Hovslagare blir dissad av vetetrinär & vad gör jag?

Sv: Hovslagare blir dissad av vetetrinär & vad gör jag?

Långa tår och korta trakter :eek:
Nej, tvärtom i sådana fall! Min "modernutbildade" hovis skor korta tår och lagoma trakter!

Det kanske är ett lokalt fenomen? fast i och för sig finns inte så många olika ställen att utbilda sig här i sverige. Här är det de äldre hovslagarna och någon enstaka yngre som gått lärling hos en äldre, som skor bra. Sen har vi drösvis med nyutbildade som verkar med långa tår och låga trakter. Min hovslagare opererades för något år sedan och då fick kunderna leta annan hovis under tiden. När hon efter ett par månader kom tillbaka fick hon ta hand om många hästar som var verkade med jättelånga tår och låga trakter. I flera fall hade detta resulterat i senskador. Har diskuterar detta fenomen med en äldre hovslagare och han menade att det tyvärr är vad som är på modet nu.
Det är sorligt att det ska gå mode i en sådan sak öht.

Jag är nog benägen att hålla med rubinn....

Däremot ser jag numera hästar som har långa tår men dras ihop med sidokappor även fram o får en konvex tåvägg.

vinkeln på hoven blir brant. De går som om de vore Tennesseewalkinghästar:crazy: Klossar till hovar.

Min relativt nyutbildade hovslagare (har iofs skott i minst 10 år) skor alltid med kort tå och är inte förtjust i sidokappor.

Beror förmodligen på vart dom är utbildade.

Ja är det inte väldigt konstigt att det går mode i en sådan sak som skoning? Sidokappor har blivit väldigt vanligt här också.

Min relativt nyutbildade hovslagare (har iofs skott i minst 10 år) skor alltid med kort tå och är inte förtjust i sidokappor.

Beror förmodligen på vart dom är utbildade.

Ja eller vilket år de utbildats. Min hovalagare har utbildats på samma ställe som flera av de yngre som skor med långa tår, låga trakter (och vill sätta skor med sidokappor på nästan alla hästar.) Ändå skor hon inte alls så.
Men de får vara unga, gamla, eller vad de vill för mig så länge de verkar och skor hästen på ett sätt som tar hänsyn till individen. Jag vill ha en frisk och hållbar häst.
Det jag kan fundera på är hur de som skor hästar till bla senskador kan fortsätta försörja sig på hovslagaryrket. Sådant sprider sig och visst är det ont om hovslagare (i alla fall i mina trakter), men de som inte är bra borde försvinna efter ett tag. (Eller lever de på nya kunder hela tiden för inte många behåller dem?)

Nu har jag lyckats fota. Hästen är skodd för lite mindre än en månad sedan:

hov1.jpg

hov2.jpg

hov3.jpg

En stallkamrat trodde att det var en synvilla att hovarna var såpass olika 'höga', men det är de ju dessvärre inte :( Undrar om hovis verkade så sparsamt på grund av urgröpningen han gjort i vänster fram sedan innan kanske, på grund av en klyfta som hästen fick i somras? Det är ju uppenbart att vänster är mycket längre i tån än höger i vilket fall.

Ser inte så himla kul ut tycker jag! En sak att ha i åtanke är att hästar som har/har haft en ligamentskada skall ha korta tår för att underlätta överrullningen,. kan iof oxå bero på VART skadan fanns. Min hade en ligamentskada, och då sa klinikhovis att hon skall ha så kort tå det bara är möjligt. De ser verkligen olika höga ut, inte så bra.

Frågan är varför fötterna se lite "kälkbackiga" ut oxå? En häst som är lång i tårna lägger väl mer belastning på trakten som kan leda till det blir svårare för den att växa till? Kanske läge mer specialskor? På min tjej som hade liknade problem pratade klinikhovis om att sätta på en sko bakofram för att underlätta överrullning samt tillväxt i trakten..

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag ser också på bilderna som du skriver är hovarna olika höga. Jag rekommenderar att du håller koll på detta och pratar med din hovslagare o kollar om de är olika höga även när hästen är nyskodd, det behöver inte vara så att din hovslagare har verkat hästen olika.

Min häst såg nämligen också ut så rätt som det var. När vi skodde om var hovslagaren extremt noga och mätta hovarna och visste att de var på millimetern exakt lika höga. 4 veckor senare var hovarna olika höga. Med det i ryggen var det en anledning att söka upp veterinären, och få konstaterat en inflammation i hoven som gjorde att den växte fortare, som givetvis fick behandlas.

I övrigt tycker jag inte heller hovarna ser så kul ut men prata med din hovslagre. Din häst behöver absolut hjälp för att underlätta överrullningen.

Den där skulle jag definitivt åka in med och sko. Kanske t o m en röntgen.

Den ser ut att ha haft ngn släng av fång på försommaren- som sedan inte alls har åtgärdats o den har iom den långa svängda tån vuxit ur sina skor.

Den där skulle jag definitivt åka in med och sko. Kanske t o m en röntgen.

Den ser ut att ha haft ngn släng av fång på försommaren- som sedan inte alls har åtgärdats o den har iom den långa svängda tån vuxit ur sina skor.

Blir lite nyfiken på vilka grunder man kan ställa diagnosen fång utifrån dessa bilder?

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag ser också på bilderna som du skriver är hovarna olika höga.

Hur kan du avgöra det på en bild som lutar betänkligt åt ena hållet och dessutom där hovarna inte är bredvid varandra!

Fång undrar jag också hur någon kan säga utefter dessa bilder!?

För övrigt anser jag att det är ytterst oseriöst av veterinären att totalsåga en hovslagares jobb, nästan hur det än ser ut. Han/hon har inte en aning om hur hästen är att sko, hur hästen såg ut innan skoning/hur länge sen den skoddes, om hovslagaren stod inomhus i ljust stall eller utomhus i en dyngbacke...

En kvinnlig hovslagare ringde upp mig och skällde ut mig för den *usla skoning jag gjort* på en häst för 3 veckor sen. Problemet var bara att hästägaren hävdade att jag skott den för 3 veckor sen. Jag hade skott den 14 veckor tidigare...veterinären blev något tyst/snopen när jag påpekade detta...Bara en reflektion!

Blir lite nyfiken på vilka grunder man kan ställa diagnosen fång utifrån dessa bilder?

Blir lika konfunderad var gång du bara kommenterar mina inlägg istället för att vara proffessionell o säga vad du anser som yrkesman:crazy:

Om hästen nu har en skada o Vet... som faktiskt har en viss utbildning i hästars anatomi o även hovar, anser att det inte är fullkomligt för dess rehabilitering.

Jag antar att du tycker att din kollega har skott ypperligt:bow:

Anknäbbar kommer inte på en natt eller några veckor.

Är det inte märkligt att hovisar är så kollegiala här, men i verkliga livet snackar en hel del.

Senast ändrad:

Är det inte märkligt att hovisar är så kollegiala här, men i verkliga livet snackar en hel del.

Det finns väl inte någon som på fullaste allvar kan säga att de hovarna ser fina ut, MEN fortfarande vet vi egentligen ingenting om hur det såg ut när det var nyskott, hur omständigheterna var då osv osv osv...

Att vi är kollegiala med varandra är bara pga att vi känner alltför väl till hästägares tidsuppfattning - Ojdå? Har det gått 9veckor sen senaste skoning? Jag trodde bara det gått 4 osv...Det är sånt vi hör väldigt ofta, och när veterinären kommer och påpekar skoning så brukar vi hovisar bli beskyllda för att ha gjort ett dåligt jobb för 3 veckor sen, när vi i själva verket gjorde ett skapligt jobb för 18 veckor sen! Bara för att hästägaren inte har stake nog att erkänna för veterinären att denne inte hade koll på skoperioderna.

Om man kikar på hur nernötta skorna är i tån på den här hästen så undrar jag om den verkligen var skodd för 3-4 veckor sedan? Om den är det så behöver den kanske bara skos oftare eller som sagt hovis kanske itne verkar tillräckligt, men det kan man inte veta utan att ha sett hovarna själv.

Senast ändrad:

Jag förstår inte varför du inte förklarar varför du tycker dig se att den har haft fång i stället för att nästan gå till angrepp på den som svara dig?

Det var nämligen det jag hade tänkt fråga dig efter att ha läst ditt inlägg för även jag som i stort sett är totalt obildbar på att se ngt på hovbilder tyckte verkligen inte att det finns några tydliga tecken på fång. Men när nu hovisar svarade dig så insåg jag att jag nog inte hade så fel.

Så än en gång vad menade du?

Det var nämligen det jag hade tänkt fråga dig efter att ha läst ditt inlägg för även jag som i stort sett är totalt obildbar på att se ngt på hovbilder tyckte verkligen inte att det finns några tydliga tecken på fång.

Jag satt också och tittade och tittade och tittade och såg inte heller något som förklarar vad axel ser... Men det finns kanske där...

Blir lika konfunderad var gång du bara kommenterar mina inlägg istället för att vara proffessionell o säga vad du anser som yrkesman:crazy:

Om hästen nu har en skada o Vet... som faktiskt har en viss utbildning i hästars anatomi o även hovar, anser att det inte är fullkomligt för dess rehabilitering.

Jodå anknäbbar kan komma väldigt fort tyvärr dock kan de bero på väldigt mkt annat än fång.
Gör tex en sänkning av en trakt som verkar vara en väldigt bra ide utifrån ursprungsläget som sedan visar sig väldigt snabbt att det nog inte var så smart ide, den jäkla anknäbben kommer fortare än fan hinner få på sig skorna om det vill sig illa :crazy: . Been there done that och vi pratar liiiiiiten förändring av trakten som orsakade kaos. Det gick fort att få dit anknäbben men tar en jäkla tid att få väck den igen.
Faktum är att det är inte helt olikt bilden hur det såg ut under till rättningen. Tittar du på bilden så syns ju också en tydlig förändring ovanför "foderranden" som nog kommit sig av en förändring i skoningen. Jag skulle nog vilja säga att någonting till det positiva har skett för ca 3 månader sedan om man ser till hur hovvinkeln vuxit ut överst.

Hur kan du avgöra det på en bild som lutar betänkligt åt ena hållet och dessutom där hovarna inte är bredvid varandra!

Fång undrar jag också hur någon kan säga utefter dessa bilder!?

TS skriver att det inte är en synvilla att hovarna är ojämna, jag tycker jag ser det men jag svär inte heller på det. Oavsett om hovarna är olika höga eller inte, så var det jag ville komma till vilket jag också skrev, att hovarna kan vara olika höga och OM de är det så måste det inte vara för att hovslagaren verkat hästen ojämnt, utan det kan bero på andra orsaker. Allt är inte hovslagarens fel.
Huruvida hovarna är ojämna eller ej utgår jag från att hästägaren och dennes hovslagare kan se själva när de har hästen framför sig.

Senast ändrad:

Det finns en stor poäng i vad vdb skriver.. Hästägarna delger bara den informationen som dom själva känner sig bekväma med att delge. Inte fan står väl du på en klinik och blir halshuggen av veterinärerna för skoningen och erkänner att den senaste skoningen utfördes för drygt tre månader sedan, eller???

Veterinärerna (liksom klinikhovisarna) ska oxå lära sig att uppvisa lite mera ödmjukhet så vida dom inte har sett hur denna hästs hovar såg ut innan det dom just nu studerar.

Redan för tre år sedan på årsmötet så "kanske lite för pedagogiskt" nämde jag på en föreläsning att om en häst skomässigt döms ut på en klinik och skos om där så ska den fasen även skos om där vid nästa omskoning. Allt annat är att uppvisa brist på yrkesstolthet och förståelse för vad som händer i hovarna under en skoperiod.

Jag e den första att erkänna att jag kan tycka en nyskodd häst ser jävligt bra ut i vinklarna och balansen, tyvärr är det sällan jag blir lika imponerad den dagen man återkommer för nästa skoning.

Resultatet av den skoning man just gjort ser man inte kvittot på förän vid nästa omskoning då resultatet uppdagas, TÄNK PÅ DET!!!

Orsaken kan vara många, en orsak kan vara att den första planen inte va optimal och man får då gå in på plan B som man redan vid den förra skoningen hade som en sidoplan.

Som näms så kan även dom yttre förutsättningarna spela en stor roll för slutresultatet. Dyngstack har jag aldrig skott på men en gång blivit utsparkad på en efter min envishet att för djurskyddet så bara måste denna individ få fyra skor på sig, vackert blev slutresultatet inte men hästägaren slapp anmälan om vanvård och individen fullt återställd.

Att ständigt svara som proffessionell börjar faktiskt bli ganska jobbigt när vissa användare återkommande i sina inlägg skrämmer upp den frågande om att det är fång eller ovidkommande svarar med en motfråga som leder till att tråden går off topic.

Hästägare söker kunskap men detta är ett diskuttionsforum, ingen kunskapsbank mer än att i alla fall jag får en högre kunskap om dagens hästägares bristande förståelse för vad egen inverkan på hovvården kan resultera i.

Lägg aldrig skulden på ngn annan innan du först har ransakat dig själv (ta det inte personligt) och kräv heller inte att ngt på sin fritid ska sitta här och av hästägare påtvingas till att utföra sitt dagliga arbete helt gratis på sin fritid.

Slutligen kan jag bara bekräfta att anknäbbar vid havererat understöd i hovens bakre del visst kan uppkomma över en natt eller inom en vecka.

För mig innebär att man är kollegial att man kan stå rakryggad inför sitt påstående,, detta har för mig lett till att jag inte uppskattas av många skopåspikare men av kollegor alltid fått höra att jag aldrig går bakom ryggen på dom.

Senast ändrad:

TS skriver att det inte är en synvilla att hovarna är ojämna, jag tycker jag ser det men jag svär inte heller på det. Oavsett om hovarna är olika höga eller inte, så var det jag ville komma till vilket jag också skrev, att hovarna kan vara olika höga och OM de är det så måste det inte vara för att hovslagaren verkat hästen ojämnt, utan det kan bero på andra orsaker. Allt är inte hovslagarens fel.
Huruvida hovarna är ojämna eller ej utgår jag från att hästägaren och dennes hovslagare kan se själva när de har hästen framför sig.

En häst som har en skada i en region kommer ofelbart att försöka avlasta den skadade kroppsdelen vilket ger en överbelastning i en annan kroppsdel.

Som hovis kan man mkt lätt se vilken hov som är merbelastad eftersom den hoven som tar upp större belastning blir mera utfluten och lägre i trakten.

Många ggr är det ett sk, diagonalt hältproblem,, ex. vi har en mera utfluten H.F med lägre trakt och ett primärt grundproblem (i framtiden diagnosticerat) i v.b.

Olika belastningar i främst framhovarna kan även bero på ryttarens inverkan, ofta ser man då en mer utfluten h.f. hov med lägre trakt. I dom fallen man då har möjlighet att även studera denna individ under ridning så ser man till 90% av traumat att ryttaren inte sitter rakt över hästen utan svagt lutande med mera belastning i stigbygeln på sitt högra sittben..

Detta är helt naturligt eftersom majoriteten av människan är högerhänta och har en svarage vänstersida. Detta kommer ofelbart att senare avspegla sig i hästens hovform.

För den som nu vill analysera sig själv före tredje part så har jag ett tips.

Ta och lägg både vänster och höger stigläder på golvet och båda spännena exakt i samma linje, kontrollera om sömhålen på både vänster och höger stigläder befinner sig på samma raka linje..

Bli inte förvånad om det skiljer minst ett hål mellan vänster och höger stigläder. Försök nu oxå förstå att detta avspeglar sig ner i hoven.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 088
Senast: Ray
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 404
Senast: kryddan
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Ridning Började i våras testa på den akademiska läran lite smått och fastnade direkt. Min häst älskade detta och jag kände mig också väldigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 181
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar