*Hovbilder*

Sv: *Hovbilder*

Jag tycker att det är lite lurt med bilder, det är ju också så att hästen inte står med båda hovarna helt rakt framåt, båda är lite utåtställda.
Det har ingen större betydelse för hästens prestation utan är egentligen helt normalt, men på fotot gör det svårt att jämföra de båda.

Tinen skrev:
Heh.. nu är ni två som säger emot varandra här :p
väntar på "Nummer ett:s" vidare kommentar
Hon tyckte nämligen hon såg en skillnad på hovbilderna underifrån, och att vänster YTTERtrakt då skulle vara högre än inner :p
Men tack för kommentar! ;)

Hmm..., jag är tyvärr ingen hon utan en han.
Vad är ytter och vad är inner, det är därför som bilder är bra, vi kan visa i dem.

Naturligtvis menade jag inner- inte ytter. Jag tycker fortfarande att din innertrakt vänster ser högre ut. Det syns tydligast underifrån, din innertrakt börjar längre fram på vänster bakhov, man ser det lite på bilden bakifrån (högre eller börjar längre fram). Ritar in i din ursprungliga bild, hur jag ser det.

ledft_hind.jpg

Däremot har du full symmetri på var trakterna startar på din höger hov.

Ps. om jag inte håller i hoven själv blir jag förvirrad, naturligtvis är det din innertrakt som börjar längre fram än yttertrakten, se bild.

Senast ändrad av en moderator:

emindy skrev:
Jag tycker att det är lite lurt med bilder, det är ju också så att hästen inte står med båda hovarna helt rakt framåt, båda är lite utåtställda.
Det har ingen större betydelse för hästens prestation utan är egentligen helt normalt, men på fotot gör det svårt att jämföra de båda.

Ja precis... ser också det.. och när båda är lite utåtställda så ser ju innertrakten rakare ut..

Suck.. inte lätt att ta bilder heller... ska kanske ta när jag håöler i hoven, var för sig istället...

Nummer Ett skrev:
.

Oj, förlåååt!! :o :o va pinsamt!! :rofl: dumma jag.. kunde jag ju kollat innan jag skrev.. :crazy:

Nummer Ett skrev:
Jag tycker fortfarande att din yttertrakt vänster ser högre ut. Det syns tydligast underifrån, din yttertrakt börjar längre fram på vänster bakhov, man ser det lite på bilden bakifrån (högre eller börjar längre fram). Ritar in i din ursprungliga bild, hur jag ser det.

ledft_hind.jpg

Däremot har du full symmetri på var trakterna startar på din höger hov.

Ps. om jag inte håller i hoven själv blir jag förvirrad, naturligtvis är det din innertrakt som börjar längre fram än yttertrakten, se bild.

Fast den bilden är ganska suddig va? :confused: Det är VERKLIGEN inte så illa!! ska ta en ny snart igen..

Hehe.. tack så jättemycket :bow: :bow:
Hoppas du inte tog illa upp ;)
var inte menat! :o

Nummer Ett skrev:

Det är inget du skall vara ledsen för utan snarare se det som positivt att du inte är det.

Ha ha *asg* gud va kul, jag höll på att dö av skratt när jag läste att hon trodde du oxå va en hon, fast jag förstår henne då du skriver lite feministiskt. :rofl:

Ursäkta men det gick bara inta att hålla igen.:crazy:

Det viktigaste är balans... Det är intressant att det man skriver tolkas i ett genusperspektiv. Var trevlig så är du feminin?:rofl:

Har inte så jättebra bilder eftersom jag inte springer runt å knäpper kort på hans fossingar direkt :angel:

här är en bild från oktober/november tror jag. Dassiga fötter då de är relativt sköra (vita). Får mycket bättre kvalité på vintern då han får hösilage
Johanbugning.jpg

Zuzzi skrev:
Har inte så jättebra bilder eftersom jag inte springer runt å knäpper kort på hans fossingar direkt :angel:

här är en bild från oktober/november tror jag. Dassiga fötter då de är relativt sköra (vita). Får mycket bättre kvalité på vintern då han får hösilage
Johanbugning.jpg

Blir lätt så när dom är SÅ mkt på bogarna.;)

Förlåt:crazy:

Zuzzi skrev:

Halloj
Min häst har vita hovar, de är hur hållbara som helst så jag tror inte att ditt dilemma har med färgen på hoven att göra. Det där är väl bara en myt? :confused:

Zuzzi skrev:

Jag har ingen aning om detta stämmer in på din häst men..vissa hästar får sämre hovar efter sommaren pga dåligt bete(näringsmässigt)när de åter igen får bra foder blir hovarna bättre igen.
Jag tycker man även sommartid skall se till att hästarna får bra mineraler ,vilket jag vet vissa hästägare tror är onödigt..

Men det finns undersökningar på att de flesta hästar behöver detta och att inte alla hästar får i sig det de behöver genom enbart betet.
Näringsbrist eller mineralbrist ger självklart sämre hovar.

Har man selenfattiga jordar kan man även behöva ge extra selentillskott,vet en kompis hästar som går på extremt selenfattig jord som dessutom köper foder från grannen med dito selenfattig jord,hon har fölungar som haft svår selenbrist och sköra hovar på unghäst som blev helt ok igen med selentillskott.
(Fast överdosera aldrig selentillskott eftersom selen i för hög dos är giftigt!)
Uttorkning och även en föör blöt sommar försvagar oxå hornet.

Att vissa har "sämre fötter" sommartid kan bero på att hästen växer fortare i hovarna och behöver kortare intervall mellan verkningarna,övervuxna hovar spricker lättare och ser kanske ut att ha dålig hovkvlitet fastän de egentligen börjar spricka sönder pga att de är för långa..:angel: ägaren kanske tror hästen har dåliga hovar fastän det egentligen beror på att de är förvuxna och i obalans och därför börjar spricka..

Hästar som står på box skall ha ordentligt med strö i boxen,absolut inga ytor med blottad betong..inte bra varken för ben eller hovar.

Att din cirkushäst på bilden står på snålt med strö är väl bra en slump hoppas jag..eller det kanske är en gummimatta under?:confused:

Har en häst som gillar att göra tricks oxå;) ..var noga med att bara låta dem gå ner på knä på mjukt underlag annars kan de få ont i knäna och inte vilja göra om tricket igen ,pga rädsla att det är obehagligt.

Ha det gott!Fortsätt ha skoj med din häst!:p

Jadu jag vet faktiskt inte om det är sant eller inte? Vad jag har hört iaf. Ändå är hans hovkvalité väldigt mycket bättre än när vi köpte honom, att han inte var halt då var rätt otroligt sa hovslagaren :crazy: blev skodd väldigt konstigt och hade inga trakter alls

Hovis: HaHa dåligt värre! :rofl: :p

På sommaren försämras dom lite men tänkte till sommaren försöka hitta något som kan ges för att hovisarna ska hålla lite bättre.

Hur är det med Biotin? eller vad det nu hette :p På sommaren går han på enbart bete då och lusern, salt/mineralsten/kar så han skulle nog behöva något mer men hovarna har blivit betydligt bättre än vad dom var förut när syrran köpte honom -01, katastrofalt :crazy:

Han skos var 6-7:e vecka och vi vill absolut inte ha långa fötter på honom då han redan har fullt upp med att få plats med sina långa bakben under sig. Är ju inte så trevligt för honom att slå sig när han kommer till riktigt arbete

Anledningen att han har så lite strö är han står i boxen max 1 timme per dag då han går på lösdrift :D bara inne när vi selar/sadlar på

har inte kommit så långt med bugningen än så att han går ner riktigt på knä. Har haft ett litet uppehåll nu men tänkte fortsätta nu med träningen fast ute i paddocken :)

Nu blir det nog intressantare :p

Bakhovarna ser ju olika ut i formen.. Vad kan sånt bero på? Olika belastning? Eller kan det se ut så?
voh_bak3verk.jpg

Han fick lamellröta innan snön kom och strålen är som synes "flikig", så det vet jag *ler*.

Å kolla framhovarna med ben.
svoh_fram.jpg

Jag håller i med fingertopparna bara för att visa hur hoven vill "lägga sig". Han skruvar inte hovarna mot marken så vitt jag kan se när jag kör honom och slet inte skorna ojämt när han hade dem... Svårt som tusan att ta bra bilder *suckar*

2_22jan06.JPG

Ser lite "kobent" ut från kotan o ner, eller hur?

shf_ff.JPG

Höger fram närmare..

Kan nämna, om det hjälper, att han har stått under sig med både fram och bak en tid även om det har blivit bättre (började innan avskoningen har jag sett på bilder), funderade pga okunskap inte närmare på det i början så riktigt hur länge han gjort så kan jag inte svara på. Har knådat o klämt på honom själv nu i väntan på att kunna (ha råd) att ta hit en massör som kan gå igenom honom. Har hittat en del spänningar så det ska bli intressant att höra vad en som kan har att säga.

Lägger ut en bild av ren nyfikenhet, tror inte ni kan se nåt. Hon blev skodd för två veckor sen och jag är medveten om att hon har kassa hovar. På bilden har hon traktbrodd coh står inte med fötterna brevid varandra.

21-januari-027.jpg

Tycker det här är en intressant tråd!

hovis skrev:
Ha ha *asg* gud va kul, jag höll på att dö av skratt när jag läste att hon trodde du oxå va en hon, fast jag förstår henne då du skriver lite feministiskt. :rofl:

Hehe.. Ja precis!! Gör han inte? :angel: :rofl: :rofl:
Näe.. men inte vaför jag tog det som det.. :o :angel:
Aja, vissa hade ju lite roligt åt det iaf! ;)

Glimfeather skrev:
Lägger ut en bild av ren nyfikenhet, tror inte ni kan se nåt. Hon blev skodd för två veckor sen och jag är medveten om att hon har kassa hovar. På bilden har hon traktbrodd coh står inte med fötterna brevid varandra.

21-januari-027.jpg

Tycker det här är en intressant tråd!

Och vad är det du vill ha svar på???? Det enda jag noterar är att den har "ngt" markvid benställning fram.

Jag tycker att det ser ut som att lamellranden är väldigt uttöjd på utsidan på vänster fram. Han flyter säkert ut en del på båda utsidorna? Min häst är utåttåad och då verkar de lägga mer vikt på insidan och utsidorna flyter ut, din är det också va? Man måste hålla efter utsidorna ordentligt annars blir det hålväggar (som du redan fått på hö fram).
Silverlotion är bra för rötan du har fått på strålarna.

Såg nu bilden på benen he he (undrar vad den kom ifrån :angel: ), han är ju utåttåad fast faktiskt inte lika mkt som min pålle.

Nummer Ett skrev:

Hon kanske har sett dig innan du "fixade" till din frisyr?? :angel: :)
Eller har det växt ut igen?

Hur som helst, lite kul var det i alla fall..

Senast ändrad av en moderator:

Ja lamellranden är försvagad/uttöjd mer eller mindre på alla fyra vilket skall vara vanligt hos skodda hästar enligt min verkare. Det ska ordna till sig när hoven fått igång sin "mekanism" ordentligt och så måste ju det gamla man ser nu "växa bort".

Jag skrubbade lamellröta o strålröta med såpvatten och sköljde sedan med Väteperoxid - varannan dag när det var som värst. Nu är det mesta "gammalt" som behöver växa bort men risken är naturligtvis stor att det kommer tillbaka med de flikarna o håligheterna :crazy:

Siverlotion? Tack för tipset! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama