Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du bor i såna trakter att dessa problem inte bör kunna uppstå, det finns gott om hovslagare i trakterna runt omkring dig. Däremot vet jag att många hovisar ratar kunder, men det beror på att de själva försett sig med eget rykte.
Så till min undran: Ungefär hur många kunder har en genomsnittlig hovslagare under en vecka? Är man så uppbokad att man inte ens kan ringa upp en kund?
Så sant.....bara för att jag råkar vara hovslagare så är jag även(bortsett från allt i inlägg 25) sadelmakare,sadelutprovare foderexpert med mera med mera.....
Att man har ett slags diplom inom en inriktning så är det tydligen allomfattande vad-gäller-häst.
Jag blir misstänksam här nu har du varit trevlig flera gånger mot mig, vad har du i kikaren?
Hehe.....flera gånger??? En gång ingen gång, två gånger en vana...
Så till min undran: Ungefär hur många kunder har en genomsnittlig hovslagare under en vecka? Är man så uppbokad att man inte ens kan ringa upp en kund?
Trist at det inte går att lägga dig på "ignorera listan", då hade du varit där för längesedan.
Kan bara svara för mig själv som yrkesarbetande hovis. Jag kommer (oftast) i tid. Svara (nästan) alltid i tfn. Får jag en tappsko så åker jag så fort jag kan.
MEN jag svarar INTE i telefon söndagmorgon klockan 6 för att hästen inte vill gå i skänkelvikningtrippelsluta osv... Eller fredagkväll klockan halv tolv för att hästen inte vill äta fjorton kilo betfor ELLER samma söndag klockan ett på natten för att flytta fram skoningen om 2 veckor en halvtimme.
Jag har ca 5 kunder per dag lite varierande(skor iaf 5 hästar om dagen med varierande antal ägare), håller jag på med en stökig/orolig/rädd häst svarar jag INTE, då ringer jag upp när jag är färdig. Eftersom min telefon ringer oavbrutet kan jag inte alla gånger ringa upp alla missade samtal, då får helt enkelt vederbörande ringa igen. I dags datum har jag ca en månads väntetid på skoning, så uppbokad är jag.
Så även om jag inte svarar så får man bara ringa om en stund. Jag tar akutfall om jag inte har hunnit dricka ett glas vin till maten på fredagkväll(typ...)
Jag kan inte begripa att vi hov-arbetare förväntas svara ALLA 24timmar om dygnet och stå i givakt inom 5 minuter också på dygnets alla timmar och svara på idiotiska frågor dygnet runt...är det ett akutfall är det givetvis jätteviktigt, men för att ta några exempel:
lördagmorgon kl 6.45 hästägare ringer och meddelar att det måste vara nåt fel på hästen. Det tar ca 10 minuter att få fram att hästen inte gick "som vanligt". Jag frågade om hästen var halt, det var den inte men den gick inte som vanligt på skänkelvikningarna. Problemet var att den tog bettet och slet den ur handen på ryttaren.
Självklart en hovslagarrelaterad fråga klockan tidigt! Eller hur?
(att hon sedan bytt sadel samma dag hade hon inte en tanke på)
Eller exempel2:
Hästägaren ringer mig fredagväll kl. 22.30 och KRÄVER att jag ska infinna mig om 10 minuter i hans stall(tar till att börja med 30 minuter att köra dit) för att slå på en tappsko, DET VAR JU JAG SOM GJORT ETT DÅLIGT JOBB!!! Det var som sagt fredag och ajg var på fest och var således inte heeeelt nykter. För stunden kunde jag inte komma på när jag varit där och skott men en koll i kalendern så visade sig att det var 50 veckor sen jag skodde hästen ifråga...en tappsko på nästan ett år...skitdåligt jobb jag gjorde va?
Exempel 3:
Söndagmorgon igen. Hästägaren ringer mig klockan ganska tidigt för att sitta och surra en halvtimme om betfor...!? Vad hon egentligen ville vet jag fortfarande inte.
Jag har inte lust att vara foderexpert, pälsexpert, veterinär, ridinstruktör, dressyrspecialist, hopp-hinder-expert, psykolog samt vara den som plockar in och ut hästarna som jag ska sko.....
Det förklarar inte dina erfarenheter om hovslagare, men så här ser det oftast ut för oss...Ursäkta, men ni hästägare kan vara ganska jobbiga nu med;-)
Självklart klantar även jag mig, som till exempel den dag då jag kom till stallet på exakt utsatt tid. Ingen där, inga hästar ingen lapp...ringer och domderar ut hästägaren som efter en stund kommer rusandes ursäktandes och jag är märkbart irriterad. Så efter första hästen är skodd så ringer en annan hästägare och undrar var i hela friden jag håller hus...?
-Vadå? Jag kommer ju imorgon?
-Nä, du skulle komma idag...
Då hade jag vänt på dagarna...så i ett stall stod där en person och väntade och i det stall jag befann mig i så stod jag(slavdrivaren och piskade liv i en förvirrad hästägare som inte kunde begripa hur hon kunde ta fel på dag.....men det löste sig till slut...
Sen är det ju faktiskt så att en utbildad hovis kan mycket om anatomi. När jag får problem med benen på min häst så kan jag mycket väl fråga hovis, dom brukar kunna ge väldigt bra svar.
Är uppvuxen med en pappa som är hovslagare och han är väldgit duktig på ben när det gäller hästar.
Så jag tycker att du ska ta det som en komplimang att dina kunder frågar dig om andra saker, dom uppfattar tydligen dig som väldigt kunnig inom häst
"men du är ju hästmänniska...?!!". Så alltså ska vi alla vara uppe kl 5 på morgonen alla dagar i veckan, eller?