Igångsättning enligt AR?

Sv: Igångsättning enligt AR?

Ja jag menade inte att det var fel att skritta. Bara ett inlägg om studien med låg form och belastningen av framdelen.

(Totola: I studien var det utbildade dressyrhästar som reds om jag inte minns helt fel. Inga unghästar)

Det finns en nyare studie som konstaterar att enda gången vikten överflyttades mer på bakdelen på hästen var när den fick gå med huvudet mycket högt. övriga huvudpositioner ändrade inte belastningen fram.

Hrm...Vad skumt. Jag menar, om flera studier gjorts och de visar helt olika resultat, hur ska man tolka det? Finns den nyaste studien att läsa någonstans? Detta är intressant.

Ja ungefär som alltid när det gäller forskning:cool: Faktiskt, eller det kan se ut så vid en ytlig betraktelse innan man satt sej in i att de tittat på helt olika saker under helt olika omständgheter:D

Ja ungefär som alltid när det gäller forskning:cool: Faktiskt, eller det kan se ut så vid en ytlig betraktelse innan man satt sej in i att de tittat på helt olika saker under helt olika omständgheter:D

Jag har läst den ena studien väldigt noggrant. Om jag inte sätter mig in i det hela så ger det inget tycker jag. Nu har jag ju inte läst den andra så därför kan jag ju inte säga någonting om den. Det är därför jag vill veta om den går att få tag på för jag vill gärna läsa den ingående. Jag fick intrycket att man tittat på samma saker under dessa två undersökningar, (hur huvudpositionen, Hög/låt form, påverkar vikten på frambenen)men det kanske inte alls stämmer? Det får jag ju reda på när (om) jag läst den andra. :)
Om man undersöker samma sak och kommer fram till helt olika saker tycker jag det är rätt anmärkningsvärt, men om man inte undersöker riktigt samma sak kan ju resultaten skilja mycket. (Tycker det är sällan forskningsresultat skiljer sig mycket åt när man undersökt samma sak. Det brukar peka åt samma håll.)

Hur som helst, vet du kanske vart man kan läsa/få tag på denna undersökning? Vart har den varit publicerad?

Senast ändrad:

jag har fel, studien är inte så ny. det är Marie Rhodins, jag har läst den förrut men den artikel jag läste sist lade fokus just på hur vikten fördelades utifrån huvudets position och enligt den så var den enda positionen där vikten faktiskt lades bakåt, som sagt när hästen fick gå med väldigt hög huvudposition.

Här finns en länk, det är bara en sammanfattning, den stora studien läste jag ngnannanstans, men då vet du iallafall vart du ska börja leta.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/visst-paverkar-huvudets-och-halsens-position.htm

Poängen just utifrån denna trådens ämne är ju dock att antagandet att det är skadligt för hästen att skritta på fri tygel i rehabiliterings aspekt, är helt galet fel. även om den lägger tyngd på framdelen så är det ju inte hela sanningen, man måste ju titta på hur hästen i fri skritt kan använda sin kropp på ett ergonomiskt sätt, vilket den kan, och därmed får arbetet räknas som stärkande, inte nedbrytande på något sätt!

Poängen just utifrån denna trådens ämne är ju dock att antagandet att det är skadligt för hästen att skritta på fri tygel i rehabiliterings aspekt, är helt galet fel. även om den lägger tyngd på framdelen så är det ju inte hela sanningen, man måste ju titta på hur hästen i fri skritt kan använda sin kropp på ett ergonomiskt sätt, vilket den kan, och därmed får arbetet räknas som stärkande, inte nedbrytande på något sätt![/QUOTE]

:bow::bow::bow:

Jag har läst den ena studien väldigt noggrant. Om jag inte sätter mig in i det hela så ger det inget tycker jag. Nu har jag ju inte läst den andra så därför kan jag ju inte säga någonting om den. Det är därför jag vill veta om den går att få tag på för jag vill gärna läsa den ingående. Jag fick intrycket att man tittat på samma saker under dessa två undersökningar, (hur huvudpositionen, Hög/låt form, påverkar vikten på frambenen)men det kanske inte alls stämmer? Det får jag ju reda på när (om) jag läst den andra. :)
Om man undersöker samma sak och kommer fram till helt olika saker tycker jag det är rätt anmärkningsvärt, men om man inte undersöker riktigt samma sak kan ju resultaten skilja mycket. (Tycker det är sällan forskningsresultat skiljer sig mycket åt när man undersökt samma sak. Det brukar peka åt samma håll.)

Hur som helst, vet du kanske vart man kan läsa/få tag på denna undersökning? Vart har den varit publicerad?
I både för hög o för låg form kan den tappa ryggen- gå av på mitten o belasta framdelen mer.

Hela hästens kroppsarbete får vara med i kalkylen i vad som är mest gynnsamt för individen. Min ena skrittar som en stressad kamel ibland:mad: vilket inte är optimalt. Den får då minska eller ridas i ökad skritt- dvs på tygeln en gnutta.

Skritt på lång tygel- fri skritt är bra för cirkulationen o även till viss del läkning av kroppen.

Hästar har som bekant "kalla ben" o behöver röra sig för att få igång cirkulationen. Det beror inte på strålen som en del tror. Då skulle det räcka att de stog o stampade mot flugor:grin:

I både för hög o för låg form kan den tappa ryggen- gå av på mitten o belasta framdelen mer.
I undersökningen som jag pratar om reds hästarna bara i god form. (ihopkopplade) De hade inte gjort några undersökningar på skillnaderna mellan ihopkopplade hästar och inte, så det blir kanske en annan undersökning. (vilken skulle vara bra att kunna lyfta fram)

Skritt på lång tygel- fri skritt är bra för cirkulationen o även till viss del läkning av kroppen.
skritt är öht väldigt bra för hästar tycker jag. De är ju strövande djur och mår bra både fysiskt och psykiskt av att skritta. Tror många ibland underskattar skrittens goda effekter.

Jag har inte läst alla inlägg men kan tipsa om en bekant till mig som hela tiden fick rådet av veterinär att sätta igång hästen genom att skritta den på lång tygel. Hästen blev inte fräsch förrän ägaren bestämde sig för att börja jobba hästen på tygeln i skritt istället. Inte på några böjda spår utan rakt fram såklart. Hon red i princip bara ut men såg hela tiden till att han jobbade i en bärig form.

Kan ju vara värt att prova.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama