Sv: sadelkrångel
Jag måste bara fråga:
hur kommer det sig att du handlar något utan att ta kvitto? Det är inte menat att skuldbelägga dig, du har tidigare hänvisat till en hjärnskada och jag förstår att livet med en sådan kan vara svårt.
Men kvitto får man ju vid alla köp! Särskilt noggran med kvitto är man väl vid köp över 1000:- ? Jag har lite svårt att tänka mig att du glömt bort kvittot, eller att säljaren glömt bort kvittot. Det känns som om något är lurt....
Kan det vara så att ni hade någon form av överenskommelse att det inte skulle vara kvitto??
Jag har svårt att tänka mig att äger man häst och har ägt häst så har man så bra koll på sin vardag att man kommer ihåg att ta kvitto på ett köp på 20.000. Jag befarar att ni har haft en överenskommelse med kvittolös betalning/svarta pengar. När man använder sig av den formen av betalning så försvinner nästan all form av "försäkring" för att kunna hävda sin rätt i framtiden.
Som jag läser din text så läser jag att du betalt hästen svart. Ni har båda två bytt pengar, stor summa pengar, mot en häst, utan kvitto=svart. Ni har båda varit överens om detta vid köpetillfället.
Att glömma bort kvittot på grund av att man förlorat sin häst och varit i något slags dilirium, avfärdar jag som en dålig bortförklaring. Jag tycker det är bättre att man skriver som det verkligen är så är det lättare att försöka hjälpa och komma med förslag på hur man ska lösa situationen.
De allra flesta människor köper saker svart, utan kvitto, det är inget konstigt med det. Det som gör mig arg är att människor blir så förvånade och arga när problem senare uppstår, och de är i princip är rättslösa i sammanhanget. I stället för att bli arg på den andra parten, så borde man bli arg på sig själv att man varit så vårdslös med sina hård förvärvade pengar.
För övrigt följer jag tråden och läser med intresse hur det kommer att gå.
Jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin fått kvitto när jag köpt häst, eller för den delen skrivit något när jag sålt häst, däremot har det alltid skrivits köpekontrakt, därför tänkte jag inte på kvitto vid detta köpet heller plus att jag litade på människan.
Vad gäller min hjärnskada så saknar jag höger pannlob, detta låter värre än vad det är, jag har inte nedsatt intelligens på något sätt tvärtom faktiskt, har enligt tester högre IQ än en genomsnittssvensk, det hjälper föga då jag har ett antal
kognitiva handikapp som gör att jag uppfattar människor ganska annorlunda och är väldigt impulsiv bl.a. Jag brukar inte använda min skada som en bortförklaring, men i detta läget är det befogat anser jag.
Jag inser ju själv hur illa hela historien låter och hur korkad jag framstår, men jag litade ju på människan blint och agerade väldigt naivt (det är lätt att vara efterklok).
Som jag nämnde tyckte jag att hästaffären gick bra (dock utan kvitto då) och jag tänkte att sadelhistorien skulle lösa sig lika lätt, nu hade jag fel där. Hästen är säljaren inte intresserad av och hen har ingen anledning att ta honom ifrån mig och skulle inte tjäna på det heller då den personliga situationen för hen är alldeles för komplicerad.
Som jag skrev här tidigare i tråden, träffade jag säljaren som hastigast i måndags, jag fick då 2000 kr som en liten avbetalning plus att jag kom överens med X som vill köpa Espaniolan jag lånar att hon får köpa den först när jag fått en ny sadel så att jag kan rida min häst och att hon då ger mig pengarna för sadeln (5000) direkt så att säljaren inte kan "slarva bort" dem.
Det jag tror att jag måste göra nu är att lägga upp en avbetalningsplan så att säljaren inte drar ut på det hela och bara ger mig en liten peng när hen känner för det utan att hen måste ge mig t.ex.
minst en tusenlapp i månaden gärna mer och det måste vara helt avbetalt inom en viss tidsperiod. Någon sadel kommer jag ju aldrig att få från denna säljaren iaf, så det känns som om att antigen går hen med på avbetalningsplanen eller så anmäler jag det hela till någon lämplig instans.