hovbölb som anledning till att inte köpa häst?

Sv: hovbölb som anledning till att inte köpa häst?

För mig är det solklart att det har ett samband, det är ingen tillfällighet att problem uppstod på samma ben så fort han belastades med arbete.

Detta kan ju diskuteras.
Ett överben efter ett slag kan knappast påverka hästens hållbarhet, så länge inget ligger emot leder, senor eller dylikt.
En tillfällighet att din häst fick problem med just det benet, enligt mig.

Jag kan möjligen tänka mig, om nu överbenet var ett tecken på att hästen var fel inskenad i t ex framknät, att det var deb ej korrekta benställningen som gjorde att den fick ledinflammationer.

Inte dåligt;ställa diagnos utan att ens ha sett hästen!

Men hur skulle ett överben på skenan kunna göra att hästen får inflammationer i lederna, menar du?

har ej orkat läsa allt, såg bara att överben nämdes...överben kan ju en häst få av en smäll eller vad som helst. den behöver ju inte ens nånsin haft problem med tex hälta PGA det. Ett överben är bara ett extra skydd. Enligt veterinär jag pratade med så kan det tom va positivt med ett överben. Beror ju lite på vad som hänt o så också såklart. Men bara för att en häst har överben betyder det inte att det behöver vara farligt.

Nej ett överben i sig behöver inte orsaka skadan, i det här fallet borde jag ha reagerat på att han som åring faktiskt inte gick helt rent. Veterinären visade på överbenet och bagatelliserade det, som en del gör här också, det var ett resultat av ett slag troligtvis bus i hagen.

I dag hade jag inte nöjt mig med en sån förklaring vid köp av häst, jag hade hellre letat vidare tills dess att jag hittat en häst som går genom besiktningen u a.

Jag tror INTE att det var en tillfällighet att hästen inte höll för arbete och att han drabbades just på samma ben som han markerade på vid besiktningen. Hur detta hänger ihop rent vet medicinskt det vet jag inte men att det finns ett samband är jag helt övertygad om, tillräckligt övertygad för att aldrig göra om samma misstag.

Nu är min häst död sedan ett antal månader och huvudsyftet med mitt inlägg var inte att gå in på hans diagnos utan för att visa på hur viktigt det är att INTE bortse från små detaljer/avvikelser vid vet besiktning inför köp.

Så du menar att när du är ute och letar häst för köp så söker du rentav efter en med överben, för det är ju t o m positivt:idea:

Nonsens säger jag om det.

jag har köpt en häst med överben och den levde lycklig i alla sina dagar och tävlades tom 22 års ålder sen blev den skogsmulle ;) den fick sitt överben när den va 5 år gammal i fälttävlansolycka. en annan häst som jag red had eockså överben och rids aktivt idag, också gammal...man ser ganska många hästar med överben...det är inte helt ovanligt.

nej man LETAR ju inte efter det, men det HINDRAR ju inte från att köpa.

Att den var halt redan som ung hade kanske inget med överbenet att göra, utan bara ett tecken på att det var dålig kvalite på hästen.
Jag har massor med unghästar här på bete på somrarna, tror nog att nästan hälften av dom slår på sig nåt överben, men ingen haltar av det.

Så kontentan av det du skriver är att du köpte en häst som
1. Hade haft en hovböld
2. Hade överben
3. Var halt vid besiktningen
Om detta är rätt så skulle jag inte skylla hästens framtida problem på de två första punkterna utan på den 3: dje.
Helt krasst köper man en halt häst får man skylla sig själv. Att skylla hästens problem på en utläkt hovböld och ett (islags)överben är löjligt.
Shaggy vars häst har ett antal överben + hade 1 hovböld som 2,5 åring. Idag är hästen 10 och några hovproblem har vi aldrig haft (hon går sulad fram men inte pga dålig hovkvalitet) och de hältor hon haft beror garanterat inte på några överben (köper man en oren häst och dessutom inte är någon lysande ryttare får man faktiskt skylla sig själv :p)

Ledsen att behöva spräcka din fina lista o teori...

Det är alltså inte samma häst som hade hovböld, överben, hälta.

Den första hästen var ett fullblod som jag, mer än lovligt naiv och 13 år ung, köpte/fick av föräldrarna. Den hade ingen hovböld vid köp utan det visade sig efter ett tag och problemen bara fortsatte med hans hovar. Hovslagaren sa att hästen hade helt enkelt en mkt dålig hornkvalitet och de här problemen fick vi leva med, behandla efter hand som de uppkom samt försöka förebygga så gott det nu gick.
Det blev många avbräck i ridningen och ganska dyrt i längden, jag hade honom i några år och han gick som ridhäst långt efter det också. Min poäng är att det är så VÄLDIGT tråkigt att råka ut för, tidsödande och dyrt, så jag vill def avråda från att KÖPA PÅ sig EV problem.

Åringen med hältan, eller lätt rörelsestörning vid besiktning samt ett överben, det var ett exempel som jag ville ta upp där det kan straffa sig att bagatellisera ngt vid besiktning! Många gånger så kan det väl vara så att man tenderar att just "köpa" säljarens bortförklaringar, bara höra det man vill höra från veterinären osv - för att man tycker så väldigt mycket hästen för övrigt.

Min åring, som blev knappt 7 år gammal, han hade många andra kvaliteter och var mattes älskling förstås så jag kan omöjligt ångra att jag fick förmånen att lära känna honom MEN jag vill varna andra från att begå liknande misstag vi köp av häst.

Väldigt märkligt att du både kan ställa diagnoser OCH uttala dig om en hästs kvaliteter UTAN ATT ENS HA SETT HÄSTEN!

Tycker att det är rätt oförskämt för det första och ganska skrattretande f ö.

ÄNNU bättre är Shaggy som kan uttala sig om mina ridkunskaper utan att ha sett mig rida någon häst ö h t:confused:

Ganska omoget och otrevligt sätt från er båda.

Nej, vi är ganska överens i den frågan men du missar min poäng lite grann, eller så är det jag som är luddig...

Min poäng är; att om jag tittar på en häst vars ben är "torra", fria från överben etc samt går igenom besiktningen u a och en annan som har ett överben, har behandlats vid ett tillfälle för hovböld t ex, ja då är det SOLKLART för mig att välja den första hästen.

Jag förstår inte varför man vill chansa, även om det kanske kan vara en chansning som går hem. Men det är ju upp till var och en vad man vill göra med sina pengar, jag ger bara min personliga syn på saken.

om det är en tävlingshäst så brukar jag titta på tävlingsresultat.
att man ser att hästen är regelbundet tränad/tävlad, vilket kan ge en hint att den hållt sig skadefri på så sätt. Lite svårt på en otävlad häst dock.

Åringen med hältan, eller lätt rörelsestörning vid besiktning samt ett överben, det var ett exempel som jag ville ta upp där det kan straffa sig att bagatellisera ngt vid besiktning! Många gånger så kan det väl vara så att man tenderar att just "köpa" säljarens bortförklaringar, bara höra det man vill höra från veterinären osv - för att man tycker så väldigt mycket hästen för övrigt.
Nej jag tycker inte man ska bagetellisera vid besiktining men att skylla på överbenet när hästen är oren vid besiktningen är ganska löjligt.

Angående hur många hästar. Jag kan ha missat något men du hänvisar hela tiden till min häst och liknande hur ska då jag veta att det rör sig om flera olika? I sista inlägget låter det som om det skulle vara 3 olika.
Nästa fråga rör det sig om 3 olika? Du skriver ju här att den med överbenet är samma som den med hältan (orenheten) på besiktningen.

Om du köper hästar med överben skiter jag uppriktigt sagt fullständigt i. Att sprida något så ovetenskapligt som att inaktiva utläkta (islags)överben är farliga det får bara inte stå oemotsagt.

Som sagt, moget. Och det är inte mig du kallar löjlig i det aktuella fallet, det var veterinären som kopplade orenheten till överbenet som troligtvis var ett resultat av bus i hingsthagen.

Allt enligt veterinären - men han är väl också löjlig förstås...

Det tycker jag är väldigt vettigt, vid köp av tävlingshäst. Har tillämpat det några gånger, ibland har man sett att hästen haft ett avbräck i tävlandet och när jag har frågat om det så kryper det fram att hästen skadats, behandlats för någon infektion etc. Det är väldigt värdefull info, det håller jag med om.

Jag håller fullständigt med om att man inte ska bagatellisera fynd vid försäljningsbesiktning men i TS fall, om jag har fattat rätt, rörde det sig om en häst som tidigare hade haft en hovböld, som läkte ut och som därefter inte hade någon som helst påverkan på hästens användbarhet.
Det är ju ändå det normala förfarandet vid hovböld.

Jag brukar säga att om en häst är halt så är det första man hoppas på en hovböld eftersom det i de allra flesta fallen är något helt odramatiskt.
Om en häst råkar ut för en enstaka okomplicerad hovböld så kan det inte ses som någon varningsflagga i min värld.

Din erfarenhet med din första häst kan inte ses som representativ för alla hästar. Fullblod har generellt sett sämre hovkvalité än de flesta halvbloden och det är troligen orsaken till att du även fick problem med hovbölder mm.

Visst kan hovbölder leda till mycket besvär om man har otur, men det måste nog ändå ses som ovanligt. En enstaka hovböld utan komplikationer på en häst med normal hovkvalitet är inget konstigt i ett hästliv, jag tycker att du drar på alldeles för stora växlar vad gäller hovbölder.

Som köpare hade jag kanske tagit reda på när och varför hästen hade haft en hovböld eller om den hade haft det flera ggr, vettiga svar på de frågorna och jag hade inte lagt mer energi på det:)

Sedan handlar det mycket om priset naturligtvis, en svindyr häst med överben och hovböld,nej tack:(

Håller helt med dig, förutom det då att jag inte hade velat chansa på att det bara var den där enda hovbölden och köpa just den hästen -när det med all säkerhet finns andra till salu UTAN den problematiken.

Håller helt med dig, förutom det då att jag inte hade velat chansa på att det bara var den där enda hovbölden och köpa just den hästen -när det med all säkerhet finns andra till salu UTAN den problematiken.

Bara en liten fråga ingen kritik ;)

Om du nu skulle titta på en häst låt oss säga 10 år. Och den som 3 -åring haft en rejäl hovböld och ingen sen dess. Helt skadefri så att säga skulle du fortfarande låta bli?

Jag förstår dig med den erfarenheten du har att inte köpa på dig problem. Har hästen haft hovböld flera gånger så skulle även jag tveka. Men inte om det är en engångsföretelse.

Samma med överben. Helt beroende på vart det sitter och hur hästen rör sig.

Allmänt-
De hästar jag har köpt har gått igenom UA men med små notiser eller vad man ska säga.Som nuvarande. Något utflutna hovar fram men utan klinisk betydelse
eller förra som hade en ink men som senare föll bort av sig själv.

Hur räknas det egentligen? Räknas det som om hästen gått igenom hela besiktningen då? (ellre ja det gör det ju) Inga reservationer kan göras av försäkringsbolaget.
Hmm det här blev lite snurrigt.. Jobbar natt får skylla på det.:p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 587
Senast: Kingsland89
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·
Hästvård Är inne på att ta bort min häst, har efter att ha tänkt lite nästan bestämt mej för det. Han behandlades för kotledsinflamtion väsnter...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix