Hovslagare blir dissad av vetetrinär & vad gör jag?

phie

Trådstartare
Hade veterinären ut för vaccinering, och vi pratade lite allmänt om hästens hälsa. Min häst har haft en ligamentskada, och vi håller så sakteliga på att sätta igång med ridning. Veterinären kommenterade då hur hästens framhovar ser ut, och ansåg att hovslagaren gör ett uselt jobb när han skor. Hoppsan!

Hästen brukar bli lång i tårna fram, och har små fjuttiga trakter som aldrig växer till sig. När hästen blir verkad så tas det bara från tån, men inte tillräckligt enligt vet. Bakåtbruten tåaxel=stora risker till skador om jag nu ska sätta igång pålle anser vet.

Jag håller med att hästen är lång i tårna, men det har aldrig slagit mig att hovslagaren gör ett dåligt jobb. Han tar helt enkelt för lite, eftersom det är 3-4 veckor sedan sist och pålle ser ut som han gör. Bryskt uppvaknande för en redan sliten matte...

Hur sjutton startar man en sådan dialog med sin hovslagare utan att bli omyndigförklarad, baserat på veterinärens åsikter? Vet. tyckte helt sonika att jag borde byta hovslagare, för hästen kan ju inte se ut sådär efter 3-4 veckor. Oj :eek: Jag vill ju gärna ha kvar min hovslagare, men inte på bekostnad av hästens hov- och benhälsa. Är det "bara och byta" eller ska man prova med öppen dialog med hovis innan man letar nytt?

Senast ändrad:
Sv: Hovslagare blir dissad av vetetrinär & vad gör jag?

Prova att prata med din hovslagare om det? Att du vill att han tar mer av tårna, med de argument som vet. lade fram för dig? Är han proffessionell i sin yrkesroll så kan han ta det. Du behöver ju faktiskt inte idiotförklara din hovslagare bara för att du lägger fram ett önskemål, du behöver ju inte tala om det i termer som att han gör ett dåligt jobb utan bara mer att du vill att han tar mer p.g.a. den och den anledningen.
Kan han inte ta det, ja, då är det nog faktiskt dags för en annan hovslagare...

Är han professionell bör han kunna ta det, helt sant. Tack!

Hade veterinären ut för vaccinering, och vi pratade lite allmänt om hästens hälsa. Min häst har haft en ligamentskada, och vi håller så sakteliga på att sätta igång med ridning. Veterinären kommenterade då hur hästens framhovar ser ut, och ansåg att hovslagaren gör ett uselt jobb när han skor. Hoppsan!

Hästen brukar bli lång i tårna fram, och har små fjuttiga trakter som aldrig växer till sig. När hästen blir verkad så tas det bara från tån, men inte tillräckligt enligt vet. Bakåtbruten tåaxel=stora risker till skador om jag nu ska sätta igång pålle anser vet.

Jag håller med att hästen är lång i tårna, men det har aldrig slagit mig att hovslagaren gör ett dåligt jobb. Han tar helt enkelt för lite, eftersom det är 3-4 veckor sedan sist och pålle ser ut som han gör. Bryskt uppvaknande för en redan sliten matte...

Hur sjutton startar man en sådan dialog med sin hovslagare utan att bli omyndigförklarad, baserat på veterinärens åsikter? Vet. tyckte helt sonika att jag borde byta hovslagare, för hästen kan ju inte se ut sådär efter 3-4 veckor. Oj :eek: Jag vill ju gärna ha kvar min hovslagare, men inte på bekostnad av hästens hov- och benhälsa. Är det "bara och byta" eller ska man prova med öppen dialog med hovis innan man letar nytt?

Svårt att svara på men jag skulle först kräva ett intyg från veterinären att hästen är genomgången bak och inte har något trama i den bakre regionen.

Jag har sett mer än en gång detta fenomen men vid en mer ingående analys så har det visat sig att hästen primärt har ett trauma i bakre regionen som secundärt leder till den hovformen fram. Av en eller annan orsak så kan vi ju redan konstatera att den överbelastar framhovarnas bakre del och inte ens i närheten av själva hovleden. En häst med kraftig exteriör fram o/e väldigt långa veka kotor kan oxå uppvisa detta "fenomen".

Det bästa för att både hovis och veterinär ska försöka komma till rätta med individens avvikande belastning är om båda är med vid nästa skoning så vet, får se hovens verklaga struktur och tillväxt efter att skorna är avtagna och sula/stråle är renskurna. Hovis får ta del av vet:s rekomendation och erfarenhet eftersom det även kan vara så att hovis är lite "feg" att korta tån tillräckligt. Fyra ögon ser mer än två.

Naturligtvis blir inte detta en billig historia men kan för alla tre parter vara väldigt givande.
Lycka till.

Vore intressant att få se bilder. Det är svårt att veta vad som är rätt...

Kan försöka koma ihåg att fota imorgon!

Tack för ett bra och konstruktivt inlägg :bow:

Jag skulle ta upp det med hovslagaren, att veterinären vill se betydligt kortare tå. Endera har då hovslagaren en god motivering om varför tån inte kortas mer/bör kortas mer, eller så kommer tån kortas. Om det är en bra hovslagare.

Skulle absolut ge hovslagaren en 'chans', dvs ta en dialog. Jag har aldrig haft problem med det, så ser inte varför du skulle bli omyndigförklarad. I ena fallet ville kliniken se ett beslag som hovslagaren inte trodde på. Hovslagaren förklarade sin syn, men tyckte att det är min häst och ville jag prova så absolut. Och la till att det ju KAN fungera ändå, även om han inte tror det. Jag valde att prova. Det fungerade INTE, och hovslagaren sa inte ens 'vad var det jag sa'.

Sen har det varit just ett önskemål om en liten ändring i befintlig skoning, där jag helt enkelt sa till hovis (en annan än ovan) att 'veterinären vill att xxxxx för att yyyy' och hovslagaren bara konstaterade att 'då gör vi så'.

SEn r jag iofs noga med att vidarebefodra positiv feedback från veterinärena med, vilket kanske hjälper upp det hela. Men som sagt, har du en bra/vettig hovslagare är det bara att ta upp att veterinären vill att tån r kortare. Du behöver ju inte kanske nämna just att vet sågade hovslagaren vid fotknölarna dock... ;)

Skaffa en annan hovslagare!

Jag fick samma besked från en duktig veterinär för många år sen. Jag var bara 13 år och hade ingen större koll på skoning, tog bara samma hovis som alla andra i stallet sa var bra. Det var då jag lärde mig att man inte kan lita på folk och är tvungen att skaffa sig egen kunskap!

Ingen ide att försöka omvända en hovis som gammelskor. Byt till en som förstår sig på hästars anatomi!

Man är inte livegen sin hovslagare. Ta ut en annan och försäkra dig om att det är en utbildad. Gör inte stor sak av det hela, men fråga lite försiktigt om hur denna hovslagare bedömer den förre hovslagarens jobb. Eller lägg ut bilder här, det finns en hoper av hovslagare här för det mesta att rådfråga.

Hälsning Maja

Glöm sedan heller inte att alla veterinärer verkligen inte har koll på hovar och hovslageri, vi har bla en veterinär i denna delen av landet som har väldigt egen uppfattning och ideer vad gäller hovar, helt uppåt väggarna är de, han är numera en visa bland hovslagarna, hade de skott efter hans önskemål så hade iofs veterinären tjänat bra med pengar när han skulle ta hand om alla halta hästar.

jag och några andra i stallet ville ha en lite annorlunda skoning på våra hästar än den hovslagaren brukar göra. Vi påpekade det att vi gärna ville att han gjorde mer så istället, han sa ungefär "javisst" och gjorde ett guldjobb :love:

Prata du med din hovis, man behöver inte göra så stor grejj av det!

Ingen ide att försöka omvända en hovis som gammelskor. Byt till en som förstår sig på hästars anatomi!
[/QUOTE]
jag vill ha en hovalagare som skor på ett äldre sätt just för att de skor efter hästens anatomi. Har träffat på allför många nyutbildade som ej skor efter hästen utan efter mode = långa tår och låga trakter. Usch! Vill jag inte ha till min häst.

jag vill ha en hovalagare som skor på ett äldre sätt just för att de skor efter hästens anatomi. Har träffat på allför många nyutbildade som ej skor efter hästen utan efter mode = långa tår och låga trakter. Usch! Vill jag inte ha till min häst.

Långa tår och korta trakter :eek:
Nej, tvärtom i sådana fall! Min "modernutbildade" hovis skor korta tår och lagoma trakter!

Jag håller med de andra. Ha en dialog mellan dig, vet och hovis. Min hovslagare är kanon och frågar man så förklarar han varför han gör på ett visst sätt och ber jag honom på vets inrådan sko på ett sätt så gör han det.
Jag har ju en gammal ponny som har en cysta i ena bakknät och där måste hon ha korta tår och kilar bak för att underlätta överrullningen och man märker verkligen skillnad på henne. Sen så är det ju så att vissa hästar behöver tätare skoningar än andra och det får man ju också ta i beaktning.

Men som sagt, så länge du är rak och öppen med din hovis så brukar det bli bra! Alltid bra att ha flera kunniga att bolla idéer med:)

Veterinärers kunskaper när det gäller hovar är inte alltid på topp. Tycker du ska höra vad din hovis har att säga om saken. Är han professionell har han säkert redan en tanke bakom sitt sätt att verka din häst. Har han inte någon bra förklaring som du köper skulle jag se mig om efter någon utbildad/erfaren hovslagare.

Jag skulle nog konsultera en annan (utbildad) hovslagare först för att få ytterligare en yrkesmans (kvinnas) åsikt.

Ojdå, det låter ju inte bra. Jag hoppas de hovisar du pratar om inte är från Skara ;) Min egen är helt grön och ger inga långa tår eller låga trakter. Han tittar på min häst och anpassar skoningen efter det och efter mina önskemål (tjocklek på skor, sulor ect).
Men om du upplever att det är ett bekymmer (och om bekymret kommer från SKarautbildade hovisar) kan jag prata med deras lärare, har rätt god kontakt med dem.

IOM att nu är viktigt för hästens tillfrisknad skulle jag sko den fram på klinik.

Då kommer du att se skillnad o din ordinarie hovis kan få råd av denna.

Jag begriper inte detta "tassa på tå" för hovslagaren som troligen inte ens gör ett bra jobb. Är det inte bra nu kommer det troligen inte att bli bättre även vid konfrontation. Troligen är det "Vet som inte kan ett dyft om hästars hovar"!.:grin: Dissar tillbaka.

Är trakterna understuckna? De blir gärna det om man inte verkar med en kort tå. Det är heller inte löst på en skoning.

Att byta hovis är ingen garanti. Titta på andra hästar som har fina fötter o fråga vem som skor.

Min valack, som har liknande problem med ivägskjutande tår och trakter som gärna "försvinner", mår otroligt bra med sk EL-skor (Equilibrium-skor). Fötterna hålls små och runda och skon låser hoven lite (på för honom rätt sätt) samt underlättar överrullningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 087
Senast: Ray
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 404
Senast: kryddan
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Ridning Började i våras testa på den akademiska läran lite smått och fastnade direkt. Min häst älskade detta och jag kände mig också väldigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 181
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar