Hovproblem

G

Gneisti

hejsan!

nån här som har/haft en häst som blivit mycket halt plötsligt!?

vet ni varför det blev så?

det hände nämligen. vet inte varför det vet inte vetrinären heller säkert. bara aningar.

snälla tipsa!!!

Sv: Hovproblem

yttre skada? Hovböld? Vrickning? Senskada?

Var sitter hältan?

När hältor kommer plötsligt så brukar det ju vara någonting som hänt, t ex en vrickning eller sträckning eller sparkskada. Det kan även vara en hovböld eller annat problem med hoven. Mitt sto fick en hovböld som vet tyvärr missbedömde för kotledsinflamation, och då hon inte svarade på behandlingen så upptäckte de en hovböld (tog nio veckor, så kolla för allt i världen hoven!).

Det är svårt att ge några tips eller ha några idéer eftersom du är så ospecifik.

//Julia

Lägg tråden under hästvård såfår du nog fler svar. Bara för att det är en islandshäst behöver inte tråden ligga här.
:)

/Malin

Hej,
Precis detta hände på vårt 1½-åriga sto i söndags. Vi upptäckte att hon haltade på ett framben så vi tog in henne i stallet. Kunde inte upptäcka några sår på benet, inte heller någon svullnad el ömhet. Hon fick stå inne, på måndagen tog vi ut henne en liten stund i en egen hage, hon sprang omkring och "brallade", haltade dock fortfarande så hon fick in i boxen igen. På tisdag eftermiddag var hon mycket sämre, stod end. på tre ben, ville inte stödja på det onda benet. Vi ringde genast ATG-kliniken och fick tid på onsdag morgon. Vi åkte dit med henne, hon var så duktig i transporten... Veterinären konstaterade direkt att problemet satt i hoven. Hon fick smärtstillande och dom skar i hoven. Det hade samlat sig lera och grus (från dessa jä_la leriga hagar) som hade tryckt sig upp i bärranden. Han skar en bit till och sedan kom allt blodblandat var som hade samlat sig långt upp i hoven. Han stack in en stål-sticka och det visade sig att det även gått upp en bit i benet. Hon står kvar på ATG och imorgon får vi veta om det behöver opereras... Vi är så himla ledsna men dom säger att det kommer ordna sig. Tur att man har försäkring på sin häst... Till saken hör att hon verkades för ca 6-7 veckor sedan och då hade hon inga problem med bärrandsröta el. liknande, det kan alltså gå väldigt fort.
Mitt råd till dig är att rengöra hovarna riktigt och kolla så det inte fastnat skit som tryckt sig in i springor i hoven.... Lycka till.

En hovböld alltså.

Det ordnar sig, det tar bara lite tid att läka när det är en så stor och djup böld.

//Julia

Hej Julia,

Ja, hovböld kallar man väl även när det går upp i bärranden?! Har aldrig varit med om detta tidigare. Man får sig dock en tankeställare, herregud... jag har ju 10 hästar till som går i samma hage, med samma förutstättningar... Nu kommer hovslagaren imorgon, så han lär få fullt upp :eek: :eek:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 817
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar