Hovslagare blir dissad av vetetrinär & vad gör jag?

Sv: Hovslagare blir dissad av vetetrinär & vad gör jag?

Ja, jag vet. I vårt fall var det dock inte nåt smygande utan plötsligt rände ena hoven iväg utav bara katten och därför kändes det befogat att uppsöka veterinären vilket vi också gjorde helt rätt i.
Nu växer hovarna lika mycket igen även om hästen har fått diagnos kroniker o alltså inte kan friskförklaras. Att han är ohalt, pigg och glad o fungerar bra är dock huvudsaken.

Jag trodde att ryttare var mer villiga att se helheten, men enligt min hovslagare klarar många hästägare inte av att få frågan hur och var de rider om det är något med skoningen som inte alltid ståmmer, då är det enklare att byta till en hovslagare som inte ställer frågor..

Jag trodde att ryttare var mer villiga att se helheten, men enligt min hovslagare klarar många hästägare inte av att få frågan hur och var de rider om det är något med skoningen som inte alltid ståmmer, då är det enklare att byta till en hovslagare som inte ställer frågor..

Låt dom byta då,, dom säger ju i klartext att dom skiter i hästens välbefinnande. Det typen av hästägare har jag sedan länge ansett som att man bara spiller energi och engagemang på helt i onödan när det finns så många andra som är engagerade och verkligen försöker söka hjälp.

Dom hovisar som dessa hästägare byter till och är villiga att "bara sko" och skita i helhetsbilden är enligt mig inte seriösa och heller inte speciellt engagerade i mer än att försöka finna kunder för att kunna överleva på sitt yrkesutförande.

Han har haft sin skada i ett bakben, vilket kanske är tur i detta sammanhang :l

axel: Han har inte haft fång utan det är vanliga foderränder. Tack för att du granskar noggrant dock!

mumin: Ja, han är lite ojämn höjdmässigt fram. Nu står inte hovarna superparallellt med varandra, men det är en liten skillnad. Vet inte om det syns så väl, men han har en urgröpt/stoppad klyfta på vänster fram. Vet inte om det är orsaken till att hovis har skott sparsmakat på vänster fram i och med att sömmarna kanske skulle hamna mitt i urgröpningen?

vdb: Visst kan man diskutera om veterinären hade mandat att säga så, men hur som helst är pålles skoning inte så snyggt skött :/ Och ja, det är 3-4 veckor sedan han skoddes. Hovis tyckte att de gamla skorna fortfarande var funktionella sedan förra skoningen så de är återanvända.

coari: Kloka åsikter, tack!

Kul att du o även coari i första hand svarar på mitt inlägg till Vat....

Kollegiet skrev jag visst om...
Vat svarar aldrig på ngt rörande hovvård!
Hästarna går i andra hand.

Visst kan hästägarna frisera sanningen- inte tu tal om annat, men vad ser ni?

Coari brukar be om historik o bilder även på hela benställningen.
Vad beror det nu på att den ser ut som den gör?
Jag förstår att det behövs mer vetskap om hästens historik, men om man intresserad kan man höra sig för med TS.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag skrev mina tankar om vad JAG såg, utan tvärtom... det lockade flera att äntligen svara... något.:bow:

Kul att du o även coari i första hand svarar på mitt inlägg till Vat....

Vat svarar aldrig på ngt rörande hovvård!
Hästarna går i andra hand.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag skrev mina tankar om vad JAG såg, utan tvärtom... det lockade flera att äntligen svara... något.:bow:

Huruvida mina inlägg aldrig berör hovvård får stå för dig.
Det är din åsikt och just dina åsikter är inget som bekommer mig nämnvärt.

Jag försöker i möjligaste mån svara rent generellt i frågor rörande hovvård och medvetet undvika att kommentera bilder osv.

Vad det gäller dina egna inlägg däremot så är det ofta bergsäkra uttalanden om hur saker och ting ligger till. Dessa svar baseras dock på en kunskapsnivå som tyvärr allt för ofta är lite låg.

Om du hade svarat på min fråga så kanske jag hade förvånat dig med ett svar om hur jag såg på saken istället för att tråden förloras i ett tramsigt bråk!

För att återgå till tråden rörande TS häst hade jag, iallafall utifrån det jag kan bedömma på de bilder som visats, dressat av hovens utsida i hornrörens riktning så att man fick bort den nedre tredjedelens utflutna vägg.
I övrigt anser jag det vara svårt att bedömma övriga åtgärder på de bilder som delgivits.

Coari brukar be om historik o bilder även på hela benställningen.
Vad beror det nu på att den ser ut som den gör?
Jag förstår att det behövs mer vetskap om hästens historik, men om man intresserad kan man höra sig för med TS.

Självklart men har du inte börjat drabbas av samma "noja" som den senare tiden gått som en löpeld genom forumet..

Det är mer än regel än undantag med "fångnoja" och tydligen så har du börjat bli hemmablind. Mig veterligt så brukar du tillhöra undantagen som först analyserar i stället för att som regel i ett senare läge eller i bland aldrig ens funderar på analys.

Bilderna på hovarna som TS delget tyder inte ens med mikroskopiskt synsett på att fång skulle kunna föreligga, därför krävs inga bilder på hela den övriga exteriören.

Nu spelar jag ett högt spel och återkommer TS senare med ett inlägg om att det va fång så är det väl bara ett erkännande för dig. Och vi andra "proffs" får stå där med bar rumpa,,, du skulle gilla det va:p lite spanking:o:crazy:

Jag försöker i möjligaste mån svara rent generellt i frågor rörande hovvård och medvetet undvika att kommentera bilder osv
Fast för det finns det expertforum/ paneler/ frågespalter att tillgå.

Just bilder kan ge en helt annan frågeställning.
Titta bara på Coaris bildtråd om fysiologisk verkning:bow:

Här där folk har nick o kan alltså inte uttala sig som expertis, men man kan trots det förstå vad folk har för kompetens.
Coari må vara bråkig o ha starka åsikter, men han hjälper faktiskt folk oxå.
Det finns ett hjärta där främst för hästarna.

Jag har ingen mer än mina egna erfarenheter som lekman o har alltid hävdat att jag vill bli rättad om jag är ute med cykeln.
När det inte brukar hjälpa att "ropa" på er hovisar, så kan man skriva sådant som lurar hit er:devil::p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 087
Senast: Ray
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 404
Senast: kryddan
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
Ridning Började i våras testa på den akademiska läran lite smått och fastnade direkt. Min häst älskade detta och jag kände mig också väldigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 181
Senast: Hedwig02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar