hovbölb som anledning till att inte köpa häst?

Sv: hovbölb som anledning till att inte köpa häst?

Om hästen är 10 år och jag har säker info på att den bara har haft den där enda hovbölden som treåring då skulle det inte vara något problem för min del. Jag hade i det fallet antagligen inte fått någon info alls om att den haft bölden heller:smirk:

Det är ju alltid upp till var och en vad man vill ta fasta på i en besiktning och vilken kunskap man har att kanske sortera bort de ev små anmärkningar som veterinären noterar och anse dem som oviktiga.

Min häst hade en hovböld för - fem år sen eller nåt.
Inga problem efter det.

Han stukade sig i somras, vilade i sex dagar och sen var han helfräsch.

Jag skulle faktiskt bli mer förvånad om en häst inte hade någon liten skada under sin levnad - att tro att de går igenom livet helt utan skador är väldigt optiistiskt

Det är klart, men som köpare letar jag självklart efter de friskaste hästarna som går att hitta. Skador o problem kan komma ändå men en bra start är en så frisk häst som möjligt i mina ögon.

Tja, det är ju helt upp till köparen om hon vill köpa eller ej. Jag hade aldrig köpt en häst med anmärkning på besiktningen - varför köpa på sig ett ev problem?

Ang hovbölder så har jag dåliga erfarenheter av det så jag hade absolut backat där.

Jag håller verkligen med! Jag hade nog inte heller köpt en häst med "problem" (ta nte illa upp! ;)) Fast om en köpare har erfarenhet och "vet" att det går å bota. Så kanske...

Håller helt med dig, förutom det då att jag inte hade velat chansa på att det bara var den där enda hovbölden och köpa just den hästen -när det med all säkerhet finns andra till salu UTAN den problematiken.

Fast om det gäller en vuxen häst, så har ju de allra flesta sådana någon gång haft någon liten åkomma. Världen ÄR faktiskt inte full av hästar som aldrig någonsin haft varesig hovböld, vrickning, ledinflammation, större sårskada, hosta, kolik eller något annat, och som dessutom uppfyller de övriga kriterier man har. Som tur är läker ju mycket ut och hästen återfår full brukbarhet. Visserligen ska man inte jämföra folk och fä, men i detta fall vill jag göra det ändå; vem har aldrig varit snuvig eller vrickat foten ;)?

Personligen kan väl jag tycka att en enstaka, utläkt hovböld hör till den mer harmlösa skadehistoriken. Jag hade varit betydligt mer tveksam till upprepade- om än utläkta- ledinflammationer, upprepad kolik eller luftvägsproblem till exempel. Men självklart ska man inte köpa om man inte känner sig trygg i sitt beslut, det ska man ju aldrig- vad än otryggheten beror på.

Senast ändrad:

Oj Hoppasn - såg inte förrän nu att tråden var jättegammal... Sorry!

Det är inget fel på hästen. Hovböld kan de flesta hästar få, många gånger pga felskoning.
Överben är oftast bara ett skönhetsfel. Hästen var ju utan anmärkning!!!
Vi köpte vår ponny med bedömningen ua på böjprov mm. ett överben vä fram och i behov av tandkontroll lite oftare än normalt på grund av att hon får lite hakar på "framtänderna". För mig är det en frisk häst. Och om hästen fått någon hovböld någon gång är väl inte hela världen..

Det är ju köparen som bestämmer om h*n vill köpa och säljaren som bestämmer vem h*n vill sälja till så du kanske ska vara glad för att köparen sade nej. Finns risk för att h*n skulle hitta nya konstiga "dolda" fel på hästen senare annars.

Att ha fått EN hovböld eller kanske till och med två i livet ser jag inte som något problem, det kan hända vilken häst som helst. Men det finns hästar som får den ena hovbölden efter den andra trots att dom sköts på samma sätt och går på samma underlag som andra, helt problemfria hästar.

Som köpare kanske man ställer sig frågan: Vad säger säljaren om hästen med upprepade hovbölder? Troligtvis att hästen haft någon hovböld vid något tillfälle. Som säljare - även om man är privatperson - går man ju in i rollen som försäljare och försöker marknadsföra hästen på bästa sätt utan att vara oärlig.

Skulle tro att problemet för köparen är att kunna veta skillnaden och kanske man tänker att säljaren inte skulle nämnt det alls om det bara hade hänt en gång och beroende på att hästen råkat trampa in en söm eller liknande. Då kan det mer jämföras med ett rivsår eller något, vilket man ju sällan diskuterar vid försäljning.

Det ÄR inte lätt att köpa häst. Man läser varje dag - inte minst här på buke - om hur många som känner sig lurade efter hästköp och nyanserna i informationen man får om hästen kan vara ganska svårtolkade och luddiga.

Jag har haft ett flertal hästar och haft häst i över 30 år så HELT okunnig som köpare är jag nog inte ändå...Återigen, jag personligen har dåliga erfarenheter av hästar med hovböld, :

Alltså? Jag skulle aldrig avråda köp av häst för att den nån gång tidigare haft en böld!?? Det är som att man inte ska avla på män som en gång haft en blånagel eller baksmälla. Precis lika intelligent tanke...

Alltså? Jag skulle aldrig avråda köp av häst för att den nån gång tidigare haft en böld!?? Det är som att man inte ska avla på män som en gång haft en blånagel eller baksmälla. Precis lika intelligent tanke...

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 587
Senast: Kingsland89
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·
Hästvård Är inne på att ta bort min häst, har efter att ha tänkt lite nästan bestämt mej för det. Han behandlades för kotledsinflamtion väsnter...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix