Sv: *Hovbilder*
Zuzzi skrev:
Har inte så jättebra bilder eftersom jag inte springer runt å knäpper kort på hans fossingar direkt
här är en bild från oktober/november tror jag. Dassiga fötter då de är relativt sköra (vita). Får mycket bättre kvalité på vintern då han får hösilage
Jag har ingen aning om detta stämmer in på din häst men..vissa hästar får sämre hovar efter sommaren pga dåligt bete(näringsmässigt)när de åter igen får bra foder blir hovarna bättre igen.
Jag tycker man även sommartid skall se till att hästarna får bra mineraler ,vilket jag vet vissa hästägare tror är onödigt..
Men det finns undersökningar på att de flesta hästar behöver detta och att inte alla hästar får i sig det de behöver genom enbart betet.
Näringsbrist eller mineralbrist ger självklart sämre hovar.
Har man selenfattiga jordar kan man även behöva ge extra selentillskott,vet en kompis hästar som går på extremt selenfattig jord som dessutom köper foder från grannen med dito selenfattig jord,hon har fölungar som haft svår selenbrist och sköra hovar på unghäst som blev helt ok igen med selentillskott.
(Fast överdosera aldrig selentillskott eftersom selen i för hög dos är giftigt!)
Uttorkning och även en föör blöt sommar försvagar oxå hornet.
Att vissa har "sämre fötter" sommartid kan bero på att hästen växer fortare i hovarna och behöver kortare intervall mellan verkningarna,övervuxna hovar spricker lättare och ser kanske ut att ha dålig hovkvlitet fastän de egentligen börjar spricka sönder pga att de är för långa..
ägaren kanske tror hästen har dåliga hovar fastän det egentligen beror på att de är förvuxna och i obalans och därför börjar spricka..
Hästar som står på box skall ha ordentligt med strö i boxen,absolut inga ytor med blottad betong..inte bra varken för ben eller hovar.
Att din cirkushäst på bilden står på snålt med strö är väl bra en slump hoppas jag..eller det kanske är en gummimatta under?
Har en häst som gillar att göra tricks oxå
..var noga med att bara låta dem gå ner på knä på mjukt underlag annars kan de få ont i knäna och inte vilja göra om tricket igen ,pga rädsla att det är obehagligt.
Ha det gott!Fortsätt ha skoj med din häst!