*knapplån*
Det är inte utan att man blir lite förvånad över hur folk väljer att bedriva sina verksamheter. Till att börja med: sätta in kundens pengar på ett verksamhetskonto med underskott? Vem i hela friden vill riskera sina pengar hos någon som gör något dylikt?! Verksamheten går alltså så dåligt att det inte finns kapital, utan man måste kräma ut förskott av sina kunder, för att finansiera tidigare affärer. Alternativet är ännu mer skrämmande: att kundens pengar gått till privata omkostnader. Hur seriöst känns det? Tar man emot kundmedel för att betala kundens varor som kunden beställt får man antingen tillse att kunden betalar direkt till leverantören (att föredra om man har svårt att skilja mitt från ditt) eller göra som andra, vettiga verksamheter. Upprätta kundmedelskonto som är särskilt från övrig ekonomi. Det är svårt att förstå varför detta inte gjorts, om det inte var så att pengarna från början var menade att täcka upp befintliga ekonomiska brister.
Alla övriga, underliga ursäkter för att inte uppfylla de löften som givits (privat eller i verksamheten?) är ju bara ett pinsamt bevis för hur man väljer att driva sina affärer (privata eller i verksamhet). Kunder ska aldrig behöva bli lidande för att man har privata problem - vem vågar då ge sig in i affärer med vem det nu kan vara? Att dröjsmål kan uppstå är ju i de flesta fall OK (och det är också reglerat i lag vad som ska kompenseras och hur om detta sker), men att kommunikation helt uteblir under förevändning att det inte finns internet under ett par veckors flytt? Nä, men hur har man då valt att lägga upp sin verksamhet? Utan telefon och utan internet? Vem vågar vara så sårbar och förvänta sig att det ska fungera?
Återigen: det är förvånande att välja att driva sin yrkesmässiga verksamhet på det här sättet, och det borgar knappast för ett seriöst intryck - något som jag kan känna är viktigt om man ska starta upp ytterligare verksamhet. Goda kundrelationer är A & O, annars är man snabbt bränd. En missnöjd kund kan på sikt och genom att informera om sina upplevelser sätta stopp för mycket. Det behöver man bara titta på andra verksamheter för att inse.
Att sedan skylla på kunden känns bara oproffsigt så det formligen skriker. Vad finns det som säger att detta inte drabbar nästa, nästa och nästa kund som väljer att lägga pengar i samma händer?