika stor respekt för hovslagare som för andra yrkesutövare, ringer mycket sällan på helger om det inte är bråttom och då endast dagtid. (Min nuvarande kör med principen att sänga av mobilen på helger och det tycker jag är en bra idé.)

Tappskor slår jag oftast på själv om jag hittar dem och de inte är böjda. Så jag brukar inte behöva ringa ut hovis om detta om det inte är mitt i tävlingssäsong då det ska vara sulor och silikon och det är 200% viktigare att hästen är perfekt skodd.

Senast ändrad:

Tycker själv att det verkar finnas två typer av hästmänniskor. Antingen jättetrevliga eller väldigt knepiga. Mkt få som är mellanting.

Om det även gäller hovslagare kan jag inte riktigt uttala mej om då dom tre jag har haft har varit jättebra! Sen vet jag inte om det enbart är för att dom blir helt faschinerade av pållens fötter (smått intressanta uppenbarligen ur hovissynpunkt) eller om jag bara haft väldig tur....

Äntligen så har hon skor på fötterna! Ringde ut en annan hovis som kanske kunde komma och se det kom en hovis! Som tyvärr har fullt upp i övrigt. Nåja, vi har en inbokad tid med den gamla och de tiderna brukar hållas med någon dag plus eller minus iaf.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 093
Äldre Är det någon mer här som har en eller känner någon som har? Om det är så är det bara jag som råkat illa ut eller är det strul med...
Svar
12
· Visningar
1 269
Senast: Energi
·
Hästmänniskan Kom ingen hovslagare idag... mitt sto har typ 1 mm sko kvar och ena bak börjar glappa.. Jag bokade tid med de andra i stallet tills...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: Domino_s
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar