Hovbroskförbening!

M

merenwen

Jag ska köpa ny häst och har ringt på en halvblod som det visade sig hade hovbroskförbening (vilket också stod i anonsen). Kan någon kanske berätta lite för mig vad det innebär. Har som tur är varit befriad från skadade hästar och har inte hittat så mycket fakta.
Hon har inte haft ont förns hon tränade och tävlade henne i fälttävlan, (det är därför hon ska säljas, för att hon inte håller för det) men eftersom jag är mer inne på dressyr (hon är ganska högt utb.) kan hon hålla då??
kan nån hjälpa mig lite?? :idea:
Är tacksam för alla svar :bow:

Sv: Hovbroskförbening!

min gamla foderhäst fick hovbroskförbening båda fram. vi löste det så att han fick ha runda uppåtböjda skor som hovis tillverkade och varmskodde. dyrt men det fungerade. dock kortades steget av och vad jag hört blev samma häst sedan triangelmärkt och såld som promenadhäst. skulle vara försiktig med att köpa en sån häst och du tänkt träna/tävla på lite högre nivåer (jag och nalle tränade lb-la dressyr och 1-1.10 hoppning som mest).

Ja har ju funderat en del, har inte vart å tittat på henne än. Eftersom jag inte är någon direkt tävlings människa blir det ju inte direkt några större tävlingar. Jag vill framför allt ha henne för att förbättra och mer som "läromästare" (har mest haft bråkstakar tidigare).
Ska man ta kontakt med vet. kanske...

Ta kontakt med vet låter som en utmärkt idé men jag skulle aldrig köpa på mig problem medvetet. Händer så mycket annat ändå.

Jag tror att det är väldigt olika från häst till häst... Min häst har haft hovbroskförbening i många år nu, och har inte haft problem så länge jag ägt honom (2 år). Han är nu 17 år. Jag brukar sko med PG-beslag för att ge mer svikt, men hela sommaren har han gått med vanliga skor, och det har fungerat fint! Jag har tränat hoppning upp till varannan vecka och rider som "vanligt". (lätt träning och skogen). Man kan ju oftast aldrig riktigt veta, men även den friskaste häst kan ju bli sjuk eller skadad... Den hästen du har tittat på kan säkert hålla fint till dressyr och skogen!! Det är väl hoppning som sliter mest tror jag! Jag har aldrig ångrat mitt köp iaf! :)

Hej
Var aktsam med detta köp. En hovbroskförbening kan stanna upp men kan även bli så illa att du behöver avliva hästen. Vet en kompis som fick avliva sin häst för detta och nu verkar det som hästen de fick avliva att hennes dotter har detta med och kanske får avlivas och de hästarna används bara till ren skogs promenad ridning. Kolla med upp att försäkringen gäller även för denna skada om du skulle köpa hästen och sen avliva eller ta dit en veterinär för denna skada så att försäkringen gäller. Är osäker på att försäkringen täcker detta när det blivit upptäckt och hästen ska säljas. Yrbin

Hovbroskförbening innebär att hovens egen stötdämpnings- och blodpumpsmekanism är ur funktion, då de förbenade hovbrosken gör att hovmekanismen inte längre fungerar. Min veterinär jämförde det en gång med att borra hål i och fästa en skruv genom bilens stötdämpare - VEM skulle vilja åka i den bilen?

Prognosen för hovbroskförbening varierar. Det finns hästar som lever i mååånga år utan större bekymmer, medan andra hästar är helt obrukbara av det. Sjukbeslag i form av PG är nog nästan ett måste (och dyyyrt...)

jag skulle BESTÄMT råda dig att låta bli att köpa denna häst om du har för avsikt att tävla några år framöver med den. Köp inte problem!! De kommer nog ändå... :smirk:
Det finns så många friska hästar till salu, välj en av dem i stället! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 025
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 668
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 986
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025